رئیس پیشین موساد: طراحان معامله قرن اشتباهاتی کردند که حتی سیاستمداران تازه‌کار هم نمی‌کنند

رئیس پیشین سازمان اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) از سیاست دولت تل‌آویو به ریاست بنیامین نتانیاهو انتقاد کرد و گفت: این دولت به دنبال صلح نبوده و تلاشی در این راستا نمی‌کند.
به گزارش ایسنا، شبتای شبیط، رئیس پیشین موساد در گفت‌وگویی با روزنامه معریب گفت: اگر دولت تل‌آویو واقعاً به دنبال صلح بود، با این لحن خشن و برتری‌جویانه با تشکیلات خودگردان فلسطین برخورد نمی‌کرد. تل‌آویو اگر به دنبال صلح بود، با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روابطی را آغاز می‌کرد و به دنبال راه‌هایی برای همکاری‌های اقتصادی و زیرساختی به شکلی بود که در راستای منافع دو طرف باشد اما تشکیلات خودگردان از نظر نتانیاهو یک خلا است که روابطی با آن ندارد. آیا نخست‌وزیر دیگری را در طول دهه‌های اخیر از زمان توافق‌نامه اسلو می‌شناسید که با فلسطینی‌ها گفت‌وگو نکرده باشد؟
شبیط در ادامه گفت: نتانیاهو در گذشته با فلسطینی‌ها گفت‌وگو کرد و در قالب توافقنامه اسلو عقب‌نشینی از شهر الخلیل را به مرحله اجرایی رساند اما به دلیل وابستگی شدیدی که به احزاب راستگرا و تندروی اسرائیل دارد به ویژه رهبران شهرک‌نشینان که درگیری‌ها را مدیریت می‌کنند و به دنبال راه‌حل نیستند، تمامی رایزنی‌های خود با طرف فلسطینی را متوقف کرد.
شبیط که ژنرالی با سابقه طولانی در جنگ‌های اسرائیل محسوب می‌شود، در ادامه مدعی شد: ما "کشور" قدرتمندی در خاورمیانه هستیم و امروز ائتلاف نظامی عربی بزرگی علیه ما تشکیل نشده آنگونه که در ده‌های شصت و هفتاد وجود داشت و تهدیدی برای ما بودند. ما می‌توانیم خطرات را تحمل کنیم به ویژه که طرف مقابل ما حمایت امنیتی گسترده‌ای ندارد، ما اگر بخواهیم می‌توانیم آنها را از بین ببریم.


وی افزود: ما اگر به دنبال صلح بودیم، هر روز کانال‌های ارتباطی و مذاکرات را آغاز می‌کردیم، قول معروف هست که می‌گوید زمانی که صحبت می‌کنند، تیر نمی‌اندازند، زمانی که صحبت می‌کنند، ایده‌هایی شکل می‌گیرند که در سکوت نمایان نمی‌شدند اما زمانی که طرفی (طرف اسرائیلی) با طرف دیگر تعامل دارد درحالی که تصور می‌کند آن طرف نمی‌خواهد گفت‌وگو کند و نیز هیچ اقدامی برای نشان دادن عزم جدی‌اش انجام نمی‌دهد، برای طرف مقابل فایده‌ای ندارد حتی اگر بخواهد صحبت کند.
رئیس پیشین موساد در ادامه گفت، احزاب راستگرای اسرائیل کاری کردند که توافقنامه اسلو مساله‌ای ناپاک و نجس تلقی شود و به این ترتیب تل‌آویو و اسرائیلی‌ها را از صلح دور کردند.
او افزود: تردید ندارم اگر احزاب راستگرا به روند برقراری صلح ادامه می‌دادند، می‌توانستند صلح را برقرار کنند اما آنها به جای این کار، توهمی برنامه‌ریزی شده را در پیش گرفتند که اسلو عامل تمامی اشتباهات است و حتی اینکه ما از صلح و آمادگی برای پرداخت هزینه آن صحبت می‌کنیم، گناه بزرگی است اما سوال این است آیا سرزمین مهم‌تر از خانواده و فرزندان است؟ اسرائیلی‌ها 3000 سال به شکلی پراکنده و بدون سرزمین زندگی کردند.
شبیط درباره نقش ویرانگر جریان مذهبی اسرائیل که شهرک‌سازی‌ها در اراضی فسطینی‌ها را هدایت می‌کند، گفت: این جریان یهودی‌های شهرک‌نشین نام دارد. این یهودی‌ها برای خود چیزی به عنوان مناطق (کرانه باختری) را ایجاد کرده‌اند. نیمی از اسرائیل اکنون خالی است و آنها به دنبال جابه‌جایی برای سکونت در مناطق هستند. درحالی که منطقه بئر السبع در جنوب، می‌تواند سه برابر جمعیت فعلی را در خود جای دهد و تنها انگیزه آنها اعتقادات است اما ما در قرن بیست و یک زندگی می‌کنیم، آیا در این عصر به جز داعشی‌ها کسانی هستند که برای دین بجنگند؟
این مسئول سابق موساد تاکید کرد: اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها درباره 80 درصد موضوعات توافقنامه‌هایی دارند که در طول مذاکرات طولانی گذشته به آنها دست یافتند و تنها در 20 درصد موضوعات به توافق نرسیده‌اند و لازم است آمریکایی‌ها از یک سو و ائتلاف کشورهای عربی ازسوی دیگر وارد مذاکرات شده و مشکل را حل کنند. آنها باید دو طرف را مجبور به مذاکره کنند و این به فداکاری دو طرف بستگی دارد.
شبیط ادامه داد: برقراری صلح میان دو طرف به ایجاد روابطی میان اسرائیل و بیش از 50 کشور اسلامی از جمله تمامی کشورهای عربی منجر خواهد شد که سود اقتصادی را برای اسرائیلی‌ها و اعراب به همراه خواهد داشت اما ادامه اختلافات و درگیری‌ها موجب زیان‌های اقتصادی خواهد شد.
او در ادامه با انتقاد از معامله قرن که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قصد ارائه آن را دارد، گفت: اطلاعی از جزئیات این طرح ندارم اما می‌خواهم به برخی از اشتباهاتی که ارائه‌دهندگان آن مرتکب شده‌اند، بپردازم. انتقال سفارت آمریکا به قدس، به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، توییت دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی درباره اینکه در شرایط مشخصی لازم است بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل ملحق شود، اشتباهات بزرگی بودند که حتی افراد تازه‌کار در دنیای سیاست هم آنها را مرتکب نمی‌شوند.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر نیرو: 7.3 میلیارد متر مکعب از آب کشور غیر مجاز مصرف می‌شود سرزنش ترامپ توسط رسانه‌های معتبر آمریکایی و اروپایی سخنگوى قوه قضاییه در جمع خبرنگاران: ساختار جدید دستگاه قضایی از پایان هفته قوه قضاییه، عملیاتى و اجرایى خواهد شد جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست دکتر روحانی تشکیل شد؛ تاکید رئیس‌جمهور بر اصلاح ساختار بودجه بدون تاثیر منفی بر زندگی روزمره مردم و فشار به اقشار آسیب‌پذیر نقش شهید بهشتی در شناساندن اسلام به اروپا موگرینی: اینستکس به‌زودی اجرایی می‌شود واکنش روسیه به سرنگونی پهپاد آمریکایی ایران را تحریک نکنید رئیس پیشین موساد: طراحان معامله قرن اشتباهاتی کردند که حتی سیاستمداران تازه‌کار هم نمی‌کنند یادداشت مدیرمسئول نگاه انحصار‌طلبانه ظلم جدیدی به بهشتی فلاحت پیشه عنوان کرد ورود کمیسیون امنیت ملی مجلس به تخلفات پروتکلی سفارتخانه‌ها ایران حادثه تروریستی در غرب بغداد را محکوم کرد کدخدایی: شورای نگهبان درباره چند طرح و لایحه از مجلس درخواست استمهال کرد مرکز آمار: تورم خرداد به 37.6 درصد افزایش یافت توضیحات دادستان تهران درباره پرونده قتل یک زندانی و بازداشت یک مدیر نفتی