اسنپ را سیاسی نکنیم

عباس علی توتونچی‪-‬ مشاجره میان راننده و مسافر اسنپ در هفته گذشته بیشتر از سفر آبه به تهران حاشیه داشت، یک اتفاق و اختلاف نظر معمولی میان دو ایرانی یکی به عنوان راننده و یکی به عنوان مسافر به محملی برای دوقطبی کردن جامعه تبدیل شد، عده‌ای در هر دو سمت ماجرا چنان بر طبل اختلاف کوبیدند که در این میان کسی حقی برای اعتبار و حیثیت راننده و مسافر و شرکت اسنپ قائل نبود و هر طرف صرفا به دنبال به حق معرفی کردن خودش بود، حتی اگر این اثبات حقانیت به انسجام و یکپارچگی ملت ضربه بزند. آیا بزرگان هر دو قوم از خود پرسیده‌اند در بزرگ‌نمایی ماجرای درگیری اسنپ چه کسی برنده شد؟ آیا عقلایی که دیدار و تجلیل از راننده اسنپ را ترتیب دادند بررسی کرده‌اند که این رفتار تا چه اندازه در نهادینه کردن فرهنگ حجاب یا امر به معروف موثر بوده یا اینکه صرفا باعث تشدید تنفر در میان جماعتی شده‌اند که شاید نگرش‌شان با حجاب با آنچه آنها قائل هستند، قدری متفاوت باشد! یا عقلایی که شعار تحریم اسنپ سردادند و بر سر راننده اسنپ فریاد کشیدند، بررسی کرده‌اند که این مواضع تا چه اندازه بر تصمیم فقهی مراجع یا حتی تصمیمات سیاسی مسئولان در حوزه حجاب موثر بوده است؟ تبدیل یک اتفاق کوچک به موضوعی امنیتی و سیاسی در شرایطی که جامعه شدیدا به اتحاد و انسجام نیاز دارد، اگر حاصل تفکر گروهی نفوذی در کشور نباشد، قطعا نتیجه حماقت افرادی در دو طرف ماجراست.
عقلایی که فکر می‌کنند با تجلیل و تقدیر از راننده اسنپ و وادار کردن شرکت اسنپ به عذرخواهی فیل هوا کرده‌اند و مشکل حجاب را حل می‌کنند، بدانند که با همین رفتار شما اگر جوانانی که اعتقادشان به حجاب قوی نیست، با این اتفاق اگر حجاب‌ستیز نشده باشند، حتما حجاب‌گریزتر شده‌اند و عقلایی که فکر می‌کنند با تحریم اسنپ به یک مبارزه مدنی غرورآفرین روی آورده‌اند دریابند اگر قرار است مبارزه مدنی در امر حجاب صورت بگیرد، از خودتان مایه بگذارید نه اینکه انتظار داشته باشید شرکتی را که با معیشت ده‌ها هزار شهروند سروکار دارد و ملزم به رعایت قوانین کشور است، به اجبار وارد مبارزات مدنی خود کنید.
شرکت اسنپ ورای اینکه به کجا وصل است و سودش به جیب چه کسانی می‌رود، یک شرکت خلاق و موفق در امر تجارت، بازاریابی و اشتغال است که در شرایط امروز جامعه باعث رضایتمندی رانندگان و مسافران شده است. اسنپ برای موفقیت احتمالا سرمایه‌گذاری کلانی انجام داده و کارکردش نه مبارزه برای حجاب اختیاری و اجباری و تحقق دغدغه‌های اجتماعی دو قوم، بلکه سودآوری و تداوم عمر شرکت است، لذا اینکه بخواهیم انتظار داشته باشیم شرکت‌های تجاری و اقتصادی پیش‌قراول مبارزات مدنی شوند نه منطقی است و نه شدنی و فقط به معیشت شهروندانی که نان شب‌شان را مدیون همین خلاقیت‌ها هستند، ضربه زده‌ایم. اسنپ یک تشکل سیاسی، اجتماعی و مدنی نیست که ما مطالبات و دغدغه‌هایمان را در سبد این شرکت حمل‌ونقلی بریزیم، اگر قائل به مبارزه مدنی هستیم راه‌های مردانه‌تری وجود دارد که لااقل به دیگران ضربه نزنیم و از خودمان مایه بگذاریم، آقایان تجلیل‌گر هم بدانند وادار کردن شرکت اسنپ به عذرخواهی و مواجهه با مردم صرفا باعث فراری دادن اندک سرمایه‌گذارانی می‌شوند که این روزها به جای پرکردن بالش از دلار و سکه و ثبت نام خودرو حتی با هدف کسب سود به فکر معیشت، اشتغال و رفاه مردم نیز هستند، لطفا شما هم اگر قرار است برای حجاب کاری بکنید از معیشت خودتان هزینه کنید و دست در جیب مردم نکنید.