گزارشی از دیدار آبه با رهبر انقلاب و حواشی بعد از آن مقام معظم رهبری: ترامپ سزاوار تبادل پیام نیست

آیا پایان سفر آبه، پایان داستان است؟
همدلی| در گذشته‌ای نه چندان دور هر کس بدهی سنگینی بالا می‌آورد یا از همه جا بیکار می‌شد، خود را به ژاپن می‌رساند تا بلکه مشکل‌اش را حل کند. ایرانی‌ها آنجا کار می‌کردند، پولی در می‌آوردند و این سو، قرض‌ها داده می‌شد، خانه و مغازه‌ای خریداری می‌شد و اوضاع به حالت عادی برمی‌گشت. حالا بعد از گذر سالیان، وقتی پای ما و مشکلات ما به میان آمد، مجدداً پای ژاپن هم به معرکه باز شد، با این تفاوت که این بار ما نرفتیم، آن‌ها آمدند. آمده بودند که بازدید مهاجران دهه 60 ایرانی را پس بدهند. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در برنامه‌ای که گویا چند بار به تعویق افتاده بود، به ایران آمده بود تا مشکلات ما و آمریکا را برطرف کند. بدین منظور دیدارهایی جداگانه با مقامات ایرانی داشت که مهم‌ترین آن، دیدار با رهبر انقلاب بود.
دیداری مهم که پایان‌بخش همه حدس و گمان‌ها بود
‌تحلیل‌گران و فعالان منطقه‌ای و حتی بین‌المللی منتظر این دیدار بودند. تا پیش از آن حدس و گمانه‌های متفاوتی ‌مطرح بود. اینکه آبه برای چه آمده؟ تا چه میزان قرار است آمریکا را نمایندگی کند و در مقابل واکنش بالاترین مقام ایران چیست؟ همه این حرف‌وحدیث‌ها در صبح روز پنج‌شنبه پایان یافت، وقتی شینزو آبه در مقابل رهبر انقلاب قرار گرفت و از ایشان شنید:«جمهوری اسلامی ایران هیچ اعتمادی به آمریکا ندارد و تجربه‌ تلخ مذاکرات قبلی با آمریکا در چارچوب برجام را به‌هیچ‌وجه تکرار نخواهد کرد زیرا هیچ ملت آزاده و عاقلی، مذاکره تحت فشار را نمی‌پذیرد.» به گزارش سایت رهبر انقلاب در ابتدای این دیدار شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن خطاب به رهبر انقلاب اسلامی گفت:«من قصد دارم پیام رئیس‌جمهور آمریکا را به جنابعالی برسانم.» و در مقابل رهبری خطاب به نخست‌وزیر ژاپن گفتند:«ما در حسن‌نیت و جدی بودن شما تردیدی نداریم، اما درخصوص آنچه از رئیس‌جمهور آمریکا نقل کردید، من شخص ترامپ را شایسته‌ی مبادله‌ی هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند:«مطالبی را که بیان خواهم کرد، در چارچوب گفت‌وگو با نخست‌وزیر ژاپن است، زیرا ما ژاپن را کشوری دوست می‌دانیم، اگرچه گلایه‌هایی نیز وجود دارد.» ایشان با اشاره به صحبت‌های نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر اینکه ترامپ به او گفته «آمریکا قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد»، تاکید کردند: مشکل ما با آمریکایی‌ها موضوع تغییر رژیم نیست، زیرا آنها اگر چنین قصدی هم داشته باشند، قادر به اجرای آن نیستند، همان‌طور که روسای جمهور قبلی آمریکا در چهل سال گذشته، برای نابودی جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند اما نتوانستند.رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اینکه ترامپ می‌گوید قصد تغییر رژیم را ندارد یک دروغ است زیرا اگر می‌توانست این کار را انجام دهد، انجام می‌داد اما نمی‌تواند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به صحبت‌های نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر درخواست آمریکا برای مذاکره درباره‌ی موضوع هسته‌ای، گفتند: جمهوری اسلامی ایران به مدت پنج، شش سال در موضوع هسته‌ای با آمریکا و اروپایی‌ها در قالب ۱+۵ مذاکره کرد و به یک نتیجه هم رسید، اما آمریکا زیر این توافق و قرارداد قطعی زد، بنابراین کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری که زیر تمام توافق‌ها زده، مذاکره کند؟ رهبر انقلاب اسلامی به بخش دیگری از صحبتهای نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر عزم آمریکا برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای به‌وسیله‌ی ایران اشاره کردند و افزودند: ما با سلاح هسته‌ای مخالفیم و فتوای شرعی من حرام بودن ساخت سلاح هسته‌ای است، اما این را بدانید که اگر ما قصد ساخت سلاح هسته‌ای داشتیم، آمریکا هیچ کاری نمی‌توانست بکند و اجازه ندادن آمریکا، هیچ مانعی ایجاد نمی‌کرد.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه انباشت سلاح هسته‌ای نیز اقدامی خلاف عقل است، خاطرنشان کردند: آمریکا به‌هیچ‌وجه صلاحیت حرف زدن درباره‌ی اینکه کدام کشور سلاح هسته‌ای داشته باشد یا نداشته باشد، ندارد، زیرا آمریکا چند هزار کلاهک هسته‌ای در انبارهای خود دارد.
ایشان با اشاره به سخنان نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر اینکه آمریکا آماده‌ی مذاکرات صادقانه با ایران است، خطاب به آقای آبه گفتند: ما این حرف را اصلاً باور نمی‌کنیم زیرا مذاکرات صادقانه از جانب شخصی همچون ترامپ، صادر نمی‌شود.
رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: صداقت در میان مقامات آمریکایی بسیار کمیاب است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به نخست‌وزیر ژاپن افزودند: رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پیش با جنابعالی دیدار و گفتگو و درباره‌ی ایران هم صحبت کرد، اما بعد از بازگشت از ژاپن، بلافاصله تحریم صنایع پتروشیمی ایران را اعلام کرد، آیا این پیام صداقت است؟ آیا این نشان می‌دهد که او قصد مذاکره‌ی صادقانه دارد؟ ایشان تاکید کردند: ما به‌هیچ‌وجه تجربه‌ی تلخ مذاکره‌ چند سال اخیر با آمریکا را تکرار نخواهیم کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به روند مذاکره با آمریکایی‌ها در چارچوب برجام گفتند: بعد از توافق هسته‌ای، اولین کسی که برجام را بلافاصله نقض کرد، شخص اوباما بود؛ همان کسی که درخواست مذاکره با ایران کرده و واسطه هم فرستاده بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: این تجربه‌ی ما است و جناب آقای آبه بدانید که ما این تجربه را تکرار نمی‌کنیم.
ایشان با اشاره به سخنان نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر اینکه ترامپ گفته «مذاکره با آمریکا موجب پیشرفت ایران خواهد شد»، تاکید کردند: ما به لطف خداوند، بدون مذاکره با آمریکا و با وجود تحریم هم به پیشرفت خواهیم رسید.
رهبر انقلاب اسلامی با استقبال از پیشنهاد نخست‌وزیر ژاپن برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کردند: ژاپن کشور مهمی در آسیا است و اگر به گسترش روابط با ایران تمایل دارد باید اراده‌ی قاطع خود را نشان دهد، همان‌گونه که برخی کشورهای مهم این اراده را نشان داده‌اند.
ایشان با اشاره به دشمنی‌های چهل‌ساله‌ی آمریکا با ملت ایران و ادامه‌ی این دشمنی‌ها، افزودند: ما معتقدیم از طریق مذاکره با آمریکا، مشکلات ما حل نخواهد شد و هیچ ملت آزاده‌ای، مذاکره زیر فشار را قبول نخواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به بخشی از سخنان نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها همواره می‌خواهند طرز فکر و عقاید خود را به دیگر کشورها تحمیل کنند، گفتند: اینکه شما این واقعیت را تصدیق میکنید، خوب است و این را هم بدانید که آمریکایی‌ها در تحمیل دیدگاه‌های خود به هیچ حدی قانع نیستند.
در این دیدار که آقای روحانی رئیس‌جمهور کشورمان هم حضور داشت، آقای شینزو آبه با اشاره به مذاکرات خود در تهران ابراز امیدواری کرد این گفتگوها زمینه‌ گسترش بیشتر همکاری‌ها را فراهم کند.
نظرات و تحلیل‌ها بعد از دیدار مهم از سر گرفته شد
بعد از پایان این دیدار، با توجه به میزان اخبار و نقل قول‌هایی که از دیدار رهبر انقلاب و نخست‌وزیر ژاپن منتشر شده بود، مجدد سیل تحلیل‌ها و صحبت‌ها شبکه‌های مختلف خبری در فضای مجازی آغاز شد. یکی از سفر بی‌نتیجه آبه نوشت و دیگری از دستاوردهای مثبت این دیدار گفت و اینکه اساسا مذاکره در این سطح، نشان از آمادگی و حسن نیت ایران دارد برای هر نوع گفت‌وگوی سازنده. به گزارش پایگاه خبری بورس‌پرس، رسانه‌های جهان درباره این رویداد، گزارش‌هایی بدین مضمون مخابره کردند:
خبرگزاری رویترز: رهبر ایران به نخست‌وزیر ژاپن گفت پاسخی به رئیس‌جمهوری آمریکا نخواهد داد.
یورو نیوز: به گفته نخست‌وزیر ژاپن پس از دیدار با رهبر ایران، آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کرده ایران به دنبال ساخت و استفاده از سلاح هسته‌ای نیست.
تلویزیون ژاپن : رهبر ایران به آبه گفته است ایران به آمریکا اعتماد ندارد و تا زمانی که فشار باشد با واشنگتن مذاکره نخواهد کرد.
نیوز آسیا : شینزو آبه در راستای کاهش تنش با آمریکا، با رهبر ایران دیدار کرد. توکیو یکی از متحدان اصلی آمریکا و شریک تجاری قدیمی ایران است. این اولین باری طی ۴۱ سال گذشته نخست‌وزیر ژاپن به ایران سفر می‌کند.
کیودو نیوز: رهبر ایران در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن تاکید کرد که ایران به دنبال ساخت یا استفاده از سلاح هسته‌ای نیست. روزنامه داکا تریبیون : شینزو آبه با رهبر ایران دیدار کرد تا از تنش‌ها در منطقه بکاهد. مجله یواس نیوز: رهبر ایران گفت قصدی مبنی بر تولید تسلیحات هسته‌ای نیست .
آمریکا هم زمانی دیگر را مناسب دانست
وقتی مشروح مذاکرات منتشر شد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز واکنش نشان داد و زمان فعلی را زمانی مناسب برای مذاکره ندانست و در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اگرچه سفر نخست‌وزیر آبه به ایران برای دیدار با آیت‌الله علی خامنه‌ای را بسیار قابل تمجید می‌دانم، اما من شخصاً احساس می‌کنم که هنوز حتی برای فکر کردن به یک توافق [بین ایران و آمریکا] بسیار زود است، نه آنها [برای توافق] آماده‌اند و نه ما.»
حالا باید منتظر ماند و دید ایستگاه بعدی مذاکرات کی و کجاست؟ این «زمان دیگر» کی فرا می‌رسد و این بار واسط کیست؟ و آیا در خصوص همین سفر نیز می‌توان گفت همه چیز تمام شده است یا داستان ادامه دارد؟ به عبارتی بازگشت آبه به ژاپن پایان کار است یا ابتدای یک روند؟ پاسخ به این سوالات، زمان می‌طلبد و حوصله.
سایر اخبار این روزنامه
گزارشی از دیدار آبه با رهبر انقلاب و حواشی بعد از آن مقام معظم رهبری: ترامپ سزاوار تبادل پیام نیست گفت‌وگو با یک روانشناس درباره اظهارات محمدباقر نوبخت که ادعا کرده بود ایران بالاترین رشد اقتصادی منطقه را در سال 97 به دست آورده است حدس و گمان‌ها درباره حمله‌کنندگان به دو نفت‌کش بزرگ در دریای عمان چه کسی از این انفجارها نفع‌‌ می‌برد؟ فریدون مجلسی در گفت‌وگو با همدلی: روسیه به ایران دید ارباب‌رعیتی دارد محمد فاضلی در نشست «تاثیر فضای مجازی بر لبه‌های گسست اجتماعی» : اکثریت جامعه احساس یک رزم درونی می‌کنند سعید ایمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با همدلی: مردم آزاد هستند هر طور دوست دارند قضاوت کنند محمدحسن قدیری ابیانه در گفت‌وگو با همدلی مطرح کرد: چه کسی گفته فضای سرد انتخاباتی یعنی پیروزی اصولگرایان؟! صادق خوانساری سربازِ جهانِ ناواقعیت‌ها، علیه کشورمان نشویم همنشینی برای شایسته‌سالاری شکست ماموریت شینزوآبه