وحدت‌شکنی به‌اسم نواصولگرایی

آرمان- محمدحسین لطف‌الهی: محمدباقر قالیباف با سه بار تلاش برای رسیدن به صندلی انتخابات ریاست جمهوری از جمله پیگیرترین سیاستمداران برای رسیدن به این مقام است. او اولین بار در سال 1384 با ظاهری متفاوت با آنچه بود و آنچه هست، در قامت یک کاندیدای توسعه‌گرا وارد کارزار انتخابات شد. سردار تلاش داشت در تبلیغات انتخاباتی از خود چهره مدرن یک خلبان مدرن و جوان را ارائه دهد که نماینده قشر جوان و نوگرا در جمهوری اسلامی است و از این طریق آرای لازم برای پیروزی را کسب کند. او در دور اول این انتخابات با کسب 4 میلیون رأی در میان 7 نامزد چهارم شد. نکته جالب توجه آن است که بیشترین آرای قالیباف در سطح استان‌ها به دو استان خراسان رضوی و خراسان شمالی مربوط می‌شود. پس از آن قالیباف به شهرداری تهران رفت و با نمایش‌های تبلیغاتی زیاد در مدت شهرداری بار دیگر در سال 92 تلاش کرد تا به مقام ریاست جمهوری برسد. این بار اما دیگر خبری از آن خلبان خوشپوش چشم آبی نبود و شهردار تهران در قامت یک مدیر جهادی که شبیه قشر ضعیف جامعه لباس می‌پوشد و کار جهادی را تنها راه حل مشکلات کشور می‌داند، پا به عرصه انتخابات گذاشت. در این سال حضور همزمان سه نامزد اصولگرا و عدم وحدت روی کاندیدای خاص در رقابت‌های انتخاباتی به شکست سنگین این جریان منجر شد، به طوری که آرای قالیباف، حائز بیشترین رأی در میان کاندیداهای اصولگرا 12 میلیون کمتر از آرای حسن روحانی، کاندیدای اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات بود. با این وجود شکست سنگین انتخابات 92 نیز نتوانست مانع حضور مجدد سردار سابق در عرصه انتخابات شود. سردار بار دیگر چهره خود را تغییر داد و در سال 1396 با مطالباتی عدالت‌طلبانه و مخالف سرمایه‌داری در رقابت‌ها حاضر شد. او با طرح شعار 96 درصدی‌ها و 4درصدی‌ها تلاش داشت با استفاده از تحریک اقشار ضعیف و متوسط علیه ثروتمندان، خود را نماینده این اقشار معرفی کند و در برابر حسن روحانی، که او را کاندیدای 4درصدی‌ها معرفی می‌کرد به پیروزی دست یابد. این بار اما او پیش از رأی‌گیری شکست خورد. در آن سال قالیباف که در برابر سیدابراهیم رئیسی از وضعیت بهتری در نظرسنجی‌های انتخاباتی برخوردار بود، با اصرار اصولگرایان مجبور به کناره‌گیری شد تا این جریان با وحدت کاندیدا برای شکست رئیس‌جمهور مستقر تلاش کنند، این تلاش هم ره به جایی نبرد و در نهایت قالیباف کینه‌ای عمیق از اصولگرایان نیز بر دل گرفت.
 دورخیز برای مجلس 98
روز شنبه 14 خرداد، محسن پیرهادی دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت، جریان منسوب به محمدباقر قالیباف در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: «فردا دکتر قالیباف نکاتی را درباره انتخابات پیش رو بیان خواهد کرد». ظهر یکشنبه نیز پیام ویدیویی شهردار پیشین تهران منتشر شد. محمدباقر قالیباف در پیامی ویدئویی با تاکید بر اهمیت جوانگرایی در تغییر شرایط سیاسی و مناسبات قدرت در کشور از جوانان انقلابی خواست تا در انتخابات پیش روی مجلس به میدان بیایند و خود را در معرض رقابت قرار دهند. قالیباف در این پیام ویدئویی تنها راه اصلاح کشور را حضور خودجوش جوانان مومن و خبره دانسته است و از همه کسانی که خودشان یا در میان آشنایان و دوستان کسی را دارای صلاحیت و آمادگی برای انتخابات می‌دانند، دعوت کرده است تا در سامانه‌ای اینترنتی ثبت نام کنند. وی در پیام ویدئویی خود ضمن تاکید بر گام دوم انقلاب، انتخابات پیش روی مجلس را فرصتی برای اصلاح رویه‌های غلط سیاسی و ساخت مجلسی نو برای ریل‌گذاری در ارتقای کارآمدی در مدیریت و تصمیم‌گیری در کشور دانسته است. محمدباقر قالیباف دو سال پیش با پیامی ضمن انتقاد از سازوکار‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، با اشاره به جوانگرایی و پوست‌اندازی از شکل‌گیری جریان نواصولگرایی در عرصه سیاسی کشور خبر داده بود. این تلاش قالیباف که به نام نواصولگرایی در برابر وحدت اصولگرایان در انتخابات 98 قرار گرفته، به همان ناراحتی او از کنار گذاشته شدن از رقابت‌های ریاست جمهوری سال 96 بازمی‌گردد. از طرفی این دعوت باعث افزایش زمزمه‌ها در خصوص احتمال حضور شخص قالیباف در انتخابات مجلس 98 را نیز افزایش داده است. روز گذشته اما پیرهادی در پاسخ به این سوال که آیا قالیباف، شخصا قصد ورود به انتخابات مجلس یا حتی ریاست مجلس را دارد، تصریح کرد: «درخواست‌هایی از ایشان شده است، اما بعید است شخصاً حضور یابند».
 پشت پا به اصولگرایی؟
دعوت قالیباف از جوانان انقلابی برای حضور در انتخابات در حالی صورت می‌گیرد که هنوز تکلیف جمنا یا دیگر تشکیلات وحدت‌گرای اصولگرایان مشخص نشده است. روز گذشته حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به شکل‌گیری شورای وحدت اصولگرایان به ایلنا گفت: «هنوز لازم نیست که کسی در مورد آن شورا کالبد شکافی کند یا اخبار خاصی را بدهد. این شورا باید کار خود را ادامه دهد و جمع‌بندی کند. این شورا شکل گرفته و باید تکمیل شود، در نهایت هم یا رئیس این شورا یا سخنگوی آنها مواضع این شورا را اعلام می‌کند». وی تصریح کرد: «هنوز لازم نیست که کسی در مورد آن شورا کالبد شکافی کند یا اخبار خاصی را بدهد. این شورا باید کار خود را ادامه دهد و جمع‌بندی کند». رفتار قالیباف در شرایطی که شورای وحدت اصولگرایان به ارزیابی نرسیده نشان می‌دهد، شهردار پیشین تهران قصد ماندن زیر پرچم اصولگرایی را ندارد و می‌خواهد به نام نواصولگرایی حضوری متفاوت در انتخابات مجلس 98 داشته باشد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد جوانگرایی و توجه به جوانان چهره جدیدی باشد که قالیباف می‌خواهد در انتخابات‌های آینده برای خود ترسیم کند.