در جهان عرب چه خبر است؟

مرگ عجیب محمد مرسی، رئیس‌جمهور سابق مصر، در جلسه محاکمه، هرچند عده‌ای را غمگین و عده‌ای را خوشحال کرد ولی فارغ از این غم و خوشحالی، به آنچه مایه عبرت است باید اندیشید.
محمد مرسی، از رهبران اخوان‌المسلمین بود جریان فعالی که بعد از 80 سال فعالیت سیاسی توانست حکومت را در مصر به دست بگیرد و دولتی غیرنظامی تشکیل دهد. این، فرصت مناسبی بود که اخوان و شخص محمد مرسی می‌توانستند از آن برای عملی ساختن اصول اولیه بنیانگذار اخوان‌المسلمین استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین اصول «حسن البناء» مبارزه با صهیونیسم بود. متاسفانه محمد مرسی هنگامی که به ریاست جمهوری رسید، برخلاف این اصل روشن و زیربنائی اخوان‌المسلمین، با رژیم صهیونیستی قوی‌ترین روابط را برقرار کرد، فرمانبرداری از آمریکا را محور سیاست‌های خود قرار داد و با دولت سوریه که مورد تهاجم همه‌جانبه آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب قرار گرفته بود، قطع رابطه کرد. در داخل نیز با جریان‌های سالم مذهبی برخوردی غیرمنطقی کرد و در برابر جنایات افراطیون علیه این جریان مذهبی، بس عملی نشان داد.
هرچند ژنرال عبدالفتاح السیسی نیز یک مهره است ولی او توانست از انحرافات سیاسی اخوان‌المسلمین و محمد مرسی استفاده کند و دولت اخوان را کنار بزند و حکومت را در مصر به دست بگیرد. اکنون سران جهان عرب در تدارک هم‌آغوشی با صهیونیست‌ها هستند و دولت مصر نیز با رژیم صهیونیستی و آمریکا و آل‌سعود نرد عشق می‌بازد. ملت‌های عرب از این وضعیت ناراضی هستند اما رهبری ندارند که با اتکاء به او علیه سران مرتجع قیام کنند و مانع فروش شرف خود به صهیونیست‌ها و آمریکا شوند.
ای‌کاش اخوان‌المسلمین مرتکب اینهمه اشتباه نمی‌شد و می‌توانست از مصر که پایگاه حرکت‌های انقلابی بود، علیه صهیونیست‌ها و طرح‌های خائنانه آمریکا و مزدوری‌های سران ارتجاع عرب، بایستد و ملت‌های عرب را از اینهمه نکبت نجات دهد.
این روزها صحبت از فروش فلسطین به صهیونیست‌ها با دلارهای نفتی اعراب است، اقدامی که در چارچوب «معامله قرن» قرار است به اجرا درآید. معلوم نیست در جهان عرب چه خبر است. آیا می‌شود ملت‌های عرب با عبرت گرفتن از ماجرای اخوان و مرسی بپاخیزند و تمام نقشه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و سران ارتجاع عرب را نقش برآب کنند؟
سایر اخبار این روزنامه
در اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه 8 سند همکاری اقتصادی و تجاری میان ایران و روسیه امضا شد با حضور وزیر بهداشت و آغاز به کار شهرک صنعتی دارویی برکت 9 قلم دارو در زمینه سلول‌درمانی و شیمی درمانی رونمایی شد مدیرعامل فولاد مبارکه اعلام کرد: ایجاد 10 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در منطقه خلیج فارس در راستای منافع ملی است نماینده سازمان بازرسی کل کشور در دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان بانک سرمایه: مدیرعامل اسبق بانک سرمایه ماهیانه 132 میلیون تومان حقوق می‌گرفت با حضور معاون اول ریاست جمهوری صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح صنعتی و عمرانی در استان زنجان با تصویب مجلس تردد وسایل نقلیه فرسوده در کلان شهرها ممنوع شد مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات اعلام کرد؛ نخستین ضربه‌ جهانی وزارت اطلاعات به شبکه‌ جاسوسی آمریکا با حضور رئیس‌جمهور انجام شد؛ افتتاح ترمینال گالری سلام شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) پیکر محمد مرسی در میان تدابیر امنیتی شدید به خاک سپرده شد وزیر انگلیسی خطاب به ترامپ: در سیاست ما دخالت نکن! در جهان عرب چه خبر است؟ سخنگوی وزارت امور خارجه درگذشت محمد مرسی را تسلیت گفت آذری جهرمی: حمایت از پیام رسان‌های داخلی محور فعالیت‌های وزارت ارتباطات است رونمایی از ناوگان جدید اتوبوس و مینی‌بوس درون شهری جهان عرب جولانگاه صهیونیست‌ها نخواهد شد