ارباب بسته ها!

گروه اقتصادی: بررسی نقشه راه ارزی وزارت اقتصاد نشان می‌دهد دولتی‌ها 6 سال زمان احتیاج داشتند تا متوجه شوند حذف دلار و ایجاد پیمان دوجانبه یکی از ضروریات تجارت در ایران است. به گزارش «وطن‌امروز»، وزارت امور اقتصادی و دارایی برای سال 98 به منظور خروج از رکود و رشد تولیدات بنگاه‌ها و حل مسائل و مشکلات اقتصادی بسته‌ای تحت عنوان رونق تولید ارائه کرده که مباحث گوناگون را دربر می‌گیرد. تهیه نقشه ارزی کشور یکی از موارد بسته وزارت است. در این بخش وزارت اقتصاد آورده است: با توجه به اینکه پس از اعمال تحریم‌ها برخی کشورهای خریدار نفت نظیر چین، کره‌جنوبی و هند وجوه حاصل از خرید نفت را بر مبنای پول داخلی خود به حساب بانک مرکزی ایران واریز می‌کنند و از سوی دیگر واردات اغلب کالاهای اساسی و ضروری کشور بر مبنای یورو تأمین اعتبار می‌شود، لذا با تداوم روند کنونی، تأمین ارز یورو برای واردات کالاها در سال پیش رو بشدت با محدودیت مواجه خواهد شد و تحت چنین شرایطی تغییر مسیر تجارت کشور و بررسی نوع، میزان و ابزار انتقال ارز قابل پرداخت بر مبنای ارزهای در دسترس بانک مرکزی ضروری است. همچنین در بخشی دیگر از این بسته عنوان شده که با توجه به شرایط کنونی و وجود تنگناهای ارزی کشور لازم است در بسته حمایتی، بازگشت ارز حاصل از صادرات به عنوان یکی از اهداف اساسی برای تخصیص مشوق‌ها و اعطای تسهیلات در نظر گرفته شود. همچنین تسهیل ورود مواد اولیه و واسطه‌ای مورد نیاز تولیدکنندگان و تثبیت و تعمیق بازار ارز از طریق تقویت جریان رسمی ارز و ارتقای جریان تبادل اطلاعات از دستاوردهای تشویق صادرات عنوان شده است.
استفاده از رمز ارزها؟
وزارت اقتصاد استفاده از رمز ارزها را یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها عنوان کرده است. در این بسته آمده است: از آنجا که تأثیر تحریم‌های آمریکا صرفاً به مراودات مالی دولت ایران منحصر نبوده و مبادلات بخش خصوصی را نیز دربر می‌گیرد، رمز ارزها می‌توانند به عنوان ابزار پرداختی جدید برای پرداخت مبالغ مربوط به واردات به طرف‌های‌خارجی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین با توجه به سیاست فروش نفت توسط بخش خصوصی (جایگزینی فروش مویرگی به جای فروش شاهرگی) می‌توان از رمز ارزها به عنوان ابزاری مناسب جهت تحویل پول مربوط به صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی استفاده کرد. البته استفاده از این روش مستلزم به رسمیت شناختن رمز ارزها توسط بانک مرکزی است». در حالی وزارت اقتصاد از رمز ارزها به عنوان یکی از راهبردهای مهم در مبادلات نام می‌برد که تکلیف سیاست‌گذار پولی درباره رمز ارزها مشخص نیست. آخرین اطلاعیه‌های بانک مرکزی درباره رمز ارزها درباره قانونی نبودن خرید و فروش و نداشتن مسؤولیت در این زمینه بوده است. فقط پیش‌نویس آیین‌نامه رمز ارزها منتشر شده و مشخص نیست حالاها حالاها ارز دیجیتال به صورت قانونی درآید. همچنین بسیاری از کارشناسان عنوان می‌کنند هنوز انجام تبادلات عظیم بر پایه رمز ارزها امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان فعلا روی آن حساب کرد.
استفاده مؤثر از پیمان‌های پولی دوجانبه


مهم‌ترین بخش بسته رونق تولید وزارت اقتصاد استفاده از پیمان پولی است. بسیاری از کارشناسان و روزنامه‌نگاران سال‌های سال دولت را به حذف دلار و ارزهای مشابه و ایجاد پیمان پولی دوجانبه توصیه می‌کردند اما دولتی که وابستگی شدید به مذاکره و برجام داشت 6 سال زمان احتیاج داشت تا به این نتیجه برسد که پیمان دوجانبه از ضروریات تجارت و تولید است. در بسته وزارت اقتصاد آمده است:  «روش‌هایی که بتوانند دلار را به عنوان واسطه مبادلات بین‌المللی کنار بگذارند، این قابلیت را خواهند داشت تا به عنوان ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها به کار روند. پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه یکی از این راهکارهاست که می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز ارزی کشور را از طریق سازوکار تسویه بین بانک‌های مرکزی 2 کشور برطرف سازد. همچنین تهاتر یکی از روش‌های تجارت کالا، خدمات، دارایی، تکنولوژی، دانش و... است که قدمت آن بسیار طولانی بوده ولی در عصر کنونی به صورت محدود و عمدتاً به دلیل بروز بحران‌های اقتصادی، کاهش ارزش پول، بروز اختلال در اخذ اعتبارات بانکی یا کمبود نقدینگی مورد استفاده قرار گرفته است».