در مراسم اولین سالگرد ارتحال، با حضور شخصیت‌های سیاسی، علمی و فرهنگی صورت گرفت تجلیل از شخصیت و مقام علمی و معنوی دکتر احمد احمدی

بخش خبری: همزمان با نخستین سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام والمسلمین دکتراحمد احمدی استاد برجسته حوزه و دانشگاه و رئیس فقید سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها «سمت»، مراسم بزرگداشت شخصیت و مقام علمی این استاد برجسته کشور با حضور شخصیت‌های حوزوی، دانشگاهی، علمی، سیاسی و اقشار مختلف دوستدار این استاد فرهیخته در سالن اجتماعات سازمان «سمت» برگزار شد.
دراین مراسم که حجت‌الاسلام سید حسن خمینی به نمایندگی از بیت حضرت امام، حجت‌الاسلام مسعود خامنه‌ای به نمایندگی ازسوی رهبر معظم انقلاب و سرکار حاجیه‌خانم عفت مرعشی به نمایندگی از بیت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شرکت داشتند، دکترمنصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر اعرافی رئیس حوزه علمیه قم و دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند و گوشه‌هایی از مراتب شخصیتی، علمی و معرفتی مرحوم دکتراحمدی را برشمردند.
رئیس مجلس در این مراسم گفت: حجت‌الاسلام احمد احمدی جدا از دسته بندی‌های سیاسی بر رشد عقلانی و استدلالی جامعه تاکید داشت.ایشان یک شخصیت جامعی داشت هم یک معلم پارسا بود و هم در دانشگاه تهران یکی از اساتید بزرگ بود.
علی لاریجانی با اشاره به خصوصیات اخلاقی ممتاز حجت‌الاسلام احمدی افزود: ایشان علاوه بر اخلاقیات ممتاز در ترجمه آثار فلسفی دقیق و منظم بود در کتاب "تاملات دکارت" که با دقت کار می‌کردند و در کتاب "نقد تفکر فلسفی غرب" نیز که متن کاملاً منقح و روان دارد. کتاب "مابعدالطبیعه اخلاق کانت" که متن سختی داشت ایشان بسیار خوب آن را ترجمه کردند.


وی با بیان اینکه ترجمه آثار کار ساده‌ای نیست ادامه داد: مترجم هم باید بتواند در ترجمه خوب ورود کند هم اینکه فکر نویسنده را به زبان بیاورد.
لاریجانی با اشاره به تبحر خاص استاد احمدی در ترجمه آثار فلسفی اظهار داشت: پاورقی‌های ایشان نیز در ترجمه آثار بسیار مهم است مثلاً در شک دکارتی را انسان مقرب به ابن سینا مقایسه می‌کند و این ظرایف را در پاورقی‌ها نیز می‌آورد.
رئیس مجلس با اشاره به تاکید حجت‌الاسلام احمدی بر استدلال در جامعه افزود: جامعه در مناسبات خود به جای هیجانات استدلال را به کار ببرد مبانی عقلانی را به کار برد و این امر سبب ارتقای جامعه است.
لاریجانی تاکید کرد: باید بدانیم که رشد یافتگی در تفکر سیاسی یک جامعه تا حد زیادی به رشد عقلانی یک جامعه مربوط است. وی ادامه داد: نباید مایوس بود بلکه باید در این زمینه تلاش کرد و البته دلیلی هم ندارد که همه مباحث فلسفی در جامعه رشد یابد اما تعلق خاطر حجت‌الاسلام احمدی به استدلالی بسیار زیاد بود و برای ایشان برای تکامل جامعه یک امر مهم است.
رئیس مجلس تصریح کرد: حجت‌الاسلام احمدی برای دسته بندی‌های سیاسی متعارف در جامعه یک نگرانی‌های برای کل امت اسلامی داشت، شیفتگی راه امام داشت درس‌های ایشان کلان‌تر از بحث‌های سیاسی بود؛ تحقق عدالت یکی از مسائلی بود که موجب نگرانی ایشان می‌شد.
لاریجانی با بیان اینکه حجت‌الاسلام احمدی با عقیده خود زندگی می‌کرد، سازمان سمت یکی از بنیان‌هایی بود که ایشان گذاشت و سمت کتاب‌هایی را هم در زمینه علوم انسانی هم در زمینه علوم دیگر ترجمه و تالیف کرده است.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور هم با اشاره به عمق شخصیت علمی زنده یاد حجت‌الاسلام احمدی گفت: وی ذات و شخصیت فیلسوف اسلامی داشت و عمری را در این راه طی کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی اظهار داشت: دکتر احمدی در جوانی به علامه طباطبایی نزدیک شد و تا پایان عمر با علاقه در راه او زندگی کرد.
حجت‌الاسلام اعرافی با تاکید بر الهام گیری مرحوم احمدی از علامه طباطبایی اظهار داشت: دکتر احمدی وارد وادی فلسفه غرب شد و با دقت کار را دنبال کرد و با توجه به اینکه به زبان انگلیسی آشنایی داشت و از منابع اصلی بهره‌برداری می‌کرد، توانست به توفیقات خوبی دست یابد.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور مراقبت از بیت المال را از دیگر خصوصیات دکتر احمدی برشمرد و گفت: وی در ارتباطات مردمی تعامل داشت و سیاست ورزی منصف در جمهوری اسلامی ایران بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این مراسم با اشاره به اهمیت شخصیت علمی دکتر احمدی اظهار داشت: من در دانشگاه شاگرد دکتر احمدی بودم و خود را مکلف به شرکت در این مراسم دانستم.
منصور غلامی افزود: دکتر احمدی علاقه وافر و مستمری به تدوین متون علوم انسانی داشت و بعد از 40 سال از تاسیس سازمان سمت هنوز شور و علاقه زیادی به این کار داشت و همیشه دغدغه داشت که سازمان سمت بتواند مسئولیت خود را به نحو کامل انجام دهد.
وی گفت: حوزه علوم انسانی حوزه پرتنش و سنگینی است و ماموریت اندیشه ورزان در این حیطه همگام با اهداف حضرت امام (ره) همچنین توصیه‌های مقام معظم رهبری بسیار دقیق و دشوار است.
غلامی با ذکر خاطره‌ای از دکتر احمدی گفت: وی همه کتاب‌های سازمان سمت را قبل از چاپ می‌خواند که کار سختی است.
وزیر علوم در مورد ماموریت سازمان سمت در آینده گفت: در شرایط کنونی در مراکز علمی و پژوهشی با مباحث علوم انسانی و اسلامی به عنوان بحث چالشی روبرو هستیم.
مرحوم دکتراحمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنیانگذار سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها بود و حدود 33 سال مدیریت این سازمان را برعهده داشت. وی همچنین از موسسان دانشگاه تربیت مدرس بود و در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم تهران در این مجلس حضور یافت.
استاد احمدی از مصادیق انسان‌هایی بود که خود را با زیور ایمان و دانش آراسته بود و سخت‌کوشی وی از اهتمام به نهادسازی تا توسعه علوم کمتر دیده شده و فعالیت چند دهه در مراکز مختلف علمی کشور و تلاش برای وحدت حوزه و دانشگاه از جمله خدمات فراوان ایشان به ساحت علم و کشور است. از دیگر ویژگی‌های برجسته این استاد فقید حوزه و دانشگاه، صداقت ایشان بود و بدون آنکه بخواهد دانش گسترده خود را به رخ دیگران بکشد، این صفت والا در حد بالای کمال در او متجلی بود و علاوه بر آن یک زندگی هدفدار را در کمال سختی و مشقت پشت‌سر گذاشته بود.
وی با اهتمام فراوان کارهای علمی و اجرایی را دنبال و در عین حال دغدغه دینی و اخلاقی بی‌شائبه در وجود و شخصیت ایشان به آشکارا دیده می‌شد. جاه و مقام و پست و منصب و موقعیت برای او مهم نبود و کمالات نفس برای ایشان ارزشمند بود. دکتراحمدی به شدت ضابطه‌گرا و منظم بود و از مقرراتی که وضع می‌شد، به هیچ عنوان عدول نمی‌کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدی حق بزرگی بر گردن علوم انسانی دارد و خدمات بسیار ارزشمندی در این حوزه داشته است. مهمترین دغدغه علمی دکتراحمدی، خود علم بود و آنچه در زندگی‌نامه ایشان بیش از هر چیز برجستگی دارد، کوشش و تلاش بی‌وقفه او برای طی مدارج علمی یکی پس از دیگری و انتقال این علوم به نسل‌های آینده است.
سایر اخبار این روزنامه
پس از دو دور مذاکرات خصوصی رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ژاپن و هیات‌های عالیرتبه دو کشور مطرح شد ابراز خوشبینی نسبت به آینده و تحولات مثبت در منطقه ایران در تولید سوزن ریل قطار به خودکفایی رسید استانداران گلستان و کهگیلویه و بویراحمد منصوب شدند رونمایی از 10 سامانه فوق پیشرفته نظامی در اصفهان نگرانی مردم مصر از تسهیل اعطای تابعیت این کشور به صهیونیستها ترامپ دستور اعزام هزاران نیرو به چهار کشور عربی را صادر کرد درخواست مقتدی صدر از عربستان برای بازسازی قبرستان بقیع ترامپ و بایدن بار دیگر به جان هم افتادند در پیامی رهبر انقلاب درگذشت آیت‌الله محقق کابلی را تسلیت گفتند تحلیل سیاسی هفته رئیس مجلس مطرح کرد: حضور نخست‌وزیر ژاپن در ایران بیانگر رویکرد عقلایی ایران در حل مسائل بین المللی دکتر عراقچی: تحریم‌های اقتصادی آمریکا امنیت منطقه را هدف قرار داده است در مراسم اولین سالگرد ارتحال، با حضور شخصیت‌های سیاسی، علمی و فرهنگی صورت گرفت تجلیل از شخصیت و مقام علمی و معنوی دکتر احمد احمدی وزیران خارجه آلمان و سوئد تاکید کردند نابودی برجام به نفع هیچ‌کس نیست رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: تحریم‌ها و فشارهای آمریکا علیه ایران، ظرفیت خود را از دست داده است پس از دو دور مذاکرات خصوصی رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ژاپن و هیات‌های عالیرتبه دو کشور مطرح شد ابراز خوشبینی نسبت به آینده و تحولات مثبت در منطقه پس از دو دور مذاکرات خصوصی رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ژاپن و هیات‌های عالیرتبه دو کشور مطرح شد ابراز خوشبینی نسبت به آینده و تحولات مثبت در منطقه پس از دو دور مذاکرات خصوصی رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ژاپن و هیات‌های عالیرتبه دو کشور مطرح شد ابراز خوشبینی نسبت به آینده و تحولات مثبت در منطقه پس از دو دور مذاکرات خصوصی رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ژاپن و هیات‌های عالیرتبه دو کشور مطرح شد ابراز خوشبینی نسبت به آینده و تحولات مثبت در منطقه پس از دو دور مذاکرات خصوصی رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ژاپن و هیات‌های عالیرتبه دو کشور مطرح شد ابراز خوشبینی نسبت به آینده و تحولات مثبت در منطقه