جزئیات انفجار 2 نفتکش خارجی در دریای عمان

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام جزئیاتی از حادثه آتش‌سوزی دو فروند نفتکش خارجی عبوری در دریای عمان گفت: 44 نفر دریانورد خارجی با مرکز هماهنگی جست‌وجو و نجات بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نجات یافتند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، الله‌مراد عفیفی‌پور گفت: روز23 خرداد 98 یک فروند کشتی تانکر به‌نام« FRONT ALTAIR» با پرچم جزایر مارشال از مبدا الرویس قطر به‌سمت تایوان درحال حرکت بود.
وی افزود: در ساعت 8:50 این نفتکش در فاصله 25مایلی بندر جاسک واقع در مسیر بین‌المللی تردد کشتی‌ها با طول 251 متر و محموله اتانول از ناحیه میانی بدنه شناور دچار حریق شد.
عفیفی‌پور تصریح کرد: فرمانده کشتی پس از سانحه آتش‌سوزی، به خدمه اعلام ترک کشتی می‌دهد.


وی تصریح کرد: با اقدام سریع مرکز هماهنگی جست‌وجو و نجات دریایی (Mrcc) هرمزگان مستقر در بندر شهید رجایی، تعداد 23 نفر پرسنل تانکر سانحه‌دیده توسط شناور عبوری به‌نام هیوندای دوبی نجات داده شد.
وی تصریح کرد: این دریانوردان تحویل شناور ناجی اعزامی از بندر جاسک شدند که به این بندر انتقال یافتند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: هماهنگی با مدیریت خشکی کشتی در امارات انجام شد و نماینده کشتیرانی ایرانی و سالور (تیم امدادی) عمانی توسط آنها هماهنگ شد.
عفیفی‌پور گفت: یک ساعت بعد و در ساعت 9:50 شناور تانکر «KOKUKA COURAGEOUS» با پرچم پاناما در فاصله 30مایلی بندر جاسک در مسیر بین‌المللی تردد کشتی‌ها دچار حریق شد.
وی ادامه داد: این شناور از بندر الجبیل عربستان با محموله متانول درحال حرکت به‌سمت سنگاپور بود.
عفیفی‌پور اضافه کرد: با هماهنگی Mrcc هرمزگان توسط یدک‌کش عبوری خارجی به‌نام COSTAL ACE تعداد 21 نفر نجات داده شدند.
وی افزود: شناور ناجی پس از تخلیه نفرات شناور اول در بندر جاسک، نفرات شناور دومی را منتقل می‌کند.
عفیفی‌پور تصریح کرد: بالگرد با همراهی کارشناسان Mrcc هرمزگان و Isps (مرکز امنیت دریانوردی) مستقر در بندر شهید رجایی برای ارزیابی بیشتر به موقعیت اعزام شدند.
گفتنی است نفتکش «فرانت آلتر» (Front Altair) با پرجم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول»‌ و «کوکوکا کوریجس» (Kokuka Courageous) با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول» بارگیری کرده بودند.
رئیس شرکت نفتکش ژاپنی: دو «شی پرنده» به نفتکش ژاپنی صدمه زدند
در همین رابطه رئیس شرکت کشتیرانی که نفکتش آن در دریای عمان دچار سانحه شده است، گفت دو «شی پرنده» در روز پنج شنبه به نفتکش ژاپنی در دریای عمان صدمه زدند.
به گزارش رویترز، رئیس شرکت کشتیرانی که نفکتش آن در دریای عمان دچار سانحه شده است، گفت دو «شی پرنده» در روز پنج شنبه به نفتکش ژاپنی در دریای عمان صدمه زدند، اما خسارتی به محموله متانول وارد نشده است.
یوتاکا کاتادا توضیح داد: «خدمه نفتکش به ما گفتند چیزی درحال پرواز به کشتی نزدیک شد و آنها متوجه یک سوراخ شدند... سپس برخی از خدمه شاهد دومین اصابت بودند.»
کاتادا افزود: هیچ امکانی برای اصابت اژدر به کشتی حامل 25 هزار تن متانول وجود ندارد.
احتمال آتش‌سوزی نفتکش‌ها به دلیل مشکل فنی
ازسوی دیگر اما مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام این‌که از ظواهر نفتکش‌ها و ارزیابی‌های اولیه به نظر نمی‌رسد شیئی به این شناورها برخورد کرده باشد، گفت: احتمال آتش‌سوزی نفتکش‌ها به دلیل مشکل فنی وجود دارد.
الله‌مراد عفیفی‌پور در خصوص گمانی‌زنی‌های دلیل بروز آتش‌سوزی در 2 دو نفتکش گفت: برای این‌که ارزیابی دقیقی از حادثه داشته باشیم، با استفاده از یک فروند هلی‌کوپتر اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به محل اعزام شدند.
وی با یادآوری این‌که بلافاصله در هر دو شناور عملیات اطفای حریق انجام شد، تصریح کرد:‌ محموله یکی از شناورها نفتا و دیگری اتانول بود.
وی افزود: در شناور اولی حریق در عرشه میانی و در شناور دوم حریق در موتورخانه روی داده است. به نظر نمی‌رسد شیئی به این شناورها برخورد کرده باشد چراکه ظواهر کشتی و ارزیابی اولیه نشان می‌دهد برخوردی صورت نگرفته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: به نظر می‌رسد آتش‌سوزی صرفا یک موضوع فنی بوده که بعدا باید ارزیابی بیشتری در این رابطه انجام شود.
عفیفی‌پور بیان کرد:‌ این شناورها در داخل آبهای سرزمینی ایران قرار ندارند از این رو کشور صاحب پرچم این حق را دارد که ارزیابی و بررسی‌های سانحه انجام دهند.
وی با بیان این‌که این کشورها صاحب پرچم هستند که باید علت حادثه را به صورت رسمی اعلام کنند، گفت: ‌متاسفانه گمانی‌زنی درباره دلیل سوانح دیروز برای 2 فروند نفتکش در فضای مجازی وجود دارد، اما باید منتظر گزارش کشورهای صاحب پرچم در این رابطه باشیم.
افزایش 2.5 دلاری قیمت نفت در پی انفجار دو نفتکش
خبر حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان قیمت نفت در بازارهای جهانی را 2.5 دلار بالا برد.
روز گذشته در بازارهای جهانی قیمت نفت 2.58 دلار بالا رفت و هر بشکه نفت برنت به قیمت 62 دلار و 55 سنت به فروش رفت.خبرگزاری رویترز نوشت: درپی انتشار گزارش‌هایی از وقوع حادثه برای دو فروند نفت‌کش در خلیج عمان، بهای نفت خام برنت در بازار جهانی به میزان 4 درصد افزایش یافت.
بورس کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سقوط کرد
همچنین انفجار دو نفتکش در دریای عمان منجر به سقوط شاخص بورس کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شد.
شاخص اصلی بورس عربستان سعودی 1.6 درصد کاهش یافت، بطوری که از هر 11 سهم یک سهم صعودی و 10 سهم نزولی بود.سهام بانک معروف الراجحی نیز 1.9 درصد و «سابک» غول صنایع شیمیایی و پتروشیمی عربستان سعودی نیز 2.2 درصد کاهش یافت.شاخص بورس ابوظبی پایتخت امارات نیز به خاطر سقوط 2.4 درصدی سهام بانک بازرگانی ابوظبی و کاهش 3.7 درصدی بخش مستغلات این شهر، 0.5 درصد کاهش یافت.
شاخص بورس دبی 1.2 درصد به دلیل کاهش 1.5 درصدی سهام بخش املاک و مستغلات وکاهش 1.4 درصدی سهام بانک اسلامی دبی یکی از بزرگترین بانک‌های این امارت نشین کاهش یافت.
همچنین شاخص بورس بحرین هشت صدم درصد کاهش یافت که در این بین بخش سرمایه‌گذاری (قطاع الاستثمار) 2.19 درصد، سهام مجموعه مالی «جی. اف. اچ» 4.17، درصد و بخش صنایع 1.57 سیر نزولی داشت.شاخص بورس قطر نیز تحت فشار سقوط 2.4 درصدی سهام بانک "الریان" و سهام 1.9 درصدی بخش سوخت این کشور، یک درصد کاهش یافت.
سایر اخبار این روزنامه
بزرگترین مرکز جمع‌آوری گاز ایران به بهره‌برداری رسید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر ژاپن: هیچ ملت آزاده ای مذاکره زیر فشار را قبول نخواهد کرد سخنگوی کاخ سفید هم رفتنی شد پوتین: روابط روسیه با آمریکا روز به روز بدتر و بدتر می‌شود "ساف"خواهان تحریم نشست منامه شد ضیافت نور راه باز است معاون رئیس جمهوری: وابستگی بودجه به نفت دو سوم کاهش یافته است جزئیات انفجار 2 نفتکش خارجی در دریای عمان حمایت کشورهای عضو سازمان شانگهای از برجام پوتین در دیدار با روحانی: مسکو مصمم به توسعه همکاری دوجانبه, منطقه ای و بین المللی با ایران است رئیس جمهور چین در دیدار با روحانی: پکن روابط با ایران را در مسیر راهبردی پیش خواهد برد انعقاد تفاهم‌نامه مترو با مجموعه نمایشگاه بین‌المللی برای راه‌اندازی مترو در این نمایشگاه جزئیات تردد در محدوده زوج یا فرد با شرکت 614 هزار داوطلب؛ پایان آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه ها رئیس کل بانک مرکزی: بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر ژاپن: هیچ ملت آزاده ای مذاکره زیر فشار را قبول نخواهد کرد ضیافت نور رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر ژاپن: هیچ ملت آزاده ای مذاکره زیر فشار را قبول نخواهد کرد ضیافت نور رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر ژاپن: هیچ ملت آزاده ای مذاکره زیر فشار را قبول نخواهد کرد ضیافت نور رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر ژاپن: هیچ ملت آزاده ای مذاکره زیر فشار را قبول نخواهد کرد ضیافت نور رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر ژاپن: هیچ ملت آزاده ای مذاکره زیر فشار را قبول نخواهد کرد ضیافت نور