حادثه‌ای شبیه زندان کهریزک

کیفرخواست متهمان قتل شیرمحمدعلی صادر شد
حادثه‌ای شبیه زندان کهریزک
علی‌مطهری: رئیس سازمان زندان‌ها و وزیر دادگستری پاسخگو باشند
آرمان-سهیل ثابت: قتل علیرضا شیرمحمدعلی در زندان فشافویه تهران به دست دو تن از زندانیان موجب شد تا دوباره سیاسیون و رسانه‌ها به آنچه که در این زندان رخ می‌دهد واکنش نشان دهند و به گلایه از نحوه نگهداری زندانیان و نبودن حداقل امکانات بهداشتی در این زندان بپردازند، هر چند که این مساله در کلام وکیل مقتول نیز دیده می‌شود که چرا باید یک مجرم امنیتی-سیاسی در بند زندانیان خطرناک قرارگیرد. در این راستان دادستانی تهران از صدور کیفر خواست متهمان به قتل و تقاضای قصاص اولیای دم مقتول خبر داده است. علی مطهری نایب رئیس پیشین مجلس در ارتباط با این موضوع معتقد است: «به دلیل قتل فعال سیاسی رئیس سازمان زندان‌ها و وزیر دادگستری هر دو باید جوابگو باشند.»


ماجرای قتل در فشافویه
تاکنون نسبت به وضعیت و امکانات زندان فشافویه اظهارات و انتقاداتی از سوی بسیاری از افراد شاهد بوده‌ایم و هرکس که به نحوی صاحب نظر در این امر بوده انتقاداتی را وارد نموده است. در همین راستا طی روزهای گذشته قتل یک مجرم امنیتی، سیاسی در زندان فشافویه موجب شده تا بازهم مسائل و حواشی پیرامون قتل در این زندان و اینکه اساسا چرا باید مجرمین سیاسی و امنیتی در بند مجرمین خطرناک قرار گیرند نقل محافل رسانه‌ای شود. علیرضا شیرمحمدعلی جوان 21 ساله‌ای بود که به جرم فعالیت علیه امنیت ملی محکوم و در زندان فشافویه زندانی شده بود. محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل شیرمحمدعلی می‌گوید: «موکلش با بیش از ۳۰ ضربه چاقو به قتل رسیده است. جرم وی امنیتی-سیاسی است، چون قانون بر تفکیک زندانیان تأکید دارد، من نمی‌دانم چرا ایشان را به زندان فشافویه منتقل کردند.» این در حالی است که وی در زندان به دست دو تن دیگر از زندانی‌ها به قتل رسیده و آنطور که «رویداد24» آورده پنجشنبه پیکر این جوان به خاک سپرده شده است. گرچه این نخستین باری نیست که موضوع نبود امکانات بهداشتی و شیوه بد نگهداری از زندانیان در این زندان مطرح می‌شود، پیش از این نیز، گروهی از زندانیان جرائم عادی و امنیتی آن را مطرح کرده بودند. جالب اینکه پیش از این نیز قرار بود اعضای کمیسیون قضایی مجلس به بازدید از این زندان بروند که بنابه دلایلی این بازدید لغو شد. در این ارتباط محمود صادقی می‌گوید: «قرار بود مسئولان زندان فشافویه در کمیسیون قضائی حاضر شوند، سپس برای بازدید نمایندگان هماهنگی شود که به علت سفر اعضای کمیسیون به ارومیه به تعویق افتاد.» حال در شرایطی که چندی پیش حجت‌الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس گفته بود پیگیر بازدید از زندان فشافویه هستیم، اما تاکنون خبری درباره بازدید آنها از زندان منتشر نشده است.
صدور کیفرخواست متهمان
براساس اعلام دادستانی تهران کیفرخواست متهمان پرونده قتل علیرضا شیرمحمدعلی صادر شد. «فارس» نوشت؛ براساس اعلام دادستانی تهران، کیفرخواست متهم به قتل عمدی و همچنین متهم به معاونت در قتل عمدی مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی که در تاریخ ۲۰/۳/۹۸ در زندان تهران بزرگ با ضربات تیزی مجروح و به قتل رسیده بود با تکمیل تحقیقات و تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص و مجازات قانونی سایر اتهامات مندرج در کیفرخواست صادر و جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک ارسال شد. دادستان تهران اعلام کرد این پرونده دارای دو متهم است که متهم اول به اتهام قتل عمد و ضرب و جرج عمدی غیرمنتهی به فوت و متهم دوم به اتهام معاونت در قتل عمدی و ضرب و جرح عمدی غیر منتهی به فوت تحت بازجویی قرار گرفتند که پس از تکمیل تحقیقات و با رعایت کلیه موازین قانونی و حقوق دفاعی متهم از جمله حضور وکیل تسخیری، تشکیل پرونده شخصیت، انجام تست روحی-روانی و سایر حقوق مندرج در قانون آیین دادرسی کیفری ظرف ۲ روز تکمیل و با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک تهران ارسال شد.
حادثه‌ای شبیه کهریزک
یک نماینده تهران در رابطه با کشته شدن زندانی سیاسی در فشافویه و امکان ورود مجلس به این موضوع، گفت: مجلس وظیفه ورود به این موضوع را دارد، کمیسیون امنیت ملی حتما باید هیاتی را برای تحقیق و ارائه گزارش تعیین کند. «خبرآنلاین» نوشت، علی مطهری با بیان اینکه سازمان زندان‌ها در این قضیه کوتاهی کرده و وزیر دادگستری هم باید پاسخگو باشد، گفت: زندان سیاسی را نباید در بند تبهکاران، دزدان و قاتلان و قاچاقچیان قرار دهند تا چنین اتفاقی بیفتد. گاهی برای تنبیه متهمان سیاسی این کار را می‌کنند که کار بسیار بدی است و در واقع شبیه اقدامی است که در کهریزک انجام شده و بچه‌های جوان را در سال ۸۸ به زندان کهریزک که جای لات‌ها و قاچاقچیان بود منتقل کردند که آسیب‌های جدی دیدند. وی تاکید کرد: به دلیل قتل فعال سیاسی، رئیس سازمان زندان‌ها و وزیر دادگستری هر دو باید جوابگو باشند.
نوعی تنبیه
یک وکیل دادگستری دربار انتقال متهمان و مجرمان امنیتی به زندان فشافویه اظهار داشت: در حال حاضر انتقال متهمان و مجرمان امنیتی به زندان بزرگ تهران، نوعی تنبیه است؛ چراکه این زندان شرایط دشوارتری دارد. «ایرنا» نوشت؛ نعمت احمدی درباره شیوه نگهداری متهمان و مجرمان امنیتی در بندهای عمومی بر اساس قوانین موضوعه، گفت: مسئولان معتقدند متهمان و مجرمان امنیتی، عمل سنگین‌تر از سایر جرائم انجام داده‌اند و آن ضربه زدن به امنیت کشور است. از این جهت امتیاز ویژه‌ای برای آنها قائل نیستند. البته بنده درباره اینکه اساساً عبارت مجرم امنیتی در کشوری که عمده مردم نسبت به مسائل سیاسی حساس‌اند، صحیح است یا نه، باید بگویم تعبیر غلطی است. وی ادامه داد: به این ترتیب قانون برای این افراد امتیاز ویژه‌ای قائل نشده است، اما در زندان‌ها اینها از یکدیگر تفکیک می‌شوند. البته این تفکیک نه بر اساس قوانین، بلکه بر مبنای چارت‌های اداری و داخلی انجام می‌شود. احمدی اضافه کرد: در حال حاضر انتقال متهمان و مجرمان امنیتی به زندان بزرگ تهران، نوعی تنبیه است. چراکه این زندان شرایط سخت‌تری دارد و به تعبیر برخی از زندانیان که تجربه حضور در فشافویه را دارند، آنجا آخرالزمان است و حداقل امکانات بهداشتی در آنجا وجود ندارد. این اتفاق درباره آقایان شعله‌سعدی و کیخسروی هم رخ داد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: جداسازی و تفکیک بر مبنای طبقه‌بندی عناوین مجرمانه، نحوه نگهداری، اشتراک جرم و میزان مجازات در زندان‌ها تعریف شده است.