توقف برخي‌اقدام‌هادر برجام

رئیس‌جمهور توقف برخی اقدامات در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام را به رغم تبلیغات ناصحیح بعضی کشورها، حداقل اقدام تهران در واکنش به نادیده گرفتن روح اصلی برجام از سوی برخی طرف‌ها دانست و تاکید کرد: آمریکا با اقدامات خود علیه ملت ایران، به جنایت علیه بشریت و تروریسم اقتصادی دست زده است. دکتر حسن روحانی با بیان اینکه خود آمریکایی‌ها در جلسات خصوصی به این موضوع اعتراف می‌کنند، اظهار کرد: براساس برخی گزارش‌ها که به طور رسمی به دست ما رسیده، آمریکایی‌ها در جلسات مهم با رهبران دنیا گفته‌اند که ما شکست خوردیم و مسیری که انتخاب کردیم نادرست بوده است و حتی رئیس‌جمهور آمریکا در یکی از جلسات مهم سیاسی به یکی از رهبران دنیا گفته که همه این کارها را این آقا (اشاره می‌کند به بولتون) کرده و او فکر می‌کرد که ما اگر به ایران فشار بیاوریم، می‌توانیم این کشور را به زانو درآوریم و حالا خودش هم فهمیده که اشتباه کرده است. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این مساله بسیار مهمی است و جمهوری اسلامی کار بزرگی انجام داده، تصریح کرد: یک وقتی طرف مقابل در خانه خصوصی و درجمع مشاوران نزدیکش می‌گوید که شکست خوردیم، اما یک وقتی در جمع دیگر رهبران دنیا به شکست خود اعتراف می‌کند که این بسیار مهم است. روحانی با اشاره به اینکه حداقل دو نفر از آن رهبران اعتراف به شکست آمریکا را اعلام کرده‌اند اظهار داشت: البته ما نیازی به اعتراف آنها نداریم که آمریکا دچار شکست شده است زیرا مردم ما به‌رغم اینکه در زندگی خود سختی را احساس می‌کنند اما مطمئن هستند که نظام جمهوری اسلامی ایران عاقلانه، بدون عجله و حساب شده و منطقی کار را انجام می‌دهد.
مخالف یکجانبه‌گرایی هستیم
روحانی با تاکید بر اینکه آمریکا نتوانست ما را منزوی کند بلکه خودش منزوی شد و در ایجاد ایران‌هراسی نیز موفق نشد، خاطرنشان کرد: امروز همه دنیا از آمریکا هراس دارند و این جمله را می‌گویند که ما با یکجانبه‌گرایی مخالف هستیم. روحانی با اشاره به زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی و چند‌جانبه همچون شرایط اقلیمی، پاسیفیک و نفتا و مقررات چند‌جانبه و بین‌المللی از سوی آمریکا، تصریح کرد: این اقدامات آمریکا است که نگرانی ایجاد کرده و دنیا این نگرانی را تحت کلمه یکجانبه‌گرایی تبیین و بیان می‌کند. آمریکایی‌ها باید بدانند که این مسیر آنها به نتیجه نخواهد رسید و موفقیت را به‌دست نخواهند آورد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه چین و روسیه دو کشوری هستند که امروز با ما روابط راهبردی دارند و ما برای این روابط اهمیت زیادی قائل هستیم، تاکیدکرد: روابط نزدیک ما با آسیا، ژاپن و چین باعث شده که عده‌ای در همان روز که نخست وزیر ژاپن میهمان ما در تهران است به دو کشتی نفتکش حمله کنند. وی افزود: همه دیدند که جمهوری اسلامی ایران در این حادثه همه توان خود را به‌کار برد تا ملوانان و خدمه کشتی را نجات دهد و سازمان بنادر و کشتیرانی و سایر نیروهای ما در منطقه همه تلاش خود را انجام داده و خدمه کشتی را نجات دادند و بعد از پذیرایی با پرواز مناسب از کشور خارج شدند. رئیس‌جمهور تاکیدکرد: به جای اینکه از اقدام انسان‌دوستانه ما تجلیل و از ایران و مهمان ایران عذرخواهی کنند، یک بازی سیاسی و تبلیغاتی را در دنیا آغاز کردند، که البته کسی جز آمریکا، انگلیس و اذنابشان یعنی یکی دو کشور کوچک منطقه، کسی این حرف‌ها و بازی را باور نکرد.
مذاکره با فشار، همان تسلیم است


رئیس‌جمهور با بیان اینکه دعوت به مذاکره با اعمال فشار به معنای تسلیم است، گفت: نشستن پای میز مذاکره با کسی که اعمال فشار بر ملت ایران را ادامه می‌دهد، جز تسلیم معنای دیگری ندارد. اگر آنها مذاکره می‌خواهند و صداقت دارند باید زمینه مذاکره را فراهم کنند و آن داشتن صداقت، برداشتن همه تحریم‌های ظالمانه، احترام به ملت ایران و قبول نظامی است که با رای مردم به وجود آمده است. رئیس‌جمهور ادامه داد: اینکه با فشار به دنبال مذاکره باشند و تصور کنند که از این طریق می‌توانند افکار عمومی مردم ایران و جهان را تحت تاثیر قرار دهند مسیری نادرست و اشتباه است.
FATF تصویب نشود، دچار مشکل می‌شویم
روحانی با تاکید بر اینکه باید روابط بانکی را با دنیا توسعه دهیم، اظهارکرد: این روابط بدون تصویب دو لایحه‌ای که در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده، به راه نمی‌افتد و دچار مشکل می‌شویم. رئیس‌جمهور ادامه داد: به خاطر بحث‌های جزیی و منافع بسیار ناچیز، منافع بسیار کلان را از دست می‌دهیم؛ این معامله خسارت‌بار است که ارزنی را بگیرید و کوهی را از دست بدهید. امروز داریم ارزن می‌گیریم و کوه منافع ملی را از دست می‌دهیم. وی تصریح کرد: فردا اگر روابط بانکی ما با دنیا دچار مشکل شد، مردم نگویند دولت ناکارآمد است؛ دولت کارآمد است؛ چرا که به موقع لوایح را تهیه و به مجلس فرستاده و خوشبختانه مجلس نیز همکاری کرده و مجلس و دولت در این زمینه سرافراز هستند؛ اما در عین حال مردم توقعاتی دارند که همه نهادها و بخش‌ها باید در این زمینه تلاش کنند. رئیس‌جمهور اظهار داشت: منافع ملی برای ما اهمیت دارد؛ شعار مهم نیست؛ ما باید منافع ملی و زندگی مردم را تضمین کنیم تا در آینده، تاریخ نسبت به ما درست قضاوت کند.