«ابتکار» از اعتراض نمایندگان به عملکرد هیئت رئیسه درباره معرفی گزینه رئیس کمیسیون اصل 90 گزارش می‏دهد

به انتخاب «صحن» احترام بگذارید!
معصومه معظمی
طبق آیین‏نامه داخلی مجلس انتخاب گزینه رئیس کمیسیون اصل 90 به عنوان یکی از کمیسیون‏های امنیتی و قضایی بر عهده هیئت رئیسه مجلس است و رئیس کمیسیون اصل 90 تنها کمیسیونی است که رئیس آن با رای مستقیم همه نمایندگان انتخاب می‏شود. ولی هیئت رئیسه مجلس از بین 4 نامزد ریاست کمیسیون اصل 90، از سکوت آیین‌نامه دراین‌باره استفاده کرده و تنها یک گزینه را برای رای به صحن علنی معرفی کرده است؛ موضوعی که انتقاد برخی نمایندگان را به دنبال داشته است هر‌چند که گزینه منتخب ریاست کمیسیون اصل 90 برای سال چهارم، نتوانست اعتماد صحن علنی را جلب کند و نمایندگان به فرهاد تجری، برای ریاست این کمیسیون رای ندادند.
‌در جریان نشست علنی صبح روز گذشته، فرهاد تجری، نماینده مردم قصر شیرین و سرپل ذهاب به عنوان نامزد از سوی هیئت رئیسه برای ریاست بر کمیسیون اصل ۹۰ به صحن معرفی شد، اما نمایندگان تنها 81 رای به او دادند که با این میزان تجری نتوانست حد نصاب آرا را به دست آورد و هیئت رئیسه مجلس باید گزینه دیگری را برای ریاست این کمیسیون به صحن معرفی کند؛ موضوعی که اگر و اماهای زیادی داشت و هم شخص معرفی شده (تجری) به دلیل شیوه رای‌گیری و 50 رای باطله معترض بود و تذکر داد و هم برخی نمایندگان به این شیوه انتخاب‌ انتقاد داشتند.


معرفی یک نفر به صحن غلط است
مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در تذکری با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس گفت: «در سال‌های گذشته دو نفر از سوی هیئت رئیسه معرفی می‌شدند و مجلس یکی از آنها را به عنوان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ انتخاب می‌کرد. قبول دارم که ابهامی در آیین‌نامه وجود دارد ولی معرفی یک نفر به صحن غلط است.» علی لاریجانی، رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: «در هیئت رئیسه بحث مفصلی در‌این‌باره صورت گرفت. در گذشته هم روال همین بود. به جز یک دوره هیئت رئیسه نظر متفاوتی داشت. ما هم دلمان می‌خواست دو سه نفر را به عنوان گزینه ریاست کمیسیون اصل ۹۰ معرفی کنیم اما اشکال در آیین‌نامه دست ما را بست.» رئیس مجلس افزود: «متن آیین‌نامه در‌این‌باره محدودیت‌هایی دارد و ما امیدواریم با توجه به اصلاح این بخش در کمیسیون تدوین آیین‌نامه، این اصلاح در مجلس تصویب و شورای نگهبان آن را تایید کند تا بتوانیم قاعده جدیدی را مبنا قرار دهیم.»
لازم به ذکر است که داود محمدی، رئیس سه دوره قبل کمیسیون اصل 90 مجلس دهم، بهرام پارسایی، ولی داداشی و امیر خجسته هم به جز فرهاد تجری، نامزد ریاست سال چهارم کمیسیون اصل 90 مجلس بودند که هیئت رئیسه تنها تجری را به عنوان گزینه نهایی خود به صحن علنی معرفی کرد ولی نتوانست رای لازم را از نمایندگان به دست آورد.
برخی نمایندگان نام مرا در برگه رای‌گیری دوستان‌شان خط زدند
البته فرهاد تجری در تذکری با تاکید بر اینکه «یک بار برای همیشه باید این مشکل در روند رای‌گیری حل شود»، گفت: «به دلیل آنکه گلدان‌های جمع‌آوری رای و برگه رای را دیر آوردند، برخی از نمایندگان آرای خود را به دوستان‌شان دادند تا در این گلدان‌ها بیندازند، اما اکنون شاهدیم که بیشتر از ۵۰ رای نام بنده خط خورده و باطله شده است.»
نماینده مردم قصرشیرین و سرپل‌ذهاب در مجلس ادامه داد: «من بالغ بر ۱۳۰ رای داشتم، اما به خاطر تعلل برخی دوستان این موضوع تحقق پیدا نکرد و بنده اعتراض شدید دارم و هیئت رئیسه باید از آرا صیانت کند. هیئت رئیسه باید این موضوع را بررسی کند و بگوید آیا روند رای‌گیری جلسه درباره انتخاب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ یک روند طبیعی بوده است یا خیر؟»
دستور بررسی شکایت تجری در جلسه هیئت رئیسه
لاریجانی، رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: «این موضوع در رای‌گیری‌ها پیش می‌آید، ولی این مشکل باید یک بار برای همیشه حل شود، حتی کمیسیون تدوین آیین‌نامه پیشنهادی آورد که رای‌گیری‌ها درباره رای اعتماد توسط دستگاه الکترونیک انجام شود، زیرا صحیح‌تر و سالم‌تر است، اما در مجلس رای نیاورد.»
او تاکید کرد: «کمیسیون تدوین آیین‌نامه اشکالات کار را رفع و بار دیگر این موضوع را به صحن ارائه کند تا رای‌گیری درباره رای اعتماد‌ها با دستگاه انجام شود، اما فعلاً نمی‌توان برای این موضوع کاری کرد، اما شکایت شما در هیئت رئیسه بررسی می‌شود.»
کمیسیون آیین‌نامه و هیئت رئیسه مجلس تشکیل جلسه می‌دهند
در‌این‌باره اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا هیئت رئیسه از بین 5 نامزد ریاست کمیسیون اصل 90 تنها یک گزینه را به صحن معرفی کرده است به «ابتکار» گفت: «برداشت از آیین‌نامه این بود که آیا یک نفر برای ریاست معرفی شود یا بیش از یک نفر، که برداشت هیئت رئیسه این بود که یک نفر را معرفی کند. سال گذشته هم اینطور بود و فقط یک نفر را معرفی کردند و امسال هم یک نفر را به عنوان گزینه نهایی برای ریاست کمیسیون اصل 90 به صحن معرفی کردند.» او افزود: «حالا که آقای تجری نتوانست حدنصاب رای را برای ریاست کمیسیون اصل 90 به دست آورد، هیئت رئیسه ملزم است که باز شخص دیگری را به صحن معرفی کند‌ هرچند که آقای تجری هم نسبت به 50 آرای باطله در رای‌گیری معترض است و درخواست بازشماری آرا را داده است و طبق تاکید رئیس مجلس هم قرار است این بازشماری آرا انجام شود.»
عباسی در ادامه به «ابتکار» گفت: «آیین‌نامه داخلی درباره اینکه چه تعداد افراد به عنوان نامزد به صحن معرفی شود، قانون سکوت دارد و در‌این‌باره کمیسیون آیین‌نامه هم یا روز سه‌شنبه یا بعد از تعطیلات دو هفته‌ای مجلس تشکیل جلسه داده و تصمیم خود را به هیئت رئیسه اعلام می‌کند و بعد از آن هیئت رئیسه تصمیم می‌گیرد که چه تعداد نامزد ریاست کمیسیون اصل 90 را به صحن معرفی کند.»
به عملکرد سه ساله کمیسیون اصل 90 انتقاد دارم
در ادامه اعتراضات عبدالکریم حسین‌زاده، عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید هم به «ابتکار» گفت: «به روند رای در صحن علنی کاری ندارم و در این میان هر اتفاقی ممکن است افتاده باشد یا بیفتد. ولی به روح نوع انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 انتقاد دارم. من به شخص کاری ندارم ولی نسبت به عملکرد سه ساله کمیسیون اصل 90 مجلس به شدت انتقاد دارم.» ‌نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس ادامه داد: «حرف من این است که در این 3 سالی که گذشت توقع داشتیم با زمین‌خواری‌ها و رانت و فساد برخورد جدی شود و نشان دهد کمیسیون اصل 90 به عنوان ید قضایی مجلس وظیفه خودش را به درستی انجام می‌دهد، در حالی که سال‌ها است این را ندیده‌ایم.»
او افزود: «‌شاید دوره‌هایی بود که اصل 90 در مقابل مرتضوی‌ها و زمین‌خواری‌های اطراف تهران می‌ایستاد و رانت‌خواران و مفسدان اقتصادی را قلع و قمع می‌کرد و خودم در سنوات گذشته شاهد این بودم ولی در این سال‌ها چنین اتفاقی نیفتاده است. این همه می‌گویند فساد! اگر قبل از اینکه قوه قضائیه با فساد برخورد کند، کمیسیون اصل 90 با 4 فساد برخورد می‌کرد، به قوه قضائیه هم نشان می‌داد تا آنها هم برخورد با فساد را جدی بگیرند.»
هیئت رئیسه به نمایندگان حق انتخاب بدهد
حسین‌زاده تاکید کرد: «نقد من برای کارآمد کردن این کمیسیون در سلامت کامل است تا هر 4 گزینه حق انتخاب داشته باشند و هیئت رئیسه مجلس به رای وکلای ملت احترام بگذارد. نمایندگان عصاره فضائل ملت‌اند و این عصاره فضائل ملت باید حق انتخاب داشته باشند، نه تنها یک گزینه به عنوان انتخاب هیئت رئیسه به آنها دیکته شود و آن‌ها هم به آن تک انتخاب رای بدهند. این کار توهین به 290 نفر وکلای ملت است.»
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس به اینکه «آیین‌نامه داخلی در‌این‌باره سکوت دارد»، اشاره کرد و به «ابتکار» گفت: «تبصره یک، بند 2 ماده 44 می‌گوید: «رئیس کمیسیون اصل 90 با پیشنهاد هیئت رئیسه مجلس و با رای صحن علنی انتخاب می‌شود.» ما می‌گوییم قانون اینجا سکوت می‌کند، این سکوت را هیئت رئیسه نباید تفسیر به رای کند و بگوید یعنی یک نفر. آیین‌نامه تعیین نکرده است یک نفر یا چند نفر. ما می‌گوییم ‌هیئت رئیسه از ظرفیت حداکثری این سکوت برای تضارب آرا استفاده کند و چند نفر را معرفی کند و مردم‌سالاری دینی را نشان دهند.»
عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: «آیا از نظر اعضای هیئت رئیسه مجلس درست است که شورای نگهبان در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری تنها یک نفر را تایید کند و بگوید تشخیص ما این بوده است؟ آیا با این کار روح دموکراسی و روح مردم‌سالاری دینی خدشه‌دار نمی‌شود و مورد تعرض قرار نمی‌گیرد؟»
او در ادامه توصیه کرد: «برای حفظ جایگاه مجلس، هیئت رئیسه از ظرفیت حداکثری ماده 44 استفاده کند و از این سکوت تعبیر به کوچک کردن دایره انتخاب نمایندگان نکند و هر 4 یا 5 نامزد (تجری، محمدی، پارسایی، داداشی و خجسته) که از اعضای ثابت کمیسیون اصل 90هستند به فرد اصلح رای بدهند.»
سایر اخبار این روزنامه
آیا کاغذ دیگر یک کالای اساسی نیست؟ قیمتی که رام نمی‌شود! ژوبین صفاری تکرار تاریخ در یک آلزایمر سیاسی اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه دارد سناریوی ادامه‌دار «ارز دولتی» بایدها و نبایدهای حضور خردسالان در فضای عمومی بررسی شد ورود کودکان ممنوع؟ «ابتکار» از اعتراض نمایندگان به عملکرد هیئت رئیسه درباره معرفی گزینه رئیس کمیسیون اصل 90 گزارش می‏دهد با تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگلبانان در مجلس، این لایحه برای تبدیل شدن به قانون نیازمند رای شورای نگهبان است سخنگوی وزارت خارجه: گام دوم کاهش هسته‌ای را محکم‌تر برمی‏داریم اکرم‌ امام‌اغلو بار دیگر با فاصله‌ای معنادار، نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه را در انتخابات شهرداری استانبول شکست داد رئیس قوه قضائیه: مبارزه با مواد مخدر یک مسئله مهم جهانی است معاون اول رئیس جمهوری: نیازمند جراحی اقتصادی هستیم محمدجواد ظریف: آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مسئول ایجاد اختلال در مبارزه با موادمخدر هستند