ماکرون: سرکوب جلیقه‌زردها اشتباه بود/جلیقه‌زردها: به جای عذرخواهی استعفا بده

سی‌و‌یکمین شنبه اعتراضات جلیقه زردها دیروز در فرانسه در حالی برگزار شد که این هفته تحولات سیاسی متعددی پیرامون بحران خاموش نشدنی اعتراضات در این کشور رخ داد. چند روز پیش رئیس‌جمهور فرانسه در یکصدمین نشست بین‌المللی سازمان جهانی کار در ژنو سوئیس و در برابر نمایندگانی از ۱۸۳ کشور دنیا به‌اشتباهات خود در برخورد با جنبش ضد‌سرمایه‌داری اعتراف کرد.
از طرفی همزمان «دوار فیلیپ»، نخست‌وزیر فرانسه، گام دوم برنامه‌های دولت برای فرونشاندن آتش بحران در این کشور را اعلام کرد. به گفته وی، قرار است در مجموع ۲۷ میلیارد یورو از سقف مالیات دریافتی از مردم کاسته شود. اما هیچ یک از این تحولات و اظهارات مقامات فرانسوی باعث نشد عدد تظاهرات روز‌های شنبه به ۳۱ نرسد و دیروز نیز فعالان جنبش ضد سرمایه‌داری با شعار افزایش قدرت خرید و کاهش بدبختی‌های زندگی و همچنین استعفای امانوئل ماکرون به خیابان‌ها آمدند علیرغم محدودیت‌های چندین ماهه دولت و پلیس فرانسه به ویژه در شهر‌های کانونی اعتراضات از جمله بوردو، نانت، پاریس، مارسی، لیل، مون پلیه و روآن این هفته نیز تظاهرات ضد دولتی با حضور و لشکرکشی نیرو‌های پلیس ضد شورش و امنیتی انجام شد. همزمان طبق نظرسنجی صورت گرفته بیش از ۷۰ درصد فرانسویان گفته‌اند گام دوم دولت را نیز قبول ندارند و باور نمی‌کنند.
تاکنون در ۷ ماه اعتراضات در فرانسه نسبت به سیاست‌های دولت ماکرون بیش از 11 نفر کشته و حدود ۱۴ هزار نفر هم زخمی و دستگیر شده‌اند.