درکنج انزوا

گروه سیاسی: چند روز پس از حمله به 2 نفتکش ژاپنی و نروژی در دریای عمان و در شرایطی که کشورهای مختلف جهان ادعای آمریکا در اتهام‌زنی به ایران در این موضوع را تحویل نگرفتند، رئیس‌جمهور آمریکا در عقب‌نشینی‌ای آشکار، این حادثه را جزئی توصیف و تاکید کرد خلیج‌فارس و دریای عمان دیگر آن اهمیت گذشته را برای این کشور ندارد!
به گزارش «وطن‌امروز»، روز پنجشنبه گذشته و همزمان با حضور آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن در تهران، 2 نفتکش مرتبط با ژاپن در دریای عمان دچار انفجار و آتش‌سوزی شد. منابع محلی عمان صبح پنجشنبه 23 خرداد از وقوع 2 انفجار مهیب و پیاپی ناشی از مورد حمله قرار گرفتن 2 نفتکش بزرگ حامل نفت‌خام در دریای عمان خبر دادند. نفتکش «فرانت آلتر» با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر اتانول بارگیری کرده و «کوکوکا کوریجس» با پرچم پاناما از الجبیل عربستان به مقصد سنگاپور، محموله متانول بارگیری کرده بود؛ نفتکش‌‌‌هایی که مشخص شد محموله‌‌های متعلق به ژاپن را حمل می‌کردند.
همزمانی این حادثه با سفر آبه به تهران موجب شد گمانه‌‌‌هایی مبنی بر توطئه کشورهایی چون عربستان و امارات و حتی رژیم اسرائیل برای برهم زدن مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی ایران مطرح شود با این حال آمریکا اما از همان روز نخست تلاش کرد به‌واسطه استناد به فیلمی مبهم، ایران را مقصر این حادثه نشان دهد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در مصاحبه‌ای به فاکس‌نیوز گفت: «ایران بود که این کار را کرد. شما ویدئو را دیدید». پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا نیز حمله به 2 نفتکش در دریای عمان را «مشکلی جهانی» خواند و از اراده آمریکا برای رسیدن به یک «اجماع جهانی» در این‌باره خبر داد. همچنین سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا با انتشار ویدئویی مدعی شد یک قایق گشتی ایرانی به نزدیکی نفتکش کوکوکا رفته و تلاش کرده‌ یک مین عمل نکرده را از بدنه آن جدا کند!
اتهام بدون سند آمریکا به ایران اما در شرایطی پیگیری شد که نه‌تنها کشورهای منطقه و آسیا که حتی متحدان اروپایی نیز در ادعای مضحک آمریکا تشکیک کردند. نکته جالب توجه در این میان اینکه شرکت ژاپنی مالک یکی از نفتکش‌ها نیز اتهام آمریکایی‌ها به ایران را رد کرد. مالک ژاپنی این نفتکش‌ با تاکید بر اینکه ادعای آمریکا اشتباه است، در جریان یک کنفرانس خبری در توکیو سخنان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را زیر سوال برد. کاتادا در فیلمی که نیروی دریایی آمریکا منتشر کرده و در آن ادعا شده بود یک قایق ایرانی در حال جدا کردن یک مین عمل‌نکرده از بدنه نفتکش ژاپنی به نام «کوکوکا» است، تشکیک کرد. مالک نفتکش ژاپنی همچنین گفت بر خلاف ادعای آمریکا کشتی کوکوکا توسط یک شیء پرنده هدف قرار گرفته نه توسط مین. او گفت: «به نظر می‌رسد یک شیء به سمت آنها پرواز کرد. این شیء باعث ایجاد حفره مورد نظر [در بدنه کشتی] شد. گزارشی که من دریافت کردم این است». او در ادامه هدف قرار گرفتن نفتکش توسط اژدر را هم رد کرد. او گفت: «به احتمال زیاد این کشتی‌ها توسط یک شیء پرنده هدف قرار گرفته‌اند. محل اصابت، کاملاً بالای آب است. فکر نمی‌کنم اژدر بوده باشد».


علاوه بر ژاپن، 3 کشور آلمان، فرانسه و انگلیس ادعای آمریکا را تحویل نگرفتند. در همین راستا وزیر خارجه آلمان گفت ویدئویی که آمریکا از نفتکش‌ ژاپنی منتشر کرده است برای نتیجه‌گیری درباره نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها کافی نیست. هایکو ماس گفت: «این ویدئو کافی نیست. بله! ما می‌توانیم بفهمیم در این ویدئو چه اتفاقی می‌افتد اما نمی‌توان با آن به نتیجه‌گیری نهایی رسید. این ویدئو برای من کافی نیست». وزیر خارجه انگلیس نیز هرچند هم‌راستا با آمریکا اتهاماتی را به ایران نسبت داد اما تاکید کرد کشورش درباره این حمله تحقیقات مستقلی انجام خواهد داد. همچنین خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک مقام دولت فرانسه نوشت پاریس بعد از این حادثه از همه طرف‌ها خواسته خویشتنداری نشان دهند. «ناتالی توچی» از مشاوران ارشد «فدریکا موگرینی» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز ضمن تشکیک در ادعاهای آمریکا و فیلم منتشرشده از سوی واشنگتن مبنی بر دست داشتن ایران در حادثه 2 نفتکش گفت: ما قبل از اینکه کسی را مقصر کنیم به ادله موثق نیاز داریم. او با بیان اینکه ایرانی‌ها بازیگرانی بسیار معقول هستند، گفت: اینکه آنها در زمان حضور نخست‌وزیر ژاپن در تهران به یک کشتی ژاپنی حمله کنند «کار چندان معقولی نیست».
عقب‌نشینی پس از مضحکه شدن در دنیا
در پی مخالفت‌‌های گسترده جهانی با ادعای اخیر آمریکایی‌ها درباره حمله به نفتکش‌ها، ترامپ روز گذشته اظهارات جالبی را بر زبان راند. رئیس‌جمهور آمریکا که با هفته‌نامه تایم آمریکا گفت‌وگو می‌کرد، حادثه اخیر برای 2 نفتکش ژاپنی و نروژی در دریای عمان را «بسیار جزئی» توصیف کرد و درباره احتمال مقابله نظامی با ایران برای محافظت از منابع نفتی بین‌المللی ابزار تردید کرد.
ترامپ گفت: در مقایسه با گذشته دریای عمان اهمیت استراتژیک کمتری برای ایالات متحده آمریکا دارد و در مقابل این منطقه هنوز برای کشورهایی چون چین و ژاپن از اهمیت زیادی برخوردار است، چون این کشورها وابسته واردات نفت از این منطقه هستند. وی افزود: «برخی شاید هنوز بر این باور باشند که ما به‌خاطر نفت در خاورمیانه حضور نظامی داریم اما ما الان خود صادر‌کننده نفت هستیم».
ترامپ البته بار دیگر حمله اخیر به 2 نفتکش در دریای عمان را به ایران نسبت داد و مدعی شد: «شاید کمتر کسی در این باره تردید داشته باشد».
رئیس‌جمهور آمریکا در این گفت‌وگو بار دیگر ادعای بامزه خود مبنی بر کمتر شدن شعارهای ضدآمریکایی در ایران را تکرار کرد و مدعی شد از زمانی که او رئیس‌جمهوری آمریکا شده دیگر شعارهای ضدآمریکایی کمتری از ایران به گوش می‌رسد و رویکرد ضدآمریکایی ایران کاهش یافته است! ترامپ در این‌باره گفت: «اگر لفاظی‌‌های اکنون را با روزهایی که توافق هسته‌ای را امضا کردند که همیشه «مرگ بر آمریکا، مرگ بر آمریکا، آمریکا نابود باید گردد و آمریکا را می‌کشیم» می‌گفتند، مقایسه کنیم، من چندان این شعارها را نمی‌شنوم و انتظار هم ندارم در آینده بشنوم».
  جست‌وجوی تکه‌‌های جسد خاشقجی در دریای عمان!
روز گذشته کاربران آمریکایی توئیتر به ادعای دست داشتن ایران در حادثه نفتکش‌های دریای عمان واکنش‌‌های جالبی نشان دادند. در این راستا کاربران آمریکایی در پاسخ به انتشار توئیتری تصاویر ادعایی وزارت دفاع آمریکا درباره نقش داشتن ایران در حادثه دریای عمان توسط خبرنگار صدای آمریکا نوشتند: ایرانی‌ها دنبال تکه‌های جسد جمال خاشقجی می‌گشتند/ کی با جلیقه نجات نارنجی شبرنگی دست به یک عملیات مخفیانه می‌زنه/ ایران با خودش گفته بچه‌ها بیایید بریم تو روز روشن بمب‌ها رو از کشتی‌ها بکنیم، با جلیقه نارنجی استتار می‌کنیم، عقاب‌های تیزبین ترامپ: مچشون رو گرفتیم/ آه راست میگی، اون دیوید هاسل هوف (بازیگر هالیوودی) که رو قایقه/ اینم از یک سند که نشون میده مایک پمپئو دروغ میگه (نشر یک فیلم کمدی)/ یاد زمانی افتادم که کالین پاول تصاویری از سلاح کشتار جمعی در عراق منتشر کرد.