حهانبخش محبی‌نیا پس و پیش سقوط پهپاد جاسوسی آمریکا

بدون شک سمت‏و‏سوی مناظره ایران و آمریکا برای منطقه و جهان نگران‏کننده است و اگر این شعله در معرض بادهای تند قرار گیرد، مصائب زیادی را شاهد خواهیم بود که هیچ کشوری از آن نفع نخواهد برد. آمریکا و هم‏پیمانان آن باید متوجه باشند، ایران کشور دهه‏های قبل نیست که در قبال اقدام نظامی و یا تحریک‏آمیز آمریکا به ناچار اغماض کند و یا به طریقی عقده‏ها را برای روز مبادا جمع کند و امکان تلافی نداشته باشد. گسیل پهپاد جاسوسی به آب‏های سرزمینی ایران جهت تست هوشیاری و اقدام نظامی ایران و واکنش سریع، به موقع و سقوط آن از طریق سیستم دفاعی ایران برای آمریکا و هم‏پیمانانش در منطقه و همچنین برای ملت ایران پیام صریح و روشنی داشت و به قدری حساسیت‏زا بود که حتی حمله غافلگیرانه و نامعلوم به تانکرهای نفتی در آب‏های عمان را تحت‏الشعاع قرار داد. اما فارغ از این ماجرا، واقعیت این است که خاورمیانه برای کشورهای خارج از این منطقه میدان بازی نیست، بلکه خانه ساکنان آن است، محل زندگی نیاکان آنها بوده است و در آینده هم فرزندان و نسل آتی ساکنان خاورمیانه همین‏جا سکونت خواهند داشت و با هر انگیزه‏ای کسی که از زادگاهش مهاجرت کند و فاصله‏ای به وجود آید، باز قبله‏گاهش همین‏جاست و فرق بین فارس، ترک، کرد و عرب و سایر نیروهای بومی آن نیست.
نکته بدیهی این است که آمریکایی‏ها، خاورمیانه را برای تجارت، جنگ، معامله، توسعه‏طلبی و زنگ تفریح می‏خواهند و به همین علت است که منازعه، مناقشه و جنگ برای ساکنان خاورمیانه به منزله مرگ- حیات و برای آمریکایی‏جماعت، جنبه برد-باخت دارد و طبیعی است ذات نگاه‏ها و ماهیت برخوردها بسیار متفاوت باشد. آمریکایی‏ها هرگز اجازه نمی‏دهند کشور آنها محل دعوا، درگیری و مرز حل مسئله باشد و یا مسائل جهانی با دعوا و درگیری در داخل کشور آنها پیوندی داشته باشد. آنها تضادهای پایدار و غیرمقطعی را به خارج از مرزهای جغرافیای خود انتقال می‏دهند، گاهی در اروپا، زمانی در ویتنام، کره و جاهای دیگر درگیرند و هم اینک، جغرافیای تعیین نوبت برای بازی‏های نهایی را خاورمیانه قرار داده‏اند و بهانه اصلی هم برای یارکشی، ایدئولوژی و انرژی لحاظ شده است. موضوعی که رهبران خاورمیانه و بخش اعظمی از مردم در وهله اول و رهبران جهان و مردم دنیا در مرحله دوم از آن غافل‏اند. از سوی دیگر پیش‏بینی‏های مربوط به اقتصاد جهانی امیدوارکننده نیست. سازمان‏ها و موسسات معتبر جهانی در تحلیل شرایط مربوط به اقتصاد جهان، بنا بر عادت و اهمیت، آمریکای شمالی، اروپا، انگلیس، آفریقا، خاورمیانه، روسیه، چین و ژاپن را مبنای تحلیل قرار می‏دهند.
چالش‏های اساسی چون تعیین نرخ بهره در آمریکا، برگزیت و جابجایی قدرت در آلمان، فرانسه و انگلیس در اروپا، کاهش رشد اقتصادی در چین و هند در آسیا، جنگ تجاری بین چین و آمریکا در جهان به یک ترومای سیاسی- اقتصادی چون جنگ در خاورمیانه وابسته است تا مجموعه چالش‏ها و آسیب‏پذیری‏های جهان به واقعه‏ای تبدیل شود که شرایط زندگی را برای کل جهان سخت و دشوار کند. هرچند شروع جنگ بین این دو کشور در حال حاضر بعید به نظر می‏رسد، اما تجربه جهانی نشان داده است بسیاری از مواقع باعث و بانی جنگ اتفاق ساده‏ای بوده است. علاوه بر این جنگ ایران و آمریکا دیگر جنگ دو کشور نیست؛ بلکه بازیگران زیادی به درون دعوا کشیده خواهند شد که مسائل کلان جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، با این اوصاف درنگ جایز نیست.
سایر اخبار این روزنامه
مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی به صورت مشترک برای ثبت جهانی به یونسکو می‌رود اربعین میلیونی در انتظار ثبت جهانی حهانبخش محبی‌نیا پس و پیش سقوط پهپاد جاسوسی آمریکا واگذاری ایران خودرو و سایپا تا سال 99 امکان‌پذیر است؟ جراحی خودروسازی با تیغ خصوصی‌سازی با آغاز تابستان، «محدوده کنترل آلودگی هوا» جایگزین «زوج و فرد» و پارک حاشیه‌ای منطقه 2 تهران‌ هوشمند شد نایب رئیس مجلس: ایران برای مقابله با فساد FATF داخلی ایجاد کند احمد توکلی: از دستور کار خارج شدن پالرمو و CFT به معنای بایگانی شدن آن‌ها نیست رئیس ایالات متحده آمریکا بار دیگر برای مذاکرات بدون پیش‌شرط با ایران اعلام آمادگی کرد رئیس‌جمهوری در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی: اصلاح ساختار بودجه نباید بر زندگی مردم تاثیر منفی داشته باشد رئیس قوه قضائیه: پرچم عدالت‌خواهی و مبارزه با ظلم و فساد را امام برافراشت تیم ملی والیبال به‌راحتی استرالیا را هم شکست داد سخنگوی قوه قضائیه: از شنبه آینده ساختار جدیدی در قوه قضائیه اجرا می‌شود ماجرای ملاقات نمایندگان مجلس با بابک زنجانی