حمله مشکوک به نفتکش‌ها در دریای عمان

گروه سیاسی: صبحِ  روز پنجشنبه (۲۳ خرداد) خبرگزاریها خبر از انفجار و آتش‌سوزیِ دو نفت‌کش در دریای عمان دادند. این اتفاق اگرچه به اندازه انفجارهای فجیره مبهم بود اما آمریکایی‌ها بلافاصله انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفتند. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران بامداد جمعه در واکنش به ادعاهای مقام‌های آمریکایی مبنی بر دخالت داشتن تهران در خصوص انفجار دو نفتکش در دریای عمان، گفت: ادعاهای بی اساس واشنگتن علیه تهران، نشان می‌دهد که گروه ب، «نقشه ب» را که همان دیپلماسی تخریب است، دنبال می‌کند.
ظریف که این سخنان را در صفحه رسمی‌اش در توئیتر انتشار داده، افزود: اینکه آمریکا بلافاصله اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد –بدون ارائه مدرک و شواهد حقیقی یا واقعی– فقط این موضوع را کاملاً روشن می‌کند که تیم ب (بولتون، بن زاید، بن سلمان و بنیامین نتانیاهو) طرح ب را در پیش گرفته است: دیپلماسی تخریب– شامل (اقدامات) آبه شینزو– و اینکه تروریسم اقتصادی علیه ایران را پنهان کند.
به موازات انفجارهای روز پنج شنبه در خلیج فارس قیمت نفت و طلا افزایش یافته است. در همین حال برخی شرکت‌های نفتکش نیز از پذیرش سفارش نفت در خلیج فارس خودداری کرده اند. نکته حائز اهمیت این است که مقامات ارشد آمریکایی هم بدون ارائه مدرک از برخورد نظامی در خلیج فارس سخن می‌گویند.
هشدار سنتکام در باره جنگ


ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای در واکنش به حادثه دو نفتکش در دریای عمان با تاکید بر آمادگی ایالات متحده برای حفاظت از آب‌های آزاد، اذعان کرد که جنگ با ایران به نفع آمریکا و باقی جهان نخواهد بود.
به گزارش ایسنا، به نقل از بی بی سی، سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه حملات امروز تهدیدی روشن برای آزادی رفت و آمد و تجارت در آب‌های آزاد محسوب می‌شود، مدعی شد که آمریکا و متحدانش تمام تدابیر لازم را برای دفاع از منافع خود اتخاذ خواهند کرد.
سنتکام در ادامه بیانیه تاکید کرد که جنگ با ایران در جهت منافع استراتژیک آمریکا و یا جامعه بین‌المللی نیست.
هویت نفت‌کشها
رسانه‌ها هویتِ دو کشتی را چنین اعلام کرده‌اند که نفت‌کشِ نخست «فرانت آلتایر» (Front Altair) نام دارد و ازآنِ نروژ است که با پرچمِ جزایرِ مارشال، با بارِ اتانول، از قطر راهیِ تایوان بوده است. مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، الله‌مراد عفیفی‌پور، از خاموش‌کردنِ کاملِ آتش‌سوزیِ این کشتی خبر داده است.
 کشتیِ دوم نیز «کوکوکا کاریجس» (Kokuka Courageous) نام داشته که در اجاره‌ی یک شرکتِ سنگاپوری بوده و با پرچمِ پاناما از بندرِ الجبیلِ سعودی، با محموله‌ی متانول، راهی تایوان بوده است.
جزئیات انفجارها
به گزارشِ «مردم‌سالاری آنلاین»، نخستین نفت‌کش ساعتِ ۸ و ۵۰ دقیقه‌ در فاصله‌ی ۲۵ مایلی جاسک (شرقِ استانِ هرمزگان) دچار حادثه می‌شود و ۲۳ ملوانِ این کشتی پس از سانحه خود را به آب می‌اندازند که با هماهنگی و هدایتِ مرکزِ جست‌وجو و نجاتِ دریاییِ هرمزگان ازسویِ یک فروند کشتیِ عبوری از آب گرفته و به شناوری ایرانی تحویل داده می‌شوند.
درست پس از یک ساعت از آتش‌سوزیِ کشتیِ نخست، در ساعتِ ۹ و ۵۰ دقیقه، نفت‌کشِ دوم در فاصله‌ ۲۸ مایلیِ جاسک دچارِ آتش‌سوزی می‌شود و خدمه‌ این کشتی نیز، همچون کشتیِ نخست، خود را به آب می‌اندازند که آنان نیز که ۲۱ تن بودند با هماهنگی و هدایتِ مرکزِ جست‌وجو و نجاتِ دریاییِ هرمزگان از آب گرفته شده به شناوری ایرانی تحویل داده می‌شوند.
«حمید بعیدی‌نژاد»  سفیر ایران در لندن نیز درتوئیتر خود نوشت: «‏سفارت کشورمان در لندن با ارسال یادداشتی به سازمان بین‌المللی دریانوردی جزئیات عملیات نجات کارکنان کشتی آسیب‌دیده در دریای عمان توسط تیم‌های ایران را ارائه کرد.این عملیات که به تخلیه تمامی خدمه کشتی آسیب دیده انجامید با دریافت درخواست کمک اضطراری در نزدیکترین بندر ایران آغاز شد.» 
حدس درباره انفجار
گمانه‌زنیهایی درباره‌ علتِ آتش‌سوزیها در جریان بود که تریدویندز، روزنامه‌ی نروژی، از برخوردِ اژدر به یکی از این دو نفت‌کش خبر داد و خبرگزاریِ رویترز نیز به نقل از یک کارگزارِ بیمه‌ کشتیرانی گزارش داد که علتِ انفجارِ یکی از نفت‌کشها بیرونی بوده است.
در این میان، ژاپن اعلام داشت که این نفت‌کشها حاملِ محموله‌هایی برای این کشور بوده‌اند. ارتش آمریکا بعد از حمله به دو نفتکش در دریای عمان، صحنه‌پردازی از عاملان حملات را با انتشار یک فیلم ادعایی به پیش برد و نیروهای ایرانی را متهم به جداسازی مینی منفجر نشده از یکی از دو کشتی کرد.
اما خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از شرکت ژاپنی مالک نفتکش آسیب دیده ضمن رد دخالت مین و اژدر، احتمال پرتاب گلوله به سوی این شناور را مطرح کرد.
شرکت کشتیرانی ژاپنی مالک کشتی کوکوکا کارجس (Kokuka Courageous) اعلام کرده که ملوانان این نفتکش لحظاتی پیش از حمله، اجسامی را در هوا مشاهده کردند که این امر نشان می‌دهد این نفتکش براثر برخورد به مین آسیب ندیده است.
آسوشیتدپرس نوشت، این اظهارات با فیلم ارتش آمریکا در تناقض است.
به اعتقاد «یوتاکا کاتادا» (Yutaka Katada) رئیس شرکت کشتیرانی ژاپنی، اجسام مشاهده شده از سوی ملوانان در هوا، به احتمال زیاد گلوله است؛ ضمن آنکه با توجه به خسارات وارد شده فراتر از خط تراز کشتی با سطح آب (واترلاین) است، امکان دخالت اژدر و مین در این حملات وجود ندارد.
خبرگزاری رویترز نیز امروز به نقل از هیروشیگه سکو (Hiroshige Seko) وزیر صنعت ژاپن اعلام کرد که حمله اخیر به نفتکش‌ها در دریای عمان، محور بحث وزیران انرژی و محیط زیست گروه ۲۰ در اجلاس روزهای آتی خواهد بود.این اجلاس در ۲ روز آینده (شنبه و یکشنبه) در شهر کاروایزاوای (Karuizawa) ژاپن برگزار می‌شود.
اجلاس سران ۲۰ قدرت اقتصادی جهان نیز هفتم و هشتم تیرماه در شهر اوازکا برگزار خواهد شد.
 افزایش قیمت نفت و طلا
رویترز گزارش داد که قیمت نفت برای دومین روز متوالی به دنبال سانحه دو نفتکش در دریای عمان افزایش یافت و نگرانی‌ها درباره کاهش جریان نفت انتقالی ازطریق تنگه هرمز، قیمت نفت در معاملات امروز به ۶۱.۸۱ دلار رساند.
براساس این گزارش، نگرانی درباره کاهش جریان نفت انتقالی از طریق یکی از مسیرهای کلیدی کشتیرانی جهان شدت گرفته است، این سانحه که در نزدیکی تنگه هرمز رخ داد، قیمت نفت را روز پنجشنبه تا ۴.۵ درصد بالا برد. براین اساس، هر بشکه نفت برنت با ۵۰ سنت افزایش ۶۱.۸۱ دلار در هر بشکه فروخته شد. نفت خام آمریکا با ۲۱ سنت افزایش ۵۲.۴۹ دلار در هر بشکه معامله شد.
در این میان، اوپک نیز هفته‌های آتی درباره ادامه یا عدم ادامه توافق کاهش تولید تصمیم‌گیری خواهند کرد؛ البته اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تقاضا برای نفت امسال تا ۱.۱۴ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که ۷۰ هزار بشکه در روز کمتر از انتظار است.
خالی بندی آمریکایی
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه در توییتی خصمانه ایران را مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان دانست و نوشت: ارزیابی آمریکا این است که ایران مسئول حملات دریای عمان است.
مایک پمپئو که روز پنجشنبه با پاسخ قاطع رهبر معظم انقلاب اسلامی در نفی مذاکره با دولت ترامپ روبه رو شد، در نشست خبری فوق العاده تلاش کرد با مرتبط کردن حادثه آتش سوزی دو نفتکش در دریای عمان به ایران، شکست کارزار فشار حداکثری بر تهران را بپوشاند.
پمپئو در این نشست خبری کوتاه که بدون پاسخ دادن به پرسشی برگزار شد، مدعی شد: هیچ کسی جز نیروهای مورد حمایت ایران نمی‌تواند به این دقت و پیچیدگی به کشتی‌ها حمله کند.
وی در این اظهارات که به خوبی نشان دهنده شکست سیاست خارجی افراطی دولت ترامپ بود، حادثه این نفتکش را تازه ترین اقدام جمهوری اسلامی علیه منافع ایالات متحده و متحدان آن دانست.
وزیر خارجه آمریکا که کشورش مبدع تروریسم اقتصادی در جهان است، بدون ارائه هیچ گونه شواهد و مدارکی مدعی شد حادثه خرابکاری چهار کشتی در بندر الفجیره، انفجار خط لوله انتقال نفت عربستان سعودی، شلیک موشک به منطقه سبز بغداد و همچنین حمله به فرودگاه‌های عربستان به ایران ارتباط دارد.
پمپئو ادعای خود را اینگونه توجیه کرد که در ۲۲ آوریل، ایران به جهان قول داد که گذر نفت از تنگه هرمز را مختل خواهد کرد و الان به این وعده عمل می‌کند.
وی با این ادعا که اقدام‌های ایران بر آزادی ناوبری در دریاها تاثیر گذاشته است، اظهار داشت: نخست وزیر آبه شینزو سفر تاریخی به ایران انجام داد تا از ایران بخواهد وارد گفت وگو شود، رهبر ایران این درخواست را رد کرد و گفت هیچ پاسخی به ترامپ نخواهیم داد.
وزیر خارجه آمریکا بدون در نظر گرفتن تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره همکاری‌های ایران و ژاپن گفت که ایران با حمله به نفتکش ژاپنی در خارج از آبهای خود به دولت ژاپن توهین کرد.
پمپئو با اشاره به اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره حادثه این نفتکش‌ها گفت: وزیر خارجه ایران گفته است با شک و تردید نمی‌توان به این حملات پاسخ داد. ممکن است این مساله برای ظریف خنده دار باشد اما هیچ کسی دیگری اینگونه فکر نمی‌کند.
وی افزود: ایران با این اقدام‌ها می‌خواهد کارزار فشار حداکثری موفق ما برداشته شود. به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم این کارهای ایران ادامه یابد. جامعه جهانی اقدام‌های ایران در هدف گرفتن بی گناهان و کشتی‌های تجاری را تایید نمی‌کند.
سید عباس موسوی در واکنش به اتهام‌زنی بی‌اساس وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: مسئولیت تامین امنیت تنگه هرمز، بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و نشان دادیم که در سریع‌ترین زمان ممکن به کمک ملوانان کشتی‌های دچار سانحه رفتیم و آنها را نجات دادیم.
وی افزود: ظاهراً برای آقای پمپئو و سایر دولتمردان آمریکایی متهم کردن ایران در حادثه مشکوک و تاسف‌بار برای نفتکش‌ها راحت‌ترین و ساده‌انگارانه‌ترین کار است. در حالیکه نخست‌وزیر ژاپن برای کاهش تنش‌ها، با نفر اول جمهوری اسلامی ایران در حال دیدار است کدام دست‌های پنهان بدنبال اثرگذاری بر این تلاش‌ها در منطقه است و چه کسانی از آن سود می‌برند؟!
وی عنوان کرد: آقای پمپئو! این تشکیک نه تنها شوخی و خنده‌دار نیست بلکه نگران‌کننده و هشدارآمیز است.
 شکست نشست شورای امنیت
جلسه روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که به پیشنهاد آمریکا برای بررسی حادثه آتش سوزی نفتکش‌ها در دریای عمان تشکیل شد همچون شکست‌های متعدد آمریکا در برابر ایران، بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت و این نمایش شبانه واشنگتن علیه تهران هم بی ثمر ماند.
منصور العتیبی نماینده کویت در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت در پایان این نشست که عصر پنجشنبه به صورت غیر علنی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در این نشست اطلاعات اولیه این حادثه بیان شد.
وی افزود: در این خصوص هیچ‌سند و شواهدی ارائه نشده و لازم است تحقیقات ادامه یابد.
رئیس دوره ای شورای امنیت درباره اینکه آیا ایران پشت این حادثه بوده است یا خیر، هیچ پاسخی نداد و گفت که نام هیچ کسی برده نشده است.
اما جاناتان کوهن سفیر آمریکا در سازمان ملل که با دست خالی از این نمایش ساختگی خارج شده بود با تکرار ادعای وزیر خارجه آمریکا بدون ارائه هرگونه شواهد و حتی پاسخ به سوالات، ایران را در این ماجرا متهم کرد.
وی افزود که آمریکا با ادامه کارزار فشار حداکثری ایران را به میز مذاکره خواهد آورد.
 بالارفتنِ بهای نفت
حزام الحزام، استادِ دانشگاه و کارشناسِ عربستانی ساکنِ لندن، پس از این سانحه در توئیتر نوشت: «امارات همچنان امنیتِ منطقه را پس از هدف قرار گرفتن نفت‌کشها در دریای عمان به بازی گرفته و آن را به خطر انداخته است و به همین دلیل پیش از حادثه اعلام حالتِ فوق‌العاده کرده بود. دلیلِ این کار این است که رضایتِ آمریکا برای حمله‌ی نظامی به ایران و حمایت عمان و پاکستان را جلب کند.»
حزام به این واقعیت اشاره کرده است که ایران هر اندازه هم که گرفتارِ تحریمهای اقتصادی باشد آن اندازه نادان نیست که روندِ کشتیرانی را به این شیوه تهدید و تعطیل کند.
این کارشناسِ عرب درباره‌ی حادثه‌ی نفت‌کشها در بندرِ الفجیره که چندی پیش رخ داد نیز گفت که آن سانحه را سازمانِ اطلاعاتِ امارات به سرکردگیِ محمد دحلان، مشاورِ محمد بن زاید، با هدفِ برافروختنِ جنگ علیه ایران ترتیب داده بود.