با حضور وزیر بهداشت و آغاز به کار شهرک صنعتی دارویی برکت 9 قلم دارو در زمینه سلول‌درمانی و شیمی درمانی رونمایی شد

بخش خبری: همزمان با رونمایی 9 قلم دارو در زمینه سلول‌درمانی و شیمی درمانی شهرک صنعتی دارویی برکت با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئولان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی بهره‌برداری رسید.
دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در این مراسم با قدر دانی از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی برای سرمایه‌گذاری کلان در تولید دارو و راه‌اندازی شهرک دارویی برکت که در غرب آسیا و خاورمیانه شاخص است افزود: اکنون با تلاش فرزندان این مرز و بوم تولید دارو در کشور به سقف 97 درصد رسیده که گام بلندی در عرصه خودکفایی محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: در اوایل انقلاب و سال‌ها پس از آن با حضور همه کارخانه‌های خارجی 25 درصد داروی مورد نیاز کشور را می‌ساختیم و امروز 97 درصد داروهای مورد نیاز را تولید می‌کنیم.
نمکی گفت: متاسفانه برای سه درصد داروی وارداتی یک و سه دهم میلیارد دلا ارز مصرف می‌شود ضمن آنکه اکنون برای تولید 27 درصد داروها در داخل 550 میلیارد دلار هزینه می‌کنیم که بر این اساس دارویی که تولید داخلی دارد نباید وارد کشور شود.


وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: امروز پوشش واکسیناسیون در کشور به 100 درصد رسیده و اینها از افتخارات است.
وی ادامه داد: امروز ما در عرصه بین‌المللی گفتنی‌های زیادی داریم، البته تهدیدهای زیادی پیش پای ما قرار دارد که لازمه ناکارآمد کردن این تهدیدها وحدت است.
وی بیان داشت: امروز خدمات وزارت بهداشت و درمان برای تمام قشرهای مردم کشور بوده و همه اقوام و مذاهب به طور یکسان از خدمات درمانی بهداشتی بهره‌مند هستند.
وزیر بهداشت و درمان گفت: امروز رصد لحظه به لحظه خدمات بهداشتی و درمانی و نظارت بر تولید دارو را دنبال می‌کنیم و مردم نباید دغدغه دارو داشته باشند.
نمکی اظهار داشت: اکنون بار صنعت داروسازی کشور بر دوش بخش خصوصی است ضمن اینکه مشکلات در این بخش دیده شده است.
وی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها، اضطراب کمبود داروی اساسی و تجهیزات پزشکی نخواهیم داشت و باید به تولید داخلی بها بدهیم و برای صاف کردن این جاده محکم ایستاده ایم.
وی افزود: باید فرموده رهبر انقلاب را به سرانجام برسانیم و ببالیم که در اوج تحریم مثل کوه ایستاده‌ایم و با افتخار این مرحله را رد خواهیم کرد.
نمکی ادامه داد: باید واردات را به گونه‌ای مدیریت کنیم که لطمه‌ای به تولید داخل نزند و تجهیزات و داروهایی که در داخل با کیفیت تولید می‌شود، اجازه ورود نمی‌دهیم.
وی گفت: کارهای بسیار بزرگی در وزارت بهداشت در دست اقدام است که از آن جمله می‌توان به پیاده سازی طرح ملی پرونده الکترونیکی است که سال‌ها مغفول مانده بود، اشاره کرد.
وزیر بهداشت بیان داشت: این طرح به‌زودی توسط رئیس جمهوری رونمایی می‌شود که یک زیر ساخت مهم است.
وی همچنین با اشاره به اجرای طرح ملی کنترل فشار خون گفت: تاکنون 13 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت غربالگری قرار گرفته‌اند.
نمکی با بیان اینکه از 350 هزار مرگ در کشور 97 هزار مرگ به صورت مستقیم بر اثر فشار خون بالا رخ می‌دهد، تصریح کرد: حداقل 40 درصد از مردم مبتلا به فشار خون نمی‌دانند که فشار خون دارند که اجرای طرح غربالگری فشار خون کار بزرگی است.
دکتر محمد مخبر دزفولی رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی هم در این مراسم کمک به امنیت دارویی را یکی از راهبردهای این مجموعه عنوان کرد و گفت: ستاد فرمان امام خمینی تا یک سال آینده،هر خدمتی که سرمایه گذاران بخش خصوصی بخواهند انجام می‌دهد تا همین زمان در سال آینده از واردات 500 میلیون دلار دارو به کشور جلوگیری کند.
وی افزود:کاهش واردات یکی از نیازهای اساسی جنگ اقتصادی است. باید قبول کنیم جنگ اقتصادی، وسیع‌تر و عمیق‌تر از جنگ تحمیلی است و بعید می‌دانم مردم و مسئولان این مهم را حس نکنند.
وی فرماندهی امام راحل و فرمانبری مردم و فرماندهان را از مولفه‌های موفقیت در هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: در حصر آبادان، آزادسازی خرمشهر و … فرماندهی امام راحل مشخص بود زیرا فرمان می‌دادند باید حصر آبادان شکسته شود و این به عهده فرماندهان و مجریان بود که می‌بایست راهی اساسی برای آن پیدا کنند که چنین هم شد.
رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی با اشاره به اینکه در جنگ تحمیلی فقط یک جغرافیا و تعدادی از مردم درگیر جنگ بودند، اما در جنگ اقتصادی امروز تمام مردم و همه مناطق کشور درگیر هستند، تاکید کرد: امروز نفوذ کشور در حوزه نظامی امکانپذیر نیست و تنها در بخش نیازهای معیشتی و دارویی می‌تواند به ما آسیب برساند که از چند سال پیش تاکنون در صدد خودکفایی در بخش غذا و تامین داروهای اساسی بوده ایم.
رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی فعالان اقتصادی امروز را سرداران جنگ اقتصادی دانست و تصریح کرد: اگر فعالان اقتصادی همانند سرداران جنگ تحمیلی باشند، از این مشکلات عبور می‌کنیم.راه حل این مشکل هم وحدت بخش‌های خصوصی، دولتی و عمومی است. از لحاظ و ظرفیت‌ها چیزی در کشور کم نداریم و با اتحاد این بخش‌ها از مشکلات عبور می‌کنیم.
مخبر کمک به امنیت دارویی را یکی از راهبردهای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی عنوان کرد و گفت: ما در این مجموعه به دنبال انتفاع از صنعت دارویی نیستیم و شخصا ورود سود بخش دارویی را به ستاد اجرایی ممنوع کردم و اعلام نمودم علاوه بر کمک ویژه همه سود بخش دارو هم به سرمایه‌گذاری جدید در همین بخش اختصاص یابد.
وی با اشاره به اینکه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی سال گذشته 120 میلیارد تومان کاهش هزینه در درمان بیماران سرطانی کشور ایجاد کرد، افزود: در راه‌اندازی این شهرک جدید هم 400 میلیارد تومان هزینه شده و اولویت اصلی واگذاری زمین به بخش خصوصی و خارجی است.
مخبر تصریح کرد: قول می‌دهیم تا یک سال آینده با محوریت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی و همکاری فعالان صنعت دارو، از واردات 500 میلیون دلار دارو به کشور جلوگیری کنیم.
دکتر نصراله فتحیان مدیرعامل شهرک صنعتی دارویی برکت هم در این مراسم گفت: این شهرک صنعتی در زمینی به وسعت 200 هکتار برای استقرار تعداد زیادی شرکت داروسازی احداث شده است که در 77 قطعه با مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی تکمیل می‌شود.
وی افزود: تاکنون چهار هزار میلیارد ریال برای احداث این شهرک صنعتی دارویی هزینه شده است که با بهره‌برداری از صنایع آن، ایران به قطب نخست تولید دارو در خاورمیانه تبدیل خواهد شد.
مدیرعامل شهرک صنعتی دارویی برکت اظهار داشت: با استقرار صنایع در این شهرک، بیش از هفت هزار شغل مستقیم ایجاد می‌شود ضمن آنکه موسسات دانش بنیان، آزمایشگاه‌های پیشرفته تحقیق و توسعه دارویی در این شهرک استقرار می‌یابند.
وی ادامه داد: 54 هکتار فضای سبز، کانال هدایت آب‌های سطحی به طول 6 و نیم کیلومتر، احداث 2 مخزن ذخیره آب و سه ایستگاه پمپاژ آب به همراه باغ موزه ایرانی اسلامی در شهرک صنعتی دارویی برکت احداث شده است.
فتحیان بیان داشت: تاکنون 31 شرکت برای فعالیت در شهرک صنعتی دارویی برکت در کیلومتر 10 اتوبان کرج – قزوین مجوز دریافت کرده‌اند.
در این مراسم از 9 قلم دارو در زمینه سلول‌درمانی، تولید مواد اولیه دارویی و داروهای شیمیایی رونمایی شد و از خانواده شهدای داروساز و شهدای مدافع حرم تجلیل به عمل آمد.
سایر اخبار این روزنامه
در اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه 8 سند همکاری اقتصادی و تجاری میان ایران و روسیه امضا شد با حضور وزیر بهداشت و آغاز به کار شهرک صنعتی دارویی برکت 9 قلم دارو در زمینه سلول‌درمانی و شیمی درمانی رونمایی شد مدیرعامل فولاد مبارکه اعلام کرد: ایجاد 10 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در منطقه خلیج فارس در راستای منافع ملی است نماینده سازمان بازرسی کل کشور در دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان بانک سرمایه: مدیرعامل اسبق بانک سرمایه ماهیانه 132 میلیون تومان حقوق می‌گرفت با حضور معاون اول ریاست جمهوری صورت گرفت؛ افتتاح چندین طرح صنعتی و عمرانی در استان زنجان با تصویب مجلس تردد وسایل نقلیه فرسوده در کلان شهرها ممنوع شد مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات اعلام کرد؛ نخستین ضربه‌ جهانی وزارت اطلاعات به شبکه‌ جاسوسی آمریکا با حضور رئیس‌جمهور انجام شد؛ افتتاح ترمینال گالری سلام شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) پیکر محمد مرسی در میان تدابیر امنیتی شدید به خاک سپرده شد وزیر انگلیسی خطاب به ترامپ: در سیاست ما دخالت نکن! در جهان عرب چه خبر است؟ سخنگوی وزارت امور خارجه درگذشت محمد مرسی را تسلیت گفت آذری جهرمی: حمایت از پیام رسان‌های داخلی محور فعالیت‌های وزارت ارتباطات است رونمایی از ناوگان جدید اتوبوس و مینی‌بوس درون شهری جهان عرب جولانگاه صهیونیست‌ها نخواهد شد