بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان

بخش خبری - سرنگونی پهپاد جاسوسی گلوبال هاک آمریکا توسط سپاه پاسداران ایران در هرمزگان بازتاب گسترده‌ای در محافل داخلی و بین‌المللی به همراه داشت.
بامداد پنجشنبه 30 خرداد، یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند یکپارچه هوایی کشورمان قرار گرفت و سرنگون شد.
انتشار این خبر به سرعت در صدر خبرهای جهان قرار گرفت و دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را نیز در شوک فرو برد چرا که آنها باور نمی‌کردند پهپاد بلندپرواز و گرانقیمت آنها توسط ایران سرنگون شود و بخشی از بقایای آن به دست ایران بیافتد.
بر سرموقعیت جغرافیایی این پهپاد آمریکایی که بامداد پنج‌شنبه توسط نیروهای نظامی ایرانی سرنگون شد، بین دو طرف اختلاف نظر وجود دارد.


ایران می‌گوید که این پهپاد به حریم هوایی کشور "تجاوز" کرده و به همین دلیل هدف حمله قرار گرفته است. اما ترامپ مدعی است این پهپاد وارد حریم هوایی ایران نشده بود. ازسوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در توئیت خود دو عکس مرتبط با اثبات تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم سرزمینی ایران را نیز منتشر کرد که دروغگویی رئیس‌جمهور آمریکا را نشان می‌دهد.
رسانه‌های بین‌المللی بعد از اینکه سپاه پاسداران اعلام کرد پهپاد جاسوسی امریکا را بر فراز خلیج فارس سرنگون کرده به انتشار گسترده این خبر پرداختند و بازتاب وسیعی دادند.
در همین رابطه نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان، اعلام کرد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یک پهپاد جاسوسی آمریکایی را که وارد حریم هوایی کشورمان شده بود، هدف قرار داده و ساقط کرده‌اند.
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای جزئیاتی از هدف قرار گرفتن پهپاد متجاوز آمریکایی در حریم جمهوری اسلامی ایران توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه را اعلام کرد.
در این اطلاعیه آمده است: پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک در ساعت 14 دقیقه بامداد از یکی از پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در جنوب خلیج فارس با مختصات معلوم به هوا برخاسته و بر خلاف قوانین هوانوردی کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد.
این اطلاعیه افزوده است: این هواپیمای بدون سرنشین در زمان بازگشت به سمت غرب منطقه در محدوده تنگه هرمز با تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، مشغول جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی می‌شود.
در ادامه اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه تصریح شده است: در ساعت 4 و پنج دقیقه بامداد درحالی که هواپیمای متجاوز وارد فضای سرزمینی کشورمان شده بود، توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد هدف قرار گرفت و سرنگون گردید.
هواپیمای گلوبال هاوک یا rq4c یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جاسوسی جهان محسوب می‌شود که براساس اطلاعات به دست آمده بیش از 200 میلیون دلار میلیون دلار قیمت دارد.
اعتراف ارتش آمریکا به سرنگونی پهپاد خود
ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای رسمی تایید کرد که پهپاد گلوبال هاوک توسط نیروهای ایران هدف قرار گرفته و سرنگون شده است.
به گزارش پایگاه خبری دیفنس نیوز، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام (مقر فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه غرب آسیا) با انتشار بیانیه‌ای به‌طور رسمی هدف قرار گرفتن پهپاد گلوبال هاوک آمریکا توسط ایران را مورد تایید قرار داد.
در این بیانیه آمده است: سنتکام می‌تواند تایید کند که یک هواپیمای شبکه نظارت گسترده نیروی دریایی ایالات متحده روز 19 ژوئن 2019 توسط سامانه موشکی زمین به هوای ایران درحالیکه مشغول فعالیت بر فراز تنگه هرمز بوده حدود ساعت 11 و 35 دقیقه (به وقت گرینویچ) ساقط شده است.
سنتکام در این بیانیه ادعا کرده که این پهپاد از مدل "تریتون MQ-4C" در حریم هوایی بین‌المللی درحال پرواز بوده است.
بیل اوربان سخنگوی سنتکام ضمن انتشار این بیانیه مدعی شد که گزارشات ایران مبنی بر اینکه پهپاد آمریکایی در حریم سرزمینی ایران درحال فعالیت بوده، اشتباه و این هواپیما بر فراز تنگه هرمز و در حریم هوایی بین‌المللی پرواز می‌کرده است.
واکنش دکتر ظریف: پهپاد آمریکایی متجاوز بود
محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که قسمت‌هایی از پهپاد سرنگون‌شده آمریکایی را از آبهای سرزمینی خود خارج کردیم.
ظریف در توئیتی نوشت: یک پهپاد آمریکایی در وضعیت پنهانکاری از امارات متحده عربی به پرواز درآمد و حریم هوایی ایران را نقض کرد. این پهپاد ساعت چهار و پنج دقیقه بامداد در مختصات (25.59.43 شمالی) و (57.02.25 شرقی) در نزدیک کوه مبارک هدف قرار گرفت.
وزیر خارجه ایران افزود: ما قسمت‌هایی از پهپاد نظامی آمریکا را در آب‌هایی سرزمینی خود، جایی که این پهپاد ساقط شد، از آب خارج کردیم.
ظریف در توئیت خود دو عکس مرتبط با تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم سرزمینی ایران را نیز منتشر کرد.
شمخانی:مرز‌های کشور ما خط قرمز است
در همین زمینه، دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: با همه قوا از خطوط هوایی کشورمان و مرزهای آبی سرزمین خود دفاع می‌کنیم.
علی شمخانی، در حاشیه اجلاس مقامات عالی امنیتی 120 کشور جهان در روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: ما بارها تاکید کرده‌ایم که با همه قوا از خطوط هوایی کشورمان و مرزهای آبی سرزمین خود دفاع می‌کنیم.
وی افزود: "اف‌ای آر"(مرز هوایی) ما خط قرمز است و فرقی ندارد که هواپیمای کدام کشور از آن عبور کرده است به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد.
کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی هم در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: نیروهای مسلح ایران براساس ماموریت ذاتی خود از مرزهای هوایی کشور دفاع کرده‌اند و امریکا هیچ توجیهی برای واکنش نظامی نسبت به مقابله ایران با این تجاوز ندارد.
سخنگوی شورای امنیت ملی ایران اظهار داشت: نیروهای مسلح ایران براساس ماموریت ذاتی خود از مرزهای هوایی کشور دفاع کرده‌اند و به تجاوز پهپاد آمریکایی پاسخ داده‌اند. ایران به طور قطع از آمریکا برای تجاوز نظامی به حریم هوایی کشور به سازمان ملل شکایت خواهد کرد.وی افزود: تمامی تبعات ناشی از تجاوز پهپاد امریکایی به مرزهای هوایی ایران متوجه واشنگتن بوده و باید در قبال این اقدام تحریک امیز پاسخگو باشد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:تجاوز پهپاد آمریکایی نقض منشور ملل متحد است
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیزدر واکنش به سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا در خاک جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت باید به فوریت از آمریکا در سازمان ملل به صورت رسمی شکایت کند. تجاوز پهپاد امریکایی به خاک ایران نقض منشور ملل متحد و حاکمیت ملی کشورمان است. این اقدام خصمانه به حساب می‌آید که در قالب مقررات فصل 7 منشور ملل مبنی بر پایبندی به امنیت ملی کشورها محکوم است.
فلاحت پیشه تاکید کرد: با توجه به حساسیت منطقه خلیج فارس باید از آمریکا شکایت رسمی شود تا در قالب فصل 7 منشور سازمان ملل ثبت گردد. این اقدام مکمل اقدامات قبلی آمریکا در اعزام ناو به منطقه و تحرکات جنگی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان تاکید کرد: این اقدام جمهوری اسلامی ایران نشان داد که ایران در دفاع از خاک کشورش با هیچ کشوری تعارف ندارد و از نظر فنی و تجهیزاتی آمادگی لازم را دارد.
هشدار سخنگوی وزارت خارجه به متجاوزان به قلمرو ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز تعرض یک فروند پهپاد متجاوز آمریکایی به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی را به شدت محکوم کرد.
سید عباس موسوی گفت: ضمن اعتراض شدید به اینگونه اقدامات تجاوزکارانه و تحریک آمیز اعلام می‌کنیم نسبت به ورود غیر قانونی و تجاوزکارانه هر نوع شیء و پرنده متجاوز خارجی به آسمان کشور و هرگونه تجاوز به قلمرو جمهوری اسلامی ایران و نقض حریم‌های آن قاطعانه هشدار می‌دهیم و تمامی مسئولیت عواقب آن را متوجه تجاوزکاران می‌دانیم.
همچنین سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به صحبتهای بریان هوگ در صفحه توئیتر خود نوشت: آقای هوک! آیا سال‌ها جنگ و تروریسم اقتصادی تحمیلی به ملت ایران و نقض عهدها و قطعنامه‌ها را "دیپلماسی" می‌خوانید؟! ملت ایران دیپلماسی را با دیپلماسی، احترام را با احترام و جنگ را با دفاع جانانه پاسخ می‌دهد.
بعیدی‌نژاد: ایران در دفاع از مرزهایش تردید نمی‌کند
همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن با اشاره به سرنگونی پهپاد آمریکایی در مرز هوایی ایران، خطاب به رسانه‌های انگلیسی گفت: ایران در دفاع از مرزها و عزتش تردیدی به خود راه نخواهد داد.
حمید بعیدی‌نژاد در صفحه خود در توئیتر نوشت: در جلسه توجیهی که با نمایندگان 25 روزنامه و رسانه اصلی انگلیسی روز پنجشنبه در سفارت ایران در لندن برگزار شد اعلام شد: سرنگونی پهپاد آمریکا که حاکمیت هوایی جمهوری اسلامی ایران را نقض کرده بود باید به همه ثابت کرده باشد که ایران در دفاع از مرزها و عزت خود لحظه‌ای تردید به خود راه نخواهد داد.
سفیر سوئیس در تهران، به وزارت خارجه می‌رود
معاون وزیر امور خارجه در تماس با حافظ منافع آمریکا در ایران، گفت: مدارک انکارناپذیری مبنی بر حضور پهپاد آمریکایی در فضای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و حتی قطعاتی از لاشه این پهپاد در آب‌های سرزمینی ایران به دست آمده است.
در پی ورود غیرقانونی یک فروند پهپاد آمریکایی به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران که با برخورد سریع نیروی ضدهوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در تماس فوری با سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا، اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا به خاطر تعرض به حریم هوایی کشورمان را به وی ابلاغ کرده و گفت مدارک انکارناپذیری مبنی بر حضور این پهپاد در فضای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و حتی قطعاتی از لاشه این پهباد در آب‌های سرزمینی ایران به دست آمده است.
عراقچی همچنین با اشاره به اینکه این اقدام نیروهای آمریکایی برای اولین بار نبوده و چندین بار پیش از نیز اتفاق افتاده است، خواهان احترام نیروهای آمریکایی به حریم هوایی و دریایی جمهوری اسلامی ایران و رعایت کامل مقررات بین‌المللی ازسوی ایشان شد.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید مجدد بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواهان جنگ و درگیری در منطقه خلیج فارس نیست، نسبت به هر گونه اقدام نسنجیده نیروهای آمریکایی در منطقه هشدار داده و گفت جمهوری اسلامی ایران در دفاع از آب و خاک خود قاطعانه عمل کرده و لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد.
سازمان نقشه‌برداری کشور:پهپاد آمریکایی بر فراز آبهای سرزمینی ایران سرنگون شده است
سازمان نقشه‌برداری کشور طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:‌ پهپاد جاسوسی آمریکایی بر فراز آب‌های سرزمینی ایران سرنگون شده است و شبهه‌ای در این‌باره وجود ندارد.
در اطلاعیه‌ سازمان نقشه‌برداری کشور آمده است: در پی سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا و اعلام مختصات محل انهدام آن، در برخی محافل رسانه‌ای و بین‌المللی به ویژه منابع آمریکایی؛ درباره این‌که این پهپاد در مرز آبی ایران ساقط شده یا نه، سوالات و ابهاماتی مطرح شده است.
براساس داده‌های دریافتی و محاسبات انجام شده توسط متخصصان سازمان نقشه‌برداری کشور، پهپاد آمریکایی در 8 مایلی خط ساحلی جمهوری اسلامی ایران در سواحل هرمزگان حدفاصل «کرتان» و «کوه مبارک» منهدم شده است.
محدوده دریای سرزمینی براساس کنوانسیون 1982 حقوق دریاها، دوازده مایل دریایی (هر مایل دریایی حدود 1852 متر است) از خط مبدا ساحل دریا است. بر این اساس محل سقوط پهپاد آمریکایی قطعاً در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است و هیچ شبهه‌ای در این باره وجود ندارد.
بازتاب‌های بین‌المللی
پس از آنکه سپاه پاسداران انقلاب یک پهپاد جاسوسی آمریکایی را بر فراز خلیج فارس سرنگون کرد، اغلب رسانه‌های خارجی، شامل رسانه‌های انگیسی و عرب زبان به انتشار این خبر پرداختند.
اغلب رسانه‌های جهان پس از انتشار این اطلاعیه در خبر فوری گزارش دادند که یک پهپاد آمریکایی توسط موشک ایرانی در نزدیکی منطقه هرمزگان، واقع در جنوب ایران هدف قرار گرفت و ساقط شد.
خبرگزاری‌هایی همچون رویترز، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، اسپوتنیک، ترند و روزنامه‌های متعددی ازجمله نیویورک تایمز، واشنگتن پست، اورشلیم پست، تایمز آو اسرائیل، لس آنجلس تایمز، گاردین، گلوبال تایمز، شبکه‌های الجزیره، دویچه وله، یورونیوز، فاکس نیوز، بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی، اسکای نیوز، ان‌پی‌آر، ای‌بی‌سی، راشا تودی و بسیاری دیگر به انتشار این خبر پرداختند.
گاردین نوشت: سپاه پاسداران انقلاب یک پهپاد آمریکایی را در جنوب استان هرمزگان سرنگون کرد.
به گزارش الجزیره، سپاه ایران پهپاد جاسوسی آمریکا را ساقط کرد.
همچنین سی‌ان‌ان گزارش داد: ایران پهپاد جاسوسی آمریکا را سرنگون کرد.
آسوشیتدپرس: ایران می‌گوید یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده است.
اسکای‌نیوز نیز خبر داد: ایران یک پهپاد آمریکایی را در حریم هوایی خود ساقط کرد.
دویچه‌وله: ایران پهپاد آمریکا را سرنگون کرد.
به نوشته نیویورک‌پست، یک پهپاد آمریکایی با پدافند موشکی سپاه ایران سرنگون شد.
لس‌آنجلس تایمز نوشت: سپاه پاسداران یک پهپاد آمریکایی از نوع "گلوبال هاوک" را ساقط کرد.
به گزارش رویترز، پهپاد آمریکایی مدل "تریتون MQ-4C" می‌تواند پرواز مداوم به مدت 24 ساعت، در ارتفاع بیش از 10 مایل و با محدوده عملیاتی 8 هزار و 200 مایل دریایی داشته باشد.
هشدار گوترش نسبت به افزایش تنش در منطقه خاورمیانه
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: گوترش نسبت به افزایش تنش در منطقه خاورمیانه هشدار داده و تاکید کرده است جهان دیگر تاب و تحمل جنگ دیگری را در منطقه ندارد.
‌"استفان دوجاریک" در نشست خبری خود افزود: دبیرکل نسبت به رویداد سرنگونی پهپاد آمریکایی در خلیج فارس بسیار نگران است اما همه طرف‌ها را به حداکثر خویشتنداری دعوت کرده است.وی ادامه داد: هر اقدامی می‌تواند به شعله ور شدن شرایط منطقه منجر شود.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به اینکه آیا تاکنون نامه‌ای ازسوی نمایندگی‌های ایران یا آمریکا درباره این حادثه به دبیرکل رسیده است یا خیر؟ هم گفت: تا این لحظه هیچ نامه‌ای دریافت نشده است.
رئیس جمهور آمریکا در اولین واکنش پس از عقب نشینی از اقدام نظامی علیه ایران،گفت که 10 دقیقه پیش از حمله نظامی آنرا متوقف کرده است.
به گزارش اسکای نیوز، دونالد ترامپ، گفت: حمله قرار بود سه سایت را در ایران هدف بگیرد و باعث کشته شدن 150 تن می‌شد.
وی ادامه داد: من این حمله را ده دقیقه پیش از انجام متوقف کردم چرا که با اقدام ایران در سرنگون کردن پهپاد ما متناسب نبود.
رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه ارتش ما آماده است مدعی شد: ایران اکنون ضعیف‌تر از هر زمان دیگری است.
درخواست مرکل برای کاهش تنش در خلیج فارس با شیوه‌های دیپلماتیک
صدراعظم آلمان با ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه خواستار مذاکره و استفاده از شیوه‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها شد.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت که او و دیگر رهبران اتحادیه اروپا پس دریافت اخباری مبنی بر اینکه آمریکا به دنبال اجرای یک حمله نظامی به ایران بوده است، درباره وضعیت در خاورمیانه نگران هستند.
مرکل پس از نشست دور روزه اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران گفت: ما درباره این وضعیت نگران بوده و خواهان مذاکرات دیپلماتیک و حل‌وفصل سیاسی برای موقعیتی بسیار متشنج هستیم.
تکذیب خبر ادعایی رویترز درباره پیام ترامپ به ایران
شبکه الجزیره به نقل از یک منبع در شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد، که خبر ارسال پیام ترامپ به تهران از طریق عمان صحت ندارد.
شبکه الجزیره اعلام کرد که یک منبع از شورای عالی امنیت ملی ایران در گفت‌وگو با این شبکه تاکید کرده است که خبر ارسال پیام ترامپ به تهران از طریق مسقط و هشدار نسبت به حمله قریب الوقوع به ایران صحت ندارد.
این منبع افزود: خبر ارسال پیام ترامپ به مقامات عالی نظام کذب است و ما آنرا بطور کامل رد می‌کنیم.
رویترز مدعی شد که یک مقام ایرانی به آنها اطلاع داده است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیامی از طریق عمان به تهران فرستاده است و گفته است که آمریکا به دنبال جنگ نیست بلکه به دنبال مذاکره است.
رویترز بدون نام بردن از منبع ادعایی خود گفته بود که ترامپ در این پیام ایران را تهدید به حمله کرده است.
واکنش نتانیاهو به سقوط پهپاد جاسوسی آمریکا
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد که ایران آنچه او آن را « رفتار خشونت‌آمیزش علیه آمریکا و جامعه‌ جهانی» می‌خواند، شدت بخشیده است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی خصمانه در صفحه توییترش نوشت: در 24 ساعت گذشته رژیم ایران اعمال «خشونت‌آمیز» خود علیه ایالات متحده آمریکا و جامعه جهانی را شدت بخشید. بار دیگر همه ملت‌هایی که خواهان صلح و امنیت هستند را به حمایت از تلاش‌های ایالات متحده علیه خشونت‌گری رژیم ایران فرا می‌خوانم.
هشدار پوتین به آمریکا
همچنین رئیس‌جمهور روسیه نیز تاکید کرد که هر گونه اقدام نظامی آمریکا علیه ایران برای منطقه فاجعه بار خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه در یک جلسه پرسش و پاسخ هشدار داد که اقدام نظامی آمریکا علیه ایران پس از حادثه اخیر در دریای عمان برای منطقه فاجعه بار خواهد بود.
وی گفت: ما چنین چیزی نمی‌خواهیم. هر گونه اقدام نظامی آمریکا منجر به خشونت و سیل پناهندگان در منطقه خواهد شد.
روسیه: رفتارآمریکا تنش‌زا است
معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه احتمال افزایش تنش در منطقه همچنان وجود دارد به واشنگتن هشدار داد که به پیامدهای جنگ فکر کنند.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد که خطر درگیری میان تهران و واشنگتن هنوز وجود دارد و ما بار دیگر از مسئولان واشنگتن می‌خواهیم که در رابطه با پیامدهای جنگ فکر کند و اقدامات بی‌پروا اتخاذ نکنند.وی گفت که آمریکا به طور عمد شیوه تشدید تنش را در پیش گرفته است.
مکرون: تنش هیچ سودی ندارد
رئیس جمهورفرانسه نیز در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی در حریم هوایی ایران گفت که وظیفه ما دعوت همه طرف‌ها به آرامش است.
به گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در پی افزایش تنش میان ایران و آمریکا و سرنگونی پهپاد آمریکایی روز گذشته در حاشیه نشست اتحادیه اروپا در بروکسل در گفت وگو با خبرنگاران، خواستار کاهش تنش در منطقه شد.
وی افزود: به نظر من مسئولیت ما در منطقه دعوت به کاهش تنش است.
رئیس جمهور فرانسه در عین حال مدعی شد: توافقی در سال 2015 امضا شد که علیرغم خوب بودنش کافی نیست؛ توافقی که از همان ابتدا فرانسه، آلمان و انگلیس بر ضرورت احترام گذاشتن به آن تاکید می‌کند.
وی گفت: فرانسه تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا ایران در برجام بماند و اقدامی اتخاذ نکند که امنیت ما را به خطر بیندازد و ما را به عقب بازگرداند. از اظهارات اخیر ایران در هفته گذشته بسیار متاسف شدیم.
مکرون گفت که اخیراً حقایقی مانند سرنگونی پهپاد آمریکایی رخ داده است بنابراین من همه طرف‌ها را به آرامش دعوت می‌کنم. تنش نظامی هیچ سودی برای ما به دنبال نخواهد داشت.
رئیس جمهور فرانسه در پاسخ به این سوال که در صورت سرنگونی پهپاد آمریکایی در حریم بین‌المللی و یا در حریم ایران چه اتفاقی رخ خواهد داد گفت: این مساله طی ساعات آینده مشخص خواهد شد.
دنباله روی کورکورانه بحرین از آمریکا
وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای خصمانه و مداخله‌جویانه مدعی شد که پهپاد آمریکایی در حریم بین‌المللی در تنگه هرمز مورد هدف قرار گرفته شده است.
وزارت خارجه بحرین همچنین مدعی شد که اقدام ایران موجب تشدید تنش می‌شود و امنیت و آزادی کشتیرانی بین‌المللی و همچنین امنیت و ثبات ملت‌های منطقه را هدف قرار می‌دهد.
وزارت خارجه بحرین در ادامه با طرح این ادعا که ایران قوانین و معاهدات بین‌المللی را بطور مکرر نقض می‌کند، از جامعه بین‌المللی خواست تا با قاطعیت با اقدامات ایران مقابله کند.
ممنوعیت پرواز هواپیماهای مسافربری آمریکا بر فراز ایران
سازمان فدرال هوانوردی آمریکا با صدور یک فرمان اضطراری پرواز هواپیماهای مسافربری این کشور را بر فراز آب‌های ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز ممنوع کرد.
این تصمیم در پی ساقط کردن یک پهپاد جاسوسی امریکا که وارد فضای ایران شده بود و افزایش تنشها در این ارتباط، اتخاذ شده است.
پهپاد گلوبال هاوک، بزرگ‌ترین پهپاد جهان و یکی از مدرن‌ترین پهپادهای فعال در ارتش آمریکا
پهپاد گلوبال هاوک، بزرگ‌ترین پهپاد جهان و یکی از مدرن‌ترین پهپادهای فعال در ارتش آمریکاست و ریسک آمریکا برای استفاده از آن جهت جاسوسی از حریم هوایی ایران جای تامل دارد. این پهپاد قدرت تجسس هوایی و ثبت تصاویری باکیفیت و همچنین شنود در شعاعی بیش از 500 کیلومتر را دارد و ایران برای جلوگیری از شناسایی خطوط دفاعی‌اش در این مقطع حساس، گزینه‌ای جز هدف قرار دادن این پهپاد و سایر هواپیمای جاسوسی و شناسایی ندارد.
آمریکا نخست ادعا کرد اساساً امروز(پنجشنبه) پهپاد نورثروپ گرومن آر کیو-4 گلوبال هاوک پروازی نداشته و پهپاد ساقط شده، نورثروپ گرومن ام‌کیو-4سی تریتون است؛ اما ساعاتی پیش، منابع دولتی تایید کردند پهپاد متجاوز به حریم هوایی ایران که هدف موشک‌های پدافند هوایی ایران قرار گرفتند، همان پهپاد گلوبال هاوک است.
این نخستین تجاوز هوایی آمریکا نیست که با پاسخ ایران همراه شد؛ اما نخستین تنش در این سطح در دوره ترامپ است. پیش از این در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و در یکشنبه 13 آذر 1390، پهپاد مدل آرکیو 170 آمریکا پس از تجاوز 225 کیلومتری به حریم هوایی ایران، در شرق ایران با کمترین خسارت ممکن سرنگون و حتی پهپادهایی براساس مدل سرنگون شده ساخته شد.
یک سال بعد و در چهاردهم آذر ماه سال 1391 یک فروند پهپاد آمریکا به‌ نام «اسکن ایگل / ScanEagle» تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. این پهپاد که با هدف شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات درحال گشت‌زنی در منطقه عمومی خلیج فارس بود، به‌ محض ورود به حریم فضای جمهوری اسلامی ایران در تور یگان‌های پدافندی و سامانه‌های کنترلی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتار و به‌ غنیمت گرفته شد.
همچنین ایران، موفق به ساقط کردن یک فروند پهپاد ام‌کیو-1 پرداتور و یک فروند پهپاد آرکیو 7 یا همان شادو 200 شد که قصد جاسوسی از حریم هوایی ایران را داشتند؛ شکارهایی که تاریخ دقیق آن اعلام نشدند. از این منظر، هدف قرار دادن پهپاد گلوبال هاوک، تنها از این منظر اتفاق تازه‌ای است که اکنون ایران مهم‌ترین پهپاد دارای بلندترین برد را در حریم هوایی خود ساقط کرده و توان پهپادی آمریکا را به شکل جدی به چالش کشیده است.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان کردستان: شهادت در کردستان با فداکاری و مجاهدت بیشتر توام بوده است بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان تعلیق ایران از فهرست سیاه FATF بار دیگر تمدید شد سازمان ملل: بین ربودن حریری تا قتل قاشقچی، جامعه بین‌الملل کاری علیه عربستان نکرد وزیران خارجه ایران و ترکیه سند راهبردی همکاری‌های مشترک امضا کردند بازی آمریکائی بهره‌ای از کلام امام‌ خمینی درباره شهدای هفتم تیر و شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی متفکر متعهد سنای آمریکا به ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان رای داد با حضور وزیر نیرو در اصفهان صورت گرفت آغازعملیات انتقال پساب از تصفیه خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه دستورالعمل بازگشت ارز صادراتی ابلاغ شد وزیران خارجه ایران و ترکیه سند راهبردی همکاری‌های مشترک امضا کردند مذاکره وزیران امور خارجه روسیه و فرانسه درخصوص برجام توضیح قوه قضاییه در خصوص دستگیری یکی از مدیران شرکت‌های وابسته به وزارت نفت وزیر دفاع: شرایط پیچیده و مشکوکی در منطقه حاکم است تقدیر آیت‌الله مظاهری از وزیر امور خارجه بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان