منابع دیپلماتیک از احتمال سفر وزرای خارجه سه کشور اروپایی به تهران در آینده‌ای نزدیک خبر دادند

طرح جدید اروپا برای نجات برجام
گروه ایران و جهان- خبرگزاری رویترز روز گذشته گزارش داد که احتمالاً وزرای خارجه سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه قرار است در آینده‌ای نزدیک به ایران سفر کرده و در‌خصوص برجام با مقامات کشورمان مذاکره و رایزنی کنند. این امر در حالی صورت می‌گیرد که به گفته منابع مطلع، قرار است کمسیون مشترک برجام میان وزرای خارجه ایران، مسئول سیاست خارجی اروپا و پنج کشور انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نیز تا روز هفتم تیرماه در وین برگزار شود. به موازات این مسئله و در حالی که دو روز قبل امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه تصریح کرده بود که باید تا روز شش تیر ماه تمامی توان خود را برای مذاکره با ایران و نجات برجام صورت دهیم، برخی دیپلمات‌های اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که قرار است در همین روز برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران با مقامات ارشد سه قدرت اروپایی در پاریس دیدار و گفت‌و‌گو داشته باشد.
ایران 18 اردیبهشت ماه گذشته و همزمان با سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، طی بیانیه شورای عالی امنیت ملی ضمن کاستن از بخشی از اقدامات خود ذیل برجام که شامل توقف فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین می‌شد، ضرب‌الاجلی دو ماه برای سایر طرفین برجام مشخص کرد که در‌صورت محقق نشدن خواسته‌های ایران و عدم پایندی سایر شرکای توافق هسته‌ای به خصوص اروپایی‌ها، ایران به گام دوم کاستن از تعهدات شامل غنی‌سازی بالای 3.67 و راه‌اندازی راکتور اراک خواهد رفت. این امر در همان روزها با مخالفت اروپا مواجه شده و اکنون مقامات سه کشور اروپایی از این موضوع ابراز نگرانی کرده و حتی در برخی موارد تهدید کرده‌اند که تحریم‌های خود علیه ایران را مجدداً اعمال خواهند کرد.
امروز نشست مقام‌های ارشد اروپایی حول برجام برگزار می‌شود


هر‌چند ایران اعلام کرده که اقدامش جهت کاستن از تعهدات هسته‌ای خود طبق مواد 26 و 36 برجام بوده و در راستای بازگشت به برجام صورت گرفته است، اما منابع اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که به موازات اقدام ایران به دنبال طرح تازه‌ای هستند که ضمن حفظ ایران در توافق هسته‌ای، نسبت به نجات آن تلاش کنند. این امر در حالی صورت می‌گیرد که اروپایی‌ها به گفته کارشناسان در طول یک سال گذشته نشان داده‌اند که از ابزارهای لازم جهت مقابله با تحریم‌های آمریکا برخوردار نبوده و گام‌های عملی‌شان نیز مبنی بر تاسیس بانک سرمایه‌گذاری در لوکزامبورگ و راه‌اندازی کانال مالی ویژه اینستکس تا کنون نتوانسته تحول چندانی را در مراودات تجاری و کاستن از بار فشارهای ایالات متحده ایجاد کند.
با این وجود، آلمان، فرانسه و انگلستان معتقدند، در حالی ایران اعلام کرده فرصت اروپایی‌ها پایان یافته، همچنان با تقویت مناسبات دیپلمایتک و مذاکره با مقام‌های ایرانی امکان نجات توافق هسته‌ای و ادامه پایبندی به مفاد برجام از سوی ایران وجود دارد. بر همین اساس و بنا بر گزارش یورونیوز، مقام‌های ارشد سیاسی این سه کشور امروز و حول محور نجات توافق هسته‌ای با ایران مذاکرات خود را با همتایان‌شان از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل آغاز خواهند کرد.
در همین راستا، سه دیپلمات اتحادیه اروپا خبر داده‌اند که احتمال دارد جلسه کمیسیون مشترک برجام که پس از خروج آمریکا از آن با حضور ایران، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیا همچنان فعال است، طی دو هفته آینده بار دیگر برگزار شود. این در حالی است که ایران طی روزهای گذشته تاکید کرده که حفظ یکجانبه برجام امکان‌پذیر نیست، اما با این وجود، اروپا امیدوار است که ایران همچنان قصد خروج از برجام را نداشته باشد و آنچنان که فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اعلام کرده، معیار اصلی این اتحادیه برای پذیرش ادعای خروج از برجام، گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که همواره پایبندی ایران به تعهداتش را تائید کرده است.
حداقل کار ایران
این در حالی است که به موازات این خبرها، حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان روز گذشته و در نشست هیئت دولت توقف برخی اقدامات در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام را به رغم تبلیغات ناصحیح بعضی کشورها، حداقل اقدام تهران در واکنش به نادیده گرفتن روح اصلی برجام از سوی برخی طرف‌ها دانست و تاکید کرد: آمریکا با اقدامات خود علیه ملت ایران، به جنایت علیه بشریت و تروریسم اقتصادی دست زده است و بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند به ایران اعتراض کند و یا ما را مورد سرزنش قرار دهد. روحانی همچنین دیروز تصریح کرد که ایران طبق قانون و در چارچوب مقررات عمل می‌کنیم و البته اگر اهداف ما تامین نشود بعد از 60 روز که از 18 اردیبهشت محاسبه می‌شود، اقدامات جدیدی را که قبلا اعلام کرده‌ایم انجام می‌دهیم. در عین حال چنانچه آنها در این دوره به تعهدات خود عمل کنند، همه اقداماتی که در 60 روز اول و یا احتمالا 60 روز دوم انجام گرفته، به نقطه اول برمی‌گردد و مشکلی ایجاد نمی‌شود، این منطق صریح ایران است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: حمله به دو نفتکش، واکنش به روابط نزدیک ما با آسیا، ژاپن و چین بود محمدرضا ستاری بود یا نبود ترامپ چه تفاوتی می‌کند؟ به ازای هر هزار هکتار جنگل به طور متوسط چند جنگلبان در ایران فعالیت می‌کنند؟ نسبت منفی جنگل به جنگلبان در ایران چرا در برخی موارد با آثار هنری دارای مجوز از وزارت ارشاد، رفتارهای فراقانونی می‌شود؟ وقتی انبوه‌سازان قانون را دور می‌زنند نگرانی از سه شیفته شدن مدارس شهرستان‌های تهران «ابتکار» از فرآیندهای پوپولیستی خلاف تحزب در فضای سیاسی کشور گزارش می‌دهد بازاریابی سیاسی با فراخوان انتخاباتی منابع دیپلماتیک از احتمال سفر وزرای خارجه سه کشور اروپایی به تهران در آینده‌ای نزدیک خبر دادند «ابتکار» از تلاش مسئولان برای به حاشیه نرفتن مستاجران گزارش می‌دهد «اقدام ملی» برای کنترل بازار مسکن وزیر نفت در حاشیه جلسه هیئت دولت: من نگفتم مشتری‌های نفتی ما جاسوس هستند دادستان کل کشور: از آغاز تیرماه شاهد تحولات قابل‏ توجهی در فضای مجازی خواهیم بود علی شمخانی: در برابر بدعهدی طرف مقابل، گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش می‌دهیم