دلایل هجمه‌های اخیر علیه بیژن زنگنه، وزیر نفت چیست؟ حمله به دولت با اسم رمز «نفت»

الهام برخوردار
حسن روحانی از همان روز اولی که دولت را به دست گرفت از سوی جریانی خاص مورد حملات شدید قرار گرفت. این حملات اما بیشتر متوجه برخی از وزرای حسن روحانی بود و تمام تلاش آنها این است که دولت را تنهاتر کنند. درواقع تلاش حملات آنها بیشتر متوجه وزارتخانه‌هایی بود که در این برهه از تاریخ کشورمان بیشترین تاثیرگذاری را در کشور دارند. در شرایطی که به دلیل تحریم‌های نفتی ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای‌اش، وزارت نفت در سنگر نخست مواجهه با این تحریم‌ها قرار دارد، مخالفان بیژن زنگنه، بیشترین حملات خود را متوجه او و سیاست‌هایش در این وزارتخانه کرده‌اند. موضوع حمله به زنگنه بحث تازه‌ای نیست و از همان ابتدا مخالفانش یک لحظه از تخریب او بیکار ننشستند. درواقع یک جریان تندرو همیشه سعی کرده است او را به حاشیه براند و بیشترین حملات و جوسازی‌ها متوجه وزیر نفت در این مدت بوده است.
با وجود آنکه عملکرد وزیر نفت منشاء موفقیت‌ها و دستاوردهای زیادی در این وزارتخانه بوده است، مشخص می‌شود منتقدان دولت درواقع دغدغه فروش نفت ندارند بلکه هدف زدن دولت حالا به هر بهانه‌ای بوده است. گویا آنها می‌خواهند کابینه دولت را از حامیان و دلسوزان کشور در این شرایط خالی کنند و استراتژی تنهاتر شدن رئیس‌جمهوری را خیلی جدی در پیش گرفته‌اند.
از شایعه تا واقعیت


با وجود اینکه شاخص‌هایی که ما امروز در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی داریم، در هیچ مقطع زمانی نداشته‌ایم، اما اتاق فکر مخالفان دولت و به ویژه زنگنه هر روز حملات خود به دولت را از این طریق شدت می‌بخشند. درواقع حملات مخالفان زنگنه بیش از آنکه معطوف به عملکرد او در وزارت نفت باشد، به مقاومت وی در‌مورد شیوه فروش نفت در دوران تحریم و کوتاه کردن دست واسطه‌ها است؛ امری که اجازه ورود بابک زنجانی‌ها به نفت و فسادهای گسترده در این حوزه را نمی‌دهد.
آنها بحث فروش پایین نفت را پیش می‌کشند، درحالی که ما در دولت احمدی‌نژاد که اتفاقا همین منتقدان امروز حامی آن بودند، از این کمتر هم فروش داشته‌ایم. آنها از رویکرد محتاط زنگنه در فروش نفت ایراد می‌گیرند در حالی که وزیر نفت با این روش جلوی ظهور افرادی همچون بابک زنجانی‌ها و کاسبان تحریم را در بازار نفت گرفته است و تمام تلاشش را کرد تا دوباره شاهد فسادهایی از آن دست در وزارت نفت نباشیم.
حمله‌کنندگان به زنگنه که بسیاری از آنها نمایندگان تندرو جریانی خاص هستند که تا دیروز ظریف را مورد حمله خود قرار می‌دادند اخیرا تمام تلاش خود را برای از پای درآوردن زنگنه به کار گرفته‌اند. آنها بارها طرح استیضاح وزیر نفت را تدوین کرده و اصرار کرده‌اند تا اعلام وصول شود. همین مخالفان حتی در راستای این خواسته خود به شایعه علیه زنگنه نیز روی آورده‌اند. از جمله حاشیه‌سازی‌هایی که در راستای حمله به زنگنه می‌توان به آن اشاره کرد، اظهارات نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس است. آنها ادعا کرده بودند: «ماموران امنیتی ۳ کارت‌خوان با گردش مالی ١٠ میلیاردی در دفتر وزیر نفت پیدا کردند.» ابوالفضل ابوترابی و خادمی از جمله افرادی بودند که این اتهامات را به زنگنه زدند. اظهاراتی که هم از سوی وزارت اطلاعات تکذیب شد و هم از سوی روابط عمومی وزارت نفت و در‌نهایت با شکایت وزیر نفت از این نمایندگان روبه‌رو شد. مخالفان وزیر نفت اما بیکار ننشستند و پس آن اختلاف رئیس‌جمهوری با زنگنه را پیش کشیدند و حتی ادعا کردن که روحانی از عملکرد وی راضی نیست و درصدد تغییر زنگنه است که باز هم این شایعه تکذیب شد. این تخریب‌ها تا جایی پیش رفته است که اخیرا سعید جلیلی از مخالفان جدی وزیر نفت که همیشه حملات تندی به زنگنه داشته است در اظهار نظری مدعی شده است که صادرات نفت ایران در اوج تحریم‌های سال ۹۱ و ۹۲ حتی بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.
وزیر نفت سعید جلیلی را به مناظره دعوت کرد
سعید جلیلی اخیراً آماری را از فروش نفت ایران در دوران تحریم در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ ارائه کرد که با واکنش وزیر نفت روبه‌رو شد. او گفته بود در سال‌های ۹۱ و ۹۲ با وجود تحریم‌ها ماهانه یک تا ۱.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات به فروش می‌رفت. این اظهارنظر عجیب سعید جلیلی با واکنش جدی وزیر نفت روبه‌رو شد و زنگنه از رئیس‌جمهوری درخواست کرد تا در جلسه‌ای نزد سران قوا و مراجع ذی‌صلاح دیگر با آقای جلیلی مناظره کند.
بیژن زنگنه‌ در واکنش به ادعای مطرح شده در حساب کاربری توئیتر سعید جلیلی در تاریخ ۲۸ خردادماه با عنوان «در سال‌های ۹۱ و ۹۲ با وجود تحریم‌ها ماهانه یک تا ۱.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات به فروش می‌رفت.» در نامه‌ای نوشت: آقای جلیلی باید عملکرد وزارت نفت در برخورد با تحریم‌ها را در دولت دهم با عملکرد وزارت نفت در دولت یازدهم مقایسه می‌کردند. در این موضوع شایسته است که با زبان آمار و ارقام صحبت شود زیرا گاهی از مقدار فروش نفت در دوره قبلی تحریم‌ها در دولت پیشین، افسانه‌هایی شنیده می‌شود که انسان نمی‌داند از کجا آمده است؟ اینکه مرقوم فرموده‌اند دولت قبلی «با وجود تحریم‌ها ماهانه یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات به فروش می‌رسانده»، ظاهراً و علی‌القاعده، نظر ایشان این بوده که روزانه چنین مقداری نفت فروخته می‌شده و گرنه فروش ماهانه یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت که رقم قابل ذکری نیست.
زنگنه افزوده: عملکرد صادرات نفت و میعانات گازی در ۶ ماه پایانی دولت دهم (اسفندماه ۹۱ تا پایان مرداد ۹۲) بر پایه‌ گزارش رسمی خطاب به سران کشور که به امضای جناب آقای قاسمی، وزیر محترم وقت نفت رسیده، کمتر از روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بوده است، در حالی که در هفت ماه نخست دولت یازدهم (یعنی از شهریور تا پایان اسفند ۱۳۹۲) با مدیریت کنونی وزارت نفت، رقم صادرات به‌طور میانگین برابر یک میلیون و ۳۴۰ هزار بشکه در روز بوده است. این رقم، در سال ۹۳ معادل روزانه یک میلیون و ۳۴۰ هزار بشکه و در سال ۹۴ تا پایان دی‌ماه (و پیش از اجرای برجام)، روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه بوده است که به روشنی مشخص می‌شود عملکرد دولت یازدهم در صادرات نفت و میعانات گازی چه در هفت ماه پایانی سال ۹۲ و چه در سال‌های ۹۳ و ۹۴ که تحریم‌ها همچنان و حتی با شدت بیشتر ادامه داشته، تماماً بیشتر و بهتر از عملکرد دولت دهم که به‌طور مشخص مورد توجه جناب آقای دکتر جلیلی قرار گرفته، بوده است.
وی در پایان با بیان اینکه البته بهتر بود که این مناظره و نشست در حضور افکار عمومی برگزار شود تا مردم نیز به عنوان صاحبان اصلی کشور اعتبار دیدگاه‌های طرفین را به قضاوت بنشینند، نوشته: متاسفانه به دلیل آنکه بیان بسیاری از مطالب در شرایط کنونی سبب افشای اطلاعات برای دشمنان ملت ایران می‌شود، لذا این امر به مصلحت کشور نیست.
سایر اخبار این روزنامه
با تقدیر از تعهدات سیاسی سطح بالا و اقدامات ایران در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم محمدعلی وکیلی جناب آقای خود می‏کشی حافظ را....! «ابتکار» از اعلام آمادگی NGO‌ها برای همکاری با مجلس و تهیه پیش‌نویس ‌قانون مبارزه با خشونت خانگی گزارش می‌دهد جامعه چقدر نسبت به بیماری‌های روان و راه‌های درمان آن آگاه است؟ چالش‌های درمانِ روان چکناواریان، صارمی و صدیقی از روز جهانی موسیقی روایت می‌کنند جای خالی موسیقی در تقویم ایران دلایل هجمه‌های اخیر علیه بیژن زنگنه، وزیر نفت چیست؟ حمله به دولت با اسم رمز «نفت» نیروی هوا و فضای سپاه یک فروند پهپاد آمریکا را بر فراز حریم هوایی ایران سرنگون کرد گام دوم هسته‌ای ایران 16 تیر آغاز می‌شود وزارت اقتصاد خواستار اقدام قاطع دولت برای حذف یارانه غیرنیازمندان شد خار یارانه در گلوی دولت هژمونی نظامی آمریکا در پایان راه با تقدیر از تعهدات سیاسی سطح بالا و اقدامات ایران در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم پیروزی دشوار والیبال ایران برابر پرتغال