گزارش «ابتکار» از انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون‌ها در سال چهارم مجلس دهم آن‌ها که ماندند و آن‌ها که رفتند

گروه پارلمان - یکشنبه این هفته هم مثل هفته گذشته برخی کمیسیون‌هایی که انتخابات هیئت رئیسه آنها برای چهارمین سال مجلس دهم برگزار نشده بود، انتخابات خود را برگزار کردند و نتایج حاصل از این رای‌گیری در جای خود قابل تامل است.
پس از اینکه فراکسیون امید یک کرسی نواب رئیسی مجلس را در انتخابات هیئت رئیسه از دست داد و عبدالرضا مصری، نماینده اصولگرای عضو فراکسیون ولایی به جای علی مطهری نشست، امید این می‌رفت که امیدی‌ها بتوانند در انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون‌ها کرسی‌های ریاست را حفظ کنند. ولی هفته گذشته با عهد‌شکنی کاتب، عضو فراکسیون مستقلین و خلف وعده پیشینش که قرار بود در ازای گرفتن رای محمدعلی وکیلی، عضو فراکسیون امید و رئیس شدنش در کمیسیون آیین‌نامه، در انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی به گزینه امیدی‌ها برای ریاست رای بدهد؛ ولی در مقابل تعداد آرای 8 به 8 امیدی‌ها و ولایی‌ها در حالی که رای او تعیین‌کننده بود، به جای رای به علی مطهری، رای خود را به جعفرپور داد تا این کرسی هم به اصولگرایان ولایی برسد.
رقابت زاهدی با فاطمه سعیدی برای ریاست آموزش
البته کار به همین جا ختم نشد و روز گذشته محمد مهدی زاهدی، گزینه ولایی‌ها در عدم کاندیداتوری محمدرضا عارف، رئیس سال سوم این کمیسیون در مجلس دهم، برای ریاست با فاطمه سعیدی به رقابت پرداخت و توانست گوی سبقت را از او برباید.


البته از طرفی این کاستی جبران شد و ریاست کمیسیون اقتصادی از پورابراهیمی، عضو فراکسیون ولایی به الیاس حضرتی، عضو شورای مرکزی فراکسیون رسید. به گفته فاطمه حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی، در انتخابات هیئت‌ رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، کعبی و انارکی به عنوان نواب رئیس اول و دوم و حسینی شاهرودی به عنوان سخنگو و همچنین کبیری و اسماعیلی به عنوان دبیران کمیسیون اقتصادی انتخاب شدند.
ریاست کمیسیون‌های اقتصاد و بهداشت به امیدی‌ها رسید
لازم به ذکر است فراکسیون امید توانست ریاست کمیسیون بهداشت را هم از شهریاری، عضو فراکسیون ولایی در سال سوم مجلس بگیرد. بنابراین طبق رای‌گیری و انتخابات روز گذشته این کمیسیون، علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان سال چهارم مجلس شد. محمد حسین قربانی و مرتضی خاتمی به عنوان نواب رئیس، اکبر ترکی به عنوان سخنگو، منوچهر جمالی و احمد حمزه نیز به عنوان دبیران کمیسیون انتخاب شدند.
گفتنی است عبدالرضا عزیزی، نماینده مردم شیروان در مجلس هم به جای سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی شد و علی ساری و محمد وحدتی به عنوان نواب رئیس، ناهید تاج‌الدین و روح‌الله بابایی صالح به عنوان دبیران کمیسیون انتخاب شدند. همچنین جلیل مختار نیز سخنگوی کمیسیون اجتماعی شد.
رقابت ریاست در کمیسیون امنیت بین فلاحث‌پیشه و ذوالنور
ناگفته نماند یکی دیگر از کمیسیون‌هایی که تعیین رئیس آن از اهمیت بالایی برخوردار است، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است که به گفته علی نجفی خوشرودی، سخنگوی این کمیسیون، با توجه به عدم حضور تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی، جلسه کمیسیون به حد نصاب برای رای‌گیری نرسید و جلسه به روز دیگری موکول شد.
نکته قابل توجه اینکه صبح روز یکشنبه مصطفی کواکبیان به نفع حشمت‌الله فلاحت‌پیشه برای ریاست کمیسیون امنیت ملی انصراف داد و طبق توافق صورت گرفته میان بروجردی و ذوالنور عضو فراکسیون ولایی، بروجردی هم به عنوان گزینه مستقلین به نفع ذوالنور گزینه پایداری‌های مجلس کنار رفت و قرار است رقابت برای تصاحب کرسی ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در سال چهارم مجلس دهم بین فلاحت‌پیشه و ذوالنور برگزار شود.
سایر اخبار این روزنامه
کاهش توان اقتصادی مردم چه تاثیری بر بهداشت و سلامت جامعه می‌گذارد؟ جیب بیمار، جان بیمار! علیرضا صدقی از حس‌ تا هراس اخلاقی تشکیل بازار متشکل ارزی باعث ایجاد شفافیت در حوزه ارز می‌شود؟ اما و اگرهای بازار متشکل ارزی «‌ابتکار» ادعای آمریکا مبنی بر مسئولیت ایران در حملات روز پنجشنبه به دو کشتی در دریای عمان را بررسی می‌کند «ابتکار» از مهم‌ترین رویدادهای صحن علنی مجلس در روزی که گذشت گزارش می‌دهد کامیابی تا ناکامی در مجلس یک فعال رسانه‌ای: استعفاها یک روش اعتراضی است مینا اکبری، سازنده مستند «میدان جوانان (سابق)» در گفت‌وگو با «ابتکار»: اجازه ندهیم روایت‌های‌مان بمیرد روحانی در دیدار تولیت آستان قدس رضوی: دولت برای ارائه خدمت بهتر به زائران در کنار تولیت آستان قدس است گزارش «ابتکار» از انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون‌ها در سال چهارم مجلس دهم آن‌ها که ماندند و آن‌ها که رفتند امیرعبداللهیان بیان کرد اقدام سنجیده ایران در توقف موردی برجام