ترکش‌های انهدام پهپاد متجاوز آمریکایی در میان دولت ترامپ اعتراف مقامات امریکایی به نقض حریم هوایی ایران

انهدام پهپاد متجاوز آمریکایی در هرمزگان همچنان در صدر اخبار رسانه‌ها ومحافل خبری جهان قرار دارد وترکش‌های آن موجب اختلاف درحلقه داخلی کاخ سفید درباره ایران شده است. یک مقام ارشد آمریکایی در همین زمینه تایید کرده است: پهپاد سرنگون شده "در یک جایی" از مسیر خود منحرف و وارد حریم هوایی ایران شده است.
روزنامه «گاردین» در یادداشتی با موضوع تنش‌های اخیر میان آمریکا و ایران و ساقط شدن یک پهپاد متجاوز آمریکایی توسط سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران، به نقل از یک مقام آمریکایی تایید کرده است که این پهپاد ممکن است واقعا آنگونه روایت تهران عنوان می‌کند، حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران را نقض کرده باشد.
پس از ساقط شدن این پهپاد جاسوسی، دولت آمریکا مدعی شد که این پرنده در حریم بین‌المللی پرواز می‌کرده و دلیلی برای هدف قرار دادن آن وجود نداشته است. با این وجود، جمهوری اسلامی ایران با انتشار تصاویر و مختصات راداری، تاکید کرد که این هواپیما به علاوه یک هواپیمای باسرنشین آمریکایی، وارد حریم هوایی ایران شده است. ایران همچنین قطعات پهپاد سرنگون‌شده را که از آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بیرون کشیده شده، در برابر دوربین‌ها به نمایش گذاشت. گاردین در این مورد نوشته است: «ایرانی‌ها آنقدر مطمئن بودند که اعلام کردند این پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌برند.»
روز شنبه هم روزنامه «نیویورک‌تایمز» برای اولین بار اشاره کرد که این دولت آمریکا خود نیز به روایتی که از این حادثه ارائه کرده، اطمینان چندانی ندارد و همین موضوع یکی از دلایلی بوده که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را به عقب‌نشینی از تصمیم اقدام نظامی علیه برخی از تاسیسات نظامی در ایران، واداشته است.


گاردین در ارتباط با احتمال ورود این پهپاد به حریم هوایی ایران، به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشته است که لغو این حمله به دلیل این «نگرانی» بود که شاید این پهپاد یا هواپیمای P-8A دارای سرنشین، واقعا در «برای مدتی» در حریم هوایی ایران بوده باشد.
این روزنامه می‌افزاید: «این میزان از سردرگمی و بی‌صلاحیتی در عملیات‌های نظامی ایالات متحده نباید چندان غافلگیرکننده باشد. آنطور که آمارهای سازمان ملل متحد نشان می‌دهد، در افغانستان و عراق، اشتباهات ساختاری، به خصوص توسط نیروی هوایی ایالات متحده، به قیمت جان هزاران غیرنظامی تمام شده است. سابقه ایالات متحده در خلیج [فارس] هم چندان بهتر نیست. در سال 1988، موشک کروز نیروی دریایی ایالات متحده یک هواپیمای مسافربری ایران را ساقط کرد و 290 نفر را کشت. پنتاگون ابتدا مسئولیت خود را انکار کرد و مدعی شد که این هواپیما یک تهدید بوده است. اما در سال 1996، ایالات متحده بالاخره غرامت پرداخت کرد.»
در ادامه این گزارش آمده است: «چیزی که بیشتر غافلگیرکننده است، این است که فرآیند تصمیم‌گیری در کاخ سفید تا چه میزان آشفته است. چرا ترامپ زودتر از آمار احتمالی کشته‌ها مطلع نشده بود؟ (شاید هم مطلع بوده). مشاوران جنگ‌طلب او فکر می‌کردند این حملات چه دستاوردی دارد؟ ترامپ می‌خواست چطور به حملات تلافی‌جویانه اجتناب‌ناپذیر ایران علیه ایالات متحده و متحدانش در عرصه خلیج [فارس] یا در عراق، سوریه-اسرائیل یا در عربستان سعودی-یمن، واکنش پاسخ دهد؟ آیا این واقعا درست است که یک مجری فاکس نیوز، که گفته می‌شود مورد وثوق ترامپ است، او را به توقف [این حمله] متقاعد کرده است؟
گاردین با انتقاد شدید از وضعیت به‌هم ریخته دولت آمریکا و تبعاتی که تحولات اخیر می‌تواند برای ثبات منطقه داشته باشد، بر لزوم پیگیری دیپلماسی، بازگشت به توافق هسته‌ای و محدود شدن اختیارات جنگی ترامپ تاکید کرده است. در پایان این یادداشت که نظر هیات تحریریه آبزرور درباره مناقشات اخیر است، آمده است: «ترامپ می‌گوید جنگ نمی‌خواهد. اما با این نوع رفتار او، جنگ ممکن است غیرقابل اجتناب شود.»
گزارش «وال‌استریت ژورنال» از اختلاف در دولت ترامپ راجع به ایران
یک روزنامه آمریکایی با اشاره به شکاف در حلقه داخلی کاخ سفید درباره موضوع ایران نوشت رئیس‌جمهور آمریکا با صرف‌نظر از اقدام نظامی علیه ایران به توصیه‌های مشاوران امنیت ملی خود بی‌اعتنایی کرد.
به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته با صرفنظر از اقدام نظامی علیه ایران در واقع به توصیه‌های اکثر مشاوران ارشد امنیت ملی خود بی‌اعتنایی کرد.
روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» با این مقدمه گزارش کرد، ترامپ در مکالمات محرمانه روز جمعه هفته گذشته قطعیت تصمیم خود برای انصراف از اقدام نظامی علیه ایران را اعلام کرد.
طبق این گزارش، ترامپ به یکی از معتمدان خود درباره حلقه داخلی مشاوران خود گفته است: «این‌ها می‌خواهند ما را به جنگ بکشند و این منزجرکننده است. ما دیگر خواهان هیچ جنگ دیگری نیستیم».
طبق این گزارش، ترامپ در این مکالمات محرمانه، در خصوص هزینه‌های پهپادی که در حریم هوایی ایران ساقط شده افسوس خورده است. هزینه پهپاد جاسوسی ساقط شده آمریکا قبل از تحقیق و توسعه، حدود 130 میلیون دلار برآورد شده است.
وی علیرغم انصراف از اقدام نظامی به ایران، از تصمیم خود برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد اما آنطور که وال استریت ژورنال گزارش کرده است، این اقدامات ترامپ هنوز تهران را برای ورود به میز مذاکرات با رئیس‌جمهور آمریکا متقاعد نکرده است.
این گزارش سپس به اختلافات داخلی در کاخ سفید در خصوص رویکرد واشنگتن در قبال ایران نوشت، درحالیکه بسیاری از مشاوران ارشد ترامپ از مجموعه تهاجمی از گزینه‌های نظامی علیه ایران حمایت کرده‌اند اما ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که نفوذ زیادی بر ترامپ دارد، لحن محتاطانه‌ای را در خصوص این موضوع اتخاذ کرده است.
طبق این گزارش، ترامپ روز شنبه به طور آشکار به اختلافات موجود در تیم خود اشاره کرد و از رویکرد محتاطانه دانفورد در قبال موضوع اقدام نظامی علیه ایران تقدیر کرد.
ترامپ همچنین به اختلافات اخیر خود با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که موضع جنگ‌طلبانه دارد، اشاره کرد و گفت که حمایت بولتون از جنگ عراق در زمان ریاست‌جمهوری «جرج بوش»، یک اشتباه بزرگ بوده است.
وی اینگونه گفت: «جان بولتون کار خود را به خوبی انجام می‌دهد، اما در مجموع ژست تندی دارد. تنها کسی که به این موضوع اهمیت می‌دهد، من هستم».
این روزنامه آمریکایی ادامه داد، با اینحال، اعضای تیم ترامپ به اندازه رئیس‌جمهور از این اختلافات داخلی خشنود نیستند و بنا به گفته مقامات دولت ترامپ، این اختلافات داخلی ائتلاف متزلزل حلقه داخلی ترامپ را در سال انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا، تیره کرده است.
براساس این گزارش، هنوز مشخص نیست که این اختلافات میان تیم ترامپ که شامل سومین مشاور امنیت ملی، دومین وزیر امور خارجه و سومین سرپرست موقت وزارت دفاع آمریکا می‌شود، برطرف می‌شود یا اینکه همچنان ادامه خواهد داشت.
وال استریت ژورنال درباره آمار تلفات 150 نفری حمله احتمالی به ایران که به رئیس‌جمهور آمریکا ارائه شده بود، نوشت، یکی از مقامات پنتاگون برآورد نادرستی از تلفات اقدام نظامی علیه ایران در اختیار ترامپ قرار داده است.
با اینحال، یکی دیگر از مقامات دولت آمریکا ضمن رد این اتهامات گفته است که کاخ سفید و نه پنتاگون این رقم 150 نفر را اعلام کرده است.
با اینحال، سخنگویان کاخ سفید و پنتاگون حاضر به اظهارنظر درباره این خبر نشدند.
ترامپ: بولتون می‌خواهد با تمام دنیا بجنگد؛اما من دنبال جنگ نیستم
رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه بولتون فردی جنگ‌طلب است، مدعی شد که شخصا خواهان جنگ نیست و آماده گفت‌وگوی بدون قید و شرط با ایران است.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای که روز گذشته (یکشنبه) منتشر شد، بار دیگر تاکید کرد که به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست.
وی در بخشی از مصاحبه‌اش با شبکه «ان‌بی‌سی» که بعد از ساقط شدن پهپاد متجاوز این کشور توسط ایران ضبط شده، در پاسخ به این سوال که آیا ایران به دنبال تحریک اوست، گفت: «نه، فکر نمی‌کنم اینطور باشد.»
ترامپ با بیان اینکه تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران موجب افزایش شدید تورم و وضعیت بد اقتصادی شده، در پاسخ به این سوال که تصور می‌کند پیام اقدامات ایران چه باشد، مدعی شد: «فکر می‌کنم آن‌ها می‌خواهند مذاکره کنند. و فکر می‌کنم که می‌خواهند توافق کنند. توافق من، هسته‌ای است. ببین، آن‌ها سلاح هسته‌ای نخواهند داشت. بحث تنگه‌ها نیست. می‌دانی که چین 91% از نفتش را تنگه‌ها می‌گیرد؟ ما اصلا نیازی به تنگه‌ها نداریم. چون، چون از وقتی که من آمده‌ام، ما تولیدکننده شماره یک انرژی در جهان هستیم. خوب؟ آن‌ هم با فاصله زیاد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا گروهی از مشاوران او می‌خواهند وی را وارد جنگ کنند، «جان بولتون» را یک جنگ‌طلب توصیف کرد. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «من دو گروه آدم دارم. آره، جان بولتون قطعا یک شاهین (لقب جنگ‌طلب‌ها) است. اگر با او بود، در آن واحد با کل دنیا می‌جنگید. خوب؟ اما مهم نیست، چون من دو طرف را دارم.»
ترامپ در بخش دیگری از مصاحبه ادعای خبرگزاری «رویترز» مبنی بر ارسال پیام تهدیدآمیز به ایران را رد کرد و آن را «خبر جعلی» خواند. او در مورد اینکه پیامش برای ایران چیست، گفت: «من به دنبال جنگ نیستم، اما اگر [جنگی] باشد، نابودی‌ای خواهد بود که قبلا نظیرش را ندیده‌اید. اما من به دنبال این کار نیستم. اما نمی‌توانید سلاح هسته‌ای داشته باشید. می‌خواهید حرف بزنیم؟ خوبه. در غیر این صورت، در سه سال آینده اقتصاد ورشکسته‌ای خواهید داشت.»
وی در مورد اینکه آیا برای گفت‌وگو با ایران پیش شرطی دارد، گفت: «تا جایی که به من مربوط است، نه.»
سایر اخبار این روزنامه
جهت اطلاع رئیس مجلس: انتزاع وزارت بازرگانی از وزارت صنعت اجتناب ناپذیر است مخالفت گسترده با "معامله قرن" در آستانه برگزاری اجلاس "منامه" در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ اعتبارات لازم برای جبران خسارات ناشی از سیل سال 1398 کشور تصویب شد دکتر روحانی در دیدار رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی: بسیاری از مشکلات امروز جهان ناشی از یکجانبه‌گرایی و زیر پا گذاشتن مقررات بین‌المللی توسط دولت آمریکاست رئیس کل بانک مرکزی: دولت از ناحیه افزایش نرخ ارز درآمد اضافی نداشته است شهید بهشتی، الگوی ناب اخلاق و فرهنگ اسلامی مردم در نگاه شهید بهشتی وزیر بهداشت:‌ مجوز استخدام 9 هزار پرستار را اخذ کردیم مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران: افزایش جدید قیمت لبنیات غیر قانونی است ترکش‌های انهدام پهپاد متجاوز آمریکایی در میان دولت ترامپ اعتراف مقامات امریکایی به نقض حریم هوایی ایران سخنی با همسایگان عرب به همت حزب تمدن اسلامی برگزار می‌شود؛ بزرگداشت شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر با حضور بازماندگان حزب جمهوری اسلامی دستور رئیس جمهور به وزیر کشور برای حذف مهر از گذرنامه اتباع خارجی دلار در مرز ریزش به کانال 12 هزار تومانی وزیر امور خارجه: تیم "ب" فقط چند لحظه با گرفتار کردن ترامپ در یک جنگ فاصله داشت سخنگوی دولت: تعمیم سیاسی دادن اختلاف دیدگاه‌ها درباره ساختار بودجه کار غیراخلاقی است چاپ پنجم کتاب «ارزش‌ها در نگاه شهید بهشتی» منتشر شد