رئیس کل بانک مرکزی: دولت از ناحیه افزایش نرخ ارز درآمد اضافی نداشته است

رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید دولت با افزایش نرخ ارز درآمد اضافی نداشته و عملکرد این بانک در بازار منفی بوده است، یعنی خرید ارز بانک مرکزی بیشتر از فروش آن بود.
عبدالناصر همتی شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی با موضوع «آخرین تحولات مربوط به سیاست‌های پولی و ارزی، سیاست‌های اعتباری برای رونق تولید و روند ساماندهی نظام بانکی»، در پاسخ به این پرسش که دغدغه مردم بیشتر از همه معیشت است و به نظر می‌رسد که این امر با مباحث ارز گره می‌خورد و ارز در صدر موضوعات تحلیل‌های اقتصادی قرار گرفته است؟، افزود: بحث معیشت دغدغه مسئولان و دست اندرکاران اقتصادی کشور است و معیشت مردم با اقدامات سال گذشته ترامپ برای برخورد با ایران به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی که با تحریم شروع کرد و فشارها را افزایش داد و می‌خواست سیستم سیاسی و اقتصادی را بر هم بزند.
وی با بیان اینکه هدف اصلی بهم زدن نرخ ارز و منبع درآمدی نفتی و بستن مبادلات مالی و پولی برای افزایش نرخ ارز است، اظهار داشت: نرخ‌های زیادی برای ارز اعلام می‌کردند که البته اتفاقی نخواهد افتاد.همتی تصریح کرد: نرخ ارز متغیر اقتصادی است و بر روی بخش تولید و سایر بخش‌ها تاثیر دارد.
همتی با اشاره به اینکه دولت نمی‌خواهد اقتصاد کشور بهم بخورد، افزود: با این کار تمام بخش‌های دولت دچار مشکل می‌شود و به مردم اطمینان می‌دهم که در سال گذشته و حالا عدد معمولی هم افزایش درآمد دولت از محل ارز نداشتیم. سال گذشته نتیجه عملکرد بانک مرکزی در بازار ارز منفی بود و در واقع خرید بیشتر از فروش بود.


رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: دولت از ناحیه افزایش نرخ ارز درآمدی نداشته است. کالاهای اساسی را با نرخ 4200 تومان تامین کردیم و بنابراین مقدار کمی از نرخ نیمایی اتفاق افتاد و البته این ارزها برای دولت نبود و از طریق بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی و عمده نیز برای صادر کننده‌ها بود که عرضه شد.
وی تاکید کرد: چرا دولت باید کاری بکند که شاخص نرخ ارز بالا برود؟ وقتی نرخ دلار بالا می‌رود خانه و خودرو گران می‌شود، بنابراین دولت چنین کاری را نمی‌کند.
همتی گفت: اگر بتوانیم و هر زمان که امکان داشته باشد نرخ دلار را از نرخ فعلی نیز پایین‌تر می‌آوریم. در واقع بخشی از فشار به نرخ ارز تقاضاهایی است که تنها در داخل کشور نیست و بیشتر در کشورهای همسایه ایران است و تقاضاهایی از طریق نرخ سازی ایجاد می‌شود. وقتی در دوحه تقاضای سنگین برای درهم ایجاد می‌شود و در هرات و سلیمانیه و … این اقدامات انجام می‌شود بر نرخ دلار تاثیر می‌گذارد.
به گفته همتی، هم‌اکنون نرخ دلار در بازار آزاد به نرخ سامانه نیما بسیار نزدیک است و بازار آزاد نرخ اسکناس است و حدود 13 هزار تومان اما الان در نیما حدود 11 هزار تومان است.
وی درباره این تفاوت 2 هزار تومانی نرخ بازار آزاد و نیما، توضیح داد: اگر بخواهید الان یک پولی را از بانک خارجی خارج کنید و به دست صادرکننده یا فروشنده برسانید بین 15 تا 20 درصد هزینه صادراتی دارد اگر نرخ نیمایی به این نرخ برسد مجدد شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.
همتی در ادامه درباره بازار متشکل معاملات ارز گفت: خیلی از نرخ‌های ارز کنونی در بازار در کشورهای همسایه شکل می‌گیرد و بازار متشکل بدنبال واقعی سازی نرخ ارز است و می‌خواهیم محوریت تعیین نرخ ارز در داخل کشور باشد.
وی با بیان اینکه عرضه و تقاضای عمده اسکناس صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی اتفاق خواهد افتاد، افزود: امسال امتیازات بزرگی به صادرکنندگان داده‌ایم و عرضه خیلی خوبی هم در جریان است.
رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: هرکجا صادرکنندگان نتوانند ارز صادراتی خود را در بازار بفروشند، بانک مرکزی آن را خریداری خواهد کرد زیرا ما می‌خواهیم خرید و فروش‌ها شفاف باشد و نمی‌خواهیم این طور باشد که خرید 10 هزار دلاری مبنای تعیین نرخ خرید یک میلیون دلاری باشد.
وی با بیان اینکه در سامانه نیما حواله‌های ارزی خرید و فروش شده و در بازار متشکل اسکناس معامله خواهد شد، اظهار کرد: هدف ما در میان مدت آن است که سامانه نیما و بازار متشکل ارزی بر روی یک پلتفروم قرار بگیرد.
وی در ادامه با اشاره به فشارهای زیاد برای تعطیلی سامانه نیما، گفت: بانک مرکزی برای تعطیل نشدن سامانه نیما مقاومت کرد و من ایستادگی کردم و از اول سال تا الان نیز در این سامانه مقدار قابل توجهی پول جابه جا شده است.
همتی با اشاره به انتقادهایی که به سامانه نیما می‌شد، افزود: برخی مدعی بودند که نرخ در این بازار بسته است اما امروز می‌بینیم که صادرکننده و واردکننده بر روی نرخ‌ها با هم توافق می‌کنند و یکی از اقدامات موفق بانک مرکزی راه‌اندازی سامانه نیما بود.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به بخش مسکن اشاره کرد و گفت: در خرداد ماه بخش مسکن نسبت به ماه قبل از آن 4.5 درصد رشد داشته و نسبت به ماه مشابه سال قبل 104 درصد رشد داشته است. نرخ رشد مسکن البته الان کاهنده شده و معالات مسکن نیز 50 درصد افت کرده و افزایش نرخ مسکن به بن بست خورده و پیش‌بینی می‌کنم تا حدودی نرخ‌ها بازگردد.
وی افزود: باید بپذیریم که به دلیل قیمت‌های نسبی در بازار، بخشی از افزایش نرخ‌ها اتفاق افتاد. درباره مسکن باید گفت ساخت و ساز کمتر شده و الان نمی‌توانیم وام خرید بدهیم و وام ساخت می‌دهیم و قابلیت تبدیل به خرید می‌تواند داشته باشد که نسبت به قبل 60 درصد بالا رفته است.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین از راه‌اندازی سامانه تکمیلی نیما با عنوان سامانه ایفای تعهدات واردات خبر داد و توضیح داد که این سامانه به سامانه جامع تجارت وصل خواهد بود و باعث شفافیت خواهد شد.
رئیس شورای پول و اعتبار درباره روند بازگشت ارز صادراتی از جمله ارز حاصل از فروش نفت و صادرات غیرنفتی گفت: صادرکنندگانی که امروز در جنگ اقتصادی ارز صادرات خود را به کشور بازمی‌گردانند، به کشور خدمت می‌کنندو از آنها قدردانی می‌کنیم.
وی افزود: البته برخی از صادرکنندگان نیز ارز خود را به کشور باز نگردانده‌اند و ما نیز براساس مصوبه سران قوا اسامی شخصیت‌های حقوقی و حقیقی را به قوه قضائیه داده ایم.
همتی گفت: 150 شرکت حقیقی و حقوقی حدود 4 میلیارد دلار صادرات داشته‌اند که حتی یک دلار آن را به کشور بازنگردانده‌اند و پرونده آنها به طور جدی درحال پیگیری است.
سایر اخبار این روزنامه
جهت اطلاع رئیس مجلس: انتزاع وزارت بازرگانی از وزارت صنعت اجتناب ناپذیر است مخالفت گسترده با "معامله قرن" در آستانه برگزاری اجلاس "منامه" در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ اعتبارات لازم برای جبران خسارات ناشی از سیل سال 1398 کشور تصویب شد دکتر روحانی در دیدار رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی: بسیاری از مشکلات امروز جهان ناشی از یکجانبه‌گرایی و زیر پا گذاشتن مقررات بین‌المللی توسط دولت آمریکاست رئیس کل بانک مرکزی: دولت از ناحیه افزایش نرخ ارز درآمد اضافی نداشته است شهید بهشتی، الگوی ناب اخلاق و فرهنگ اسلامی مردم در نگاه شهید بهشتی وزیر بهداشت:‌ مجوز استخدام 9 هزار پرستار را اخذ کردیم مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران: افزایش جدید قیمت لبنیات غیر قانونی است ترکش‌های انهدام پهپاد متجاوز آمریکایی در میان دولت ترامپ اعتراف مقامات امریکایی به نقض حریم هوایی ایران سخنی با همسایگان عرب به همت حزب تمدن اسلامی برگزار می‌شود؛ بزرگداشت شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر با حضور بازماندگان حزب جمهوری اسلامی دستور رئیس جمهور به وزیر کشور برای حذف مهر از گذرنامه اتباع خارجی دلار در مرز ریزش به کانال 12 هزار تومانی وزیر امور خارجه: تیم "ب" فقط چند لحظه با گرفتار کردن ترامپ در یک جنگ فاصله داشت سخنگوی دولت: تعمیم سیاسی دادن اختلاف دیدگاه‌ها درباره ساختار بودجه کار غیراخلاقی است چاپ پنجم کتاب «ارزش‌ها در نگاه شهید بهشتی» منتشر شد