رئیس جمهور چین در دیدار با روحانی: پکن روابط با ایران را در مسیر راهبردی پیش خواهد برد

رئیس جمهور، موقعیت جغرافیایی راهبردی، ذخایر غنی انرژی و معدنی، امنیت پایدار و نیروی انسانی تحصیل کرده ایران را فرصتی ویژه برای سرمایه گذاران و تجار کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای دانست.
دکتر روحانی با تاکید بر این که بهره گیری از این فرصت‌ها می‌تواند در کشورهای عضو جهش اقتصادی ایجاد کند، تصریح کرد که تهران آماده ارائه همه تسهیلات برای فعالیت‌های اقتصادی شهروندان، شرکت‌ها و دولت‌های عضو این سازمان است.
رئیس جمهور در نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در بیشکک پایتخت قرقیزستان همچنین برجام را دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه خواند و اظهارداشت: دولت آمریکا طی دو سال گذشته با استفاده ابزاری از ظرفیت اقتصادی، مالی و نظامی خود و با اتخاذ رویکرد تهاجمی، کلیه ساختارها و قواعد بین‌المللی را بر هم زده و به تهدیدی جدی برای ثبات منطقه و جهان تبدیل شده است.
متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:


بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب آقای سورونبار جئین بکوف، رئیس جمهوری قرقیزستان
روسای جمهور و نخست‌وزیران محترم
جناب آقای ولادیمیر ناروف، دبیرکل محترم سازمان همکاری شانگهای
روسای محترم هیات‌های بلندپایه
حضار گرامی،
در ابتدا مایلم مراتب تشکر و قدردانی خود را از آقای سورنبای جئین بکوف، رئیس محترم جمهوری قرقیزستان به خاطر میزبانی این اجلاس اعلام نمایم. همچنین خوشحالم که باردیگر فرصت یافتم تا در جمع سران سازمان همکاری شانگهای حضور داشته باشم.
نوزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای درحالی برگزار می‌شود که جامعه جهانی با چالش‌ها و معضلات بی‌سابقه‌ای روبرو است. تروریسم در انواع مختلف آن، افراط‌گرایی، یکجانبه‌گرایی، مداخله کشورهای فرامنطقه‌ای در امور سایر مناطق و دخالت در امور داخلی سایر کشورها، جامعه بین‌المللی را در وضعیتی خطیر قرار داده است؛ وضعیتی که می‌تواند ثبات، امنیت و منافع همه کشورهای جهان را تهدید کند.
عالی جنابان،
مناطق پیرامونی ما با بحران‌های متعددی روبرو است که با از بین بردن زیرساخت‌های اولیه کشورها و بازتولید ناامنی، این مناطق را در شرایط حساسی قرار داده است. ازسوی دیگر دولت آمریکا طی دو سال گذشته با استفاده ابزاری از ظرفیت اقتصادی، مالی و نظامی خود و با اتخاذ رویکرد تهاجمی، کلیه ساختارها و قواعد بین‌المللی را بر هم زده و به تهدیدی جدی برای ثبات منطقه و جهان تبدیل شده است.
همکاران گرامی،
همه ملتها و همه دولتها صرف نظر از باورها و فرهنگهای خود در پی رفاه، توسعه،‌آزادی و حقوق خویش هستند؛ و با حفظ ارزش‌های دینی و اخلاقی و ملی خویش می‌خواهند در تعامل با یکدیگر در برابر دشمنان مشترک بشریت ایستادگی کنند. امروزه همه ما از شرق تا غرب در برابر خطر افراط‌گرایی باید متحد باشیم. چرا که افراط‌گرایی توسعه، صلح و امنیت جهان را تهدید می‌کند. مهم نیست مسلمان، ‌مسیحی، یهودی،‌ بودایی یا به هر دین و ‌آئین دیگری باشیم؛ مهم این است که در برابر افراط‌گرایی از هر رنگ و نژاد و مذهب متحد باشیم. ما از آن جهت با داعش در عراق و سوریه جنگیدیم چون تفکر آنا را تفسیری افراطی و ضدانسانی از دین علیه انسانیت می‌دانستیم و در دفاع از شهروندان غیر مسلمانِ این کشورها نیزتردید نکردیم. ما از آن جهت با صهیونیسم مخالفیم که آن‌را یک ایدئولوژی انحرافی در دین یهود می‌دانیم که با ارزشهای انسانی در ستیز است.
ما در عراق و سوریه برای صلح جنگیده ایم. در افغانستان برای نبرد با افراط گرایی در تعامل با سازمان ملل متحد نقش سازنده‌ای ایفا کرده‌ایم و در یمن برای برقراری صلح از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌ایم. ما همواره درهای گفتگوها و همکاری‌های منطقه‌ای و دوجانبه را با همه همسایگان خود بازگذاشته‌‌ایم و حتی برای حل مساله فلسطین هم رویکرد دموکراتیک با مراجعه به آرای عمومی را ارائه کرده‌ایم. ما نمی‌خواهیم هیچ ملتی را به دریا بریزیم و غرق کنیم.
ایران جایگاه ویژه فرهنگی و تاریخی در سراسر قاره آسیا دارد. پیوندهای تمدنی ایران، آسیای میانه و شبه قاره گسست‌ناپذیر است؛ شاعران و نویسندگان ایرانی در دلهای مردمان شما خانه کرده‌اند و زبان فارسی در سرتاسر جغرافیای فرهنگی این منطقه سازمان شانگهای گسترده است.
سران محترم سازمان همکاری شانگهای،
جمهوری اسلامی ایران معتقد است که امروزه جامعه بین‌المللی بیش از پیش با معضل یکجانبه‌گرایی به چالش کشیده شده و همچنین مشکلات و پیچیده‌گی‌های جهان امروز به ویژه تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر، چندجانبه‌گرایی را به یک ضرورت تبدیل کرده است.
برجام دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه است که اثبات کرد چنانچه اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد می‌توان، برای حل هر مشکلی به جای تحریم و جنگ از طریق گفتگو و مصالحه بهتر به نتیجه رسید. جمهوری اسلامی ایران به تصریح 15 گزارش‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کلیه تعهدات خویش عمل نموده است، اما متاسفانه آمریکا به طور یکجانبه از برجام خارج شده و دیگر طرف‌ها و کشورها را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد تا قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، که خواستار روابط عادی تجاری با ایران است، را نقض کنند.
جمهوری اسلامی ایران در چارچوب ظرفیت‌های برجام از اعضای باقی‌مانده در توافق می‌خواهد، هر چه سریع‌تر به تعهدات خود در بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران از منافع اقتصادی برجام عمل کنند.
جمهوری اسلامی ایران، کشوری است با موقعیت جغرافیایی استثنایی و راهبردی که از نظرذخایر انرژی و معدنی بسیار غنی است و در تلاقی کریدورهای تجاری شرق به غرب و شمال به جنوب واقع شده‌است. این ویژگی‌ها در کنار امنیت پایدار و نیروی انسانی تحصیل‌کرده، فرصت‌های بی‌شماری را در اختیار سرمایه‌گذاران و تجّار کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار می‌دهد و استفاده از آن‌ها، می‌تواند زمینه جهش اقتصادی در کشورهای عضو را فراهم آورد. دولت جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همه‌تسهیلات را برای فعالیت‌های اقتصادی شهروندان، شرکت‌ها و دولت‌های عضو این سازمان در ایران فراهم آورد.
در خاتمه مایلم با اغتنام از فرصت، یکبار دیگر از میهمان‌نوازی میزبان محترم تشکر نموده، برای دولت و مردم قرقیزستان آرزوی سعادت و بهروزی نمایم.
دیدار دکتر روحانی و رئیس‌جمهور چین در حاشیه اجلاس شانگهای
رئیس جمهور در دیدار با رئیس‌جمهور چین در حاشیه نوزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در بیشکک قرقیزستان، با ابراز خرسندی از روند اجرای توافقات دو کشور، تاکید کرد: روابط با چین همواره برای ایران راهبردی بوده و خواهد بود.
دکتر روحانی با بیان اینکه ایران کاملا بر تعهدات خود در برجام پایبند بوده و آمریکا بدون هرگونه بهانه‌ای از تعهد بین‌المللی خود خارج شد، گفت: فشارهایی که دولت آمریکا به ایران و چین و سایر کشورها وارد می‌کند، با هدف تسلط بر کل آسیا و جهان است.
رئیس جمهور، ایستادگی ایران و چین در برابر یکجانبه گرایی آمریکا را به نفع دو کشور، آسیا و جهان دانست و افزود: ملت ایران نشان داده که در برابر فشارهای خارجی نه تنها متزلزل نمی‌شود بلکه متحد‌تر و مقاوم‌تر می‌شود.
دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش روابط با چین وجود دارد، افزود: ایران با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی، آماده است نقش مهم و پیش برنده‌ای در پروژه کمر بند – راه ایفا کند.
رئیس جمهور تصریح کرد: ایران علاوه بر ادامه همکاری با چین در حوزه انرژی، علاقمند به توسعه زیر ساخت‌ها برای روابط پایدار و راهبردی در تامین انرژی چین است.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: تهران از ادامه همکاری و اجرای پروژه‌های مشترک با پکن در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل و صنعت خرسند است.
دکتر روحانی افزود: ما علاقه‌مند به توسعه هر چه بیشتر روابط و هماهنگی دو کشور درسازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای هستیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه تهران در توسعه و تعمیق روابط با پکن محدودیتی ندارد، گفت: در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و مبارزه با تروریسم آماده گسترش روابط هستیم و از سرمایه‌گذاری چین در توسعه مناطق و بنادر جنوبی خود استقبال می‌کنیم.
رئیس جمهور چین نیز در این دیدار با اشاره به مذاکرات مستمر مقامات دو کشور، گفت: پکن روابط با ایران را در مسیر راهبردی پیش خواهد برد و توسعه می‌دهد.
شی جین پینگ با بیان اینکه در جهان امروز یکجانبه گرایی رواج یافته است، تاکید کرد:خروج یکجانبه آمریکا از برجام اصلی‌ترین عامل افزایش تنش‌های منطقه‌ای است.
رئیس جمهور چین در دیدار با دکتر روحانی با تاکید بر اینکه آماده گسترش همکاری با ایران در مجامع منطقه‌ای و جهانی برای ترویج چند جانبه گرایی و حفظ منافع خود و کشورهای درحال توسعه هستیم، افزود: پکن آماده توسعه همکاری‌ها با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته است.
وی همچنین از مشارکت فعال ایران در پروژه کمربند – راه استقبال کرد.
تلاش ایران همواره حراست و حفاظت از صلح و امنیت منطقه است
رئیس جمهور پیش از ترک تهران برای شرکت در دو نشست مهم کشورهای عضو "شانگهای " و "سیکا" در قرقیزستان و تاجیکستان، به خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد حفظ امنیت در منطقه بسیار حساس خلیج فارس، خاورمیانه و جهان را برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: تلاش ما همواره حراست و حفاظت از صلح و امنیت منطقه بوده و این حساسیت خود را نسبت به امنیت کشورهای همسایه و منطقه، طی سالهای گذشته در عمل نشان داده ایم.
دکتر روحانی گفت: سفر به دو کشور دوست قرقیزستان و تاجیکستان به دعوت روسای جمهور این کشورها و برای شرکت در دو اجلاس مهم است. تاجیکستان و قرقیزستان دو کشور مسلمان و از کشورهای آسیای مرکزی هستند که روابط بسیار خوبی با آنها داریم.
رئیس جمهور با اشاره به برگزاری اجلاس شانگهای در قرقیزستان، ادامه داد: این اجلاس بسیار حائز اهمیت است و در آن معمولاً مسائل امنیت منطقه و سایر مسائل مورد علاقه بحث و بررسی می‌شود.
دکتر روحانی اظهار داشت: امروز مساله امنیت چه در منطقه بسیار حساس خلیج فارس، چه در خاورمیانه و چه در کل آسیا و جهان برای ما اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد و تلاش ایران همواره در راستای حراست و حفاظت از صلح و امنیت منطقه بوده است و در طول سال‌های گذشته در عمل نشان داده‌ایم که نسبت به کشورهای همسایه و امنیت کشورهای منطقه تا چه حد حساس هستیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه در اجلاس شانگهای کشورهای مهمی نظیر روسیه و چین هم حضور دارند که روابط دو جانبه ایران با این دو کشور نیز مهم است، خاطرنشان کرد: این دو کشور بسیار مهم از دوستان جمهوری اسلامی ایران هستند؛ علاوه بر این هر دو کشور عضو کشورهای 1+4 هستند و در شرایط فعلی ضرورت دارد راجع به مساله توافق هسته‌ای هم با این دو کشور بحث و گفتگو داشته باشیم.
دکتر روحانی تصریح کرد: مردم ما کاملاً آگاه هستند که جمهوری اسلامی ایران به تفاهمات، توافقات و تعهدات بین‌المللی همواره پایبند بوده و در توافق هسته‌ای هم ایران طبق 15 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تعهدات خود عمل کرده است.
رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه آمریکا این تعهد را زیر پا گذاشته و قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرده و دست به جنگ و ترور اقتصادی علیه ملت ایران زده است، گفت: کاری که امروز آمریکا انجام می‌دهد بالاتر از مساله نقض قطعنامه و تخلف از یک پیمان و معاهده است.
دکتر روحانی ادامه داد: اقدامی که آمریکا انجام می‌دهد تروریسم اقتصادی است؛ آمریکا برای اولین بار جنگ را با یک ملت به صورت علنی و آشکار آن هم مخصوصاً با اقشار آسیب‌پذیر جامعه شروع کرده است؛ آمریکایی‌ها امروز جنگ را با میلیون‌ها انسان فهیم و فرهنگی این کشور مخصوصاً طبقات ضعیف آغاز کرده است. البته در این جنگ ملت ما حتماً پیروز خواهد بود.
رئیس جمهور اظهار داشت: هدف از همه این اجلاس‌ها بحث امنیت و مبارزه با ترور است؛ تروریسم به هر شکل‌ آن از نظر ما محکوم است. تروریسم اقتصادی یکی از اشکال بسیار بد ترور در شرایط امروز جامعه است.
دکتر روحانی اظهار امیدواری کرد در گفتگو با دو کشور روسیه و چین که در مذاکرات 1+5 بودند و در جمع 4+1 هستند هم راجع به این مساله با هم گفتگو کنیم؛ البته با مسئولان کشورهای میزبان و سایر سران کشورهایی که در این اجلاس‌ها شرکت می‌کنند نیز ملاقات‌هایی خواهیم داشت.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس «سیکا» در تاجیکستان، افزود: این اجلاس متشکل از کشورهایی است که تعامل و اعتمادسازی را در منطقه آسیا دنبال می‌کنند و این اجلاس هم اهمیت دارد.
دکتر روحانی ادامه داد: کشورهای مهمی در این کنفرانس عضو هستند و شرکت می‌کنند و علاوه بر سخنرانی در این دو اجلاس و تبیین نظرات دولت جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران، با سرانی که در این دو اجلاس شرکت می‌کنند، ملاقات‌هایی خواهیم داشت.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امیدواریم هم این اجلاس‌ها و تصمیماتی که در آن‌ها گرفته می‌شود و هم ملاقات‌های دوجانبه‌ای که خواهد بود، به نفع منطقه و به نفع ملت بزرگ ایران باشد.
سایر اخبار این روزنامه
بزرگترین مرکز جمع‌آوری گاز ایران به بهره‌برداری رسید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر ژاپن: هیچ ملت آزاده ای مذاکره زیر فشار را قبول نخواهد کرد سخنگوی کاخ سفید هم رفتنی شد پوتین: روابط روسیه با آمریکا روز به روز بدتر و بدتر می‌شود "ساف"خواهان تحریم نشست منامه شد ضیافت نور راه باز است معاون رئیس جمهوری: وابستگی بودجه به نفت دو سوم کاهش یافته است جزئیات انفجار 2 نفتکش خارجی در دریای عمان حمایت کشورهای عضو سازمان شانگهای از برجام پوتین در دیدار با روحانی: مسکو مصمم به توسعه همکاری دوجانبه, منطقه ای و بین المللی با ایران است رئیس جمهور چین در دیدار با روحانی: پکن روابط با ایران را در مسیر راهبردی پیش خواهد برد انعقاد تفاهم‌نامه مترو با مجموعه نمایشگاه بین‌المللی برای راه‌اندازی مترو در این نمایشگاه جزئیات تردد در محدوده زوج یا فرد با شرکت 614 هزار داوطلب؛ پایان آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه ها رئیس کل بانک مرکزی: بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر ژاپن: هیچ ملت آزاده ای مذاکره زیر فشار را قبول نخواهد کرد ضیافت نور رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر ژاپن: هیچ ملت آزاده ای مذاکره زیر فشار را قبول نخواهد کرد ضیافت نور رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر ژاپن: هیچ ملت آزاده ای مذاکره زیر فشار را قبول نخواهد کرد ضیافت نور رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر ژاپن: هیچ ملت آزاده ای مذاکره زیر فشار را قبول نخواهد کرد ضیافت نور رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر ژاپن: هیچ ملت آزاده ای مذاکره زیر فشار را قبول نخواهد کرد ضیافت نور