معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور: 51 استان روسیه‌آمادگی خود را برای همکاری اقتصادی با ایران اعلام کردند

معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور از برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری‌های استانی بین 31 استان جمهوری اسلامی ایران و 86 استانی روسیه خبرداد و گفت: براساس اظهارات معاون وزیر کشور روسیه تاکنون 51 استان این کشور آمادگی خود را برای همکاری با استان‌های ایران اعلام کرده‌اند.
بابک دین پرست در حاشیه سومین نشست کارگروه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و روسیه در جمع خبرنگاران گفت: سابقه این نشست به 8 سال قبل بر می‌گردد که در راستای اجرای مصوبات، کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی کشور تشکیل شد.
وی افزود: در این نشست نتیجه برنامه‌های چندماه گذشته بررسی و تمامی برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه همکاری‌های استانی بین 31 استان جمهوری اسلامی ایران و 86 استانی روسیه فراهم شد و همانطور که معاون وزیر کشور روسیه اعلام کرد تاکنون 51 استان از کشور روسیه آمادگی خود را برای همکاری با استان‌های ایران اعلام کردند.
معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور گفت: در این جلسه توافقات خوبی برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور هم در ارتباط با صادرات تولیدات تجاری، کشاورزی، صنعتی، معدنی و همچنن انجام سرمایه گذاری‌های مشترک داشتیم.


دین پرست عنوان کرد: همچنین توافقات خوبی در ارتباط با توسعه همکاری‌ها با بنادر دو کشور برای اینکه مبادلات تجاری به ویژه کالاهای ترانزیتی را از بین بنادر دو کشور انجام شد که انشاالله این موارد نهایی خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره نتیجه نشست گفت: نکته مهم و وجه مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه دو کشور است. این یک فرصت بسیاری خوبی است که ما بتوانیم با توسعه همکاری‌ها بتوانیم بخشی از تحریم‌هایی که توسط آمریکا علیه دو کشور اعمال کرده را جبران کنیم.
معاون اقتصادی وزیر کشور افزود: با توجه به زمینه همکاری‌های دو کشور و همسایگی بین استان‌های ما توافقاتی کردیم که بتواند کمک خوبی برای تحقق اهداف کمیسیون مشترک همکاری‌های بین ایران و روسیه شود.
دین پرست با بیان اینکه در اصفهان سند همکاری کمیسیون مشترک ایران و روسیه، امضا می‌شود، گفت: توسعه همکاری‌های بانکی برای مبادلات مالی از جمله موارد مورد تاکید ما و کمیسیون مشترک بوده است که نهایی خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه سقفی برای تبادلات تجاری دو کشور در نظر گرفته نشده است، گفت: آنچه مهم است و در این جلسه هم مطرح شد این است که میزان مبادلات تجاری که الان بین دو کشور وجود دارد گرچه در سال 97 نسبت به سال 96 افزایش داشته اما با سطح انتظاراتی که در کشور برای افزایش این حجم از مبادلات دارند فاصله دارد.
معاون اقتصادی وزیر کشور با بیان اینکه سال آینده شاهد گسترش این همکاری هم در بخش مبادلات تجاری و هم در حوزه سرمایه‌گذاری مشترک خواهیم بود، عنوان کرد: نکته مهم در خصوص توافقی که ما با همتای روس خود داشتیم، حمایت این دبیرخانه از فعالیت‌های بخش خصوصی و غیردولتی به ویژه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری است.
وی ادامه داد: در این نشست مقرر شد دبیرخانه کارگروه در دو کشور محلی برای رجوع سرمایه گذاران و تجار کشور مقابل بوده و برای حل مشکلات و مواردی که فکر می‌کنند در آن زمینه‌ها حقشان در کشور میزبان تضییع شده در این دبیرخانه پیگیری می‌شود.
معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور اضافه کرد: حجم مبادلات دو کشور افزایش یافته ولی سطح انتظارات ما با توجه به ظرفیت‌ها بالا بوده و این میزان حجم تبادلات و همکاری‌های مشترک پاسخگوی هدف و نیاز ما نیست.
وزیر ناحیه قفقاز شمالی فدراسیون روسیه هم ضمن قدردانی از برگزاری همایش دوجانبه بین روسیه و ایران گفت: در این نشست شاهد بودیم که طرف‌های روسی علاقه بودند که حجم مبادلات افزایش یابد.
«سرگئی ویکتوروویچ چباتاریف» گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در جمهوری اسلامی ایران و ناحیه قفقاز شمالی روسیه دارند، حجم مبادلات بایستی بیشتر از این باشد و ما علاقه‌مند هستیم با توجه به مذاکرات امروز حجم مبادلات و همکاری‌ها گسترش پیدا کند.
وی عنوان کرد: ما امروز در همه زمینه‌ها بخصوص گردشگری و توریسم، بهداشت، دارو و کشاورزی و سایر رشته‌ها مباحثی مطرح کرده و به توافقاتی نیز رسیدیم.
وزیر ناحیه قفقاز شمالی یادآور شد: در زمینه سندی که امروز با آقای دین پرست تهیه کردیم و فردا در حاشیه کمیسیون مشترک ایران روسیه امضا خواهد شد این سند فقط یک بیانیه شفاهی نیست بلکه مشخصات و زمانبندی اجرایی همه پیشنهاداتی است که مطرح شده است.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز ثبت‌نام پرداخت وام ساخت ارزان قیمت معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور: 51 استان روسیه‌آمادگی خود را برای همکاری اقتصادی با ایران اعلام کردند معاون اول رئیس جمهور: معیشت مردم، رونق تولید و اشتغال مهم‌ترین اولویت‌های اقتصادی دولت هستند حذف ارز 4200 تومانی در جلسه پنج‌شنبه سران قوا تعیین تکلیف می‌شود در دیدار سفیر جدید فرانسه در تهران؛ اروپا در فرصت کوتاهی که دارد نقش تاریخی خود را برای حفظ برجام ایفا کند اتحادیه اروپا ادعای آمریکا در باره دست داشتن ایران در حمله به دو نفتکش را رد کرد دبیر شورای عالی امنیت ملی: یکی از پیچیده‌ترین شبکه‌های سایبری سیا توسط ایران کشف شد موسسه پژوهش‌های بین‌المللی صلح استکهلم فاش کرد: دسترسی رژیم صهیونیستی به سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای بیشتر ترامپ در نظرسنجی فاکس‌نیوز پس از 5 دموکرات قرار گرفت برای خنثی‌سازی اقدامات «تیم ب» مرگ ناگهانی «مُرسی» در دادگاه اتحادیه اروپا ادعای آمریکا در باره دست داشتن ایران در حمله به دو نفتکش را رد کرد واکنش برخی از کشورها به تصمیم ایران برای عبور از برجام برای ذخیره اورانیوم غنی شده دیدار سفرای جدید ایران در یونان، اندونزی و الجزایر با دکتر روحانی یمن، سیاست مقابله به مثل