رئیس‌جمهوری در نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای: آمریکا تهدیدی جدی برای ثبات منطقه و جهان است

رئیس‌جمهوری روز پنجشنبه هفته گذشته در سفری سه روزه برای شرکت در دو نشست مهم کشورهای عضو «شانگهای» و «سیکا» در قرقیزستان و تاجیکستان، ایران را ترک کرد. سازمان همکاری شانگهای سازمانی بین دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی بنیان گذاشته شد. چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و هند اعضای اصلی و ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. حسن روحانی که روز جمعه در نوزدهمین نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد، ضمن دیدار با برخی سران کشورهای عضو، در این نشست برجام را دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه خواند و اظهار کرد: دولت آمریکا طی دو سال گذشته با استفاده ابزاری از ظرفیت اقتصادی، مالی و نظامی خود و با اتخاذ رویکرد تهاجمی، کلیه ساختارها و قواعد بین‌المللی را بر هم زده و به تهدیدی جدی برای ثبات منطقه و جهان تبدیل شده است.
رئیس‌جمهوری در این نشست گفت: نوزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در حالی برگزار می‌شود که جامعه جهانی با چالش‌ها و معضلات بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است. تروریسم در انواع مختلف آن، افراط‌گرایی، یکجانبه‌گرایی، مداخله کشورهای فرامنطقه‌ای در امور سایر مناطق و دخالت در امور داخلی سایر کشورها جامعه بین‌المللی را در وضعیتی خطیر قرار داده است؛ وضعیتی که می‌تواند ثبات، امنیت و منافع همه کشورهای جهان را تهدید کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، حسن روحانی در ادامه بیان کرد: مناطق پیرامونی ما با بحران‌های متعددی روبه رو است که با از بین بردن زیرساخت‌های اولیه کشورها و بازتولید ناامنی، این مناطق را در شرایط حساسی قرار داده است.
وی افزود: از سوی دیگر دولت آمریکا طی دو سال گذشته با استفاده ابزاری از ظرفیت اقتصادی، مالی و نظامی خود و با اتخاذ رویکرد تهاجمی، کلیه ساختارها و قواعد بین‌المللی را بر هم زده و به تهدیدی جدی برای ثبات منطقه و جهان تبدیل شده است.


رئیس‌جمهوری گفت: امروزه همه ما از شرق تا غرب در برابر خطر افراط‌گرایی باید متحد باشیم‌ چرا‌که افراط‌گرایی توسعه، صلح و امنیت جهان را تهدید می‌کند.
روحانی تصریح کرد: ما از آن جهت با داعش در عراق و سوریه جنگیدیم که آن را تفسیری افراطی و ضدانسانی از دین علیه انسانیت می‌دانستیم و در دفاع از شهروندان غیر‌مسلمانِ این کشورها نیز تردید نکردیم.
وی تصریح کرد: ایران از آن جهت با صهیونیسم مخالف است که آن‌ را یک ایدئولوژی انحرافی در دین یهود می‌داند که با ارزش‌های انسانی در ستیز است.
رئیس‌جمهوری گفت: ما در عراق و سوریه برای صلح جنگیده‌ایم. در افغانستان برای نبرد با افراط‌گرایی در تعامل با سازمان ملل متحد نقش سازنده‌ای ایفا کرده‌ایم و در یمن برای برقراری صلح از هیچ تلاشی فروگزار نکرده‌ایم.
همواره درهای گفت‌وگو و همکاری با همه همسایگان را بازگذاشته‌ایم
روحانی گفت: ما همواره درهای گفت‌وگوها و همکاری‌های منطقه‌ای و دوجانبه را با همه همسایگان خود بازگذاشته‌ایم. ما نمی‌خواهیم هیچ ملتی را به دریا بریزیم و غرق کنیم و برای حل مسئله فلسطین هم رویکرد دموکراتیک با مراجعه به آرای عمومی را ارائه کرده‌ایم.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «ایران جایگاه ویژه فرهنگی و تاریخی در سراسر قاره آسیا دارد» افزود: پیوندهای تمدنی ایران، آسیای میانه و شبه قاره گسست‌ناپذیر است؛ شاعران و نویسندگان ایرانی در دل‌های مردمان شما خانه کرده‌اند و زبان فارسی در سرتاسر جغرافیای فرهنگی این منطقه گسترده است.
روحانی خطاب به سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که امروزه جامعه بین‌المللی بیش از پیش با معضل یکجانبه‌گرایی به چالش کشیده شده و همچنین مشکلات و پیچیدگی‌های جهان امروز به ویژه تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر، چندجانبه‌گرایی را به یک ضرورت تبدیل کرده است.
رئیس‌جمهوری بیان کرد: برجام دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه است که اثبات کرد چنانچه اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد می‌توان، برای حل هر مشکلی به جای تحریم و جنگ از طریق گفت‌وگو و مصالحه بهتر به نتیجه رسید.
روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران به اذعان ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کلیه تعهدات خویش عمل کرده است، اما متاسفانه آمریکا به طور یکجانبه از برجام خارج شده و حتی دیگر طرف‌ها و کشورها را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد تا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که خواستار روابط عادی تجاری با ایران است را نقض کنند.
روحانی گفت: ایران در چارچوب ظرفیت‌های برجام از اعضای باقی‌مانده در توافق می‌خواهد، هرچه سریع‌تر به تعهدات خود در بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران از منافع اقتصادی برجام عمل کنند.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی استثنایی و راهبردی ایران از نظر ذخایر انرژی و معدنی بسیار غنی و کشوری است که در تلاقی کریدورهای تجاری شرق به غرب و شمال به جنوب واقع شده‌است، گفت: این ویژگی‌ها در کنار امنیت پایدار و نیروی انسانی تحصیل‌کرده، فرصت‌های بی‌شماری را در اختیار سرمایه‌گذاران و تجّار کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار می‌دهد و استفاده از آن‌ها، می‌تواند زمینه جهش اقتصادی در کشورهای عضو را فراهم آورد.
روحانی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همه‌گونه تسهیلات را برای فعالیت‌های اقتصادی شهروندان، شرکت‌ها و دولت‌های عضو این سازمان در ایران فراهم آورد.
ایستادگی ایران و چین در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا به نفع آسیا و جهان است
حسن روحانی همچنین در سفر به قرقیزستان با رئیس‌جمهوری چین نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهوری با ابراز خرسندی از روند اجرای توافقات دو کشور، تاکید کرد: روابط با چین همواره برای ایران راهبردی بوده و خواهد بود.
حسن روحانی با بیان اینکه ایران کاملا بر تعهدات خود در برجام پایبند بوده و آمریکا بدون هرگونه بهانه‌ای از تعهد بین‌المللی خود خارج شد، گفت: فشارهایی که دولت آمریکا به ایران و چین و سایر کشورها وارد می‌کند، با هدف تسلط بر کل آسیا و جهان است.
رئیس‌جمهوری، ایستادگی ایران و چین در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا را به نفع دو کشور، آسیا و جهان دانست و افزود: ملت ایران نشان داده که در برابر فشارهای خارجی نه تنها متزلزل نمی‌شود بلکه متحدتر و مقاوم‌تر می‌شود.
روحانی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش روابط با چین وجود دارد، افزود: ایران با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی، آماده است نقش مهم و پیش برنده‌ای در پروژه کمر‌بند – راه ایفا کند. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ایران علاوه بر ادامه همکاری با چین در حوزه انرژی، علاقه‌مند به توسعه زیر ساخت‌ها برای روابط پایدار و راهبردی در تامین انرژی چین است.
روحانی خاطرنشان کرد: تهران از ادامه همکاری و اجرای پروژه‌های مشترک با پکن در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل و صنعت خرسند است.
وی افزود: ما علاقه‌مند به توسعه هر چه بیشتر روابط و هماهنگی دو کشور درسازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای هستیم.
روحانی با بیان اینکه تهران در توسعه و تعمیق روابط با پکن محدودیتی ندارد، گفت: در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و مبارزه با تروریسم آماده گسترش روابط هستیم و از سرمایه‌گذاری چین در توسعه مناطق و بنادر جنوبی خود استقبال می‌کنیم.
رئیس‌جمهوری چین نیز در این دیدار با اشاره به مذاکرات مستمر مقامات دو کشور‌ گفت: پکن روابط با ایران را در مسیر راهبردی پیش خواهد برد و توسعه می‌دهد. شی جین پینگ با بیان اینکه در جهان امروز یکجانبه‌گرایی رواج یافته است، تاکید کرد: خروج یکجانبه آمریکا از برجام اصلی‌ترین عامل افزایش تنش‌های منطقه‌ای است.
رئیس‌جمهوری چین در دیدار با روحانی با تاکید بر اینکه آماده گسترش همکاری با ایران در مجامع منطقه‌ای و جهانی برای ترویج چند جانبه‌گرایی و حفظ منافع خود و کشورهای درحال توسعه هستیم، افزود: پکن آماده توسعه همکاری‌ها با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته است.
وی همچنین از مشارکت فعال ایران در پروژه کمربند – راه استقبال کرد.
تاکید روسای جمهوری ایران و روسیه بر ایجاد امنیت در منطقه
در ادامه دیدارهای حسن روحانی در حاشیه نوزدهمین اجلاس کشورهای عضو سازمان بین‌المللی همکاری‌های شانگهای، روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه نیز دیدار و گفت‌وگو کردند. آنها درا ین دیدار همچنین بر ایجاد امنیت در منطقه تاکید کردند.
طرفین در این دیدار ضمن تاکید تداوم روابط مطلوب بین تهران و مسکو بر همکاری دو جانبه به منظور ایجاد امنیت در منطقه و مبارزه با تروریسم تاکید کردند.
در این دیدار ‌محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، ‌محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، ‌رضا اردکانیان، وزیر نیرو، ‌حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری و جمعی دیگر از مسئولان حضور داشتند.
نوزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای ۲۳ و ۲۴ خرداد با حضور سران ۱۱ کشور از جمله روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند، پاکستان و ایران در شهر بیشکک برگزار می‌شود.
روحانی همچنین پس از حضور در اجلاس شانگهای در دومین مرحله از سفر سه روزه خود به منظور شرکت در پنجمین کنفرانس «تعادل و اعتمادسازی در آسیا» (سیکا) از بیشکک عازم دوشنبه پایتخت تاجیکستان خواهد شد.