فردای پرسپولیس و استقلال؛ کسی نمی‌داند!

علی مغانی


«بلاتکلیفی»؛ این مناسب‌ترین توصیف از وضعیت این روزهای پرسپولیس و استقلال است.


پرسپولیس فصل فوتبالی ۹8-۹7 را با دو قهرمانی در لیگ و جام حذفی تمام کرده و استقلال فقط توانسته سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند که در حالت طبیعی، برای آنها موفقیت چشمگیری به شمار نمی‌رود اما هر دو تیم وزارت ورزش، چه قرمزهای شادمان و چه آبی‌های تلخ‌کام در روزهای پیش فصل لیگ نوزدهم، وضعیتی کاملا مشابه دارند. هر دو بلاتکلیف و در وضعیتی معلق، به فرداهایی بس روشن امید بسته‌اند.
در پرسپولیس، وقتی ایرج عرب برخلاف مصاحبه توأم با ناامیدی اول هفته، اعلام کرد پول طلب فصل گذشته برانکو آماده شده، موجی از خوشحالی در صفحات و کانال‌های هواداری پرسپولیس جاری شد اما فقط چند ساعت بعد، مصاحبه‌ای از برانکو در کرواسی روی خروجی خبرگزاری‌ها رفت که مربی موفق قرمزها به صراحت گفته بود: «پولم را می‌گیرم اما نمی‌مانم».
درباره آینده پرسپولیس و مربی محبوب شان گفته می‌شود که در این مدت، مکالمه کوتاهی بین مدیران باشگاه با برانکو برقرار شده و در آن همه چیز، از جمله صحبت بر سر فصل آتی، به تسویه حساب سال گذشته موکول شده اما آنچه که هواداران پرسپولیس را نگران می‌کند، این است که فصل نقل و انتقالات چند روزی است آغاز شده و در روزهایی که رقبایی مثل تراکتورسازی و سپاهان در بازار نقل و انتقالات با شدت و قدرت مشغول به فعالیت هستند، پرسپولیس عملا هیچ فعالیتی در بازار نداشته و به جز حدس و گمان‌های روی کاغذ، هیچ اتفاق عملی برای ترمیم نقاط ضعف آنها رخ نداده. این نگرانی‌ها وقتی بیشتر می‌شود که گفته می‌شود چند ستاره تاثیر‌گذار پرسپولیس مثل بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده و علیپور، پیشنهادهای اغوا‌کننده‌ای دارند.
در اردوی آبی‌ها هم هوا آفتابی‌تر نیست. قریب به دو هفته است که نام استراماچونی به‌عنوان مربی فصل آینده استقلال مطرح شده، ولی فعلا جز تصویر دست دادن دو نفر در صفحه شخصی علی خطیر و رفت و برگشت دو دستیار او، خبر قطعی و رسمی از قرارداد مربی اسبق اینترمیلان با استقلال منتشر نشده. در بازار نقل و انتقالات هم شایعاتی شنیده می‌شود که هواداران را نگران می‌کند. به جز دو دروازه‌بان ناراضی که گویا دیگر تحمل هم‌نشینی با هم را ندارند، وریا غفوری، علی کریمی و روزبه چشمی همگی بازیکنان آزاد هستند که قرارداد جدیدی نبسته‌اند. پاتوسی هم وضعیت مبهمی دارد و فعلا از ریگی و بلبلی به‌عنوان برگ برنده‌های استقلال در بازار این فصل نام برده می‌شود. کمتر از ۴۵ روز دیگر به آغاز لیگ نوزدهم باقی مانده و دو تیم پرهوادار تهرانی در وضعیتی هستند که ابدا خوشایند هواداران نیست؛ وضعیت بلاتکلیفی!