رئیس مجلس پس از جلسه غیرعلنی با حضور وزیر صنعت: شرایط کشور باید برای سرمایه‌گذاری قابل پیش‌بینی باشد

بخش خبری: وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه برخی جمعی از معاونین خود دیروز با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گزارشی درباره ابعاد مختلف صنایع معدنی کشور ارائه دادند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش‌بینی شرایط سرمایه‌گذاری و سامان مندی وضعیت کالاهای اساسی در جلسه غیر علنی مجلس مورد بررسی قرار گفت.
علی لاریجانی افزود: در این جلسه همچنین درباره چگونگی اینکه شرایط کشور برای سرمایه‌گذاری سرمایه گذاران قابل پیش‌بینی باشد، صحبت شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: سامان مندی وضعیت کالاهای اساسی از دیگر موضوعات مورد بررسی جلسه غیر علنی بود که براساس آن قرار شد کمیسیون صنایع مجلس، این موضوع را پیگیری کنند.


* گزارش معاونت نظارت درباره عملکرد مجلس در سال سوم
معاونت نظارت مجلس در جلسه علنی،گزارشی از اقدامات نظارتی نمایندگان در اجلاسیه سوم دوره دهم را قرائت کرد که طبق این گزارش 865 تقاضای سوال از وزیران دولت در این اجلاسیه به هیئت رئیسه داده شده که بیشترین سوال مربوط به وزیر نیرو با 109 فقره است.
غلامرضا اسداللهی گفت: در سال سوم کاری مجلس دهم 865 تقاضای سوال از وزرا به هیئت رئیسه داده شد که 37 درصد سوالات در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شد، 70 سوال به دلیل اقناع نشدن سوال کنندگان به هیئت رئیسه برای رسیدگی در صحن ارسال شد که 59 سوال ملی و 11 سوال منطقه‌ای است.
اسداللهی ادامه داد: همچنین کمیسیون‌های آموزش، صنایع و انرژی عملکرد بیشتری در رسیدگی به سوالات داشته‌اند فراوانی موضوع سوالات نشان می‌دهد که مشکلات جاده‌های شهری و روستایی و موضوع انتقال آن بیشتر مطرح شده است؛ در سال سوم دوره دهم مجلس بیشترین سوال از وزیر نیرو با 109 سوال و کمترین سوال از وزیر دفاع با 7 سوال بوده است.
وی با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی 124 سوال و کمیسیون برنامه با 5 سوال بیشترین و کمترین تعداد سوالات را بررسی کرده‌اند، اظهار داشت: 56 سوال فقره سوال در دوره سوم مجلس دهم در صحن مجلس مطرح شد. که در 10 مورد مجلس آن را قانع‌کننده ندانست بیشترین تعداد سوالات از وزرای نفت و خارجه بوده که از هر کدام 10 سوال مطرح شده است.
معاون نظارت مجلس در ادامه این گزارش گفت: در اجلاسیه سوم دوره دهم 5 سوال از رئیس‌جمهور مطرح شد که در جلسه علنی 6 شهریور 97 مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان تنها در یک فقره از سوالات با موضوع استمرار تحریم‌های بانکی قانع شدند و در 4 فقره سوال دیگر قانع نشدند.
معاون نظارت مجلس شورای اسلامی گفت: در سال سوم فعالیت مجلس 16 جلسه غیر علنی با موضوع بررسی مسائل اقتصادی و امنیتی و فراملیتی برگزار شد، 2 وزیر کار و اقتصاد استیضاح و برکنار شدند و 5 وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور هم در این مدت از مجلس رای اعتماد گرفتند.
اسداللهی گفت: بنابر توافق‌نامه بین معاونت نظارت و دادستانی تهران قرار است گزارشات نظارتی مجلس در سیستم قضائی خارج از نوبت رسیدگی شود و همکاری لازم در این باره انجام شود.
وی افزود: فعالیت‌های نظارتی مجلس در سال سوم نسبت به سال قبل افزایش یافته است؛ از جمله این اقدامات سوال، تحقیق و تفحص، تذکر و بازدید میدانی کمیسیون‌هاست. همچنین معاونت نظارت در یک سال گذشته 5 هزار و 500 مکاتبه با دستگاه‌های اجرایی داشته و کمیسیون‌ها هم 500 اقدام انجام دادند که در این میان کمیسیون‌های عمران و آموزش امنیت اقدامات شاخصی داشته‌اند.
معاون نظارت مجلس ادامه داد: 10 جلسه دعوت از مسئولین اجرایی در سال سوم فعالیت مجلس صورت گرفت؛ همچنین 16 جلسه غیر علنی با موضوع بررسی مسائل اقتصادی و امنیتی و فراملیتی برگزار شد، دو وزیر کار و اقتصاد استیضاح و برکنار شدند و 5 وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور هم در این مدت از مجلس رای اعتماد گرفتند.
اسداللهی طرح سوال از رئیس‌جمهور توسط نمایندگان را از فعالیت‌های مجلس در سال سوم برشمرد و اظهار داشت: همچنین 27 فقره قانون در این اجلاسیه برای اجرا به دولت ابلاغ شد که سه فقره از آنها توسط رئیس مجلس ابلاغ شد؛ ما همچنین پیگیری‌هایی برای تدوین آئین نامه‌های اجرایی انجام دادیم و اقدام خوبی برای تعیین تکلیف و تصویب آئین نامه‌ها انجام شد.
وی افزود: 173 فقره حکم تکلیفی به دستگاه‌ها برای ارسال گزارش به مجلس استخراج شده است، دبیرخانه‌ای را به همین منظور راه‌اندازی کردیم تا پیگیری‌های لازم را در این باره انجام دهیم؛ معاونت نظارت همچنین کلیه معاهدات بین‌المللی از ابتدای دوره قانون‌گذاری را جمع‌آوری کرد و با تعیین تکالیف آنها را به دولت ارسال کرد.
معاون نظارت مجلس ضمن اشاره به تدوین مصادیق وظایف و اختیارات کمیسیون‌ها با همکاری کمیسیون تدوین آئین نامه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما به دنبال این بودیم که تداخل وظایف از بین برود و بر همین اساس مواد الحاقی برای اصلاح آئین نامه نیز پیش‌بینی شد؛ سه هزار فقره حکم قانونی از برنامه و بودجه 98 و قوانین مرتبط با رونق تولید پیرو دستور رئیس مجلس استخراج شده است، همچنین هزار و 200 حکم به تفکیک در اختیار کمیسیون‌ها قرار گرفت.
وی اظهار داشت: معاونت نظارت عملکرد وزارت‌خانه‌ها را بر مبنای تکالیف سیاست‌های ابلاغی رهبری و اسناد بالا دستی بررسی می‌کند و جمع بندی آن را در اختیار کمیسیون‌ها قرار می‌دهد؛ ما همچنین تخلفات در بودجه را بر مبنای گزارش تفریغ به دستگاه‌ها ارائه کردیم و برخی از تخلفاتی که محرز شده نیز به دیوان محاسبات و قوه قضائیه ارجاع شده است.
اسداللهی گفت: 300 ناظر مجلس در مجامع و شوراهای ملی و 279 نماینده در هیات‌ها و شوراهای استانی فعالیت دارند؛ برخی مجامع و شوراهای ملی تشکیل نشده که کم کاری دولت است و باید چاره اندیشی شود.
*لاریجانی: حمله مشکوک به نفتکش‌ها مکمل تحریم‌های آمریکا علیه ایران است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حمله مشکوک به نفتکش‌ها در دریای عمان مکمل تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران است.
علی لاریجانی در نطق پیش از دستور جلسه علنی مجلس، اقدامات علیه نفتکش‌ها در دریای عمان را مشکوک دانست و گفت: به نظر این اقدامات مکمل تحریم‌های اقتصادی است به جهت آنکه از تحریم‌ها نتیجه‌ای نگرفتند. وی افزود: به ویژه با توجه به سوابق تاریخی آمریکا در این زمینه که در جنگ جهانی، آمریکایی‌ها کشتی‌های خود را در نزدیکی‌های ژاپن مورد هدف قرار دادند تا توجیه لازم برای خصومت را فراهم کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بخش فکاهی ماجرا در اظهارات پمپئو نهفته است که توصیه کرد ایران در مقابل اقدامات سیاسی و دیپلماتیک از دیپلماسی استفاده کند که این مطلب از زبان پمپئو واقعاً شیرین است.
لاریجانی ادامه داد: وزیر خارجه کشوری این اظهارات را دارد که با اقدامات تروریستی اقتصادی که به بیان خودشان شدیدترین تحریم‌ها علیه یک ملت است به مصاف یک ملت انقلابی آمده‌اند، آیا این یک اقدام دیپلماتیک است. آقای پمپئو آیا نقض عهد در توافق هسته‌ای و جنگ اقتصادی علیه ملت ایران اقدام سیاسی است. آیا اقدامات آمریکا در ونزوئلا علیه رئیس‌جمهور این کشور یک اقدام سیاسی و دیپلماتیک است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که آیا اقدام آمریکا در تسلیح سعودی‌ها علیه ملت مظلوم یمن اقدام سیاسی است. آیا حمایت همه جانبه نظامی از رژیم بسازبفروش صهیونیستی علیه ملت شجاع فلسطین یک اقدام سیاسی است. متاسفانه ملت آمریکا گرفتار باند سیاسی بی‌آبرویی شده‌اند که پس و پیش حرف‌های خود را محاسبه نمی‌کنند.
لاریجانی از سخنان هوشمندانه و عزتمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در ملاقات با نخست‌وزیر ژاپن، تشکر و قدرانی کرد و گفت: ایشان با دقت تام و استدلال متین، منطق ملت ایران را در مقابل ستم هیولای استعمار آمریکا، بیان داشتند؛ مجلس شورای اسلامی بیانات مهم و دقیق و شجاعانه رهبر معظم را قدر می‌نهد و حمایت می‌کند و باید همه بخش‌های کشور براساس همین صراط استوار عمل کنند.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان «امانی»، «صفار هرندی»، نیک نژاد» و «بخارایی» و درود بر روان مطهر این شهیدان گفت: آنان پیشکسوتان و پیشتازان مبارزات ملت ایران علیه رژیم ستمشاهی بودند که در سنین جوانی راه درست زیستن را یافتند و با مجاهدت خویش، مسیر مبارزات ملت را هموار کردند.
*جابجایی‌های معنادار در آخرین سال مجلس دهم
تکلیف هیات رئیسه چهار کمیسیون اجتماعی، آموزش و تحقیقات، بهداشت و درمان اقتصادی درحالی مشخص شد که انتخابات هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به دلیل حد نصاب نرسیدن اعضا به جلسات بعدی کمیسیون موکول شد.
*حضرتی جایگزین پور ابراهیمی شد
کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شاهد یک تغییر بزرگ بود، محمدرضا پور ابراهیمی عضو فراکسیون ولایی نماینده کرمان در مجلس که سه سال ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس را بر عهده داشت، جای خود را به الیاس حضرتی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی داد. در جریان انتخابات دیروز این کیمسیون، «عامر کعبی» نماینده آبادان و «احمد انارکی محمدی» نماینده رفسنجان و انارک هم به ترتیب به عنوان نواب رئیس اول و دوم این کمیسیون انتخاب شدند؛ «سید حسن حسینی شاهرودی» نماینده شاهرود به عنوان سخنگو و «سید تقی کبیری» و «علی اسماعیلی» به عنوان دبیران اول و دوم این کمیسیون انتخاب شدند.
*عارف ریاست کمیسیون آموزش را هم از دست داد
محمدرضا عارف که پیش از این و در جریان انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نتوانست رای لازم را برای ریاست مجلس به دست بیاورد. دیروز در انتخابات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم شرکت نکرد تا محمد مهدی زاهدی عضو فراکسیون ولایی مجلس به کرسی ریاست کمیسیون تکیه بزند. زاهدی درحالی در چهارمین و آخرین انتخابات کمیسیون آموزش و در رقابت با فاطمه سعیدی رئیس این کمیسیون شد که عارف پیش از وی رئیس این کمیسیون بود. این درحالی است که زاهدی در دو سال پیاپی اول و دوم مجلس دهم هم ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات را بر عهده داشت.
همچنین «محمود نگهبان سلامی» و «قاسم احمدی لاشکی» به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم انتخاب و «سیدحمایت میرزاده» نیز سخنگوی کمیسیون آموزش شد. همچنین «فریده اولادقباد» و «علیرضا سلیمی» به عنوان دبیران اول و دوم کمیسیون فرهنگی مجلس انتخاب شدند.
*نوبخت پس از یکسال به مسند ریاست کمیسیون بهداشت بازگشت
انتخابات هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم دیروز درحالی برگزار شد که «علی نوبخت حقیقی» کرسی ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را با 14 رای در اختیار گرفت. «حسینعلی شهریاری» نماینده زاهدان، ریاست این کمیسیون را در سال سوم دوره دهم عهده‌دار بود؛ نوبخت در سال‌های اول و دوم مجلس دهم نیز رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بود.
همچنین «محمد حسین قربانی» نماینده آستانه اشرفیه و «مرتضی خاتمی» نماینده ایجرود و ماهنشان به عنوان نواب رئیس، «اکبر ترکی» نماینده فریدن و فریدونشهر به عنوان سخنگو، «منوچهر جمالی سوسفی» نماینده رودبار و «احمد حمزه» نماینده کهنوج و فاریاب نیز به عنوان دبیران کمیسیون انتخاب شدند.
*عبدالرضا عزیزی درکمیسیون اجتماعی جایگزین سلمان خدادادی شد
دیروز انتخابات هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس دهم برگزار شد و «عبدالرضا عزیزی» به عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شد؛ پیش از وی «سلمان خدادادی» نماینده ملکان به مدت دو سال در سال‌های سوم و اول رئیس این کمیسیون بود. البته عزیزی در سال دوم مجلس دهم نیز مسند ریاست کمیسیون اجتماعی را بر عهده داشت.
علی ساری نماینده اهواز و محمد وحدتی نماینده بستان‌آباد به عنوان نواب رئیس، «ناهید تاج‌الدین» نماینده اصفهان و «روح‌الله بابایی صالح» نماینده آوج به عنوان دبیران کمیسیون انتخاب شدند؛ «جلیل مختار» نماینده آبادان نیز به عنوان سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تعیین شد.
*انتخابات هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به هفته بعد موکول شد
انتخابات هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درحالی به هفته بعد موکول شد که چهار عضو این کمیسیون برای رقابت ریاست این کمیسیون اعلام آمادگی کرده بودند.
حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس کنونی این کمیسیون و مجتبی ذوالنوری نماینده قم دو نامزد اصلی تکیه بر کرسی ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هستند. علاءالدین بروجردی که در دوره‌های اول تا سوم این دوره مجلس و همچنین دوره‌های هفتم، هشتم، نهم مجلس شورای اسلامی عهده‌دار این جایگاه بود و مصطفی کواکبیان دو نامزد دیگر ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس بودند که دیروز اخباری مبنی بر کناره‌گیری کواکبیان به نفع فلاحت پیشه و بروجردی به نفع ذوالنوری منتشر شد.
انتخابات برای ریاست کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درحالی به هفته بعد موکول شد که گفته می‌شود برخی از اعضای این کمیسیون به عمد در جلسه رای گیری حاضر نشده یا با تاخیر به جلسه آمدند. اقدام به آبستراکسیون برخی اعضا موضوع دیگری است که در راهرو‌های مجلس شنیده می‌شد. هرچند برخی اعضا چنین موضوعی را رد می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه
شکل‌گیری بازار متشکل ارزی تا اوایل تیرماه ثبات قیمت‌ها در انتظار بازار ارز دکتر روحانی در دیدار تولیت آستان قدس رضوی: دولت برای ارائه خدمت بهتر به زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در کنار تولیت آستان قدس رضوی است وزیر نیرو اعلام کرد: کاهش تعرفه 800 قلم کالا در روابط تجاری ایران و قفقاز شمالی رئیس مجلس پس از جلسه غیرعلنی با حضور وزیر صنعت: شرایط کشور باید برای سرمایه‌گذاری قابل پیش‌بینی باشد سخنگوی دولت در نشست خبری: تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف را به نفع مردم می‌دانیم فعالان ضد ترامپ در سراسر آمریکا به خیابان‌ها آمدند نیروهای مسلح یمن: روزهای دردناک‌تری در انتظار رژیم سعودی است تلاش نافرجام برای احیای پروژه امنیتی سازی ایران رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان: بزرگداشت شهدای هفتم تیر جامعه را از آسیب‌ها مصون می‌دارد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: توسعه گردشگری از جهت رونق اقتصادی، ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال و افزایش نشاط اجتماعی فوق‌العاده مهم است فرصت ارسال مستندات، 30 آذر؛ فراخوان جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب دیدار هیئت بلندپایه حماس با وزیر اطلاعات کشورمان مرکز آمار: رشد اقتصادی پارسال با احتساب نفت منفی 4.9 درصد بود دیدار سفیر جدید جمهوری لهستان با ظریف