معاون وزیر نیرو: 7.3 میلیارد متر مکعب از آب کشور غیر مجاز مصرف می‌شود

معاون آب و آبفای وزارت نیرو گفت: 7 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب آب در کشور سالانه به صورت غیر مجاز مصرف می‌شود.
قاسم تقی زاده خامسی در نشت افزود: این میزان آب توسط چاه‌های غیرمجاز برداشت و مصرف می‌شود.
وی تعداد چاه‌های کشور را 808 هزار حلقه برشمرد و خاطرنشان ساخت: از این تعداد 303 هزار حلقه چاه غیر مجاز است.
تقی زاده خامسی ادامه داد: اکنون 49 میلیارد متر مکعب آب به صورت مجاز مصرف می‌شود اما برداشت‌های مجاز بیش از حد است. اکنون آبخوان‌های زیر زمینی کشور در معرض خطر جدی است که باید جلوی برداشت‌های بی‌رویه گرفته شود.


وی با تاکید بر اینکه آب با معیشت مردم سر و کار دارد افزود: برخورد پلیسی در این بخش جواب لازم را نخواهد داد.
تقی زاده خامسی راه‌اندازی بازار آب و گفت‌و‌گو با مردم را از جمله راهکارهای مناسب برای مدیریت مصرف آب برشمرد.
معاون آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه الان زمان مناسبی برای ساماندهی آب غیر مجاز است گفت: نمی‌توان مردم را در تنگنا قرار داد.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو ادامه داد: 220 هزار حلقه چاه از 320 هزار حلقه چاه غیرمجاز زیر 20 متر هستند و برداشت آب زیادی ندارند، اما 97 هزار حلقه چاه برداشت بالایی دارند و باید روش برخورد با چاه‌های غیرمجاز را تغییر داده و این چاه‌ها تعیین‌تکلیف شوند.
وی با بیان اینکه نباید تمرکز خود را روی چاه‌های غیرمجاز کم‌مصرف بگذاریم، گفت: با ایجاد بازار آب و راه‌اندازی آن می‌توان تمام این مسائل را حل‌وفصل کرد.
تقی زاده خامسی با تاکید بر استفاده از آب قابل برنامه‌ریزی شده گفت: این آب را در زمان ترسالی‌ها بهتر می‌توان نگهداشت.
وی با اشاره به اینکه اکنون 61 درصد کل کشورمان خشک و یا نیمه خشک است افزود: آب برنامه‌ریزی شده می‌تواند در زمان‌های خشک سالی بهتر مورد استفاده قرار گیرد.
معاون وزیر نیرو گفت: باید مصرف کنندگان در زمینه آب قابل برنامه‌ریزی شده با یکدیگر به توافق برسند تا نه سال‌های پر آب ما را هیجان‌زده کند و نه سال‌های کم‌آب ناامید شویم.
تقی‌زاده خامسی با تاکید بر این‌که سیل از موضوع تنش آبی کم نمی‌کند، ادامه داد: موضوع تنش آبی شامل دو محور تامین و توزیع آب است که امسال وضعیت تامین آب بهتر است، اما در زمینه آبرسانی مشکلات همچنان پابرجاست و امید است با اعتباراتی که امسال تخصیص داده شده بخشی از این مشکلات برطرف شود.
انجام مطالعه برای احداث 100 سد
معاون وزیر نیرو از درحال مطالعه بودن طرح احداث 100 سد خبرداد و اضافه کرد: اکنون ظرفیت مخازن سدها 50 میلیارد مترمکعب است و هرچه سد جدید احداث شود، ظرفیت هم بالا می‌رود.
به گفته وی، در بحث صرفه جویی در مصرف نباید تنها به بخش شرب توجه کرد بلکه باید این مهم در بخش کشاورزی هم جدی گرفته شود.
تقی زاده خامسی میزان مصرف آب در بخش شرب را هفت درصد عنوان کرد درحالی که این در بخش کشاورزی به 90 درصد رسیده است بنابراین باید به این بخش و صرفه جویی در آن توجه بیشتری کرد.
معاون وزیر نیرو گفت: تلاش می‌شود با هماهنگی وزارت نیرو، وزارت کشور و محیط‌زیست مساله الگوی کشت حل شود تا بدین ترتیب مصرف آب در بخش کشاورزی اصلاح شود.
تقی‌زاده خامسی تاکید کرد: نمی‌توان در منطقه‌ای که آب شرب شهروندان و روستاییان دچار مشکل است اجازه داد کشت برنج انجام شود.
مخازن آبی کشور 130 میلیارد مترمکعب کسری دارد
وی منابع آبی کشور را محدود دانست و افزود: اکنون مخازن آبی کشور 130 میلیارد مترمکعب کسری دارند، این میزان کسری با یکسال بارندگی تامین نخواهد شد زیرا کشورمان حدود 10 سال با خشکسالی مواجه بوده است.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو به بارندگی‌های اخیر کشوراشاره کرد و درعین حال خاطرنشان ساخت: بارندگی‌ها 76 میلیارد مترمکعب ورودی آب برای کشور به همراه داشت، اما به دلایل متعدد همه این میزان ذخیره سازی نشد.
تقی‌زاده خامسی نبود سدهای بیشتر را یکی از دلایل برشمرد و افزود: بخشی از این به تالاب‌ها و بخشی به دریاها رفته است.
به گفته وی، اکنون مخازن سدها می‌تواند 50 میلیارد مترمکعب آب نگه دارند که از این میزان 20 درصد آن برای سیلاب‌های احتمالی خالی نگه داشته می‌شود.
وی پیش‌بینی بلند مدت وضعیت آب و هوا را تاحدودی غیرممکن دانست و پیش‌بینی وضعیت آب و هوا 10 روزه است و این بازه زمانی قابل اتکاء است که براساس آن آب‌های موجود رها سازی شوند.
معاون وزیر نیرو گفت: در این شرایط بسیاری توقع دارند وزارت نیرو آب را در اختیار آنان قرار دهد، این درحالی است که افقی از آینده متصور نیست و هیچکس نمی‌تواند به صورت مستند بگوید که سال آینده خشک است یا‌تر ولذا باید تا رسیدن به عدد قابل اتکاء برای سال آینده آب را نگه داشت.
این مقام وزارت نیرو تاکید کرد: از همه کاربران تقاضا می‌شود به هشدارهای مدیران آب در استان‌ها توجه کرده و اجازه دهند بر پایه آب برنامه‌ریزی شده عمل شود.
کاهش تعداد شهرهای درگیر با تنش آبی
وی با بیان اینکه در سال گذشته 336 شهر در تنش آبی بودند، عنوان داشت: در این سال 35 میلیون نفر با تنش آبی درگیر بودند که امسال بارندگی‌هایی صورت گرفته حدود 100 شهر از تنش آبی خارج شدند و براین اساس تعداد شهرهایی که با تنش آبی درگیر بودند به 233 شهر با جمعیت 28 میلیون نفر کاهش پیدا کرد.
معاون وزیر نیرو از تخصیص 100 میلیون یورو برای آبرسانی به روستاها خبر داد و گفت: 50 میلیون یورو برای مقابله با تنش آبی در نظر گرفته شده است.
تقی زاده خامسی با انتقاد از گسترش صنایع آب‌بر در استان‌هایی که با چالش آبی درگیر هستند، عنوان کرد: درخواستی است مبنی بر اینکه 700 میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان منتقل شود.
معاون وزیر نیرو گفت ادامه داد: هزینه این کار 100 هزار میلیارد تومانبرآورد شده است واین طرح مقرون به صرفه نیست. در این سه استان سالانه 11 میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود که اگر 10 درصد صرفه‌جویی شود به یک میلیارد و 100 میلیون می‌رسد.
به گفته وی، اما صنایع می‌توانند با حفظ سرفصل‌های زیست محیطی برای این کار اقدام کنند زیرا برای‌آنها صرفه اقتصادی دارد.
تقی‌زاده خامسی به مباحثی که در باره انتقال آب دریای خزر به سمنان مطرح شده اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: هنوز طرح قابل توجیهی در این زمینه مطرح نشده است ضمن آنکه صنعت می‌تواند بدون تضمین خرید دولتی اقدام کند.معاون وزیر نیرو افزود: بحث انتقال آب در بخش شرب و کشاورزی توجیه ندارد.
وی با اشاره به وضعیت مذاکره با افغانستان درباره رودخانه هیرمند، عنوان کرد: معاهده‌ای بین ایران و افغانستان در سال 1351 امضا شد که براساس آن ایران در سال‌های نرمال اجازه دارد 820 میلیون مترمکعب آب از هیرمند برداشت کند.
این مقام مسئول با بیان اینکه دو کشوردرباره میزان برداشت آب توافق ندارند و برای مثال درحالی که افغانستان می‌گوید ایران سه میلیارد مترمکعب آب برداشت می‌کند ایران رقم 300 میلیون مترمکعب را مطرح می‌کند از تلاش برای ایجاد ابزار اندازه گیری ازسوی دو کشور خبرداد.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: با نصب این ابزارها می‌توان به راحتی نسبت به میزان برداشت به توافق رسید و بعد از آن دنبال طرح‌های دیگر بود.
وی در باره لایروبی سدها و رودخانه‌ها گفت: در سه سال گذشته به طور کلی 12 درصد از اعتباری که برای این امر در نظر گرفته شده تخصیص داده شده است.
تقی‌زاده خامسی در عین حال لایروبی رودخانه‌ها در همه جا را اقتصادی ندانست و گفت: در هیچ جای دنیا سدها را لایروبی نمی‌کنند و لایروبی همه رودخانه‌ها هم جواب نمی‌دهد و گاهی تاثیر معکوس دارد.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از مذاکره با یک شرکت خارجی برای لایروبی کارون خبر داد و گفت: برای لایروبی کارون به صورت اختصاصی با یک شرکت خارجی درحال مذاکره بوده هستیم و برای لایروبی اروند هم با عراق مذاکره شده است.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر نیرو: 7.3 میلیارد متر مکعب از آب کشور غیر مجاز مصرف می‌شود سرزنش ترامپ توسط رسانه‌های معتبر آمریکایی و اروپایی سخنگوى قوه قضاییه در جمع خبرنگاران: ساختار جدید دستگاه قضایی از پایان هفته قوه قضاییه، عملیاتى و اجرایى خواهد شد جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست دکتر روحانی تشکیل شد؛ تاکید رئیس‌جمهور بر اصلاح ساختار بودجه بدون تاثیر منفی بر زندگی روزمره مردم و فشار به اقشار آسیب‌پذیر نقش شهید بهشتی در شناساندن اسلام به اروپا موگرینی: اینستکس به‌زودی اجرایی می‌شود واکنش روسیه به سرنگونی پهپاد آمریکایی ایران را تحریک نکنید رئیس پیشین موساد: طراحان معامله قرن اشتباهاتی کردند که حتی سیاستمداران تازه‌کار هم نمی‌کنند یادداشت مدیرمسئول نگاه انحصار‌طلبانه ظلم جدیدی به بهشتی فلاحت پیشه عنوان کرد ورود کمیسیون امنیت ملی مجلس به تخلفات پروتکلی سفارتخانه‌ها ایران حادثه تروریستی در غرب بغداد را محکوم کرد کدخدایی: شورای نگهبان درباره چند طرح و لایحه از مجلس درخواست استمهال کرد مرکز آمار: تورم خرداد به 37.6 درصد افزایش یافت توضیحات دادستان تهران درباره پرونده قتل یک زندانی و بازداشت یک مدیر نفتی