انتقاد از سياست خارجي‌ در دو مجلس

آرمان: در روزهای اخیر اتفاقاتی پیش آمده که نمایندگان مردم در دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را به انتقاد از برخی مسائل در حوزه سیاست خارجی واداشته است. علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از بی‌خبری مجلس و وزارت خارجه نسبت به پیام نماینده سلطان قابوس برای ایران انتقاد کرد. وی در مورد رفتار اروپایی‌ها با برجام بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفت: ما باید به همان مهلت دوماهه که به اروپا دادیم عمل کنیم. اگر اینها اقدام قابل قبولی انجام ندادند همان 18تیر اقدامات بعدی را انجام دهیم و خیلی معطل آنها نشویم. نماینده تهران با اشاره به دیدارهای دیپلماتیکی که این روزها در ایران انجام می‌شود ادامه داد: این کشورها نگران منافع خودشان هستند و ژاپن هم شامل این اصل می‌شود.
‌بی‌اطلاعی!
بارها پیش آمده که مسئولان دولت و مجلس شورای اسلامی از وجود نهادهای موازی در برخی حوزه‌ها گلایه کنند و از بی‌اختیاری و بی‌اطلاعی خود نسبت به این حوزه‌ها گله داشته باشند. چندی پیش بود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در واکنش از بی‌اطلاعی خود نسبت به سفر بشار اسد به ایران و عدم حضور در جلسه با رئیس‌جمهور از سمت خود استعفا داد که با میانجیگری برخی مسئولان استعفای خود را پس گرفت و راضی به بازگشت شد. این بار نیز مساله‌ای مشابه رخ داده و مجلس و دولت هر دو از سفر میانجی عمانی به ایران اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: اینکه ژاپن می‌خواهد میانجیگری کند و یا اگر از طرف سلطان قابوس نماینده‌ای آمده است، نه مجلس و نه حتی وزیر خارجه در جریان نبوده‌‎اند و این روش بدی است که مسئولان قانونی در جریان این امور نیستند. ما نمی‌دانیم چه پیامی آورده شده است و چه پاسخی داده شده است و این خوب نیست. مطهری با بیان اینکه گزارشی در این زمینه به مجلس ارائه نمی‌شود، اظهارکرد: وقتی وزیر خارجه خبر ندارد ما نیز خبر نداریم، اطلاعاتی که ما داریم این است که وزیر امور خارجه به صورت مستقیم در جریان امور نبوده است و نقشی نداشتند و این درست نیست. چرا که دستگاه رسمی دیپلماسی کشور وزارت خارجه است و باید در جریان باشند.
‌ عهدشکنی


آیت‌ا... عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با «فارس»، با اشاره به سفر وزیر امور خارجه آلمان به ایران گفت: وزیر خارجه آلمان در سفر به تهران گفته است که کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران در مقابل نقض عهد آمریکایی‌ها را نمی‌پذیریم. حال آنکه این سخنان، برخلاف همه موازین حقوقی و حتی حقوق مدنی آلمان است که در سال 2001 اصلاح شده است. وی افزود: از طرف دیگر، این سخنان برخلاف مبانی حقوق قراردادهای خود کشورهای اروپایی است و اگر اروپایی‌ها همانطور که ادعا می‌کنند به برجام متعهد هستند، باید در اسرع وقت نسبت به جبران خسارات ناشی از خروج آمریکا از برجام اقدام کنند. نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وزیر آلمانی از ابتدایی‌ترین وظیفه حقوقی اروپایی‌ها در ایفای تعهد صریح در برجام طفره می‌رود، خاطرنشان کرد: این سخنان، برخلاف قوانین بین‌المللی است و آلمانی‌ها حتی به نظریه‌های حقوقدانان آلمانی و اروپایی هم عمل نمی‌کنند و از ایران می‌خواهند فشارها و تعهدات را بپذیرد و طرف مقابل نیز به تعهدات خودشان عمل نکنند. کعبی با اشاره به خسارات فراوان وارد شده به ایران، ناشی از نقض برجام و وعده‌های توخالی اروپایی‌ها گفت: در حقوق مدنی آلمان راه‌های اجبار به انجام تعهد هم پیش‌بینی شده، که جبران خسارت، کف نقض تعهد است و بالاتر از جبران خسارت، الزام متحدٌ لَه به تعهدات حقوقی است که با این سخنان بی‌پرده وزیر آلمانی‌، آن‌ها همین را هم دارند نقض می‌کنند. استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نیاز است جامعه حقوقی کشور و وزارت خارجه درباره سخنان بی‌پرده وزیر خارجه آلمان و نقض قوانین و مقررات حقوقی موضع‌گیری کنند، اظهار داشت: در ساده‌ترین مفاهیم حقوقی بین‌المللی آمده است که اگر یک طرف متعهد بشود و بعد تعهدات خود را نقض کند، متحد له می‌تواند اقدام متقابل انجام دهد. این در حالی است که ایران، حتی مهلت ۲ ماهه هم داده است. عضو مجلس خبرگان گفت: متأسفانه اروپایی‌ها با اتلاف وقت و وعده‌های توخالی، در عمل از انجام تعهدات حقوقی طفره می‌روند.