برگزیت و آشوب‌های سیاسی آن انگلیس را مضحکه خاص و عام کرده است


 پروفسور «رودني شکسپير» فارغ‌التحصيل دانشگاه کمبريج انگليس، اقتصاددان، استاد دانشگاه، مولف کتاب‌ها و رساله‌هاي علمي- دانشگاهي در زمينه اقتصاد و سیاست است. وي نخستين کتاب اقتصادي خود را در سال 1976 منتشر کرد. «شکسپير» مولف چندين رساله معتبر و مطرح در زمينه تئوري اقتصادهاي دوگانه و از منتقدين هر دو نوع نظام کاپيتاليستي و سوسياليستي به شمار مي‌رود. کیهان که پیش از این بارها با این کارشناس به گفت‌و‌گو نشسته این بار «برگزیت» و «استعفای نخست‌وزیر انگلیس: را بهانه گفت‌و‌گوی ایمیلی خود با او قرار داده که ماحصل آن پیش روی شماست.
 1) از آینده برگزیت برایمان بگویید. به خصوص حالا که «ترزا می» نخست‌وزیر این کشور را نیز وادار به استعفا کرده است.
با استعفای«ترزا می» شرایط خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سخت‌تر از قبل هم شده است. مخالفت زیادی با خروج بدون توافق در پارلمان انگلیس وجود دارد و این کار ظاهرا غیر ممکن بنظر می‌رسد.
راه‌کارهای پیش رو که انجام آن محتمل است عبارتند از برگزاری یک همه پرسی جدید و یا بازگشت به دوران قبل از همه پرسی و باقی ماندن در اتحادیه اروپا. همه این گزینه‌ها محتمل است.


 البته این هم احمقانه است که بگوییم انگلیس مبلغ 39 میلیارد پوند را به اتحادیه اروپا به ازای خروج از این اتحادیه پرداخت نخواهد کرد.(اشاره به اظهارات اخیر بوریس جانسون، محتمل‌ترین گزینه جانشینی ترزا می) ضمن اینکه این مبلغ به هیچ عنوان جریمه نیست و باید پرداخت شود چون این مبلغ در واقع هزینه‌هایی است که از سوی اتحادیه برای انگلیس خرج شده است. باید اذعان کرد که اگر این مبلغ پرداخت نشود، اتحادیه اروپا دیگر لحن خود را تغییر خواهد داد و مذاکرات اتحادیه و انگلیس برای همکاری‌های آتی از جمله روابط تجاری به طور جدی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. افرادی که چنین تفکراتی دارند به احتمال فراوان شانسی برای نخست‌وزیری نخواهند داشت و نمایندگانی که مخالف برگزیت بدون توافق هستند قطعا در برابر وی قرار خواهند گرفت.
2) گفته می‌شود یکی از تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تقویت احتمال جدایی ایرلند و اسکاتلند از بریتانیاست. بر اساس مشاهدات شما برگزیت تا چه میزان می‌تواند مقدمه‌ای بر جدایی ایرلند و اسکاتلند از این کشور باشد؟
دقیقا احتمال بسیار بالایی وجود دارد و روند جدایی کشورهایی همچون اسکاتلند و ایرلند از بریتانیا روند سریع تری به خود خواهد گرفت. چراکه این کشورها تمایلی به خروج از اتحادیه اروپا نداشته و ندارند. برگزیت بدون توافق همچنان موجب اتصال ایرلند جنوبی و ایرلند‌شمالی خواهد شد. اسکاتلند هم در شرایط کنونی بسیار حرف از جدایی می‌زند و احتمالا پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اصرار آنها بیشتر هم می‌شود.
3) آیا شانسی برای برگزاری رفراندوم دیگر برای تغییر نظر مردم و ماندن در اتحادیه اروپا وجود دارد؟ آیا این تصمیم جدید تمسخر مردم انگلیس نیست؟
برگزاری رفراندوم دوم بسیار محتمل است. از قبل هم مردم دنیا به انگلیس می‌خندند حتی اگر رفراندوم دوم هم برگزار نشود. وضعیت آشوب زده سیاسی انگلیس، این کشور را به یک سوژه خنده عالی برای دنیا تبدیل کرده است.
4) تبعات برگزیت برای انگلیس را می‌توانید برای ما بشمارید؟
«برگزیت» تبعات متفاوت و سنگینی برای انگلیس در پی خواهد داشت که مهم‌ترین آنها عبارتند از : ضعف اقتصادی، از بین رفتن اقتصاد و ضررهای پیاپی ناشی از جایگزینی آمریکا تحت حکومت ترامپ به عنوان شریک اقتصادی. ترامپ نشان داده همواره به دنبال توافق‌های تحقیر‌کننده برای سایر کشورها می‌گردد و در نهایت نفوذ سیاسی خود را که اتحادیه اروپا در آن بسیار تاثیرگذار بود از دست خواهد داد.
5) شما تا چه میزان فروپاشی اتحادیه اروپا را محتمل می‌دانید‌؟
حقیقت این است که اتحادیه اروپا هیچ راه‌حلی دربرابر مشکلات عدیده اجتماعی مثل افزایش تعداد حقوق بگیران پایین، شغل‌های موقت با در‌آمدهای پایین و توسعه شکاف قشر کم در‌آمد و پولدار جامعه، ندارد. بنابراین تنش‌ها در اتحادیه اروپا رو به افزایش است و فروپاشی اتحادیه اروپا بسیار محتمل است البته بدین معنا که این اتحادیه به چند گروه کوچک‌تر متشکل از کشورها تبدیل شود.
سایر اخبار این روزنامه
سهم ناچیز ایران از بازار چند هزار میلیارد دلاری غذای حلال در جهان تحقیر آمریکا، مقاومت ملت! (یادداشت میهمان) اخبار ویژه ولنگاری فرهنگی به وحشی گری رسید بسیجیان گیلان کجا هستند؟! سازمان ملل: مسکن مهر تجربه‌ای منحصربه‌فرد و قابل انتقال به سایر کشورهاست مدیر مسئول کیهان برای تفهیم اتهام درباره ۹ فقره از ۲۷ شکایت به دادگاه رفت افغانستان بعد از 18 سال حضور آمریکا ناامن‌ترین کشور جهان تحریم‌های نفتی آمریکا با توسعه پتروپالایشگاه‌ها بی‌اثر می‌شود اسرائیل،‌ امارات، عربستان و حتی آمریکا می‌توانند عامل حادثه نفتکش‌ها باشند بازدید سرزده آیت‌الله رئیسی از مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه پيروزى قاطع تيم ملى واليبال مقابل روسيه ايران در صدر جدول ليگ ملت‌ها باقى ماند برگزیت و آشوب‌های سیاسی آن انگلیس را مضحکه خاص و عام کرده است سهم ناچیز ایران از بازار چند هزار میلیارد دلاری غذای حلال در جهان سهم ناچیز ایران از بازار چند هزار میلیارد دلاری غذای حلال در جهان