ظریف: مهلت اروپا به پایان رسیده است مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی از 16تیرماه


«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان پنج‌شنبه هفته گذشته با حضور در استانداری اصفهان در جمع مدیران استان حضور یافت و درخصوص آخرین تحولات سیاست و روابط خارجی کشور سخنرانی کرد.
دیدار با آیت‌الله «حسین مظاهری» نقطه آغاز دیدارهای ظریف در اصفهان بود. آیت‌الله مظاهری در این دیدار گفت: فشارها و تهدیدات ابرقدرت‌ها خصوصاً آمریکا در دورۀ حاضر، به سبب قدرت جمهوری اسلامی در صحنه‌های منطقه‌ای و جهانی است. از این‌رو، با حفظ اتحاد و انسجام میان مسئولان و هوشیاری و برنامه‌ریزی لازم، نظام جمهوری اسلامی می‌تواند این مشکلات را پشت سر گذارد.
وزیرخارجه کشورمان به دیدار امام جمعه اصفهان نیز رفت. آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: وزارت امور خارجه نقش بسیار مهمی دارد و می‌تواند با استفاده از نیروهای ارزشی که بیشترین دلبستگی به جمهوری اسلامی را دارند به عنوان سفیر، رایزن و یا کاردار، زمینه‌های رشد و توسعه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی را فراهم نموده و جمهوری اسلامی ایران را به خوبی به دنیا معرفی نماید.
امام جمعه اصفهان افزود: یکی از مشکلات ما این است که رایزن‌های قوی اقتصادی نداریم و نمی‌توانیم بازار ایران را برای دیگر کشورها معرفی کنیم، در حالی که در بسیاری از کشورهای موفق دنیا با کمک رایزن‌های اقتصادی قوی بازار کشورها را شناسایی می‌کنند و بازار خودشان را نیز به آن کشور معرفی می‌کنند، در این صورت تعامل اقتصادی شکل می‌گیرد و بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.


در بخشی از این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان به دیدار «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن با رهبر معظم انقلاب ‌اشاره و خاطرنشان کرد: این دیدار در نوع خود یکی از حساس‌ترین جلسات بود؛ در این دیدار رهبر معظم انقلاب با نکته سنجی و تیزبینی پاسخی درخور به رئیس‌جمهور آمریکا دادند و نکات بسیار خوبی را به نخست‌وزیر ژاپن فرمودند اما بر این مطلب تاکید کردند که این نکات را تنها به آبه شینزو می‌گویند و پیامی برای رئیس‌جمهور آمریکا ندارند.
 دیدار با همتای ترکیه‌ای در اصفهان
«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه با هیئت همراه از عصر روز پنج شنبه هفته گذشته به دعوت ظریف برای حضور در نخستین نشست کمیسیون مشترک برنامه‌ریزی‌های استراتژیک ایران - ترکیه وارد اصفهان شده بود.
نشست کمیسیون مشترک برنامه‌ریزی‌های استراتژیک ایران - ترکیه روز جمعه در اصفهان با حضور وزیر خارجه دو کشور در اصفهان برگزار شد. در این دیدار رایزنی‌های دیپلماتیک میان وزرای امور خارجه دو کشور در ارتباط با موضوعاتی مانند روابط دوجانبه از جمله اجرایی کردن توافقات قبلی بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی انجام شد و مولود چاووش اوغلو و محمدجواد ظریف به بحث و تبادل‌نظر پیرامون آخرین تحولات منطقه پرداختند.
همچنین در این نشست سند همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه تحت عنوان «سند برنامه رایزنی‌های وزارت خارجه‌های ایران و ترکیه» توسط ظریف و چاووش اوغلو امضا شد.
نشست به روایت سخنگو
«سید عباس موسوی» ظهر جمعه پس از نشست مشترک کمیسیون برنامه‌ریزی استراتژیک ایران - ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: «این نشست به شکل خصوصی و پشت درب‌های بسته برگزار شد و وزرای خارجه دو کشور ایران و ترکیه در ارتباطات با برنامه‌های آینده خود به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.»
وی افزود: «سند همکاری بین دو کشور ایران و ترکیه در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی با عنوان «سند برنامه رایزنی‌های وزارت خارجه‌های ایران و ترکیه» به امضا رسید که این سند، نقشه‌راه وزارت‌خانه‌های امور خارجه دو کشور است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه، با بیان اینکه بیشتر مذاکرات این نشست جنبه سیاسی داشته است، تاکید کرد: «اجرایی کردن توافقات قبلی بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و بحث و تبادل‌نظر پیرامون آخرین تحولات منطقه و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر مباحث مطرح در این نشست بود.»
پایان مهلت اروپا
محمدجواد ظریف ظهر جمعه پس از نشست مشترک کمیسیون برنامه‌ریزی استراتژیک ایران - ترکیه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که اقدام بعدی ایران در ارتباط با برجام چه خواهد بود، اظهار داشت: فرصت دو ماه ایران به کشورهای اروپایی در ارتباط با عمل به برجام به پایان رسیده است. ما اقدام بعدی خود پس از پایان این فرصت را به شکل نامه به خانم موگرینی و سران کشورهای عضو برجام اعلام کردیم.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: مرحله دوم اقدامات ایران درباره برجام از ۱۶ تیرماه آغاز خواهد شد و با جدیت موضوع را دنبال می‌کنیم
وی در ارتباط با نشست مشترک کمیسیون برنامه‌ریزی استراتژیک ایران – ترکیه گفت: وزرای خارجه ایران و ترکیه مطابق توافق رؤسای‌جمهور دو کشور با یکدیگر دیدار و در ارتباط با برنامه‌ها و راهبردهای مشترک با یکدیگر تبادل‌نظر می‌کنند. در نشست امروز در هتل عباسی اصفهان برنامه‌های پیش‌رو مورد بررسی و توافق طرفین قرار گرفت و سند همکاری‌های دو ساله ایران و ترکیه امضا شد.
وزیر امور خارجه گفت: همکاری دو کشور ایران در زمینه‌ای اقتصادی، سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی با قوت بیشتر ادامه خواهد یافت.