اخبار ویژه

رأی‌الیوم: ایران اقدام عملی را جایگزین تهدید کرده است
یک تحلیلگر منطقه‌ای می‌گوید ایران سیاست پاسخگویی عملی به اقدامات آمریکا را در پیش گرفته است.
عبدالباری عطوان در روزنامه رأی‌الیوم نوشت: حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان و اظهارات اخیر درباره تهدید انتقال نفت از تنگه هرمز برخلاف دیدگاه رئیس جمهوری آمریکا درباره ایرانی‌ها، نشان از تصمیم تهران برای پاسخگویی عملی به واشنگتن است.
دونالد ترامپ اخیراً در اظهاراتی که مجله تایم آن را منتشر کرد مدعی شده بود لحن ایرانی‌ها در مقایسه با زمان پیش از امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 تغییر کرده و آنها دیگر شعار «مرگ بر آمریکا» سر نمی‌دهند و زیاد از آنها این شعار را نمی‌شنویم و احتمالاً دیگر این شعار را سر نخواهند داد.


این رویکرد ترامپ بسیار ساده‌لوحانه و غیرواقعی است و دو موضع را ثابت می‌کند؛ اول اینکه ترامپ شخصی سطحی به لحاظ سیاسی و فکری بوده و دوم از روش فکری متحدان عرب خود در منطقه خاورمیانه یعنی روش انشایی خالی از هرگونه منطق و ادله تأثیر پذیرفته است.
اتفاقات منطقه نشان دهنده این است که ایران از مرحله شعار به مرحله عملی کردن تهدیدهای خود رسیده است.
پر واضح است که ایران از مرحله دفاع به مرحله حمله و از شعار مرگ بر آمریکا به گام‌های عملی روی آورده است.
سخنان «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران مبنی بر اینکه موشک‌های بالستیک ایران قادر به هدف قرار دادن کشتی‌ها و تغییر توازن قوا است از روی تصادف نبوده بلکه پیامی تعمدانه به ترامپ و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا است که اکنون سکوت کرده‌اند. ایران دیوارهای ترس را کنار زده و اجازه نخواهد داد که ملت آن تحت محاصره باشند.فارین پالیسی: حمله به نفتکش‌ها پیام روشنی به آمریکا، عربستان و امارات دارد
یک مجله آمریکایی نوشت دولت ترامپ باید پیام حمله به نفتکش‌ها در منطقه را که دقیق و سنجیده است، دریافت کند.
فارین پالیسی می‌نویسد: اولین اقدام ایران به دنبال انتصاب دریادار «علی فدوی» به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد.
وی که با رویارویی دریایی آمریکا با ایران در منطقه خلیج فارس بیگانه نیست، نشان فتح را به دنبال بازداشت ملوانان آمریکایی بعد از ورود به آب‌های ایران در ژانویه سال 2016 دریافت کرد. وی که همچنین سابقه فرماندهی نیروی دریایی سپاه را بین سال‌های 2010 تا 2018 دارد اکنون در مرکز تصمیم‌گیری‌های سپاه قرار دارد.
(سردار) فدوی در دوران فرماندهی نیروی دریایی سپاه درباره شالوده دکترین راهبردی این نیروها توضیح داد و در یک مصاحبه از کانال یک تلویزیون ایران در سال 2014 گفت که ایران و به ویژه نیروی دریایی سپاه ضامن امنیت دریایی در خلیج فارس هستند.
وی تأکید کرد: جهان می‌داند که آمریکا نمی‌تواند امنیت ایجاد کند. بلکه این ایران و جمهوری اسلامی است که قادر به ایجاد امنیت در منطقه خلیج فارس، به نفع خود و کشورهای جهان است. کل جهان از امنیت اقتصادی بهره‌مند خواهد شد. نویسنده فارین پالیسی افزود: حملات گزارش شده در ماه مه و ژوئن علیه نفتکش‌ها برای انتقال پیامی به دقت سنجیده شده بود.
تهران هر گونه دخالت در این حملات را رد کرده است اما این حملات همچنین می‌توانند بخشی از واکنش دقیق به دقت طراحی شده در مقابل تصمیم دولت «دونالد ترامپ» برای تشدید تحریم‌های نفتی ایران باشد. این پیام ساده است: عربستان، امارات و دیگر کشورهای خلیج فارس نمی‌توانند جای نفت ایران را در بازار پر کنند یا خلیج فارس و تنگه هرمز را که ایران بر آنها سلطه دارد، دور بزنند.
هر چند حملات به تانکرها، هشداری ضمنی درباره توانایی سپاه است اما همه آنها واکنش‌هایی بوده‌اند که به دقت و به عنوان «اقدام در مقابل اقدام» طراحی شده‌اند.اصلاح‌طلبان وضعیت برزخی تعریف کردند اما مردم خسته نشوند
عضو فراکسیون امید می‌گوید مردم مشکلات معیشتی را ناشی از عملکرد دولت روحانی می‌دانند اما نباید از روند 92 و 96 خسته شوند.
احمد مازنی به ایسنا گفت: شرایط کشور برای اصلاح‌طلبان در سال 1392 به گونه‌ای بود که برای باقی ماندن در ساختار حکومت راهی جز ائتلاف نداشتیم. از مردم می‌خواهم از روندی که طی سال 92 و 96 آغاز کردند، خسته نشوند. دموکراسی یک فرآیند است و کار فرآیندی به صورت پروژه‌ای به نتیجه نمی‌رسد.
وی می‌افزاید: اصلاح‌طلبان در سال 1392 برای عبور از فضایی که در سال 1388 برایشان ایجاد شد، برای خودشان فضای برزخی تعریف کردند و تن به ائتلاف با بخشی از جریان اصولگرا(؟!) دادند. در همین فضا اراده‌ای در کشور شکل گرفت تا نقطه اصلی مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه ایران که ریشه در روابط خارجی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بود را از بین ببرد.
عضو فراکسیون امید می‌گوید: تصور غالب به گونه‌ای است که گویا همه مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور ناشی از عملکرد ضعیف دستگاه‌های اجرایی در دولت آقای روحانی است. مشکلات امروز کشور ناشی از عملکرد غلط آن 8 سالی است که قطار عقلانیت از ریل خودش خارج شد و بخش عمده‌ای از وقت دولت روحانی نیز صرف برگرداندن این قطار به مسیرش شد. دولت روحانی آثار، تبعات و خرابی‌های ناشی از بی‌عقلی و بی‌تدبیری آن دولت را از طریق برجام و سایر اقدامات داخلی اصلاح کرد.
مازنی همچنین گفت؛ آقای روحانی باید به مردم بگوید «درست است که شما به بنده و برنامه‌هایم رأی دادید اما برای پیاده کردن آنها به این دلایل با محدودیت روبرو بودم.»آتلانتیک: استفاده ایران از گزینه‌های خود علیه آمریکا آغاز شده است
«ایران استفاده از گزینه‌های خود علیه آمریکا را آغاز کرده است.»
تارنمای خبری آتلانتیک در گزارشی نوشت: به رغم تأکید مقامات آمریکا و ایران مبنی بر عدم تمایل به درگیری فضایی تهدید و تنش میان دو کشور همچنان ادامه دارد و تهران گزینه‌هایی علیه واشنگتن دارد که استفاده از آنها را آغاز کرده است.
حدود یکسال است که ایران با یکسری اقدامات دولت دونالد ترامپ از جمله خروج آمریکا از برجام، تشدید تحریم‌ها و افزایش تهدیدهای واشنگتن روبرو بوده و اکنون در حال واکنش نشان دادن به این سیاست‌های کاخ سفید است.
ایران اخیراً از طرح آشکار و سریع خود برای عدم اجرای یکسری تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای خبر داد مگر اینکه شروط مد نظرش اجابت شود. این اعلام ایران در بحبوحه یکسری حملات علیه تانکرهای نفتی در منطقه انجام شد؛ حملاتی که دولت ترامپ ایران را به مشارکت در آن متهم کرده است. اگر فرض دولت آمریکا این باشد که کمپین فشار حداکثری هیچ بهایی برای آمریکا و هم پیمانانش ندارد، ثابت شده که این فرض اشتباه است. همزمان با اینکه مقامات آمریکایی و ایرانی هرگونه تمایل برای آغاز جنگ را رد کرده‌اند اما تنش‌ها همچنان تداوم دارد.
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا اخیراً اعلام کرد که حملات اخیر به تانکرهای نفتی در منطقه پاسخی به راهبرد دولت ترامپ در اعمال تحریم‌ها بوده است. کمپین تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان در متقاعد کردن تهران برای نشستن پشت میز مذاکره با واشنگتن ناکام بوده است. در این میان ایران زمینه‌های بیشتری را برای واکنش و پاسخگویی دارد. در جبهه دیپلماتیک، ایران تاکنون فقط به تهدید اقدامات قابل برگشت دست زده از جمله در ماه مه به اروپایی‌ها 60 روز فرصت داد تا به درخواست‌های تهران جامه عمل بپوشاند. بازرسان بین‌المللی نیز در ماه جاری اعلام کردند که ایران در راستای افزایش تولید سوخت هسته‌ای حرکت کرده است. در جبهه نظامی، آمریکا، ایران را به دست داشتن در چندین حمله طی هفته گذشته در منطقه متهم کرده است.
تهران فرقی میان جنگ اقتصادی و نظامی نمی‌بیند و به همین دلیل تلاش می‌کند یکسری اقدامات علیه آمریکا از جمله ایجاد اختلال در انتقال نفت برای تأثیر بر بازارهای جهانی انجام دهد تا ترامپ بفهمد فشار حداکثری علیه تهران هزینه دارد و در راستای تغییر رویکردش گام بردارد. اگر این در اصل نیت ایران باشد، این کشور توانایی‌های زیادی در اجرای اهدافش دارد. در یک گزارش دفتر اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا در سال 2017 به تلاش نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران برای بهره‌برداری از موقعیت تنگه هرمز به نفع خود در برابر طرف‌های مقابلش اشاره شد.
سپاه پاسداران معتقد است که با استفاده از انواع مختلف سیستم‌های تسلیحاتی کوچک و سیال و یا با استفاده از توانایی‌هایش در راههای غیرمنتظره برای دستیابی به اهداف تاکتیکی، می‌تواند بر سپرهای دفاعی دشمنش در آب‌های منطقه غلبه کند.
در این گزارش عنوان شد که در میان ابزارهای سپاه در این راستا می‌توان به مین‌های دریایی، موشک‌های کروز دفاع ساحلی، قایق‌های مسلح کوچک و سریع و موشک‌های بالستیک ضد کشتی اشاره کرد. همچنین بر روی زمین جنگ موشکی علیه هم‌پیمانان آمریکا در منطقه در جریان بوده، از جمله حمله به یک فرودگاه عربستان توسط حوثی‌های یمن که تحت حمایت ایران هستند.همشهری: خروج از برجام حق ایران است
«خروج از برجام در صورت نقض آن از سوی طرف‌های دیگر، حق صریح مردم ایران در متن توافق است».
روزنامه همشهری در یادداشتی نوشت: «ایران تا 10 روز دیگر سقف 300 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده را پشت‌سر می‌گذارد.» این جمله، مهم‌ترین خبری بود که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با رسانه‌ها بیان کرد.
عبور ایران از 2 سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای شامل میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده و میزان ذخایر آب سنگین حامل پیام‌های مهمی است:
ایران مصمم است در برابر عهدشکنی آمریکایی‌ها و بی‌عملی اروپایی‌ها، تعهدات برجامی خود را کاهش دهد. اقدامات ایران فقط به موضوع ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین محدود نیست و قابلیت تسری به خلوص اورانیوم غنی شده، رآکتور آب سنگین و ورود به عرصه‌های جدید تحقیقاتی و تولیدی انرژی هسته‌ای دارد.
اروپا برای آنچه نجات برجام خوانده شده است، فقط 10 روز فرصت دارد و ایران از این پس منتظر تعلل‌های اروپایی‌ها نمی‌ماند. آمریکا با عواقب تصمیم نسنجیده دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای، بازگشت تحریم‌ها و لغو معافیت برنامه‌های هسته‌ای مواجه خواهد شد. ایران در برابر فشارهای حداکثری آمریکا نه فقط مقاومت حداکثری را درپیش گرفته، بلکه اکنون وارد فاز جدیدی مبتنی بر تهاجم حداکثری شده است.
با این‌حال و با وجود چنین پیام‌هایی، هنوز جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توافق هسته‌ای با گروه 5+1 فعالیت‌های هسته‌ای خود را پیش می‌برد. نکته اول اینکه بندهای 26 و 36 توافق هسته‌ای، شرایط عهدشکنی طرف‌های مذاکراتی با ایران را مشخص کرده است؛ از جمله اینکه «ایران این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اگر هر یک از مفاد این توافق از سوی طرف‌های مذاکراتی زیر پا گذاشته شود، ایران جزئاً یا کلاً تمامی تعهدات خود را نادیده می‌گیرد.»
دوم اینکه در آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بعد از سخنرانی رئیس جمهور ایران در مورد تصمیم به کاهش تعهدات برجامی ایران منتشر شد، آمده است که تهران همچنان به رعایت مفاد برجام پایبند است.
به گفته کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، تصمیماتی که روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اعلام شد، نقض برجام قلمداد نمی‌شود. هرچند که جمهوری اسلامی همچنان کنارگذاشتن این توافق را برای خود محفوظ نگه‌داشته است.
با این‌حال و به‌عنوان نکته سوم، حتی اگر برداشت طرف‌های غربی از تصمیمات اخیر ایران مبنی بر حرکت به سمت نقض برجام با واقعیت منطبق باشد، ایران منطقاً ملزم نیست که به‌عنوان تنها طرف پایبند به توافق هسته‌ای شناخته شود. از این‌رو، اگر اروپا آن‌گونه که ادعا می‌کند، برجام بر امنیت جهانی، اروپا و منطقه تأثیر می‌گذارد، باید بهای آن را بپردازد و بهای آن نیز نادیده‌گرفتن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در حوزه‌های نفتی و بانکی است.نامزدهای نمایندگی مجلس فهرست دارایی خود را منتشر کنند
ابلاغ آئين‌نامه مربوط به قانون رسیدگی به دارایی مسئولان، گام رو به جلو برای شفافیت است.
روزنامه رسالت در یادداشتی در این‌باره می‌نویسد: تصویب قانون رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان و کارگزاران که در نهم آذر 94 پس از تصویب و طی مراحل مختلف سرانجام در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی به چاپ رسید، یک گام به جلو برای تطهیر نظام از نااهلان و نامحرمان بود. با آنکه طبق این قانون باید در یک مهلت 6 ماهه آیین‌نامه اجرایی آن نوشته شود. اما متأسفانه 4 سال طول کشید تا قوه قضائیه بر این قانون آیین‌نامه بنویسد و سرانجام در اول خرداد 1398 تدوین آیین‌نامه به پایان رسید و رئیس‌ قوه قضائیه هم اکنون آن را برای اجرا ابلاغ کرده است. براساس این قانون یک اداره زیر نظر حوزه ریاست قوه‌قضائیه به نام «اداره کل ثبت دارایی مقامات مسئول» تشکیل شده تا تمامی مسئولان نظام اعم از انتصابی و انتخابی که در 28 گروه یا رده حاکمیتی طبقه‌بندی شده‌اند، دارایی خود، همسر و فرزندانشان را به قوه قضائیه اعلام ‌کنند تا دارایی آنها ابتدا و انتهای پذیرش مسئولیت در نظام، به غیرحق افزایش پیدا نکرده باشد.
براساس متن و آیین‌نامه قانون مذکور فهرست اموال غیرمنقول، حقوق، دارایی، مطالبات دیون، سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار، موجودی حساب‌های مختلف در بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری و نظایر آنها و هرگونه درآمد مستمر و... باید به اطلاع قوه قضائیه برسد. همچنین براساس این قانون تمامی کسانی که در مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و نیز شوراهای شهر به‌عنوان نماینده مردم انتخاب می‌شوند باید وفق این قانون اموال خود را به اطلاع مقامات قضائی برسانند و هر کس که وارد مسئولیت حاکمیتی می‌شود نمی‌تواند وارد فعالیت تجاری شود.
بدون شک این قانون، گام به جلو برای شفاف‌سازی و قرارگرفتن مسئولین حاکمیتی در اتاق شیشه‌ای است. با آمدن آقای رئیسی این قانون و آیین‌نامه اجرایی آن در دستور کار قرار گرفته است و باید از آن استقبال کرد و به فال‌نیک گرفت و از این بابت از آقای رئیسی صمیمانه تشکر کرد.
قانون جدید شمار زیادی از مسئولان اعم از انتخابی و انتصابی را در برمی‌گیرد. انصاف باید داد. فساد امروز نه فراگیر است و نه سیستمی. اگر درست با آن مبارزه شود و در محدوده همین قانون افراد را در برمی‌گیرد تردیدی نیست که اکثر قریب به اتفاق 28 گروه یاد شده در قانون رسیدگی به دارایی مقامات پاکدست هستند. امروز 40 درصد مبارزه با فساد در برخی از کشورها از طریق «سوت‌زنی» صورت می‌گیرد. مردم به‌عنوان گزارش‌دهندگان اصلی فساد زیر چتر حمایتی قرار می‌گیرند و حتی پاداش هم می‌گیرند. گزارش‌دهندگان فساد مورد انواع حمایت‌های معنوی هم قرار می‌گیرند و گاهی از آنها به‌عنوان «قهرمان» یاد می‌شود. یکی از مباحث مهم در امر مبارزه با فساد غیراز سلامت دستگاه‌های نظارتی بالا بردن نقش نظارتی مردم در این امر است. نقش رسانه به‌ویژه رسانه ملی در این مورد تعیین‌کننده است. به نظر می‌رسد برای تکمیل قانون یاد شده، تصویب قانونی در زمینه حمایت از گزارش‌دهندگان فساد و تعیین جایزه برای پرونده‌هایی که به این منظور به نتیجه می‌رسند ضروری است. اعطای مجوز به آحاد مردم جهت طرح دعوی قضائی در مورد تخلفاتی که سخن از منافع عمومی در امر مبارزه با فساد می‌باشد اجتناب‌ناپذیر است. ماه پایانی امسال، انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود چه خوب است نامزدهایی که مشکلی برای افشای دارایی‌های خود نمی‌بینند برای انتخاب بهتر مردم آن را فاش کنند تا یک سنت و رسم خوب در انتخابات‌های آینده برای رسیدن افراد پاکدست، زاهد و متقی به پست‌های حاکمیتی پدید آید.