اتاق گفت وگوی فرهنگیان تشکیل می شود

هدی هاشمی
خبرنگار
دیروزسخنگوی دولت با فعالان صنفی معلمان دیدار کرد. وعده‌ای که علی ربیعی هفته پیش در جریان استعفای وزیر آموزش و پرورش رسانه‌ای کرد. او قول داده بود تا ظرف یک هفته آینده دیداری با فعالان صنفی معلمان خواهد داشت تا از نزدیک با مشکلات معلمان آشنا شود. دیروز ساختمان اصلی وزارت آموزش و پرورش میزبان تشکل‌هایی همچون کانون صنفی معلمان تهران، کانون صنفی مدرسین دانشگاه فرهنگیان، انجمن اسلامی معلمان ایران، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و سازمان معلمان ایران بود که هر یک از نمایندگان این تشکل‌ها درباره مشکلات خود بی‌واسطه با دستیار اجتماعی رئیس جمهور و سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش سخن گفتند. آنها از علی ربیعی خواستند تا مشکلات معلمان را به اطلاع رئیس جمهور برساند. در این نشست هر کدام از فعالان صنفی معلمان خواسته‌ها و مطالبات مختلفی را مطرح کردند. انجمن اسلامی معلمان ایران عنوان کردند که استقلال را به وزارت آموزش و پرورش برگرداند. آنها از سرپرست وزارت آموزش و پرورش خواستند تا از افراد متخصص در سمت‌های مختلف استفاده کند. همچنین معلمان صنفی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی هم اظهار کردند که دولت از وزارت آموزش و پرورش حمایت کند و بودجه‌ای به آن اختصاص دهد تا معوقات فرهنگیان پرداخته شود. سازمان معلمان ایران هم از سخنگوی دولت درخواست کردند که به جایگاه و وضعیت اجتماعی معلمان رسیدگی کند، بسیاری از معلمان فرسوده و ناامید شده‌اند آنها از دولت خواستند تا مسأله معیشت معلمان را جدی بگیرند و پایانی بر تبعیض و بی‌عدالتی در پرداخت به معلمان داشته باشند. مهمترین خواسته اعضای کانون صنفی معلمان ایران هم آزادی معلمان زندانی و رسیدگی به وضعیت معلمان معلق از کار بود. آنها از سرپرست وزارت آموزش وپرورش مطالبه کردند تا فضای کلاس‌های درس را از حالت امنیتی خارج کند تا معلم براحتی بتوانند در کلاس درس فعالیت کند. علاوه بر این مجمع فرهنگیان ایران اسلامی هم خواهان تربیت معلمان حرفه‌ای و اجرایی شدن سند تحول شدند. اولویت اصلی معلمان اما توجه به وضعیت معیشت‌شان بود. آنها از ربیعی خواستند تا کرامت انسانی‌شان حفظ شود و از دولت خواستند جایگاه معلمان و حفظ کرامت انسانی آنها را در نظر داشته باشد و کاری کند که به فرهنگیان همانند گذشته به چشم افرادی مورد اعتماد و مورد قبول نگاه شود.سخنگوی دولت در این نشست از معلمان خواست تا گفت‌و‌گو میان خودشان و بدنه وزارت آموزش و پرورش را بیشتر کنند. علی ربیعی تأکید کرد: گفت‌وگوها در جامعه و در خانه‌ها کم شده است و احتمالاً جمع حاضر که در مدارس حاضر هستند بیشتر به این موضوع پی برده‌اند. فقدان حرف زدن و گفت‌وگو در جامعه احساس می‌شود که از دو جهت می‌توان آن را بررسی کرد، یکی بین دولت و جامعه و یکی هم بین گروه‌های مختلف است که در کنار آن فقدان ارتباط عاطفی و مهربانانه هم به ما لطمه می‌زند. بر همین اساس ما برنامه‌ای ریخته‌ایم تا بین وزرا و نهادهای مختلف علمی گفت‌وگوهایی انجام شود.
ربیعی با تأکید بر این‌که گفت‌وگو نیاز دوام و قوام اجتماعی ما است، اظهار کرد: جامعه بیش از همیشه مطالبه گر شده و فشارها به دولت بی‌سابقه و بی‌حد و حصر شده است. بی‌نظیرترین فشارها به اقتصاد ما آمده است تا جایی که ترامپ سال گذشته بر از بین رفتن نظام تأکید داشت در حالی که امروز از مذاکره حرف می‌زند.


سخنگوی دولت با تأکید بر این‌که دوران سختی برای اداره کشور به وجود آمده است، اظهار کرد: «جامعه ناآرام، فشار بیشتر» استراتژی ترامپ علیه کشورمان بوده است و حالا با توجه به مقداری آرامش یافتن جامعه شرایط کمی متفاوت شده است.سخنان و مطالبات دوستان فرهنگی ما در این جلسه و برگزاری جلسات مشابه آن باید تداوم پیدا کند. مهمترین مسأله مدیریتی ما ذی‌نفعان غیر مرتبط هستند که فشارهای زیادی به مدارج متفاوت مدیریتی وارد می‌کنند و استقلال مدیریت را از میان می‌برند.
ربیعی با اشاره به عملکرد وزیر قبلی آموزش و پرورش تصریح کرد: سنت‌های خوبی هم در زمان آموزش و پرورش آقای بطحایی وجود داشت و در زمان آقای نجفی که مربوط به سال‌های دوری است هم سنتهای خوبی وجود داشت. پشت آقای حسینی ایستادن و از او حمایت کردن توسط فرهنگیان، رمز موفقیت او خواهد بود بویژه که آقای حسینی از خانواده فرهنگیان هستند و معرفی شدن‌شان به عنوان وزیر به مجلس بستگی به همین حمایت‌ها دارد.
او به معلمان وعده داد تا دو هفته دیگر جلسه‌ای با آنها داشته باشد و مطالبات اصلی معلمان را با رئیس جمهور در جریان می‌گذارد و پاسخ را تا دو هفته دیگر به آنها خواهد داد.
میز گفت‌و‌گو تشکیل می‌دهم
سرپرست جدید آموزش و پرورش هم در این دیدار تأکید کرد: آموزش و پرورش یک لشکر خفته است و ما با برخی ظرفیت‌ها می‌توانیم این لشکر خفته را بیدار کنیم. من در خراسان و در استانداری ۹ میز گفت‌وگو در رابطه با حوزه کارگری، جوانان، اعضای فرهنگ و هنر تشکیل دادم اما اگر وقت شما اجازه دهد، می‌خواهیم که این میز گفت‌وگو را به شکل نظام‌مند تشکیل دهیم. وقتی سیر تحول دولت‌ها را نگاه می‌کنیم اولین سیر دولت سیاسی است، پس از آن دولت‌ها به سیر امنیتی نزدیک می‌شوند. پس از گذشت سیر امنیتی، دولت‌ها اقتصادی شده و در ادامه دولت‌ها تبدیل به دولت خدمتگزار می‌شوند. این در تمام دنیا یک بحث جهانی است. وقتی دولتی خدمتگزار می‌شود عریض و طویل خواهد شد. دولت عریض و طویل مانعی برای تسریع در خدمت‌رسانی است پس از آن دولت‌ها به این نتیجه رسیدند که اگر کوچکتر و منسجم‌تر باشند، موفق‌تر خواهند بود اما مشارکت نظام‌مند مردمی باید توسعه یافته و بزرگتر شود.
سیدجواد حسینی اضافه کرد: من آموزش و پرورش استان خراسان را با ۹۰ هزار معلم اداره می‌کردم. ما یک تشکل با نام پارلمان معلمان ایجاد کردیم که در آن تمام کارگروه‌های معلمان عضو هستند و نقش‌آفرینی می‌کنند. البته در این میان یک پارلمان مجازی هم شکل گرفت که در آنجا همه معلمان حق اظهارنظر داشتند. ما توانستیم با یک هزینه پائین یک سود بسیار بالا را با تصمیم‌گیری خود معلمان رقم بزنیم. این مسأله با یک مشارکت نظام‌مند عملی خواهد شد.
سرپرست آموزش و پرورش ادامه داد: برخی به مشارکت‌ محدود اعتقاد دارند مشارکت واقعی ایده‌آل‌تر است به این معنا که مشارکت مستمر به عنوان جوهره اصلی و قانونی مدنظر قرار گیرد که این مسأله در بندهای سند تحول و قانون اساسی اشاره شده است ما هم پارلمان معلمان را بر اساس سند تحول ایجاد کردیم زیرا معتقدیم مشارکت ‌نظام‌مند است که می‌تواند خواسته‌ها را محقق کند. وقتی بدنه معلمان یک گفت‌وگوی قالب را ترویج کند، آنجاست که ضریب نفوذ آقای بطحایی، فانی، دانش‌آشتیانی و حتی من افزایش پیدا می‌کند و در همین راستاست که آموزش و پرورش استقلال می‌یابد. البته این گفتارها ساده است اما در عمل دشوار هستند.