با حضور وزیر نیرو در اصفهان صورت گرفت آغازعملیات انتقال پساب از تصفیه خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه

اصفهان- خبرنگار روزنامه جمهور‌ی اسلامی: طرح انتقال پساب از تصفیه خانه فاضلاب شهرستان مبارکه به شرکت فولاد مبارکه با حضور دکتر رضا اردکانیان وزیر نیروآغاز شد.
با اجرای این طرح که با سرمایه‌گذاری 70 میلیارد تومانی شرکت فولاد مبارکه و مشارکت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان انجام شد، سالانه حدود 16 میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده 9 شهر اطراف مبارکه به این شرکت تحویل می‌شود. فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری در این طرح گام مهمی در راستای بهداشت عمومی، حفظ محیط‌زیست وکاهش نیاز آبی فولاد از زاینده رود برداشت.
سهم 50 درصدی فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور
در مراسمی که به همین مناسبت در این شرکت و با حضور وزیر نیرو، معاونین ومسئولین وزارت نیرو، استاندار اصفهان وجمعی از مسئولین استان برگزار شد، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در سخنانی با اشاره به این فولاد مبارکه نتیجه سرمایه‌گذاری دولت در استان اصفهان است،گفت: مجتمع فولاد مبارکه با سهم پنجاه‌ درصد‌ی از تولید 24 میلیون تنی فولاد کشور، دومین شرکت بورسی ایران و تنها تولیدکننده انواع ورق‌های فولادی کشوراست. وی بابیان اینکه تولید کنندگان گسترده‌ای در نقاط مختلف کشور محصولات فولاد مبارکه را استفاده می‌کنند، گفت: محصولات تولیدی فولاد مبارکه به‌کل کشور ارسال می‌شود و در این شرکت با حدود 24 هزار نفر پرسنل از سنگ تا رنگ را تولید می‌کنیم وبه طور مستقیم وغیر مستقیم بیش از 350 هزار نفر در کل کشور با فولاد مبارکه مرتبط هستند. عظیمیان با اشاره به نقش فولاد مبارکه در عرصه اقتصاد کشور تصریح کرد: ما در سال نزدیک به هزار و 500 میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنیم. وی با اشاره به فعالیت مجتمع فولاد مبارکه در سه دهه اخیر، گفت: در این سه دهه فعالیت ما به دلیل مشکلات کم‌آبی کشور برای تولید فولاد با مشکل روبرو بوده‌ایم و از سال 80 تاکنون با اصلاح روش‌ها، باز چرخانی آب و.... مصرف آب را به کمترین میزان ممکن کاهش داده‌ایم و این درحالی است که تولید محصولات فولادی شرکت طی این مدت چند برابر شده است.


استفاده از پساب شهرهای اطراف، نیاز آبی فولاد مبارکه به زاینده رود را کاهش می‌دهد
عظیمیان با اشاره به راه‌های صرفه‌جویی آب در فولاد مبارکه، عنوان کرد: در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب انتقال پساب‌های 9 شهر اطراف به مبارکه و تصفیه و‌استفاده از آن را با همکار‌ی شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان در دستور کار قرار دادیم که امروز شاهد افتتاح این طرح مهم هستیم وبه قطع نقش مهمی در کاهش نیاز آبی به زاینده رود خواهد داشت.مدیرعامل فولاد مبارکه بابیان اینکه استانداردهای شرکت را در مصرف آب به حداقل رساندیم، افزود: اگرچه بدون آب حیات فولاد معنی ندارد ولی ما نگاه بخشی نمی‌کنیم وکنار مسئولین آب هستیم وی ادامه داد: انتظار داریم طرح انتقال آب فولاد مبارکه از محل سد چم آسمان و بوسیله لوله محقق شود تا برای دریافت میزان آب تخصیصی با مشکلات کمتری روبرو شویم. وی با بیان این که درحال حاضر 50 ردصد این طرح اجرا شده، اظهار امیدواری کرد؛با همکاری وهمدلی مسئولین آب استان وکشور بقیه این طرح امسال اجرا شود.
تونل کوهرنگ 3 ازنظر اعتبار مشکلی ندارد
مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه سخنانش با اشاره به حمایت این شرکت از طرح‌های انتقال آب در استان گفت: فولاد مبارکه در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود اعتباری حدود 480 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه سد کوهرنگ 3 تعهد کرده که تاکنون 64 میلیارد تومان آن پرداخت‌شده است.وی بابیان اینکه تونل کوهرنگ 3 ازنظر اعتبار مشکلی ندارد، خاطرنشان کرد: کوهرنگ 3 مشکلی ازنظر اعتبار نخواهد داشت وبه محض ارسال گزارش مالی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در اسرع وقت پرداخت می‌شود. وی به پرداخت حدود 120 میلیارد تومان برای خسارات کم‌آبی دراستان هم اشاره کرد وگفت: حداقل انتظار دولت از فولاد مبارکه عدم توقف تولید است که کارکنان ومدیریت فولاد مبارکه با کار جهادی خود تلاش می‌کنند این صنعت همچنان فعال وپویا به کار خود ادامه دهد.
فولاد مبارکه از مجموعه‌های بسیار مهم در تولید و اشتغال کشوراست
وزیر نیرو نیز دراین مراسم با تقدیر از تلاش‌های فولاد مبارکه در عرصه تولید و اقدامات زیست محیطی، گفت: فولاد مبارکه یکی از مجموعه‌های بسیار مهم در بحث تولید و اشتغال کشور است و امیدواریم بتوانیم آب مورد نیاز این صنعت را تامین کنیم. رضا اردکانیان ضمن قدردانی از دست اندرکاران اجرای این پروژه مهم و تاثیرگذاراظهار داشت: آب مایه حیات است و حیات هم جلوه‌های مختلفی دارد و خداوند بزرگ فرموده من آب را به اندازه برای شما نازل می‌کنم. وی با بیان این که وضعیت اقلیمی کشور خشک و نیمه خشک است، افزود: اگر از آب به نحو صحیحی استفاده کنیم به عنوان یک منبع حیاتی می‌توانیم حتی در شرایط متنوع آب و هوایی و اقلیمی حیات پایدار و مستمری داشته باشیم. وزیر نیرو رها نکردن پساب در طبیعت، در معرض خطر قرارندادن بهداشت عمومی و حفظ محیط‌زیست را از فواید استفاده ازپساب فاضلاب تصفیه شده در صنعت دانست و گفت: با این وجود باتوجه به شرایطی که داریم این کار ما را در آغاز مسیری قرار می‌دهد که معضل تامین آب را به شکل پایدار در کشور حل می‌کند.
6.5 میلیارد مترمکعب مصرف آب شرب وبهداشتی کشور
وزیر نیرو با اعلام اینکه درحال حاضر میزان مصرف آب شرب و بهداشتی جمعیت کشورسالانه حدود 6 و نیم میلیارد مترمکعب و میزان پساب تولیدی 4.3 میلیارد مترمکعب است، گفت: پساب تولیدی به شکل خام برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی مفید نیست، این درحالی است که دانش امروز و فناوری‌های موجود توصیه به کیفیتی از تصفیه و رهاسازی برای تغذیه سفره‌ها یا مصارف مجاز از پساب تصفیه شده می‌کند.وی یکی از مطمئن‌ترین منابع برای صنایع در مناطق خشک و کم آب را پساب تصفیه شده فاضلاب عنوان کرد و افزود: از هر طریق به فکر تامین آب باشیم که برگرفته از عدم وضعیت قطعی در تامین آب مورد نیاز شرب و بهداشت است تا زمانی که جمعیت هست مصرف شرب و بهداشت هم هست و تولید پساب می‌کند به طور قطع حجم بالایی از پساب را خواهیم داشت، و برای تامین معیشت مردم، تولید و گردش اقتصادی و توسعه کشور صنایع می‌توانند از پساب به عنوان مهمترین منبع استفاده کنند.
تلاش می‌کنیم فولادمبارکه دغدعه تامین آب نداشته باشد
وی ادامه داد: یکی از نمودهای تحقق این موضوع مجتمع عظیم فولاد مبارکه است که به درستی و هوشمندانه روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده است به طوری که با آرامش خاطر می‌توانیم به سرمایه گذاری‌های لازم در جاهایی که شرایط زیست محیطی اجازه می‌دهد به توسعه صنایع و صنایع تبدیلی روی بیاوریم. اردکانیان با تاکید براینکه تلاشی که به عمل آمده موجب قدردانی است، گفت: وظیفه خود می‌دانیم که در جهت حل تنگناها و مشکلاتی که دارند با مطالعات لازم که از ملزومات هر امری است مشکلات را حل کنیم به نحوی که این صنعت عظیم دغدغه‌ای از حیث تامین آب مورد نیاز نداشته باشد.
استفاده از پساب فاضلاب در صنعت معضل تامین آب را به شکل پایدار حل می‌کند
وزیر نیرو بیان اینکه استفاده از پساب تصفیه شده صرفا برای حل مشکل تامین آب نیست، گفت: رها نکردن پساب در طبیعت، در معرض خطر قرارندادن بهداشت عمومی و حفظ محیط‌زیست از فواید استفاده از پساب فاضلاب در صنعت است با این وجود باتوجه به شرایطی که داریم فایده دیگری با فاصله خیلی زیاد وجود دارد که اگر توجه کنیم تازه در آغاز مسیری قرار می‌گیریم که معضل تامین آب صنایع را به شکل پایدار در کشور حل می‌کند.
توجه به قیمت واقعی آب، کشور را در مسیر بهره وری صحیح از منابع آبی قرار می‌دهد
وزیر نیرو از توجه به قیمت واقعی آب به عنوان مهمترین فایده استفاده از پساب فاضلاب یاد کرد و افزود: توجه به قیمت واقعی آب به این معنا نیست که انتظار داشته باشیم دولت یارانه بدهد و مصرف‌کننده اصلی آب یعنی بخش کشاورزی در شرایطی که الگوی کشت مناسب نیست قیمت واقعی آب را بپردازد، بلکه به این معناست که در مسیری قرار گیریم که محصولات کشاورزی هم از ارزش لازم برخوردار باشند و با آب کمتر از همین مقدار بتوانیم محصول خوبی بدست آوریم.وزیر نیرو با بیان اینکه امروز 1 متر مکعب آب به بخش صنعت به قیمت 800 تومان عرضه می‌کنیم، اظهارداشت: این درحالی است که قیمت تمام شده پساب تصفیه شده هر مترمکعب 14 هزار تومان است. نمی‌گویم باید آب 14 هزار تومانی به صنعت بدهیم بلکه این هزینه بابت حفظ بهداشت و محیط‌زیست پرداخت می‌شود، اما حداقل این کمک را به ما می‌دهد که درجایی که صنعت را با آب 800 تومانی می‌چرخانیم آیا بهره وری لازم را دارد و این دغدغه را در ذهن برنامه ریزان کشور در بخش‌های مختلف ایجاد می‌کند.
استفاده نادرست از آب آسیب پذیری را افزایش وتاب آوری مان کم می‌کند
وی ادامه داد: وقتی بدانیم قیمت واقعی آب چقدر است بالاخره چاره‌ای می‌اندیشیم که معیشت کشاورز و شرایط سخت آن لحاظ شود، یعنی بجای اینکه 10 هزار مترمکعب برای هر هکتار برنج کاری مصرف کنیم در برخی مناطق تا 50 هزار مترمکعب از آب برای کشت برنج استفاده می‌شود که این موضوع آسیب پذیری ما را بالا و تاب آوری ما را کم می‌کند.وزیر نیرو با تصریح براینکه خوشبختانه مجموعه فعالیت‌ها در راستایی است که در مسیر صحیحی رو به جلو هستیم، گفت: سازو کار کمیته‌های استانی سازگاری با کم آبی به این صورت است که به این مسائل توجه کرده و همکاری‌های بین بخشی مورد توجه قرار گیرد.اردکانیان با تاکید براینکه امروز لازم است هرکدام در سنگرهای انفرادی قرار نگیریم و بدانیم مساله جمعی و مشترک است، افزود: باید بدانیم که کار صنعت و کشاورزی و محیط‌زیست به هم گره خورده است و ان شا‌الله با حضور مدیران هوشمند و حمایت دستگاه‌های اجرایی بیش از پیش در استفاده صحیح از آب بتوانیم بهره وری را در کشور بالا ببریم.
اصفهان در سال‌های اخیر، شرایط سخت کم آبی را تحمل کرده است
وزیر نیرو در پایان بار دیگر از زحمات و پیگیری‌های همه دست اندرکاران اجرای این پروژه قدردانی کرد و گفت: استان اصفهان در سال‌های اخیر با شرایط سختی از حیث موضوع آب مواجه بوده و فشار بیشتری بر دوش مدیران و نمایندگان این استان وارد شده، این درحالی است که صبوری مردم باعث شده خداوند درهای رحمت خود را به روی ما بگشاید و با شکرگذاری این نعمت الهی سال‌های بهتری پیش رو خواهیم داشت.
طرح انتقال پساب به فولاد مبارکه یکی از طرح‌های مهم برای وزارت نیرو است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز در این مراسم از طرح انتقال پساب از تصفیه خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه را به عنوان یکی از شگفتی‌های استان اصفهان برای وزارت نیرو یاد کرد و گفت: موضوع فاضلاب شهرهای حاشیه زاینده رود همیشه چالش بهداشتی و زیست محیطی بوده، ازسوی دیگر عدم وجود منابع دولتی برای اجرای این پروژه‌ها را داشتیم، براین اساس پس از پیگیری‌های به عمل آمده و توجه به راهبرد سازگاری با کم آبی در وزارت نیرو، از سال 92 موضوع بازچرخانی و استفاده از پساب‌ها را در فولاد مبارکه شروع کردیم.هاشم امینی با بیان اینکه براساس تفاهم نامه‌ای با شرکت فولاد مبارکه عملیات اجرایی پروژه تصفیه و بازچرخانی فاضلاب 9 شهر را در قالب قرارداد بیع متقابل شروع کردیم، اظهارداشت: بیش از 30 سال بود درحال اجرای این پروژه‌ها بودیم، ولی با انعقاد این قرارداد در مدت کوتاهی توانستیم پروژه‌ها را به نتیجه برسانیم.وی به حجم تولید پساب در اصفهان اشاره و اعلام کرد: درحال حاضر 172میلیون متر مکعب پساب در اصفهان تولید می‌شود که معادل 5 هزار و 450 لیتر در ثانیه می‌باشد که از این میزان پساب تولیدی معادل 16 میلیون متر مکعب به شرکت فولاد مبارکه انتقال می‌یابد.
سرمایه گداری 1200 میلیارد تومانی فولاد مبارکه برای اجرای شبکه فاضلاب مبارکه ولنجان
امینی با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری در اجرای شبکه فاضلاب منطقه مبارکه در قالب قرار داد بیع متقابل با آبفا اصفهان موفق به تخصیص پساب این منطقه به این واحد صنعتی شد گفت: در سال 92 سرمایه‌گذاری 1200 میلیارد ریالی شرکت فولاد مبارکه در قالب قرارداد بیع متقابل میان شرکت آبفا اصفهان و فولاد مبارکه صورت گرفت که به موجب آن مقرر شد قریب به 500 کیلومتر شبکه فاضلاب در شهرستان‌های مبارکه و لنجان اجرا شود.وی با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اجرای شبکه فاضلاب منطقه مبارکه گفت: سرعت اجرای شبکه فاضلاب با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه مبارکه 18 برابر میانگین 19 سال گذشته بوده است.
اجرای 334 کیلومتر شبکه فاضلاب در شهر مبارکه طی 5 سال با مشارکت فولاد مبارکه
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطر نشان ساخت: طی سال‌های 73 الی 92 فقط 70 کیلومتر شبکه فاضلاب در مبارکه اجرا شد، درحالی که از سال 93 تا 97 بیش از 334 کیلومتر شبکه فاضلاب در این منطقه اجرا گردید.وی افزود: این پروژه به لحاظ حجمی و ریالی یکی از پروژه‌های بسیار مهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سطح استان بوده که بدنبال قرارداد اولیه آن اجرای حدود 220 کیلومتر شبکه فاضلاب در مبارکه و 270 کیلومتر در شهرستان لنجان به انضمام احداث یک تصفیه خانه در شهر سده و ورنامخواست در بازده زمانی 2 تا 3 سال در دستور کار قرار گرفت.
پساب فاضلاب یک منبع آبی برا‌ی مصارف صنعتی است
وی به اجرای شبکه فاضلاب در شهرهای دیزیچه، زیبا شهر و طالخونچه پرداخت و تصریح کرد: در قرارداد اولیه بیع متقابل میان شرکت آبفا و فولاد مبارکه که در سال 92 منعقد شده بود اجرای شبکه فاضلاب شهرهای زیباشهر، دیزیچه و طالخونچه دیده نشده بود که با رایزنی‌های صورت گرفته در سال 96 با حضور وزیر نیرو وقت عملیات اجرای شبکه فاضلاب این شهر‌ها نیز آغاز شد.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان عنوان کرد: به موجب الحاق قرار داد بیع متقابل میان فولاد مبارکه و آبفا اصفهان،اجرای 167 کیلومتر شبکه فاضلاب در شهرهای دیزیچه و زیبا شهر با سرمایه‌گذاری 559 میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این طرح، پساب فاضلاب در اختیار فولاد مبارکه قرار می‌گیرد ومی توان گفت: پساب فاضلاب به عنوان یک منبع آبی تلقی و در مصارف صنعتی استفاده می‌شود.
استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای رسیدن به توسعه پایدار
استاندار اصفهان گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار راهی جز استفاده از ظرفیت بخش خصوصی وجود ندارد و در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی، کسانی که چشمشان به دولت است، نمی‌توانند موفق شوند.در ادامه این مراسم عباس رضایی افزود: قانون، حدود استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تبصره 19 را مشخص کرده است وخوشبختانه مدیرعامل شرکت آبفای اصفهان خوب از این تبصره استفاده کرده است که جای تقدیر دارد.وی گفت: سران سه قوه هم ظرفیت‌های دیگری را برای اداره امور اقتصادی در شرایط کنونی ترسیم کرده‌اند.استاندار اصفهان اظهار داشت: راه‌های استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای رونق تولید را هفته آینده در شورای اداری استان به مدیران ارائه خواهم کرد.وی تصریح کرد: فولاد مبارکه اقدام‌های خوبی در راستای استفاده از پساب و صرفه جویی در مصرف آب انجام داده اما با توجه به مصرف 3 درصد از برق کشور توسط این شرکت، لازم است برای کاهش مصرف برق در زمینه انرژی خورشیدی نیز اقدام کند. وی ابراز امیدواری کرد که با مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف بتوانیم در راستای بهره مندی و تامین منابع آب اصفهان موفق شویم.
مبارکه با 400 کارخانه جزو شهرستان‌های دارای آمار بیکاری بالاست
همچنین نماینده مردم مبارکه در این مراسم بابیان اینکه شهرستان مبارکه باوجود بیش از 400 کارخانه جزو بالاترین آمار بیکاری بوده، گفت: سعی شده این آمار کاهش یابد و از مدیران صنایع خواستاریم در بحث بومی پذیری اهمیت ویژه داشته باشند. زهرا سعیدی مبارکه، اظهار داشت: از اولویت‌های ما در مجلس شورای اسلامی از ابتدا تاکنون بحث پروژه‌های مرتبط با وزارت نیرو ازجمله فاضلاب بوده است.نماینده مردم مبارکه در مجلس با اشاره به پروژه‌های فاضلاب شهرستان، خاطرنشان کرد:سعی شد یکی از مباحث عمده برای تکمیل پروژه فاضلاب سایر شهرها و آغاز پروژه فاضلاب شهر طالخونچه اختصاص داده شود که در دو الی سه سال پیش هم جلسه‌ای در وزارت نیرو در خصوص مشکلات برخی از پروژه‌های روستایی انجام شد.سعیدی با اشاره به بهره‌مند شدن بسیاری از روستاها از آب شرب، عنوان کرد: مردم بعضی روستاها چندین سال از نعمت آب شرب مطلوب برخوردار نبودند، ولی اکنون از آب شرب استفاده می‌کنند.نماینده مردم مبارکه بابیان اینکه شهرستان مبارکه باوجود بیش از 400 کارخانه جزو بالاترین آمار بیکاری بوده، اظهار داشت: سعی شده این آمار کاهش یابد و از مدیران صنایع خواستاریم در بحث بومی پذیری اهمیت ویژه داشته باشند.
بهره‌برداری از انتقال پساب تصفیه خانه مبارکه به مجتمع فولاد مبارکه
همچنین در حاشیه این مراسم با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور پروژه بهره‌برداری از انتقال پساب تصفیه خانه مبارکه به مجتمع فولاد مبارکه با هزینه 70 میلیارد تومان و با هدف کاهش بارگذاری مصارف آب صنعت فولاد بر زاینده رود افتتاح شد.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در مراسم بهره‌برداری از این طرح گفت: ایستگاه پمپاژ پساب از سال 93 آغاز شد و با خط انتقال 12کیلومتری پساب را به غولاد مبارکه منتقل می‌کند.هاشم امینی ظرفیت فعلی این طرح را 70 لیتر در ثانیه اعلام کرد و افزود: این پروژه قرار است فاضلاب شهرهای دیزیچه، مبارکه و کرکوند را به این تصفیه خانه منتقل کند. وی با اشاره به اینکه خط انتقال به فولاد مبارکه انجام شده و ایستگاه پمپاژ هم امروز افتتاح می‌شود، خاطرنشان کرد: طراحی ایستگاه پمپاژ برای شهرهای دیگر آماده است و زیرساخت بسیار خوبی فراهم شده است.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان کردستان: شهادت در کردستان با فداکاری و مجاهدت بیشتر توام بوده است بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان تعلیق ایران از فهرست سیاه FATF بار دیگر تمدید شد سازمان ملل: بین ربودن حریری تا قتل قاشقچی، جامعه بین‌الملل کاری علیه عربستان نکرد وزیران خارجه ایران و ترکیه سند راهبردی همکاری‌های مشترک امضا کردند بازی آمریکائی بهره‌ای از کلام امام‌ خمینی درباره شهدای هفتم تیر و شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی متفکر متعهد سنای آمریکا به ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان رای داد با حضور وزیر نیرو در اصفهان صورت گرفت آغازعملیات انتقال پساب از تصفیه خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه دستورالعمل بازگشت ارز صادراتی ابلاغ شد وزیران خارجه ایران و ترکیه سند راهبردی همکاری‌های مشترک امضا کردند مذاکره وزیران امور خارجه روسیه و فرانسه درخصوص برجام توضیح قوه قضاییه در خصوص دستگیری یکی از مدیران شرکت‌های وابسته به وزارت نفت وزیر دفاع: شرایط پیچیده و مشکوکی در منطقه حاکم است تقدیر آیت‌الله مظاهری از وزیر امور خارجه بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان بازتاب گسترده سرنگونی پهباد آمریکایی توسط ایران در هرمزگان