مجلس به تسخیر اصولگرایان درآمد

آرمان- حمید شجاعی: فراکسیون امید مجلس هر اندازه در انتخابات هیأت رئیسه در سال چهارم ناموفق عمل کرد و موحب شد تا یک کرسی نایب رئیسی نیز از دست برود، اما در انتخابات کمیسیون‌ها تا حدی توانست جبران مافات کند. در این راستا روز گذشته انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌های آموزش، اقتصادی، بهداشت و اجتماعی برگزار شد که امیدی‌ها ریاست این کمیسیون‌ها را به ولایی‌ها واگذار کردند، اما در کمیسیون‌های بهداشت و اقتصادی توانستند به ریاست اصولگرایان پایان دهند و حضرتی و نوبخت را جایگزین پورابراهیمی و شهریاری کنند. گرچه قرار بود کمیسیون امنیت ملی نیز هیأت رئیسه خود را بشناسد اما به دلیل به درازا کشیدن جلسه ولایی‌ها با مستقلین؛ امیدی‌های کمیسیون امنیت، آبستراکسیون کرده و جلسه را ترک کردند و انتخابات این کمیسیون حساس مجلس به هفته آینده موکول شد. نکته مهم روز گذشته از دست رفتن ریاست محمدرضا عارف بر کمیسیون آموزش بود و از این پس وی فقط رئیس فراکسیون امید خواهد بود.
  امید یا ناامید؟
انتخابات هیأت رئیسه فراکسیون‌های مجلس طی 3سال گذشته برای فراکسیون امید چندان خوش‌یُمن نبوده است. هر چند آنها اخیرا در انتخابات هیأت رئیسه مجلس نیز نتوانستند آنطور که مد نظرشان بود حاضر شوند و نه تنها عارف را به ریاست نرساندند بلکه علی مطهری را نیز از جایگاه نایب رئیسی به زیر کشانده و جایگاه او را به عبدالرضا مصری عضو فراکسیون ولایی تقدیم کردند. از این رو بررسی روند عملکردی فراکسیون امید نشان می‌دهد که آنطور که از اصلاح‌طلبان مجلس با رای‌های میلیونی انتظار می‌رفت، نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. شاید اشتراک نظرها درخصوص چرایی این عدم موفقیت‌ها بر سر عدم مدیریت یک چهره باشد، محمدرضا عارف! برخی معتقدند که عارف در قد و قواره‌ای که از او انتظار می‌رفت حاضر نشد. این مساله را می‌توان در مقاطع مختلف مشاهده کرد. هر چند برخی معتقدند که همه مشکلات نیز از مدیریت عارف نیست و اساسا لیست امید سلبی تشکیل شد و به همین دلیل نتوانستند کنش مطلوبی از خود بروز دهند. همین مساله نیز موجب شده تا رویکردها نسبت به این فراکسیون کاملا منفی بوده و اکثرا کارکرد آن را ناموفق ارزیابی کنند به قولی آن را فراکسیون ناامید بخوانند.
 جبران مافات؟


انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌ها آخرین نبرد امیدی‌ها برای به‌دست آوردن از دست رفته‌ها بود هر چند که نتایج آن چندان چنگی به دل نزد، اما بارقه‌های امید را از نحوه عملکرد فراکسیون امید نشان داد. در این راستا شاید مهم‌ترین اتفاقات در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌های آموزش و اقتصادی رقم خورد. جایی که عارف کرسی خود را به زاهدی‌فر داد و شکست امیدی‌ها را رقم زد، اما الیاس حضرتی توانست در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی بر 3 سال ریاست پورابراهیمی خاتمه دهد و ریاست این کمیسیون را از آن خود و امیدی‌ها کند. هرچند برخی معتقدند که اگر عارف نمی‌‌خواست در انتخابات کمیسیون آموزش شرکت کند می‌توانست فرد شایسته‌ای مانند فاطمه سعیدی را به رقابت با زاهدی‌فر ترغیب کند. البته این پایان کار نبود چرا که امیدی‌ها در هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و بهداشت نیز توانستند موفقیت خلق کرده و علی نوبخت را جایگزین حسینعلی شهریاری نماینده اصولگرای کمیسیون بهداشت کنند. گرچه انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی نیز برگزار شد و عبدالرضا عزیزی همچون گذشته به ریاست خود بر این کمیسیون ادامه داد. انتخابات کمیسیون فرهنگی نیز چندی پیش برگزار شده بود و امیدی‌ها به راحتی ریاست آن را به نمایندگان جبهه پایداری سپرده بودند، اما پیروزی‌های اخیر در برخی کمیسیون‌ها را می‌توان به نوعی جبران مافات فراکسیون امید دانست.
  انتخاباتی که برگزار نشد
انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همواره با رقابت‌های داغی همراه بوده و افراد متفاوتی در جایگاه ریاست این کمیسیون قرار گرفته‌اند. از ریاست رئیس دولت اصلاحات در دوره اول محمدصادق خلخالی در دوره سوم، حسن روحانی در دوره‌های چهارم و پنجم تا محسن میردامادی در دوره ششم، علاءالدین بروجردی در دوره‌های هفتم تا بخشی از دوره دهم و حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه که هم‌اکنون ریاست این کمیسیون را برعهده دارد. این در حالی است که قرار بود انتخابات هیأت رئیسه این کمیسیون نیز برگزار گردد که به گفته سخنگوی این کمیسیون با توجه به عدم حضور تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی، جلسه کمیسیون به حد نصاب برای رأی‌گیری نرسید؛ لذا انتخابات برگزار نشد و رأی‌گیری احتمالا به یکشنبه آینده موکول خواهد شد. با این حال روز گذشته اخبار داغی از نامزدهای ریاست کمیسیون امنیت ملی به گوش رسید. جایی که مصطفی کواکبیان که علی‌الظاهر بنا بود تا آخر بماند، به نفع فلاحت‌پیشه کناره‌گیری کرد و حتی در حاشیه جلسه علنی درباره انصراف خود اظهارکرد: «گفتند نیا من هم انصراف دادم». البته در فراکسیون ولایی نیز اوضاع به همین گونه بود، جایی که به پیشنهاد حجت‌الاسلام ذوالنور برای انتخاب یک نفر از بین وی و علاءالدین بروجردی رای‌گیری استمزاجی صورت می‌گیرد و بروجردی که همواره نامزد تصدی این پست بوده، به نفع ذوالنور برای ریاست کمیسیون امنیت ملی کناره‌گیری می‌کند. در نهایت با وجود اینکه تقریبا تکلیف رقبا مشخص شده بود، اما جلسه با اعتراض امیدی‌ها به سرانجام نرسید. ماجرا از این قرار بود که ولایی‌های کمیسیون امنیت با مستقلین جلسه‌ای داشتند اما چون این جلسه به درازا کشیده شد، امیدی‌ها در اعتراض به این موضوع جلسه کمیسیون امنیت را ترک و به اصطلاح آبستراکسیون کردند و انتخابات کمیسیون امنیت به جلسه بعد یعنی سه‌شنبه موکول شد. گرچه رقابت میان فلاحت پیشه و ذوالنور در جریان خواهد بود، اما آنچه مشخص است اینکه به احتمال فراوان فلاحت‌پیشه در سال چهارم نیز بر کرسی ریاست این کمیسیون تکیه خواهد زد.