اسرائیل،‌ امارات، عربستان و حتی آمریکا می‌توانند عامل حادثه نفتکش‌ها باشند


در حالی که آمریکا با انتشار فیلمی از یک قایق مدعی شده که ایران پشت حادثه روز پنجشنبه برای دو نفتکش در دریای عمان بوده اما کارشناسان مستقل با زیرسؤال بردن این فیلم، عواملی را که امکان دارد این حمله را انجام داده‌اند بیان کرده‌اند.
نشریه نیوزویک آمریکا در گزارش روز شنبه خود درباره این حادثه نوشت: آمریکا فیلم سیاه و سفید غیرواضحی را منتشر کرده و بنا بر ادعای مقامات آمریکایی این فیلم نشان می‌دهد که یک قایق گشتی ایرانی در حال حرکت در طول نفتکش «Kokuka Courageous» یکی از دو نفتکشی است که روز پنجشنبه دچار حادثه شده بوده است. بنا بر ادعای مقامات آمریکایی، سرنشینان این قایق یکی از مین‌های دریایی که عمل نکرده را خارج می‌کنند تا شواهد دست داشتن آنها در این انفجارها را مخفی کنند.
این ویدیو تنها چند ساعت پس از این حادثه منتشر شد و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که برآورد دولت آمریکا این است که ایران مسئول حملاتی است که در دریای عمان روی داده است.
پمپئو مدعی شد که این ارزیابی براساس «اطلاعات، سلاح مورد استفاده و سطح تخصصی که برای انجام این عملیات مورد نیاز است» انجام شده است.


اما کارشناسان اطلاعاتی مستقل گفته‌اند که این ویدئو هیچ دلیلی برای مسئول دانستن ایران در این حملات ندارد. این کارشناسان گفته‌اند که بازیگران متعدد دیگری در منطقه وجود دارند که برای انجام این حملات انگیزه دارند.
 «آنتونی کوردزمن»، تحلیلگر استراتژیک در مرکز استراتژیک مطالعات بین‌الملل به نیوزویک گفت:‌ می‌توان این احتمال را داد که گروه داعش این حملات را انجام داده تا جنگ میان دو دشمن-ایران و آمریکا- را علیه یکدیگر شعله‌ور کند. یا اینکه عربستان سعودی یا امارات متحده عربی چنین حادثه‌ای را ایجاد کرده‌اند تا از آن بتوانند برای افزایش فشار بر ایران استفاده کنند.
برخی ‌اشاره کرده‌اند که احتمالا حملات روز پنجشنبه و حملات ماه پیش به 4‌ تانکر نفتی در بندر فجیره امارات عملیات «پرچم غلط» باشد که توسط اسرائیل که یکی دیگر از دشمنان ایران بوده انجام شده است تا ایران مسئول این حمله قلمداد شود.
برخی ناظران نیز گفته‌اند که این حملات ممکن است از سوی برخی از اعضای افراطی دولت ترامپ باشد تا بهانه‌ای برای انجام عملیات نظامی علیه ایران پیدا کنند.
اتهام‌زنی ترامپ به ایران، نشانه محدودیت کارزار فشار حداکثری است
روزنامه «واشنگتن پست» نیز بامداد یکشنبه در یادداشتی به بررسی اتهام‌زنی بی‌سند و مدرک اخیر رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران پرداخته و نوشت که این ادعاها، «محدود بودن» استراتژی دولت «دونالد ترامپ» در اعمال کارزار فشار حداکثری را نشان می‌دهد.
منتقدان دولت ترامپ در آمریکا معتقدند که او عامدانه تلاش می‌کند تا ایران را به خروج از توافق هسته‌ای وادار کند و می‌گویند که کارزار فشار حداکثری ترامپ نه تنها نتوانسته رفتار ایران را تغییر دهد بلکه حتی آنها را از میز مذاکره هم دورتر کرده است.
این روزنامه ضمن ‌اشاره به وعده دولت آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران، توضیح می‌دهد: «ایالات متحده نمی‌تواند به تنهایی تحریم تمام‌عیاری را علیه ایران اعمال کند و کارزار ترامپ برای کاهش صادرات نفت ایران، به بهای فشار بر متحدانش نیز تمام شده است».
واشنگتن‌پست با بیان اینکه عده‌ای نگران هستند که ترامپ یا مشاورانش به دنبال راه‌اندازی تقابل با ایران هستند، اضافه می‌کند:‌«بسیاری از کشورها دیدگاهی متفاوت (از دیدگاه واشنگتن) دارند، دیپلمات‌های کشورهای مختلف معتقدند که تمرکز بیش از حد دولت ترامپ بر تحریم‌های فزاینده (علیه ایران) باعث شده در بیرون از خاورمیانه (غرب آسیا) دوستان چندانی نداشته باشد که از سیاست وی در قبال ایران حمایت کنند.»
تکرار دروغ آمریکایی و احضار سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه
همچنین در حالی‌که اکثر کارشناسان و شرکت ژاپنی مالک نفتکش ادعای ضدایرانی آمریکا را رد کرده بودند، وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه برای جلب نظر رئیس‌جمهوری آمریکا ادعاهای وی علیه ایران را در ارتباط با حادثه آتش گرفتن دو نفتکش در دریای عرب تکرار کرد.
جرمی هانت مدعی شد که کشورش تقریباً اطمینان دارد که ایران در حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان دخالت داشته است.
در پی این اظهارات خلاف واقع وزیر خارجه انگلیس در تبعیت کورکورانه و عجولانه از آمریکا در متهم کردن کشورمان به دست داشتن در حوادث اخیر برای دو نفتکش در دریای عمان، دستیار وزیر و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه در ملاقات با سفیر انگلیس، شدیداً به این مواضع غیرقابل‌قبول و ضدایرانی دولت انگلیس اعتراض و با اشاره به اتهام مطروحه که بدون ارائه کمترین سند و مدرکی و تنها در چارچوب سیاست دنباله‌روانه لندن از واشنگتن مطرح ‌شده، افزود: در جریان جلسه (بسته) پنجشنبه گذشته شورای امنیت سازمان ملل نیز هیچ‌کس به‌جز انگلیس با این اتهام واهی آمریکا همراهی نکرد؛ حتی بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی شناخته‌شده نیز ادعای آمریکا و انگلیس را به استناد اظهارات مقامات شرکت مالک کشتی و ملوانان آن رد کردند.
مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه با تقبیح این اتهامات بی‌اساس و اعلام اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران خواستار ادای توضیح طرف انگلیسی و تصحیح این موضع شد و افزود: واکنش‌های مردمی علیه انگلیس ناشی از این‌گونه رویکردهای حمایتگرانه این کشور از ادعاهای بی‌پایه و اساس مقامات آمریکایی در مسائل مختلف ازجمله موضوع فوق است و اتخاذ مواضع واقع‌گرایانه از سوی دولت انگلیس منطبق با واقعیات سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و لزوم تجدیدنظر در رویکرد این کشور، را یادآوری می‌کنیم.
سفیر انگلیس در این دیدار اظهار داشت مراتب را فوراً به لندن منعکس خواهد کرد. وی در عین حال خبر احضار خود به وزارت امور خارجه را تکذیب کرد و گفت که بنا به خواست خودم به وزارت امور خارجه ایران رفتم.
اعزام ۱۰۰ نیروی دریایی سلطنتی انگلیس به تنگه هرمز
از سوی دیگر روزنامه انگلیسی تایمز در گزارشی اعلام کرد: همزمان با افزایش فشارها پس از حمله به‌ تانکرهای نفت ژاپن و نروژ، انگلیس به دنبال همکاری با آمریکا و عربستان و دیگران مصمم است ایران را مقصر این حملات قلمداد کند؛ اتهامی واهی که ایران به شدت تکذیب می‌کند.
این روزنامه نوشت: همچنین انگلیس برای حفاظت از کشتی‌ها و سایر منافعش در منطقه ۱۰۰ نیروی دریایی سلطنتی به تنگه هرمز اعزام می‌کند. گشت‌زنی نیروهای ویژه انگلیسی از پایگاه جدید آنها در بحرین هماهنگ می‌شود.
با این حال جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس شنبه در پیامی تاکید کرد لندن باید برای کاهش تنش‌ها در خلیج ‌فارس گام بردارد نه اینکه یک درگیری نظامی را تحریک کند. او افزود: لفاظی دولت بدون مدارک معتبر درباره حملات به این ‌تانکرها، تنها موجب تشدید تهدید جنگ می‌شود.
ولیعهد رژیم سعودی: ایران مسئولیت حادثه انفجار نفتکش‌ها را قبول کند!
ولیعهد عربستان نیز با تکرار اتهامات همیشگی خود علیه ایران و با اشاره به حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان، این حمله را به ایران نسبت داد و مدعی شد: ایران احترام نخست‌وزیر ژاپن در تهران را نگه نداشت و در واکنش به تلاش‌های وی، دو فروند نفتکش را که یکی از آنها متعلق به ژاپن بود، مورد حمله قرار داد.
ولیعهد جنجالی سعودی همچنین در ادامه‌ گریزی هم به توافق چندجانبه و بین‌المللی برجام زد و در این ارتباط ادعا کرد: بعد از حصول توافق هسته‌ای، ایران بودجه بخش نظامی را افزایش داد و حمایت‌های ایران از گروه‌های منطقه‌ای بیشتر شد. بن سلمان در این گفت‌وگو و در حالی که کشورش با حمله به یمن طی بیش از چهار سال گذشته، عامل بحران انسانی در این کشور شده، ادعا کرد که ایران حامی تروریسم و گسترش ویرانی در منطقه است و امیدواریم ایران، رویکرد ستیزه‌جویانه را متوقف کند.
سایر اخبار این روزنامه
سهم ناچیز ایران از بازار چند هزار میلیارد دلاری غذای حلال در جهان تحقیر آمریکا، مقاومت ملت! (یادداشت میهمان) اخبار ویژه ولنگاری فرهنگی به وحشی گری رسید بسیجیان گیلان کجا هستند؟! سازمان ملل: مسکن مهر تجربه‌ای منحصربه‌فرد و قابل انتقال به سایر کشورهاست مدیر مسئول کیهان برای تفهیم اتهام درباره ۹ فقره از ۲۷ شکایت به دادگاه رفت افغانستان بعد از 18 سال حضور آمریکا ناامن‌ترین کشور جهان تحریم‌های نفتی آمریکا با توسعه پتروپالایشگاه‌ها بی‌اثر می‌شود اسرائیل،‌ امارات، عربستان و حتی آمریکا می‌توانند عامل حادثه نفتکش‌ها باشند بازدید سرزده آیت‌الله رئیسی از مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه پيروزى قاطع تيم ملى واليبال مقابل روسيه ايران در صدر جدول ليگ ملت‌ها باقى ماند برگزیت و آشوب‌های سیاسی آن انگلیس را مضحکه خاص و عام کرده است سهم ناچیز ایران از بازار چند هزار میلیارد دلاری غذای حلال در جهان سهم ناچیز ایران از بازار چند هزار میلیارد دلاری غذای حلال در جهان