وزیران خارجه ایران و ترکیه سند راهبردی همکاری‌های مشترک امضا کردند

سند راهبردی همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه روز جمعه به امضای وزرای امور خارجه این دو کشور همسایه رسید.
این سند راهبردی روز جمعه در پایان نشست محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به امضای دو وزیر رسید.
در این نشست محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه درباره روابط دو جانبه از جمله اجرایی کردن توافق‌های قبلی برای تشکیل کمیته راهبردی مشترک اقتصادی دو کشور تبادل نظر کردند.
آخرین تحولات منطقه و جهان از جمله مهمترین محورهای مذاکرات وزرای ایران و ترکیه بود.


وزرای خارجه ایران و ترکیه هر 6 ماه نشست دو جانبه برگزار می‌کنند
وزیر امور خارجه ترکیه گفت: سند همکاری‌های سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و ترکیه دیروز (جمعه) منعقد شد و از این پس وزاری امور خارجه دو کشور هر 6 ماه یک بار برای مشورت با یکدیگر نشست دو جانبه برگزار خواهند کرد.
مولود چاووش اوغلو روز جمعه پس از نشست با محمد جواد ظریف پیش از ترک اصفهان در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در سایر مواقع نیز معاونان وزرای امور خارجه، مدیران و مقامات عالی رتبه دو کشور این مشورت‌ها و گفت‌و‌گوها را ادامه خواهند داد.
وی افزود: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در حاشیه پنجمین کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در شهر دوشنبه تاجیکستان با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار و گفتگو کرد و امروز در دیدار با ظریف تصمیمات اتخاذ شده توسط رئیس‌جمهور دو کشور در دوشنبه تاجیکستان را پیگیری کردیم.
وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: در دیدار با محمد جواد ظریف مسائل مختلفی از جمله تجارت با پول ملی٬ افزایش حجم تجارت دو جانبه، مسائل مربوط به کنسولگری، حمل و نقل و بسیاری از موارد دیگر بین آنکارا و تهران مورد بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک کمیسیون اقتصادی مشترک (KEK) بین ترکیه و ایران برگزار خواهد شد، گفت: به همین منظور در هفته‌های آینده محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور ایران و رضا اردکانی وزیر نیروی ایران به ترکیه سفر خواهند کرد.
اوغلو با اشاره به اینکه تنش در منطقه رو به افزایش است، گفت: در زمانی که تحولاتی از قبیل حمله به دو نفتکش مربوط به ژاپن و سرنگونی پهپاد آمریکا در خلیج فارس، تحریم‌های واشنگتن علیه تهران افزایش یافته است به ایران سفر کردم و در این سفر تحولات اخیر را با همتای ایرانی خود مورد بحث و تبادل نظر قرار دادم.
وی اضافه کرد: در این سفر اقداماتی که در زمینه تحریم‌ها می‌توانیم انجام دهیم را بررسی کردیم.
وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه برای توسعه همکاری‌ها امکان مکانیسم‌های سه جانبه نیز وجود دارد، یادآور شد: عراق می‌تواند در کنار ایران و ترکیه وارد این مکانیزم شود و در آینده نشست‌های سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و عراق نیز برگزار شود.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه عصر پنج شنبه وارد اصفهان شد و ازسوی عباس رضایی استاندار اصفهان در فرودگاه شهید بهشتی این استان مورد استقبال قرار گرفت.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان کردستان: شهادت در کردستان با فداکاری و مجاهدت بیشتر توام بوده است بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان تعلیق ایران از فهرست سیاه FATF بار دیگر تمدید شد سازمان ملل: بین ربودن حریری تا قتل قاشقچی، جامعه بین‌الملل کاری علیه عربستان نکرد وزیران خارجه ایران و ترکیه سند راهبردی همکاری‌های مشترک امضا کردند بازی آمریکائی بهره‌ای از کلام امام‌ خمینی درباره شهدای هفتم تیر و شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی متفکر متعهد سنای آمریکا به ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان رای داد با حضور وزیر نیرو در اصفهان صورت گرفت آغازعملیات انتقال پساب از تصفیه خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه دستورالعمل بازگشت ارز صادراتی ابلاغ شد وزیران خارجه ایران و ترکیه سند راهبردی همکاری‌های مشترک امضا کردند مذاکره وزیران امور خارجه روسیه و فرانسه درخصوص برجام توضیح قوه قضاییه در خصوص دستگیری یکی از مدیران شرکت‌های وابسته به وزارت نفت وزیر دفاع: شرایط پیچیده و مشکوکی در منطقه حاکم است تقدیر آیت‌الله مظاهری از وزیر امور خارجه بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان