بر اساس تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های راه و دفاع، نیروهای مسلح صاحب‌خانه می‌شوند تولید، اهرم حرکت بازار مسکن

کیمیا نجفی
بازار مسکن مدت‌هاست که چالش‌های بی‌شماری را پیش‌ رو دارد و این مشکلات، هم گریبان تولیدکنندگان را گرفته است و هم مصرف‌کنندگانی که حتی برای اجاره‌بها هم به بن بست خورده‌اند. در این میان مسئولان برای حل مشکلات بازار مسکن راه‌حل‌های متفاوتی را روی میز گذاشته و تمام جوانب را بررسی می‌کنند تا بتوانند مشکلات را به حداقل برسانند.
مسکن دغدغه‌ای است که تنها شامل حال کارگران نمی‌شود و این روزها چالشی برای بیشتر خانوارها شده است. اما این در حالی است راهکارهای ارائه شده توسط صاحب‌نظران می‌تواند آشفتگی بازار مسکن را اندکی کاهش دهد. به عنوان نمونه صبح دیروز تفاهم‌نامه‌ای به امضای وزیر راه و شهرسازی و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسید‌ و قرار است وزارت راه، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را برای نیروهای مسلح احداث کند. بر اساس این طرح وزارت دفاع زمین‌های خود را برای احداث این تعداد واحد مسکونی برای نیروهای مسلح در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌دهد. این در حالی است که گفته می‌شود تنها هدف این نیست که واحدهای مسکونی برای خانواده‌های نیروهای مسلح باشد و پس از آنکه ظرفیت این واحدها تکمیل شود در‌صورت باقی ماندن مسکن بخشی از آن را در اختیار نهادهای دیگر قرار می‌دهند. وقتی اینگونه مسائل مطرح شود، سیل عظیم نظرات روانه می‌شود و تمام موارد مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. برخی از کارشناسان معتقدند که تنظیم کردن قرارداد و به امضا رسیدن چنین تفاهم‌نامه‌هایی می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد چراکه به امضا رسیدن تفاهم‌نامه‌ها راهی برای افزایش تولید است. افزایش تولید از جمله مباحثی است که اکثر فعالان بازار و صاحب‌نظران مورد توجه قرار می‌دهند و راه نجات بازار را تولید بیشتر می‌دانند. حسام عقبایی، کارشناس مسکن امضا تفاهم‌نامه بین وزارتخانه‌های مختلف را راهی برای افزایش تولید دانست و در‌این‌باره به «ابتکار» گفت: انجام اینگونه تفاهم‌نامه‌ها بین وزارتخانه‌های مختلف می‌تواند به افزایش تولید مسکن کمک کند و در‌صورت افزایش تولید، عرضه افزایش می‌یابد و در مقابل قیمت‌ها متعادل خواهد شد. در مجموع این نوع عملکردها برای ارگان‌های خصوصی هم باید پیشنهاد شود. نهادهای خصوصی باید وارد تفاهم‌نامه‌ها با انبوه‌سازان شوند، شرکت‌های خود را فعال کنند و تولیدات خود را در کشور بالا ببرند. اینگونه تولیدات می‌تواند کمکی برای برقراری توازن میان عرضه و تقاضا باشد و قطعا برای بازار مسکن مفید خواهد بود.
وی به اولین مشکل پیش روی بازار مسکن که عدم تعادل میان عرضه و تقاضا است اشاره کرد و گفت: مشکل اساسی در بازار مسکن، عدم تعادل میان عرضه و تقاضا در کشور است. ما سالانه حدود یک میلیون ازدواج داریم‌ که در مقابل حدود یک میلیون واحد مسکونی برای این تقاضا نیاز است که باید ساخته شود. لذا به هر روشی که تولید مسکن افزایش پیدا کند می‌تواند به توازن میان عرضه و تقاضا کمک کند. از سویی دیگر می‌توانیم شاهد اثر تولید در به تعادل رسیدن قیمت‌ها و همچنین جلوگیری از رشد نامتعارف و غیرمنطقی قیمت مسکن باشیم.


این کارشناس مسکن همراهی میان بخش‌های مختلف را نیازمند زیرساخت‌هایی دانست و گفت: یکی از زیرساخت‌هایی که برای گسترش اینگونه فعالیت‌ها با بخش‌های دیگر لازم است، رها کردن بخش‌ها از مدیریت جزیره‌ای است. متاسفانه نهادهای مختلف کشور در سطح جزیره‌ا‌ی خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند. این در حالی است که باید به مسکن یک نگاه فراملی و فرادستگاهی داشته باشیم.
وی افزود: به نظر من یکی از مشکلات اساسی که باعث می‌شود نهادها و دستگاه‌ها کمتر به مسئله همکاری و افزایش تولید ورود پیدا کنند، نداشتن عزم و یک تئوری کار پایدار و به دور از جزیره‌ای عمل کردن است که باید در تمام بخش‌ها رفع شود و دستگاه‌ها با یکدیگر فعالیت کنند. این مسئله حتی از دهه‌های اول انقلاب کم‌رنگ‌تر شده است و باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال هر وزارتخانه‌ای می‌تواند با وزارت راه، بانک و انبوه‌سازان تعامل برقرار کند، در ادامه این روند زمین و وام دریافت کند و قراردادهایی را برای ساخت با انبوه‌سازان تنظیم کند.
این کارشناس مسکن، مسکن را یک موضوع فرا‌دستگاهی عنوان کرد و گفت: مسئله مهم این است که این نگاه باید در دستگاه‌ها به وجود آید که یکی از مطالبات کارکنان در هر بخش و نهادی مسکن است و باید در جهت رفع نیاز آنها قدم‌هایی برداشته شود. در این ‌صورت است که ساخت مسکن از نهادهای نظامی فراتر می‌رود و حتی می‌تواند شامل حال بخش‌های خصوصی هم بشود.
سایر اخبار این روزنامه
بر اساس تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های راه و دفاع، نیروهای مسلح صاحب‌خانه می‌شوند تولید، اهرم حرکت بازار مسکن علیرضا صدقی سیاست‌ورزی و توهم فهم حقیقت ابعاد تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه FATF بررسی شد ابهام‌های فرصت چهار‌ماهه به ایران قیمت کاغذ همچنان بالا می‌رود سرنوشت کاغذ در ابهام «ابتکار» از تصویب کلیات طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان» در مجلس گزارش می‌دهد طرحی برای قطع دست‌ها از اموال بیت‌المال معاون امور خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران آمد چه کسانی موافق و مخالف زیست شبانه پایتخت هستند؟ مخالفان و موافقان شب‌های روشن تهران‌ رئیس‌جمهوری در دیدار رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی: بسیاری از مشکلات جهان ناشی از یک‌جانبه‌گرایی آمریکا است محمدجواد ظریف: مذاکرات درباره پیمان‌های پولی با کشورهای مختلف در حال انجام است ترکیب هیئت رئیسه کمیسیون‌های مجلس برای اجلاسیه چهارم مجلس دهم ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی شد حسینی شاهرودی در تشریح نشست کمیسیون اقتصادی: دستگاه‏ها، اطلاعات لازم را در اختیار سامانه جامع مالیاتی قرار نمی‏دهند