225 میلیارد در بوستان خورشید سرمایه گذاری می شود

شصت و دومین جلسه علنی شورای شهر مشهد روز گذشته با 8 دستور کار برگزار شد و در مهم ترین مصوبه ها، قرارداد سرمایه گذاری 225 میلیاردی در بوستان خورشید تصویب و کارمزد شارژ حضوری من کارت نیز حذف شد.
اقدامات قهری آخرین مرحله در مواجهه با سرمایه گذاران باشد
به گزارش «خراسان رضوی»، رئیس شورای شهر مشهد در ابتدای این جلسه، درباره مسائل حوزه شهری و بحث سرمایه گذاری در مشهد اظهار کرد: موضوع سرمایه گذاری یکی از شعارهای اصلی و جدی در برنامه شورای پنجم است که تسهیل مسائل آن ها و کمک به حوزه سرمایه گذاری جدای از وضعیت موجود، تنها راه برون رفت و ایستادگی جذب سرمایه‌گذاری است و بیش از گذشته به این موارد نیاز داریم. محمدرضا حیدری افزود: سرمایه گذاران را ارج می نهیم و مسائل و مشکلات آن ها را حل می کنیم، به ویژه در حوزه هایی که سرمایه از خارج از کشور وارد کشور می شود، آن هم در شرایط بی ثباتی بازار در حوزه اقتصادی که معمولا فرار سرمایه پیش می آید و حالا اگر سرمایه گذاری سرمایه را از خارج کشور وارد می کند، نشان دهنده تعلق خاطر به کشور، استان و شهرش است. لذا ضرورت دارد دستگاه های اجرایی با نگاه موثق و همدلانه با موضوع سرمایه گذاری برخورد کنند. وی تصریح کرد: اگر ایراد و اشکالی وجود دارد، با تسامح و با استفاده از ابزارهای گفت و گو و پیگیری های قانونی این مسیر را دنبال کنند و آخرین مرحله باید استفاده از  اقدامات قهری باشد.حیدری اظهار کرد: تلاش هایی که به طور وصف ناپذیر استاندار محترم برای جذب و حمایت و پشتیبانی از سرمایه‌گذاران انجام می دهد، قابل تقدیر است و  در این شرایط نیاز به همراهی دارد. از مدیریت شهری، شهردار و آقای خواجه نایینی معاون شهردار بابت اتفاقات هفته گذشته تشکر می کنم و پیگیری استاندار و دادستانی محترم نیز قابل احترام است، همچنین سرمایه گذاران عزیز که به این شهر می آیند، با فراغ کامل موضوعات را دنبال کنند و به جریان اشتغال و تحرک کمک می کنند.
رئیس شورای شهر مشهد با بیان این که رویکرد مدیریت شهری در حوزه  تغییر چهره مناطق کم برخوردار نمود عینی پیدا کرده است، افزود: در محدوده شهرک شهید رجایی و باهنر ظرف سه ماه گذشته حدود۶ میلیارد تومان پروژه عملیاتی افتتاح شده است. تعجبم از برخی رسانه هاست که دغدغه حاشیه شهر را دارند اما در قبال این اتفاقات سکوت کردند حتی برای انتشار این موفقیت ها که امید را تزریق می کند، هیچ تلاشی نکردند. شاید در قبال یک اشتباه سهوی یا نقصی که می بینند به تیتر اول رسانه ها و فضای مجازی شان تبدیل می شود  اما در قبال این فعالیت ها که در این شرایط اقتصادی می افتد، سکوت می کنند و از کنار آن ها می گذرند‌ اگر این نقد را داریم نه از باب نیاز به تشویق است؛ بلکه از باب وظیفه ای است که برای ترویج امید داریم. این روند به قوت ادامه پیدا خواهد کرد و شعار توازن و عدالت محوری تداوم خواهد یافت.


نیاز ۱۵ هزار میلیاردی برای سامان دهی بافت فرسوده مشهد
در ادامه، احمد نوروزی رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای شهر مشهد در نطق پیش از دستور خود گفت: 4290 هکتار از مساحت بافت های مناطق کم برخوردار و حاشیه ای کشور متعلق به شهر مشهد است و برای این مساحت به حدود 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بدون مشارکت بخش خصوصی و دولت بازآفرینی در این محدوده ها عملا امکان پذیر نخواهد بود. وی افزود: یکی از نکات مهم و ضروری در این مناطق مشارکت حداکثری مردم است که هم اکنون تعدادی از دفاتر تسهیلگری فعال شده اندو از شهرداری انتظار داریم تا پایان سال برای 66 محله بازآفرینی، تسهیلگرانی از جنس مردم و با تخصص های مورد نیاز انتخاب و شروع به کار کنند. وی در بخش دیگری از نطق خود تصریح کرد: حدود ۵۹ بسته سرمایه‌گذاری با اعتباری بیش از ۷۶۳۶ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده‌ایم. امسال بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد کردیم و در این دوره شورای شهر خوشبختانه هیچ پروژه‌ای بدون دریافت مجوزهای لازم و قانونی به سرمایه‌گذار واگذار نشده است. وی افزود: در حوزه اعتمادسازی ۳۱ کلان پروژه در شهر و ۲۶ پروژه در بافت اطراف حرم تعیین تکلیف شده است.
تصویب آیین نامه اهدای نشان مشهد
اولین دستور کار جلسه علنی روز گذشته شورا، تمدید مدت اجرای نام گذاری یکی از معابر، میادین، فرهنگسرا و...  به نام «خواجه نصیر الدین توسی» و «پوران شریعت رضوی» بود که به تصویب اعضای شورا رسید. بر اساس این مصوبه «به شهرداری مشهد مهلت داده می شود، تا پایان خرداد ماه نسبت به ارسال لوایح نام گذاری یکی از معابر، میادین، فرهنگسرا و... به نام خواجه نصیر الدین توسی و پوران شریعت رضوی به شورای شهر اقدام کند.»
دستور کار دوم نیز بررسی و تصویب آیین‌نامه اهدای نشان مشهد بود که بر اساس مصوبه شورا، «به منظور اعتلای هویت و تقویت حس تعلق شهری در شهروندان، افزایش انگیزه برای خدمت رسانی و توسعه شهری و همچنین بزرگداشت و حمایت از مفاخر و چهره های برجسته ای که خدمت ویژه ای در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و...  ارائه کرده اند، آیین‌نامه اهدای نشان مشهد، تصویب شد.»احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد در این باره گفت: مراد از این نشان، ارج نهادن به افرادی است که برای مثال در المپیاد علمی حائز رتبه شده اند و یک نوع سپاس از افرادی است که برای شهر افتخار آفرین هستند. در واقع این لایحه نمی خواهد مسئولیت توسعه داشته باشد، بلکه می خواهد بگوید مجموعه مدیریت شهری به کسانی که افتخار آفرین هستند و صاحب عنوانی می شوند، نشان مشهد عرضه می کند.
شورا در دستور کار سوم خود نیز مصوب کرد که «به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود نسبت به دریافت بهای خدمات صدور مجوز برای خودروهای باری سنگین که درخواست تردد در یکی از محدوده‌های زمانی و مکانی شهر مشهد را دارند (مطابق محدوده‌های مصوب شورای هماهنگی ترافیک استان) اقدام نماید.»
بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این باره اظهار کرد: نگاه شهرداری و شورا در باب این لایحه، کسب درآمد نیست بلکه ایجاد فرهنگ و انضباط در محدوده های مشخص شده است.
رایگان شدن حمل و نقل عمومی ریلی در روزهای خاص
لایحه ارائه خدمات حمل و نقل ریلی رایگان در ایام خاص، دستور کار بعدی شورا بود که با دو بند به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه «به شهرداری مشهد (شرکت بهره برداری قطار شهری) اجازه داده می شود، نسبت به ارائه خدمات رایگان در ایام مراسم و برنامه‌های عمومی به شرح بندهای این مصوبه اقدام نماید: ۱- روز شهادت امام رضا (ع) در تمامی خطوط درحال بهره برداری ۲- یوم ا... ۲۲ بهمن و روز جهانی قدس، از شروع فعالیت تا دو ساعت پس از اتمام رسمی مراسم در تمامی خطوط در حال بهره برداری».وحید مبین‌مقدم، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در این باره گفت: در مجموع این لایحه بدون احتساب یارانه دولت ۲۴۰ میلیون تومان هزینه دارد اما در حقیقت هزینه تمام شده  ۷۲۰ میلیون تومان شده است.
تصویب لایحه سرمایه گذاری 225 میلیاردی در بوستان خورشید
یکی دیگر از مصوبات مهم این جلسه شورا، تصویب لایحه راه اندازی و بهره برداری از مجموعه تفریحی گردشگری بوستان خورشید به روش ساخت، بهره برداری، تسهیم درآمد و انتقال (B.O.S.T) بود که بر اساس آن «به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود نسبت به انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری احداث، تجهیز، راه‌اندازی و بهره‌برداری از مجموعه تفریحی گردشگری بوستان خورشید به روش ساخت، بهره‌برداری، تسهیم درآمد و انتقال (B.O.S .T)، با شرکت توسعه گردشگری آرمان نگاه شمس به مبلغ تقریبی سرمایه‌گذاری ثابت معادل دو هزار و دویست و پنجاه و دو میلیارد و دویست و نود و هفت میلیون ریال اقدام نماید.» در برخی تبصره های این مصوبه نیز تصریح شده است: «بر اساس آنالیز اقتصادی انجام شده پروژه، تا پایان سال چهارم قرارداد، کلیه منافع و درآمدهای حاصل شده از ایجاد پروژه در طی دوران احداث و بهره‌برداری متعلق به سرمایه‌گذار بوده و از ابتدای سال پنجم تا پایان قرارداد، ۸۰ درصد منافع و درآمدهای ناخالص به دست آمده از بهره‌برداری از پروژه متعلق به سرمایه‌گذار و ۲۰ درصد آن سهم شهرداری مشهد مقدس خواهد بود.  درصورتی که درآمدهای ناخالص به دست آمده از پروژه بیش از ارقام لحاظ شده در جدول آنالیز اقتصادی پیوست قرارداد باشد، از ابتدای دوران بهره‌برداری از پروژه، ۳۰ درصد از درآمدهای ناخالص مازاد مذکور سهم شهرداری مشهد مقدس  و ۷۰ درصد آن نیز سهم سرمایه‌گذار خواهد بود.»
دو دستور کار آخر این جلسه نیز به ترتیب «تصویب لایحه مجوز انعقاد قرارداد پیمانکاری احداث و بازگشایی خیابان کوشش تا خلج» و «تصویب لایحه تشکیل اداره صدور مجوزهای ساختمانی پروژه‌های بزرگ‌مقیاس» بود. بر اساس مصوبه اول «به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود در قالب انعقاد قرارداد سرمایه گذاری و پیمانکاری با شرکت بتن ماشین قدس رضوی(برنده مناقصه محدود شماره ۳۴/۹۸/۹۲۳۵-۱۳۹۸/۰۱/۲۷)، نسبت به اجرای پروژه بازگشایی و احداث خیابان کوشش تا خیابان خلج به صورت ۲۰ درصد نقد و ۸۰ درصد غیر نقد در قبال اعطای امتیاز پروانه ساختمانی به املاک متعلق به خود یا افـرادی که از سوی این شرکت به شـهرداری معرفی می‌شوند، وفق مصوبات شورای شهر مشهد یا درقبال واگذاری ملک مطابق با مندرجات قرارداد، اقدام نماید.» همچنین در مصوبه دوم «به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود، درخصوص ایجاد فرایند و واحدی مستقل برای صدور پروانه و پایانکار پروژه‌های ساختمانی و سرمایه‌گذاری بزرگ و به‌منظور حمایت و جذب سرمایه‌گذاران و تسریع در صدور پروانه و پایانکار این‌گونه پروژه‌ها، نسبت به تشکیل اداره صدور مجوز‌های ساختمانی پروژه‌های بزرگ‎‌مقیاس، مطابق ساختار تشکیلاتی و فرایند‌های پیوست اقدام نماید.»
 
پس از پیگیری های «خراسان رضوی» و با مصوبه شورای شهر
کارمزد شارژ حضوری من کارت حذف شد

اما یکی از مهم ترین دستور کار های شورا، لایحه حذف تعرفه شارژ حضوری من کارت بود که با رای اعضا به تصویب رسید و کارمزد 200 تومانی شارژ حضوری من کارت که مورد گلایه شهروندان بود و روزنامه «خراسان رضوی» در چند گزارش به پیگیری گلایه های مردم پرداخته و بر ضرورت حذف این کارمزد تاکید کرده بود، حذف شد. بر اساس این مصوبه «شهرداری مکلف است، به منظور فرهنگ‌سازی و تشویق شهروندان به روش های شارژ غیرحضوری، نسبت به شارژ من‌کارت وفق موارد عنوان شده در بندهای زیر اقدام کند: 1- شارژ حضوری در سطح شهر بدون اخذ وجه (کارمزد) 2- شارژ غیر حضوری با 3 درصد شارژ مازاد تشویقی.»رجاییان مدیر عامل سازمان فاوای شهرداری مشهد در این باره گفت: در یک و ماه نیم گذشته میزان استفاده از شارژ خودکار دو برابر رشد داشت و میزان مراجعه به باجه ها ۳۰ درصد کاهش یافت. در مدت اخیر آن قدر درباره این ۲۰۰ تومان حاشیه سازی پیش آمد که عطای آن را به لقایش می بخشیم.
همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که درباره من کارت مورد گلایه مردم است و روزنامه خراسان در گزارش های قبلی خود به آن پرداخته است، موضوع موجودی مشخص حدود 4 میلیون من کارت غیرفعال در مشهد و روند سخت بازپس گرفتن پول درون من کارت هاست که در گزارش های بعدی بیشتر به آن می پردازیم.