سناريوي اروپايي در تهران

آرمان- محمدحسین لطف‌الهی: گویی پایانی بر سناریو‌های نمایشی که به منظور جنگ طلب بودن ایران در منطقه ساخته می‌شود وجود ندارد و آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن از پیگیری این راهبرد قدیمی خسته نمی‌شوند. بامداد 29 خرداد در حالی که مردم موصل در خواب بودند، یک فروند موشک کاتیوشا، مجتمع کاخ‌های ریاست‌جمهوری در بخش شرقی این شهر را هدف گرفت. این مجتمع که محل استقرار مشاوران نظامی آمریکایی است، آسیبی ندید اما پیش‌بینی می‌شود بر طبق معمول اتفاقاتی که در بغداد، بصره، خلیج فارس و دریای عمان علیه نیروهای آمریکایی یا متحدان این کشور در منطقه می‌افتاد، سیل اتهامات روانه ایران شود و این کشورها تلاش کنند تا از نقش تهران در اتفاقات این چنینی سخن بگویند. بامداد چهارشنبه شبکه خبری «الحدث» مدعی شد که «چند» راکت به سمت این منطقه پرتاب شده است. این شبکه همچنین گزارش داد که این حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق، تلفاتی در پی نداشت. ساعاتی بعد فرماندهی عملیات نینوا در موصل در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک موشک از سمت غربی موصل شلیک شده و در فاصله‌ای دور از یک مقر امنیتی، در یک زمین خاکی فرود آمده است. این حمله تلفات و خساراتی نداشته و همه چیز تحت کنترل است. پوشش خبری این اتفاق نیز در نوع خود جالب توجه بود. اولین بار سایت‌های سعودی و اماراتی بودند که شلیک چنین موشکی را علنی کردند و تا زمان انتشار فرماندهی نظامی موصل، خبری از رسانه‌های عراقی برای پوشش حمله موشکی به نقطه‌ای از شهر دیده نمی‌شد. هنوز چند ساعت از این حمله نگذشته بود که منابع امنیتی عراق اعلام کردند، یک فروند موشک به مقر شرکت نفت خارجی اکسون موبیل در بصره شلیک شده و به مجروح شدن دو تن از کارمندان این شرکت نفتی انجامید، اولین بار توسط رسانه انگلیسی اسکای‌نیوز عربی علنی شد. موشک به مقر شرکت نفت خارجی در بصره اصابت کرده و دو تن از کارمندان عراقی این شرکت زخمی شده‌اند. به گفته اسکای‌نیوز موشک مورد نظر به مقرهای مسکونی و محل‌های عملیات حفاری در البرجسیه بصره اصابت کرد. یک مسئول عراقی نیز اظهارکرد: صادرات نفت از میادین نفت جنوب کشور از این حادثه موشکی به یک شرکت نفت چند ملیتی آمریکا متاثر نشده است. مسئولان بخش نفت عراق، می‌گویند که شرکت‌های دیگری نیز در این منطقه فعالیت می‌کنند که از جمله آنها «رویال داچ شل» انگلیسی هلندی و «اینی» ایتالیا هستند.
پیش‌زمینه‌ای برای سفر قاصد شوم
برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که همراه با «گروه بی» نهایت تلاش خود را برای افزایش فشار تحریم‌ها و آغاز جنگ علیه تهران به کار بسته قصد دارد برای دیدار با مقامات ارشد سه کشور فرانسه، انگلستان و آلمان به پاریس سفر کند. او که در این مدت از هیچ تلاشی برای اجماع‌سازی علیه ایران دریغ نکرده می‌خواهد، تا آخرین روزنه‌های امید برای حفظ برجام و پایبندی اروپا به این توافق بین‌المللی را از بین ببرد. یک دیپلمات ارشد اروپایی و یک منبع دیگر که می‌خواستند نامشان فاش نشود، همچنین در این باره گفتند که انتظار می‌رود این دیدار روز ۲۷ ژوئن [۶ تیر] انجام شود. چنین سفری که با توجه به ضرب‌الاجل ایران به مقامات اروپایی و به تکاپو افتادن وزرای خارجه تروئیکای اروپا، بسیار مهم به نظر می‌آید نیاز به پیش زمینه‌ها و دلایل دارد که بتوان مقامات اروپا را راضی کرد، اهمیتی به ضرب‌الاجل ایران ندهند و در این راه چه اتهامی بهتر از آتش افکنی نیروهای نظامی ایران در منطقه. به نظر می‌رسد برایان هوک تلاش دارد با این سناریوسازی‌هایی که توسط متحدان منطقه‌ای واشنگتن یعنی امارات و عربستان پشتیبانی می‌شود، به مقامات اروپایی بقبولاند که علیه ایران به اجماع دست یابند و مشکلی که ایالات متحده پس از روی کار آمدن دولت ترامپ و خروج او از برجام با آن روبه‌رو بود حل شود.
جلوگیری از سفر اروپایی‌ها به ایران


اتفاقات اخیر در منطقه که به نوعی شبیه کبریت انداختن درون انبار کاه خاورمیانه است، در حالی اتفاق می‌افتد که رویترز از احتمال سفر مقامات اروپایی به ایران به منظور حفظ برجام خبر داده است. رویترز خبر داده که با توجه به شرایط منطقه دیپلمات‌ها می‌گویند که 3 کشور اروپایی در روزهای آینده اقدامات دیپلماتیک خود از جمله مذاکرات میان سه کشور و مدیران سیاسی اتحادیه اروپا را شدت خواهند بخشید. به گزارش این سایت وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان ممکن است برای مذاکره در مورد برجام به تهران سفر کنند. به گفته منابع، این یکی از گزینه‌هاست. سه دیپلمات نیز گفتند که کمیسیون مشترک برجام احتمالا ظرف دو هفته آینده تشکیل خواهد شد. یک دیپلمات اروپایی تصریح کرد: صریح بگویم، در بحث هسته‌ای، تحمل ما صفر است. روسیه و چین نیز باید در این مسائل بیشتر حضور داشته باشند.
موضع قاطع تهران
به رغم فشارها و سناریوسازی‌های اخیر که به منظور ترساندن تهران از درگیری نظامی و اجماع‌سازی علیه جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد اما موضع مقامات ایرانی همچنان قاطع است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با «خانه ملت» اظهار داشت که تعلیق تعهدات برجامی ایران در چارچوب قانون مصوب مجلس مبنی بر «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در حال انجام است. بهروز کمالوندی تصریح کرد که مهلت دوماهه ایران به طرف‌های باقی مانده در برجام قابل تمدید نیست و بر اساس برنامه زمان‌بندی شده پیش می‌رویم و در ادامه نیز زمان‌بندی‌ها به شکل دقیق دنبال می‌شود. او همچنین تأکید کرد که پیام ما روشن است و در عمل مفهوم رفتار آنها این است که نمی‌خواهند به تعهدات پایبند باشند یا توانایی آن را ندارند که در این صورت حجت برای ما تمام شده است. بر همین اساس ما طبق فرمایشات رهبری و قانون مجلس عمل خواهیم کرد. وی در پایان هشدار داد صبر تهران محدود است، اقدامات ما به طور متوالی و وابسته به هم در حال انجام است و شرایط برگشت به عقب وجود ندارد و اگر تعلیق تعهدات ایران بخواهد از بین برود باید ۱+۴ وظیفه خود را انجام داده باشد. چنین وضعیتی اگر با موفقیت آمریکایی‌ها در اقناع متحدان خود در خصوص سناریو سازی‌ها همراه شود، مطمئناً به بن‌بست سیاسی در جهان خواهد انجامید اما اگر آمریکا نتواند اروپایی‌ها را قانع کند، وضعیت به همین صورت کجدار و مریز تا زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ادامه خواهد یافت.