آمریکا و برخی غربی‌ها مسئول اختلال در مبارزه با مواد مخدر هستند


به گزارش مهر، محمد جواد ظریف وزیر
امورخارجه صبح دیروز در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، اظهار کرد: ۳۱ سال پیش مجمع عمومی ملل متحد با هدف آگاهی عمومی در زمینه مرتبط با مواد مخدر و دستیابی به جهانی عاری از سوء استفاده ۲۶ ژوئن مطابق با ۵ تیر را به عنوان روز جهانی مبارزه با موادمخدر نام‌گذاری کرد.
ظریف با بیان اینکه جهان عاری از سلاح هسته‌ای، جهان عاری از فقیر و…، شعارها و اهدافی است که بر مبنای اصول ۳ گانه ملل متحد بنا شده است،تصریح کرد: براساس گفته سازمان ملل، ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است و اقدامات ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر چشمگیر است و تحمل هزینه‌های
بی‌شمار معنوی و مادی بر دوش ایران است و ایران پیشگام رسیدن به جهان بدون مواد مخدر است.


وی  با اعلام اینکه سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار هزینه برای مبارزه با قاچاق، عرضه و کاهش تقاضای مواد در ایران مصرف می‌شود، اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی ایران و همسایگی با بزرگ‌ترین تولیدکننده بی‌تأثیر بر نقش پررنگ ایران در مبارزه با مواد مخدر نبوده است.
وزیر خارجه ایران گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند خود را از گزند مواد مخدر مصون بداند، ویژگی جهانی شدن به پدیده مواد مخدر هم تسری یافته است.
ظریف خاطرنشان کرد: معضل مواد مخدر در کشورهای غربی و اروپایی مشکل داد و ستد در حد خرده‌فروشی خیابانی است در حالی که در کشور ما با شرارت و درگیری و عبور کاروان‌های مسلح و... است.
وی ادامه داد: متأسفانه علی‌رغم اقدامات چشمگیر ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر، از برخی از اهداف خود بازمانده‌ایم.
وزیر خارجه ایران گفت: اعمال تحریم‌ها و اقدامات یک‌جانبه آمریکا و ورود آمریکا در عرصه جنگ و تروریسم اقتصادی مانع همکاری‌های بین‌المللی شده است و آمریکا و برخی کشورهای غربی مسئول اصلی اختلال در مبارزه با مواد مخدر هستند.
275میلیون معتاد در جهان
همچنین در این مراسم سردار اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به آخرین وضعیت تولید مواد مخدر در جهان در سال ۲۰۱۸ گفت: کشت و تولید مواد مخدر تا این سال به رکوردی بی‌سابقه رسیده و تولید
غیرقانونی موجب ابتلای ۲۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان به اعتیاد شده است.
وی با بیان اینکه نیمی از معتادان تزریقی مبتلا به ویروس هپاتیت c هستند، اظهار داشت: از هر هشت نفر یک نفر از معتادان به بیماری ایدز مبتلا است که  براساس  آمار بهداشت جهانی ۴۵۰ هزار نفر در همان سال در اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.
روش مبارزه با قاچاق مواد مخدر
در کشورها متفاوت است
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه چالش‌های ناشی از مواد مخدر از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است، تصریح کرد: به همین دلیل راه‌های مقابله با آنها نیز باید به تناسب حجم و گستردگی مساله و مقتضیات کشورها تعریف و تنظیم ‌شود لذا نباید نسخه کشورهای مقصد که در آنها قاچاق مواد مخدر به صورت خرده‌فروشی خیابانی است بر سایر کشورها تحمیل شود.
وی با اشاره به این‌که کشفیات هروئین در حدود ۲۶ تن بوده است، افزود: اهمیت فعالیت‌ها و اقدامات ایران زمانی روشن می‌شود که بدانیم علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه ،جمهوری اسلامی ایران به تنهایی ۷۶ درصد کشفیات جهانی تریاک و ۶۷ درصد کشفیات جهانی مرفین و ۱۷ درصد کشفیات هروئین را به خود اختصاص داده است. سردار مومنی با بیان این‌که ضرورت دارد معیشت جایگزین در مناطق عمده کشت و تولید مواد افیونی در اولویت‌های برنامه‌های جامعه جهانی در مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد، گفت: مساعدت فنی و تجهیزاتی به کشورهای در مسیر ترانزیت و ارتقاء مبادله اطلاعات عملیاتی بین کشورهای مبدأ مسیر ترانزیت و مقصد براساس اصل مسئولیت مشترک مورد توجه جدی قرار گیرد.