مدیرعامل فولاد مبارکه اعلام کرد: ایجاد 10 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در منطقه خلیج فارس در راستای منافع ملی است

اصفهان-خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: نشست بررسی برنامه تولید 10 میلیون تن فولاد در منطقه خلیج فارس با حضور رئیس هیئت عامل ایمیدرو، مشاور طرح جامع فولاد، مدیران عامل شرکت‌های ملی فولاد ایران، گل گهر، منطقه خلیج فارس، مادکوش، صبا فولاد خلیج فارس و کاوه جنوب برگزار شد. مدیرعامل فولاد مبارکه در این نشست، گفت: با توجه به ظرفیت‌های مناسب موجود در منطقه هرمزگان و با تامین زیرساخت‌های مناسب از قبیل معدن، آب، برق، ریل و جاده، طرح ایجاد 10 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در منطقه خلیج‌فارس در راستای منافع ملی است حمیدرضا عظیمیان اظهار داشت: این طرح می‌تواند در دست‌یابی به اهداف سند چشم‌انداز افق 1404 فولاد کشور و ایجاد ظرفیت 55 میلیون تن فولاد و همچنین توسعه صادرات و خارج شدن هرچه بیشتر از اقتصاد متکی به نفت موثر باشد. وی با اشاره به دانش فنی موجود در بخش‌های مختلف گروه فولاد مبارکه تصریح کرد: بزرگ‌ترین گروه فولادسازی کشور و خاورمیانه این آمادگی را دارد تا از طرح مذکور حمایت لازم را به عمل آورد.
با مشخص شدن ساختار طرح، تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در بخش آب، انرژی، بندر و... تعیین می‌شود
رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز در این نشست تصریح کرد: در این خصوص با مشخص شدن ساختار طرح، تفاهم‌نامه اموری همچون سرمایه‌گذاری در بخش تامین آب، انرژی، بندر و نوع سرمایه‌گذاری‌ها تعیین خواهد شد. خداداد غریب‌پور با تاکید بر این‌که باید از تجربه شرکت‌های سرمایه‌گذار در منطقه خلیج فارس استفاده شود، گفت: لازم است نگاه جامعی به توسعه در این منطقه داشته باشیم و تکلیف کل بسته سرمایه‌گذاری ازجمله نحوه ارائه زیرساخت‌ها روشن شود.
تولید 10 میلیون تن فولاد نیازمند 30 تن گندله وآهن اسفنجی است


در ایـــــن نشست همچنیــــن محمـــــد ابکا مدیــــــرعامل فولادتکنیک و مشاور در طرح جامع فولاد جزئیات برنامه 10 میلیون تنی فولاد را ارائه کرد و گفت: برای تحقق این برنامه نیاز به 18 میلیون تن گندله و 11,9 میلیون تن آهن اسفنجی داریم. وی با بیان این‌که ظرفیت تولید گندله سنگ‌آهن در منطقه خلیج‌فارس باید 13 میلیون تن افزایش یابد، افزود: یکی از نکات موردتوجه، مقیاس‌های تولید است، به گونه‌ای که بتوان تولیدی رقابتی و با هزینه کم داشت.ابکا افزود: برای تحقق این برنامه هزار مگاوات باید به ظرفیت تولید برق منطقه اضافه شود.وی به میزان سرمایه‌گذاری این طرح اشاره کرد و گفت: برآورد کل سرمایه‌گذاری این برنامه 5,3 میلیون یورو است که 1,6 میلیون یورو مربوط به بخش زیرساخت خواهد بود.
5 میلیون تن محصولات تولیدی فولاد خلیج فارس صادر می‌شود
مشاور طرح جامع فولاد با تاکید بر ورود مواد اولیه و صدور محصولات با ارزش‌افزوده از این منطقه اظهار داشت: 10 میلیون تن از مواد اولیه این برنامه قرار است از طریق واردات تامین و درعین‌حال 5 میلیون تن از محصولات تولید شده به خارج کشور صادر شود.وی تاکید کـرد: تاکنـون مواردی همچون جانمایی اجرای پروژه‌ها، بررسی مبادی تامین مواد اولیه و تامین زیرساخت‌ها به‌ویژه به‌صورت متمرکز انجام شده است.حسن خلج طهرانی مدیرعامل منطقه خلیج فارس نیز درباره زیرساخت‌ها گفت: مکاتبات مربوط به اجرای طرح‌های توسعه با مقامات ذی‌ربط و سرمایه‌گذاران انجام شده است. وی خاطرنشان کرد: در برنامه کلان منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، برنامه ایجاد 35 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر پیش‌بینی‌شده است.
سایر اخبار این روزنامه
در اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه 8 سند همکاری اقتصادی و تجاری میان ایران و روسیه امضا شد با حضور وزیر بهداشت و آغاز به کار شهرک صنعتی دارویی برکت 9 قلم دارو در زمینه سلول‌درمانی و شیمی درمانی رونمایی شد مدیرعامل فولاد مبارکه اعلام کرد: ایجاد 10 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در منطقه خلیج فارس در راستای منافع ملی است نماینده سازمان بازرسی کل کشور در دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان بانک سرمایه: مدیرعامل اسبق بانک سرمایه ماهیانه 132 میلیون تومان حقوق می‌گرفت با حضور معاون اول ریاست جمهوری صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح صنعتی و عمرانی در استان زنجان با تصویب مجلس تردد وسایل نقلیه فرسوده در کلان شهرها ممنوع شد مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات اعلام کرد؛ نخستین ضربه‌ جهانی وزارت اطلاعات به شبکه‌ جاسوسی آمریکا با حضور رئیس‌جمهور انجام شد؛ افتتاح ترمینال گالری سلام شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) پیکر محمد مرسی در میان تدابیر امنیتی شدید به خاک سپرده شد وزیر انگلیسی خطاب به ترامپ: در سیاست ما دخالت نکن! در جهان عرب چه خبر است؟ سخنگوی وزارت امور خارجه درگذشت محمد مرسی را تسلیت گفت آذری جهرمی: حمایت از پیام رسان‌های داخلی محور فعالیت‌های وزارت ارتباطات است رونمایی از ناوگان جدید اتوبوس و مینی‌بوس درون شهری جهان عرب جولانگاه صهیونیست‌ها نخواهد شد