شگرد خاص مفسدان اقتصادی در سوءاستفاده از بانکی‌های غیر متخصص

سرویس جامعه جوان آنلاین: سر نخ دیگری در شیوه کلاهبرداری از بانک سرمایه بر ملا شد. موضوع بر می‌گردد به انتصاب افراد غیر‌بانکی و غیر‌متخصص در یک جایگاه تخصصی و حساس که خود آن‌ها نیز به آن اذعان کردند. متهم محمدعلی هادی (عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) تأیید کرد، غیر‌بانکی بوده است و حتی در این‌باره نسبت به تأیید صلاحیت‌های غیرتخصصی از سوی بانک مرکزی انتقاد داشت؛ موضوعی که به تأیید نماینده دادستان و البته قاضی مسعودی مقام هم رسید. نماینده دادستان ضمن تأیید بخش‌هایی از دفاعیات این متهم، به تصمیمات غیرتخصصی و غیر‌بانکی این متهم اشاره کرد که سبب سوءاستفاده سایر متهمان شده است. این در حالی است که به اعتقاد قاضی پرونده نیز سوءاستفاده مفسدان اقتصادی از امثال این افراد وجود داشته است. مسعودی مقام با تعریف عدالت در راستای ورود افراد غیرمتخصص در جایگاه‌های تخصصی تأکید کرد: «وقتی تخصص وجود ندارد، افراد بازیچه خواهند شد و بعد از آن هر قدر تلاش کنند بی‌تأثیر خواهد بود.»‌
دادگاه انقلاب در وقت بعداز ظهر خلوت و خالی از شاکی و متهم بود، اما فعالیت در شعب ویژه رسیدگی به پرونده مفسدان اقتصادی به قوت خود باقی است. روز گذشته دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه در مرحله رسیدگی به اتهامات مدیران و اعضای هیئت مدیره به بعد از ظهر کشیده شد و تا نزدیک غروب ادامه یافت. دادگاهی که به دفاعیات «محمدعلی هادی» (عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) اختصاص یافت. وی روایت‌گویی‌های مختلفی را در دفاعیات خود بیان کرد. از نماز پیغمبر اکرم (ص) بر جنازه میتی که دین بر گردنش بود، گرفته تا شعر خوانی از دفتر مولانا و در نهایت کشیدن پای مرحوم هاشمی رفسنجانی در مورد راه‌اندازی متروی تهران و بیانات مرحوم هاشمی شاهرودی در بحث نظارت!
اسلحه‌کشی متهمان بانک سرمایه
البته با بیان دفاعیات محمدعلی هادی سرنخ دیگری از شگرد این روز‌های مفسدان اقتصادی نیز برملا شد. مفسدانی که با سوءاستفاده از افراد خوشنام و البته فقدان تخصص بانکی برخی مدیران وقت بانک سرمایه، به راحتی از آن‌ها سوءاستفاده کردند و برداشت‌های غیر‌متعارف را برای خود رقم زدند. هادی در دفاعیات خود گفت: با شکایت از بدهکاران یک جو وحشتناکی راه‌اندازی شد و حتی یکی از آن‌ها با کلت به بانک آمده و تهدید کرده بود. این بیان باعث شد نماینده دادستان از برخورد جدی با کسانی بگوید که به صورت غیر‌متعارف و تفنگ به کمر به بانک می‌آمدند.


متهم هادی در ابتدای دفاعیات خود از تأیید صلاحیت غیر‌تخصصی مدیران بانکی از سوی بانک مرکزی انتقاد کرد و در این راستا بیان داشت: بانک مرکزی باید مسئولیت خود را نسبت به افرادی که تأیید کرده، قبول کند.
آنچه در دفاعیات هادی مشهود بود، بی‌اطلاعی وی از برخی مصوبه‌ها و تغییر و تحولات بود. مطابق اظهارات این متهم، اکثر تخلفات در بانک سرمایه بعد از حادث شدن، کشف می‌شد. وی ادعا داشت مدیران از این موارد اطلاع نداشتند و بعداً متوجه می‌شدند که کار از کار گذشته بود.
شگرد متهمان
در حالی که این مدیر بانکی غیرتخصصی بودن خود را تأیید کرد و می‌گفت: «من بانکی نبودم» و این ایراد متوجه من و بانک مرکزی کنار یکدیگر است، نماینده دادستان و قاضی نیز این مهم را مورد اشاره قرار دادند. نماینده دادستان ضمن تأیید صداقت این متهم، اعتقاد داشت تصمیمات وی غیر‌بانکی بوده است. قاضی نیز در پایان دفاعیات «هادی» بیان داشت: مفسدان اقتصادی از امثال شما سوءاستفاده خواهند کرد. گاهی انسان‌ها خوشنام هستند، اما عدم تخصص موجب جرم خواهد شد. عدالت اقتضا می‌کند افراد با تخصص وارد هر حوزه‌ای شوند، اما وقتی تخصص وجود ندارد، بازیچه خواهند شد و بعد از آن هر قدر تلاش کنند بی‌تأثیر خواهد بود.