تحریم‌های نفتی آمریکا با توسعه پتروپالایشگاه‌ها بی‌اثر می‌شود


غلامرضا شرفی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درخصوص پتروپالایشگاه‌ها به عنوان ابزاری جهت مقابله با تحریم‌های نفتی اظهار کرد: افزایش حجم تولید و تکمیل زنجیره ارزش یعنی تولید فرآورده‌های نفتی ازجمله مهم‌ترین مولفه‌های هستند که کشورهای دارای منابع نفتی همچون ایران باید به آن توجه داشته باشند. یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای تولید فراورده‌های نفتی و جلوگیری از خام فروشی ساخت پالایشگاه و توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور است.
وی ادامه داد: توسعه ظرفیت پالایشگاهی و پتروپالایشگاه‌ها ازجمله راهکارهای مقابله با تحریم‌های نفتی هم محسوب می‌شود. تحریم‌های آمریکا علیه ایران از فرایندهای جامدی برخوردار هستند که می‌توان آنها را با انعطاف و رفتن به سمت تولید فرآورده‌های نفتی بی‌اثر کرد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس درخصوص راهکارهای پیشنهادی خود برای جذب سرمایه‌گذاری جهت توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور گفت: توسعه پتروپالایشگاه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی هستند و دولت قطعا باید تسهیلاتی دراین خصوص پیش‌بینی کند. تسویه غیرنقدی و یکی دو ساله خوراک، تخفیف‌های مالیاتی، هدایت نقدینگی جامعه به سوی این قبیل پروژه‌ها، ایجاد کنسرسیوم‌های مالی و... ازجمله این تسهیلات هستند.
شرفی افزود: خواب سرمایه‌ در پروژه‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاه‌ها امری بدیهی است. سود حاصل از سرمایه‌گذاری در این بخش معمولاً بعد از چند ساله محقق می‌شود. در همین راستا دولت باید تسهیلاتی را برای مردم فراهم کند.


وی درباره طرح تنفس خوراک پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها بیان کرد: در این طرح یک سری مشوق‌هایی جهت جذب سرمایه‌گذاری برای توسعه پتروپالایشگاه پیش‌بینی شده است.
پرداخت اقساطی هزینه خوراک با تاخیر یکساله و یکسری تسهیلات جهت اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران از مهم‌ترین محورهای این طرح هستند.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توسعه پتروپالایشگاه‌ها ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی به لحاظ کیفیت و کمیت افزایش پیدا می‌کند. جریان مالی پایداری برای این موضوع باید وجود داشته باشد. بخشی از این جریان مالی در اختیار مردم و بخشی دیگر در اختیار بانک‌ها است. دستورالعملی باید نوشته شود تا بانک‌ها ملزم شوند حداقل سه چهارم سرمایه‌های خود را به پروژه‌های تولیدی همچون پتروپالایشگاه‌ها اختصاص دهند.
در همین رابطه شبکه خبری الجزیره در گزارشی به گمانه‌زنی درباره روش‌های فروش نفت ایران در سایه شدیدترین تحریم‌های آمریکا پرداخت. الجزیره چهار راه مخفی برای فروش نفت ایران را به صورت زیر برشمرده است:
۱- فروش نفت در بورس‌های خارج از سیطره آمریکا که از دلار استفاده نمی‌کنند مانند بورس شانگهای (یوان)
۲- تحویل نفت ایران به شخصیت‌های حقوقی یا شرکت‌های خصوصی از طریق بورس تهران؛به‌گونه‌ای که دولت در فرآیند فروش خارجی نفت نقشی نداشته باشد.
۳- انتقال نفت ایران به کشورهای دیگر و فروش به نام این کشورها، نه به نام ایران.
۴- استفاده از کشتی‌های ناشناس برای انتقال نفت به مقاصد نامعلوم.
سایر اخبار این روزنامه
سهم ناچیز ایران از بازار چند هزار میلیارد دلاری غذای حلال در جهان تحقیر آمریکا، مقاومت ملت! (یادداشت میهمان) اخبار ویژه ولنگاری فرهنگی به وحشی گری رسید بسیجیان گیلان کجا هستند؟! سازمان ملل: مسکن مهر تجربه‌ای منحصربه‌فرد و قابل انتقال به سایر کشورهاست مدیر مسئول کیهان برای تفهیم اتهام درباره ۹ فقره از ۲۷ شکایت به دادگاه رفت افغانستان بعد از 18 سال حضور آمریکا ناامن‌ترین کشور جهان تحریم‌های نفتی آمریکا با توسعه پتروپالایشگاه‌ها بی‌اثر می‌شود اسرائیل،‌ امارات، عربستان و حتی آمریکا می‌توانند عامل حادثه نفتکش‌ها باشند بازدید سرزده آیت‌الله رئیسی از مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه پيروزى قاطع تيم ملى واليبال مقابل روسيه ايران در صدر جدول ليگ ملت‌ها باقى ماند برگزیت و آشوب‌های سیاسی آن انگلیس را مضحکه خاص و عام کرده است سهم ناچیز ایران از بازار چند هزار میلیارد دلاری غذای حلال در جهان سهم ناچیز ایران از بازار چند هزار میلیارد دلاری غذای حلال در جهان