نیروی هوا و فضای سپاه یک فروند پهپاد آمریکا را بر فراز حریم هوایی ایران سرنگون کرد

شکار «شاهین» جاسوس
گروه ایران و جهان - بامداد روز پنجشنبه یک فروند پهپاد rq4c آمریکا بر فراز آب‌های سرزمینی ایران در تنگه هرمز مورد هدف پدافند نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد. متعاقب این مسئله روابط عمومی کل سپاه با انتشار اطلاعیه‌ای در‌خصوص سرنگونی این پهپاد جاسوسی آمریکا که بیش از 200 میلیون دلار نیز قیمت دارد، اعلام کرد: این پرنده بدون سرنشین در ساعت 14 دقیقه بامداد روز پنجشنبه از یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در جنوب خلیج فارس به پرواز درآمد و پس از پنهان‌کاری مسیر خود را از تنگه هرمز به سمت بندر چابهار ادامه می‌دهد. این پرنده نظامی آمریکایی در مسیر بازگشت خود و در حالی که مشغول جمع‌آوری اطلاعات بوده، در غرب تنگه هرمز و نزدیکی کوه مبارک استان هرمزگان به محض ورود به حریم هوایی ایران در ساعت چهار و پنج دقیقه بامداد مورد هدف قرار گرفته و سرنگون شد.
در همین راستا، روز گذشته قطعاتی از لاشه سرنگون شده این پرنده بدون سرنشین آمریکایی به نمایش گذشته شد و به گفته سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه برخی قطعات لاشه این پهپاد در آب‌های سواحل کوه مبارک پخش شده و برخی قطعات سنگین نیز غرق شده بود که توسط نیروی دریایی سپاه جمع‌آوری و به منظور نمایش عمومی به تهران منتقل شده است.
آمریکا درباره آب‌های بین‌المللی دروغ می‌گوید


چند ساعت پس از این واقعه طی نخستین واکنش‌ها در آمریکا، مقر فرماندهی نیروهای آمریکایی در غرب آسیا (سنتکام) با انتشار بیانیه‌ای سرنگونی یک فروند هواپیمای بدون سرنشین خود را مورد تائید قرار داده و مدعی شد که این پهپاد بر فراز تنگه هرمز و حریم هوایی بین‌المللی هدف حمله پدافند ایران قرار گرفته است. این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس‌ ایالات متحده آمریکا نیز ابتدا طی پیامی توئیتری اعلام کرد که ایران اشتباه بزرگی مرتکب شده است. وی اما چند ساعت بعد با تغییر معنادار ادبیات خود هنگام دیدار با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا‌ در واشنگتن گفت که عمیقاً احساس می‌کنم که عمدی در کار نبوده و شاید سرنگونی پهپاد آمریکایی ناشی از یک اشتباه صورت گرفته باشد.
از سوی دیگر و پس از ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه پرنده بدون سرنشین آنها در حریم هوایی بین‌المللی هدف حمله قرار گرفته است، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد که ایالات متحده علیه ایران تروریسم اقتصادی به راه انداخته، علیه ما اقدامات پنهانی انجام داده و اکنون به قلمرو ما دست‌درازی کرده است. ما به دنبال جنگ نیستیم ولی غیورانه از آسمان، زمین و آب‌های خود دفاع خواهیم کرد. ما این تجاوزگری جدید را به ملل متحد خواهیم برد و نشان خواهیم داد که ایالات متحده درباره آب‌های بین‌المللی دروغ می‌گوید.
همچنین سازمان نقشه‌برداری کشورمان نیز با تاکید بر اینکه هیچ شک و شبهه‌ای در‌خصوص نقض حریم هوایی ایران توسط پهپاد آمریکایی وجود ندارد، در تایید سخنان وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که بر اساس داده‌های دریافتی و محاسبات انجام شده توسط متخصصان سازمان نقشه‌برداری کشور، پهپاد آمریکایی در مختصات ۴٣ً ٢٩َ ٢۵ْ شمال عرض جغرافیایی و ٢۵ً ۵٢َ ۵٧ْ شرق طول جغرافیایی، در ۸ مایلی خط ساحلی جمهوری اسلامی ایران در سواحل هرمزگان حد فاصل کرتان و کوه مبارک منهدم شده است.
عقب‌نشینی معنادار ترامپ
در همین رابطه در واشنگتن قانون‌گذاران ارشد آمریکایی به کاخ سفید رفتند تا پشت درهای بسته با دونالد ترامپ در‌خصوص سرنگونی این پرنده بدون سرنشین گفت‌و‌گو و رایزنی کنند. بنا بر گزارشی که روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرده، در این جلسه علاوه بر اعضای ارشد کنگره، چند مقام دیپلماتیک و نظامی آمریکا نیز حضور داشتند و بنا بر اظهارات یک مقام دولتی آمریکا، ترامپ در ابتدا با چند حمله موشکی به ایران موافقت کرده که مقدمات آن نیز فراهم شده بود، اما به ناگهان طی یک عقب‌نشینی دستور توقف این اقدام صادر شده است. ترامپ همچنین پس از این عقب‌نشینی مدعی شد که در واکنش به اقدام ایران قرار بود سه سایت موشکی این کشور را هدف قرار دهیم که این موضوع باعث کشته شدن 150 نفر می‌شد، اما من این مسئله را 10 دقیقه قبل از شروع متوقف کردم زیرا با اقدام ایران متناسب نبود. به گفته تحلیلگران آمریکایی هنوز دقیقاً مشخص نیست که علت این تغییر جهت از سوی رئیس ایالات متحده آمریکا چیست؟ اما بنا بر شواهد موجود‌، کاخ سفید پس از مشاوره با قانون‌گذاران و مقامات ارشد دولتی به چند دلیل از موضع خود عقب‌نشینی کرده است. یکی از دلایل مطرح شده به مسئله لجستیکی باز می‌گردد؛ اما در این میان مهم‌ترین تحلیل صورت گرفته مبنی بر این موضوع است که کاخ سفید قادر به تحلیل واکنش احتمالی ایران به اقدامات تجاوزکارانه نبوده و به همین دلیل و بنا بر دلایل استراتژیک تصمیم گرفته است پس از تهدید و ادعاهای اولیه، به طور کامل نقشه خود را تغییر دهد. از سوی دیگر برخی از ناظران معتقدند که یک دو‌دستگی آشکار و عمیق میان مقامات دولتی کاخ سفید وجود دارد که موضوع سرنگونی پهپاد آمریکایی به طور قابل ملاحظه‌ای به آن دامن زده است.
در همین راستا است که نانسی پلوسی رئیس کنگره آمریکا پس از دیدار با دونالد ترامپ، به صراحت اعلام کرد که نه تنها تمایلی در داخل آمریکا برای جنگ با ایران وجود نداشته، بلکه شخص رئیس‌ جمهوری نیز قصدی برای این کار ندارد. او همچنین با بیان اینکه پس از خروج از برجام، آمریکا اعتبار جهانی خود را از دست داده است، گفت که همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه، ما باید برای حفاظت از منافع خود به صورت استراتژیک عمل کنیم. امری که به گفته کارشناسان شاید توسط سناتور برنی سندرز رمزگشایی شد؛ هنگامی که وی در واکنش به سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین کشورش گفت: من درباره تنش‌های رو به افزایشی که شاهد آن هستیم بسیار نگرانم. به گمانم در دولت ترامپ افرادی خواهان جنگ با ایران هستند. فکر می‌کنم اگر جنگی رخ می‌داد، یک فاجعه مطلق برای کشور ما، ایران، منطقه و جهان می‌بود. فکر می‌کنم کاری که باید انجام بدهیم این است که شرایط را آرام کنیم. وظیفه ما کمک به حکومت مستبدانه و آدم‌کش عربستان سعودی نیست. کاری که باید انجام بدهیم این است که به عنوان قوی‌ترین کشور جهان از قدرت‌مان استفاده کرده و ایران و عربستان سعودی را مجاب کنیم که به جای نظاره‌گر بودن افزایش تنش‌ها شروع به کاهش آن کنند.
اروپایی‌های نگران
این در حالی است که همزمان با سرنگونی پهپاد آمریکایی بر فراز حریم هوایی ایران، امانوئل ماکرون رئیس ‌جمهوری فرانسه در حاشیه نشست اتحادیه اروپا در بروکسل در گفت‌وگو با خبرنگاران، خواستار کاهش تنش در منطقه شد و گفت که وظیفه ما دعوت همه طرف‌ها به آرامش است. از سوی دیگر ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه نیز در برنامه پرسش و پاسخ سالانه خود در تلویزیون این کشور، با بیان اینکه تحریم‌ها بر ضد ایران بی‌اساس بوده و تهران به طور کامل به توافق هسته‌ای پایبند است، تصریح کرد: اقدام نظامی آمریکا علیه ایران به فاجعه در خاورمیانه منجر خواهد شد و ممکن است سبب به راه افتادن دور تازه‌ای از خشونت‌ و موجی از مهاجرت شود.
همچنین آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز با بیان اینکه او و دیگر رهبران اتحادیه اروپا پس از دریافت اخباری مبنی بر اینکه آمریکا به دنبال اجرای یک حمله نظامی به ایران بوده است، اعلام کرد: ما درباره این وضعیت نگران بوده و خواهان مذاکرات دیپلماتیک و حل ‌و فصل سیاسی برای موقعیتی بسیار متشنج هستیم.
ایران به سازمان ملل شکایت می‌کند
در حالی تشدید جنگ روانی و اقتصادی آمریکا علیه ایران توامان با تحرکات نظامی این کشور در منطقه خاورمیانه شده و موجبات نگرانی جامعه جهانی نسبت به بروز یک تقابل نظامی را افزایش داده است، طی دو روز گذشته و همزمان با ساقط کردن یک پهپاد جاسوسی آمریکا که با نقض قوانین بین‌المللی وارد حریم هوایی ایران شده بود، مقامات کشورمان نسبت به اقدامات احتمالی آمریکا هشدار داده و آن را در جهت بی‌ثبات‌سازی هر‌چه بیشتر منطقه عنوان کردند. در همین رابطه، سرلشگر سلامی فرمانده کل سپاه گفت که سرنگون کردن هواپیمای جاسوسی آمریکا، حامل یک پیام آشکار، واضح، قاطع، سریع و دقیق بود و آن اینکه مدافعان مرزهای میهن اسلامی ایران در مقابل تعرض هر بیگانه‌ای به این سرزمین عکس‌العمل‌های قاطع، تمام کننده و قطعی خواهند داشت.
وی همچنین تصریح کرد: اعلام می‌کنیم، بنای جنگ با هیچ کشوری نداریم، اما برای جنگ کاملا آماده‌ایم و این حادثه نشانه روشنی از این پیام دقیق بود؛ پس ما ایستاده‌ایم.
علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران نیز در همین راستا با بیان اینکه ایران نه ترامپ و نه اظهارات وی را جدی نمی‌گیرد، به شبکه روسیا الیوم گفت: سیاست‌های ایران واضح و در راستای حمایت از ثبات و امنیت است. تهران به هیچ طرفی حمله نکرده و نخواهد کرد، اما اگر حمله‌ای علیه ما انجام شود متجاوز پشیمان خواهد شد.
اما در مهم‌ترین اقدامی که طی دو روز گذشته و تا لحظه تنظیم این گزارش از سوی ایران در‌مورد نقض حریم‌ هوایی کشور صورت گرفته است، محمدجواد ظریف از برنامه شکایت ایران به سازمان ملل متحد خبر داد. در همین رابطه علاوه بر سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه که اعلام کرده از طریق مجاری دیپلماتیک، حقوقی و سیاسی به ویژه از طریق مکانیزم سازمان ملل متحد، اعتراض و شکایت خود را نسبت به این اقدام تحریک‌آمیز و تجاوزکارانه آمریکا اعلام کرده‌ایم، سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران نیز به وزارت خارجه احضار و در دیدار با محسن بهاروند دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه در جریان جزئیات بیشتری از نحوه تجاوز آمریکا به حریم هوایی ایران و محل دقیق اصابت موشک به پهپاد این کشور در قلمرو ایران قرار گرفت.
از سوی دیگر در حالی که روز گذشته سازمان هوانوردی فدرال آمریکا با صدور یک فرمان اضطراری پرواز هواپیماهای مسافربری این کشور را بر فراز آب‌های ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز ممنوع کرده است، مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل طی نامه‌ای به دبیرکل این سازمان نوشت: اقدام ایران در سرنگونی یک پرنده بدون سرنشین آمریکایی در حریم هوایی ایران بود و این اقدام پس از اخطارهای مکرر به پهپاد مذکور و طبق حق ذاتی ایران در دفاع مشروع از خود طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل‌ صورت گرفته است.
در این نامه ضمن اعلام اینکه این اقدام آمریکا نقض حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد، به ویژه بند ۴ ماده ۲ آن بوده و مسئولیت بین‌المللی آمریکا را در پی دارد، عنوان شده است که ایران در پی جنگ نیست، اما در عین حال ایران حق مسلم خود را برای اتخاذ هرگونه اقدام لازم در مقابل نقض سرزمین خود محفوظ می‌دارد و مصمم است قاطعانه از مرزهای هوایی، آبی و خاکی خویش دفاع کند. تخت‌روانچی همچنین در این نامه از جامعه جهانی خواسته است که آمریکا را وادار کنند به اینگونه اقدامات تحریک‌آمیز و غیرقانونی خود در منطقه حساس خلیج فارس پایان دهد.
سایر اخبار این روزنامه
با تقدیر از تعهدات سیاسی سطح بالا و اقدامات ایران در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم محمدعلی وکیلی جناب آقای خود می‏کشی حافظ را....! «ابتکار» از اعلام آمادگی NGO‌ها برای همکاری با مجلس و تهیه پیش‌نویس ‌قانون مبارزه با خشونت خانگی گزارش می‌دهد جامعه چقدر نسبت به بیماری‌های روان و راه‌های درمان آن آگاه است؟ چالش‌های درمانِ روان چکناواریان، صارمی و صدیقی از روز جهانی موسیقی روایت می‌کنند جای خالی موسیقی در تقویم ایران دلایل هجمه‌های اخیر علیه بیژن زنگنه، وزیر نفت چیست؟ حمله به دولت با اسم رمز «نفت» نیروی هوا و فضای سپاه یک فروند پهپاد آمریکا را بر فراز حریم هوایی ایران سرنگون کرد گام دوم هسته‌ای ایران 16 تیر آغاز می‌شود وزارت اقتصاد خواستار اقدام قاطع دولت برای حذف یارانه غیرنیازمندان شد خار یارانه در گلوی دولت هژمونی نظامی آمریکا در پایان راه با تقدیر از تعهدات سیاسی سطح بالا و اقدامات ایران در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم پیروزی دشوار والیبال ایران برابر پرتغال