مخالفت گسترده با "معامله قرن" در آستانه برگزاری اجلاس "منامه"

بخش اخبار جهان - در آستانه برگزاری نشست منامه در ارتباط با اجرای طرح صهیونیستی "معامله قرن" امریکا در باره فلسطین اشغالی، موج انتقادها و اعتراض‌ها به این طرح سازش، ابعاد جدیدی به خود گرفته است. نشست اقتصادی منامه با مدیریت آمریکا روز 4 و 5 تیر در بحرین برگزار خواهد شد.
اجرای یک طرح اقتصادی ازسوی کاخ سفید با هدف سرمایه‌گذاری در فلسطین و کشورهای همسایه در "معامله قرن" توسط جرد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در نشست منامه پایتخت بحرین ارائه خواهد شد.
یک جانبه بودن طرح " معامله قرن" به نفع رژیم صهیونیستی و فقدان یک راه حل سیاسی عادلانه موجب شده که نه تنها فلسطینی‌ها بلکه اکثر کشورهای عربی، به جز معدودی از حکام عربی که تابع بی‌چون و چرای دستورات کاخ سفید هستند، مخالف این طرح باشند.
ازفلسطین اشغالی تا اغلب کشور‌های منطقه، صاحب نظران برجسته و شهروندان این کشورها با برگزاری تظاهرات و اطلاق عبارت‌هایی از قبیل "وقت تلف کردن"، "نا موفق" یا عناوین دیگر، این طرح صهیونیستی رامحکوم کرده‌اند.


فتح و حماس: ترامپ به صورت اهانت‌آمیزی از عرب‌ها با معامله قرن باج‌خواهی می‌کند
دو جنبش فتح و حماس مخالفت خود را با نشست اقتصادی "معامله قرن" که طی هفته جاری در کنفرانس منامه علنی خواهد شد، اعلام کردند. منیر الجاغوب، رئیس دفتر اطلاع‌رسانی کمیساریای بسیج و سازماندهی جنبش فتح تصریح کرد: دولت آمریکا راه حل مبتنی بر استفاده از اموال عرب‌ها برای کشتن و از بین‌ بردن آرمان‌های سیاسی ملت فلسطین را پیشنهاد می‌دهد.
وی از کشورهای عربی خواست به واشنگتن اجازه ندهند از آنها با این روش اهانت‌بار باج‌گیری کند.
در همین راستا، عبداللطیف القانوع، سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد که اظهارات جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و پیشنهادات اقتصادی وی، از اهداف کنفرانس بحرین برای تبدیل کردن مسئله ملت فلسطین به یک مسئله اقتصادی با هدف اجرایی کردن معامله قرن پرده برمی‌دارد.
القانوع همچنین تصریح کرد: فلسطینیان با این طرح مخالف هستند و به مبارزه‌شان برای ناکام گذاشتن معامله قرن ادامه خواهند داد.
سخنگوی جنبش حماس خاطرنشان کرد: دولت آمریکا همچنان این توهم را دارد که ملت فلسطین می‌تواند حق و حقوق و مقدسات خود را با هرگونه پروژه و پول مبادله کند.
محمود عباس: معامله قرن هرگز اجرا نمی‌شود
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنانی تاکید کرد که طرح صلح آمریکا برای فلسطین و رژیم صهیونیستی غیر قابل اجرا است.
به گزارش روسیا الیوم، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان نشست کمیته مرکزی جنبش فتح اظهار کرد: آنچه معامله قرن خوانده می‌شود و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال اجرای آن است، هرگز اجرا نخواهد شد و فلسطینی‌ها آن را به شکست خواهند کشید.
وی با اشاره به کارگاه اقتصادی بحرین به عنوان بخشی از معامله قرن افزود: فلسطینی‌ها نه به صورت شخصی و نه رسمی در کارگاه اقتصادی منامه شرکت نخواهند کرد، چراکه بررسی وضعیت سیاسی بر وضعیت اقتصادی ارجحیت دارد.
عباس تصریح کرد: معامله قرن را محکوم می‌کنیم. این معامله قابل اجرا نیست، چراکه پرونده مساله فلسطین را می‌بندد.
گسترش مخالفت‌ها در سطح منطقه با "معامله قرن"
رد طرح معامله قرن در میان شخصیتها و محافل سیاسی منطقه درحال گسترش است. حزب‌الله لبنان این طرح را "یک جنایت تاریخی" خواند.
"جمال فهمی" تحلیلگر مصری با اشاره به مسئله "حق بازگشت فلسطینی‌ها" گفت: وطن فروختنی نیست، حتی به قیمت تمام پول‌های دنیا. این طرح زاییده افکار دلالان ملک و املاک است، نه سیاستمداران. حتی کشورهای عربی که میانه رو تلقی می‌شوند، جرات ندارند علناً از این موضوع حمایت کنند.
"سرکیس نوام" مفسر سیاسی در روزنامه "النهار" لبنان هم اظهار داشت که این طرح اقتصادی موفق نخواهد شد زیرا هیچ اساس سیاسی ندارد.
سازمان آزادیبخش فلسطین نیز برنامه‌های کوشنر را رد و تاکید کرد که فقط یک راه حل سیاسی عادلانه این مشکل را حل خواهد کرد. این طرح نوعی رشوه به فلسطینی‌ها است تا اشغال سرزمینشان توسط اسرائیل را بپذیرند.
"عزام حنیدی" معاون رهبر گروه اخوان المسلمین تاکید کرد: این طرح اقتصادی فروش فلسطین در ازای صلح جعلی است.
این درحالی است که تنها کشورهای عربی متحد آمریکا از جمله عربستان و امارات همراه با مقاماتی از کشورهای مصر، اردن و مراکش اعلام کرده‌اند در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.
تحلیلگران عربی معتقدند که کنفرانس اقتصادی بحرین با استفاده از چندین میلیارد دلار رشوه تلاش می‌کند تا مخالفان اشغال سرزمین فلسطین را تطمیع کنند.
خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که طرح اقتصادی جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خاورمیانه با مخالفت گسترده اعراب روبرو شده است.
این خبرگزاری روز یکشنبه افزود که برنامه اقتصادی دولت آمریکا به عنوان بخش گسترده‌تری از طرح سازش بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها با تمسخر، غضب و عدم پذیرش در دنیای عرب مواجه شده است.
ماجد الانصاری استاد جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه قطر این طرح را مضحک و غیر واقعی توصیف کرد. وی گفت تغییر تفکر "زمین در ازای صلح" به "پول در ازای صلح" برای نهضت فلسطین توهین آمیز است.
میثم الشخص پژوهشگر کویتی پیش‌بینی کرد که واشنگتن قادر به اجرای این طرح از شیوه دیپلماسی نخواهد بود و احتمالاً آن را به زور اجرا می‌کند. وی گفت: ترامپ قدس و جولان را به اسرائیل داد و هر روز هدایایی از جیب اعراب به آنها می‌دهد.
یک کارشناس سیاسی اماراتی هم بیان کرد که فلسطینی‌ها مستحق نپذیرفتن طرح دولت آمریکا هستند زیرا این طرح کوچک‌ترین خواسته‌های آنها را نیز برآورده نمی‌کند.
ازسوی دیگر هزاران نفر از مردم مغرب دیروز با برگزاری تظاهراتی، مخالفت خود با طرح آمریکایی «معامله قرن» و نشست اقتصادی منامه را اعلام کردند.
تظاهرات‌کنندگان در این تظاهرات که با شعار «به خاطر فلسطین، مخالفت با معامله ننگین و کارگاه خیانت منامه» برگزار شد، شعارهایی در حمایت از پایداری ملت فلسطین سر دادند.
خبرگزاری فلسطینی «شهاب» نیز گزارش داد که تظاهرات‌کنندگان پرچم رژیم صهیونیستی را آتش زدند و از دولت مغرب خواستند تا مخالفت خود با معامله قرن را اعلام کند.
جمعیت وفاق ملی بحرین: ملت بحرین مقابل توطئه‌ها برای فروش فلسطین می‌ایستد
معاون دبیر کل جمعیت وفاق ملی بحرین در سخنانی گفت که ملت این کشور در مقابل تلاش‌ها برای فروش مساله فلسطین خواهند ایستاد.
حسین الدیهی، معاون دبیرکل جمعیت وفاق ملی بحرین در گفت‌وگو با خبرگزاری یونیوز درباره کارگاه اقتصادی بحرین به عنوان بخشی از طرح صلح آمریکا برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به "معامله قرن" اظهار کرد: نظام بحرین زمانی که مشروعیت مردمی خود را از دست داد در آغوش رژیم اسرائیل افتاد و ملت بحرین فروش مساله فلسطین را نخواهند پذیرفت.
الدیهی تصریح کرد: ملت بحرین به‌رغم سرکوب و این وضعیت دیکتاتوری حاکم بر کشورشان به خیابان‌ها آمدند تا فروش مساله فلسطین را محکوم کنند. هر فردی که معتقد است معامله با رژیم اشغالگر برای شکوفایی منطقه است، دچار توهم شده است و سازمان‌های عربی شکننده و ضعیف خودشان را به آغوش آمریکا و اسرائیل می‌اندازند تا به آنها کمک کنند.
معاون دبیرکل جمعیت وفاق بحرین گفت: تمامی ملت‌های منطقه از جمله ملت بحرین باید از هر طریقی برای به شکست کشاندن این معامله (معامله قرن) و معاملات دیگر تلاش کنند. در مقابل چنین معاملاتی مقاومت می‌کنیم و دست بسته نخواهیم ماند.
سایر اخبار این روزنامه
جهت اطلاع رئیس مجلس: انتزاع وزارت بازرگانی از وزارت صنعت اجتناب ناپذیر است مخالفت گسترده با "معامله قرن" در آستانه برگزاری اجلاس "منامه" در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ اعتبارات لازم برای جبران خسارات ناشی از سیل سال 1398 کشور تصویب شد دکتر روحانی در دیدار رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی: بسیاری از مشکلات امروز جهان ناشی از یکجانبه‌گرایی و زیر پا گذاشتن مقررات بین‌المللی توسط دولت آمریکاست رئیس کل بانک مرکزی: دولت از ناحیه افزایش نرخ ارز درآمد اضافی نداشته است شهید بهشتی، الگوی ناب اخلاق و فرهنگ اسلامی مردم در نگاه شهید بهشتی وزیر بهداشت:‌ مجوز استخدام 9 هزار پرستار را اخذ کردیم مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران: افزایش جدید قیمت لبنیات غیر قانونی است ترکش‌های انهدام پهپاد متجاوز آمریکایی در میان دولت ترامپ اعتراف مقامات امریکایی به نقض حریم هوایی ایران سخنی با همسایگان عرب به همت حزب تمدن اسلامی برگزار می‌شود؛ بزرگداشت شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر با حضور بازماندگان حزب جمهوری اسلامی دستور رئیس جمهور به وزیر کشور برای حذف مهر از گذرنامه اتباع خارجی دلار در مرز ریزش به کانال 12 هزار تومانی وزیر امور خارجه: تیم "ب" فقط چند لحظه با گرفتار کردن ترامپ در یک جنگ فاصله داشت سخنگوی دولت: تعمیم سیاسی دادن اختلاف دیدگاه‌ها درباره ساختار بودجه کار غیراخلاقی است چاپ پنجم کتاب «ارزش‌ها در نگاه شهید بهشتی» منتشر شد