210 نماینده مجلس: مواضع رهبرانقلاب در دیدار نخست‌وزیر ژاپن تجلی عزت، حکمت و مصلحت بود

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس آغاز شد. دستورکار صحن علنی مجلس به این شرح بود: ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو.
گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در مورد طرح یک فوریتی اصلاح بند ۵ ماده ۶ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با اصلاحات و الحاقات بعدی آن. همچنین گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در برنامه اندازه‌شناسی آسیا اقیانوسیه و گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری فنلاند درباره کمک و همکاری متقابل در امور گمرکی.
استقبال لاریجانی از پیشنهاد حاجی‌دلیگانی
دیروز حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، میمه و برخوار در بخشی از تذکر شفاهی خود گفت: «موضوع مهمی مانند فضای کسب و کار هم باید توسط رئیس‌جمهور پیگیری شود.»


وی افزود: «بند ۲ اصل ۳ درباره پی‌ریزی اقتصاد صحیح، اصل ۲۸ درباره شغل و فصل ۵ اصل ۴۳ قانون اساسی بر شکستن انحصار تاکید دارد اما در حالی که قانون بهبود فضای کسب و کار را تصویب کرده‌ایم، وزرای اقتصادی دولت که موظف به اجرای این قانون هستند در این مورد اقدامی انجام نمی‌دهند.»عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه وزرای اقتصادی دولت باید موانع بهبود فضای کسب و کار را شناسایی و رفع کنند، اظهار داشت: متأسفانه تاکنون در این راستا اقدامی انجام نشده است.
حاجی‌دلیگانی خطاب به لاریجانی گفت: «انحصار موجود در فارغ‌التحصیلان رشته حقوق و یا آموزش پزشکی تخصصی که حتی هیچ هزینه‌ای برای کشور ندارد اما کاری تاکنون صورت نگرفته است. بنده پیشنهاد می‌کنم در جلساتی که صبح‌ها با دولت برگزار می‌کنید درباره شکستن انحصار بر کسب و کار گفت‌وگو شود تا رونق تولید ایجاد شود زیرا به معنای ایجاد شغل درست برای مردم است.»
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر حاجی‌دلیگانی، گفت: «موضوع مهمی را‌ اشاره کردید. حتماً زمانی را برای برگزاری یک جلسه در این مورد در هیئت‌رئیسه پیگیری می‌کنیم.»
لاریجانی همچنین به کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مأموریت داد متن منقحی در این مورد تهیه و به صحن علنی مجلس ارائه کند.
تقدیر 210 نماینده از مواضع رهبر انقلاب
در پایان جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بیانیه ۲۱۰ نماینده درخصوص مواضع مقتدرانه مقام معظم رهبری در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن قرائت شد.
در این بیانیه آمده است: «مواضع مقتدرانه مقام‌ معظم رهبری در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن تجلی کامل از اصول راهبردی عزت، حکمت و مصلحت بود.»
همچنین نمایندگان در ادامه این بیانیه تاکید داشتند بی‌شک تاثیر ملاقات نخست‌وزیر ژاپن با مقام معظم رهبری موجب شد تا مخالفین آرامش و امنیت منطقه اقدام به، به آتش کشیدن کشتی‌های نفتی در دریای عمان نمایند.
در پایان این بیانیه اعلام شد «ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم ‌کردن این حادثه مشکوک و اعلام حمایت خود از اقدامات رهبر معظم انقلاب از همه مسئولان و مدیران می‌خواهیم با قطع امید از بیگانه با تکیه بر خدای بزرگ و توجه به ظرفیت‌های داخلی به جنگ مشکلات کشور رفته و مهم‌ترین مشکل این روزها یعنی معیشت مردم را چاره کنند. ما آمادگی خویش را در راستای ایفای وظیفه در این راستا اعلام می‌نمائیم.»
دولت پول گندم‌کاران را به موقع پرداخت کند
«سیدحسین نقوی حسینی» در جلسه علنی دیروز مجلس طی تذکری شفاهی اظهار داشت: «به دولت و وزارت جهاد کشاورزی تذکر می‌دهم پول گندم‌کاران را سر وقت به آنان پرداخت کنند چراکه برخی از گندم‌کاران در شرایط فعلی گندم خود را تحویل سیلو می‌دهند. علت این مسئله آن است که کشاورز گندم را با هزینه‌های بسیار زیادی کاشته است و کود، آب، بذر و تراکتور را اغلب قسطی تهیه می‌کنند به امید آنکه سر خرمن پول آنها پرداخت شود اما الان گندم‌ها را تحویل می‌دهند ولی دولت آنها را ۷، ۸ ماه علاف می‌کند و پول آنها را پرداخت نمی‌کند. دولت باید امسال پول گندم‌کاران را سر وقت به آنان دهد.» نقوی حسینی بیان کرد: «از رئیس‌جمهور می‌خواهم در این دو سال باقی مانده در دولت خود نیروهای قراردادی، پیمانی، خرید خدمت و شرکتی را که برخی از آنان تکلیف قانونی هم دارند، تعیین تکلیف کند. واقعاًً ما شرمنده می‌شویم چرا که دولت متعهد شده است نیروی پیمانی پنج‌ساله در آموزش و پرورش را تبدیل وضعیت کند اما الان ۱۰ سال است که این افراد پیمانی هستند و تبدیل وضعیت نشده‌اند.»
وی خاطرنشان کرد: «لازم است دولت مربیان پیش‌دبستانی و نهضت‌های سوادآموزی، نیروهای شوراهای حل اختلاف و ۶۷۰۰ نفری که در آزمون قوه قضائیه گزینش شده‌اند اما استخدام آنها روی هوا مانده است را تعیین تکلیف کند.»
دولت تدبیر و امید رکورددار قانون‌شکنی
«محمدجواد ابطحی» دیروز در جریان بررسی لایحه موافقت‌نامه بین دولت ایران و فنلاند، گفت: «ما با ۱۵ کشور همسایه هستیم و اگر قرار است اولویت اقتصادی و گمرکی در روابط با کشورها مطرح شود باید در این شرایط تحریمی موافقت‌نامه‌های دوجانبه‌ای به تصویب برسد که روابط ما با کشورهای همسایه را توسعه دهد.»
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: «متأسفانه پس از تصویب این موافقت‌نامه‌ها هم نظارت دقیقی از سوی مجلس صورت نمی‌گیرد و هیچ‌گونه گزارشی درباره اثربخشی این موافقت‌نامه‌ها از طرف وزارت امور خارجه و دیگر وزارتخانه‌های ذی‌ربط به مجلس ارائه نمی‌شود.»
ابطحی بیان کرد: «متأسفانه مجلس آلت دست دولت شده و بدون تامل چنین قراردادهایی را به تصویب می‌رساند در حالی که این موافقت‌نامه‌ها و قراردادها مخاطرات خاص خود را دارند.»
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس گفت: «در این گیر و دار، دولت در تاریخ ۲۵ خرداد ماه بخشنامه‌ای را تصویب و ابلاغ کرده است که هنوز در مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف نشده است. مجلس شورای اسلامی در ۳۱ اردیبهشت ماه صرفاً فوریت الحاق یک تبصره به ماده ۶ قانون مبارزه با پولشویی را به تصویب رساند اما دولت در قالب یک مصوبه این لایحه را به نهادهای ذیربط ابلاغ کرده است که ادامه مصوبات FATF است.»
ابطحی تاکید کرد: «چرا دولت قوانین را دور می‌زند و چنین بخشنامه‌ای را ابلاغ کرده است؟»