ترافیک دیپلماسی بعد از اولتیماتوم ایران

گروه سیاسی: 2 روز بعد از سفر وزیر خارجه آلمان به تهران، روز گذشته نخست‌وزیر ژاپن نیز به ایران آمد تا کشورمان به کانون رایزنی‌های دیپلماتیک در منطقه تبدیل شود.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، خروج دولت روحانی از انفعال چندساله و تصمیم به کاهش تعهدات برجامی که در سالگرد خروج آمریکا از برجام و در اعتراض به بدعهدی‌های مکرر تروئیکای اروپا انجام شد، موجب شد نمایندگان کشورهای مختلفی از 4 گوشه جهان به ایران بیایند و پیرامون موضوعاتی چون برجام، امنیت خلیج‌فارس، نفت و حتی میانجیگری میان ایران و آمریکا رایزنی کنند.
در این راستا 3 روز پیش وزیر خارجه آلمان به تهران آمد. او البته به جای عذرخواهی بابت تاخیر در انجام تعهدات برجامی کشورش، گستاخانه حرف جنگ را پیش کشید و همچنین اذعان کرد پیرامون انجام مطالبات ایران نمی‌تواند معجزه کند. پس از او نوبت به نخست‌وزیر ژاپن رسید. آبه شینزو که در طول 40 سال گذشته نخستین نخست‌وزیر ژاپن است که به ایران سفر می‌کند، در چارچوب برنامه‌ای از قبل تعیین شده روز گذشته وارد تهران شد و با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. این سفر البته در شرایطی انجام شد که طی روزهای اخیر برخی رسانه‌های غرب‌گرا که در سابقه خود بزرگنمایی برجام و تلاش برای گره‌ زدن حل مشکلات کشور به مذاکرات با آمریکا را داشته‌اند، بشدت تنور این سفر را داغ کرده و با عناوینی چون «عملیات نجات برجام در تهران» یا «سفر بی‌سابقه» به آن پرداختند؛ هرچند سفر چند هفته قبل رئیس‌جمهور آمریکا به ژاپن و بیان مواضع به ظاهر مسالمت‌جویانه در قبال ایران نیز به اهمیت این سفر افزوده است، بویژه که نخست‌وزیر ژاپن روز سه‌شنبه در آستانه سفر به تهران هم ضمن برقراری تماس تلفنی با ترامپ، آخرین تبادل‌نظرها و هماهنگی‌ها درباره این سفر را انجام داده است. بنا به گفته سخنگوی دولت ژاپن، رهبران 2 کشور آمریکا و ژاپن «درباره اوضاع منطقه‌ای از جمله ایران تبادل نظر کردند». نکته قابل توجه درباره سفر آبه شینزو به تهران گمانه‌زنی‌ها پیرامون اهداف این سفر بود. در حالی که هم رسانه‌های داخلی و هم رسانه‌های غربی طی چند روز اخیر، میانجیگری میان ایران و آمریکا را هدف اصلی سفر آبه به کشورمان اعلام کرده بودند، دوشنبه گذشته روزنامه «ژاپن تایمز» به نقل از یک منبع ارشد دولت این کشور گزارش داد هدف سفر آبه شینزو به تهران میانجیگری بین تهران و واشنگتن نیست. طبق گزارش این نشریه، یک دیپلمات رده بالای ژاپنی گفته، «آبه به‌عنوان یک واسطه بین ایران و آمریکا با مقامات ایرانی دیدار نمی‌کند و حامل هیچ پیامی (از سوی آمریکا) نیست و همچنین هیچ راهکار فوری برای پایان دادن به تنش هسته‌ای (بین تهران و واشنگتن) ندارد». این مقام ارشد وزارت خارجه ژاپن همچنین افزود: «هدف اولیه این سفر تسهیل تنش‌ها و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت موجود است. ما هیچ طرح غیرمنتظره‌ای نداریم». گفتنی است آبه به همراه پدرش (وزیر خارجه پیشین ژاپن) سال ۱۹۸۳ به ایران سفر کرده بود و سفر اخیرش به تهران در نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن انجام می‌شود.
ژاپن علاقه‌مند به ادامه خرید نفت از ایران است


عصر دیروز و پس از استقبال محمدجواد ظریف از نخست‌وزیر ژاپن در فرودگاه مهرآباد، حسن روحانی به طور رسمی از «آبه شینزو» در مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد تهران استقبال کرد. رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن، گفت: بسیار خوشحالم جناب آقای آبه شینزو دعوت من را پذیرفتند. در طول سال‌های گذشته ما ملاقات‌های سازنده‌ای داشتیم و امروز هشتمین دور ملاقات‌های ما بود. وی افزود: از اینکه دولت ژاپن و شخص آقای نخست‌وزیر مصمم به توسعه روابط 2 کشور در حوزه‌های اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی هستند، استقبال می‌کنیم. در جلسه خصوصی و جلسه 2 هیأت درباره روابط 2 کشور و سرمایه‌گذاری ژاپن در چابهار صحبت کردیم. اینکه ژاپن علاقه‌مند به ادامه خرید نفت از ایران و حل و فصل مباحث مالی، فرهنگی و غیره با ایران است می‌تواند روابط 2 کشور را تضمین کند. روحانی با بیان اینکه ما علاوه بر روابط دوجانبه راجع به امنیت و تنش‌زدایی در منطقه نیز با هم گفت‌وگو کردیم، گفت: خوشحالیم که هر دو کشور برای ثبات و امنیت منطقه اهمیت بسیاری قائلند. به آقای نخست‌وزیر گفتم که ایران آغازگر جنگی در منطقه بویژه با آمریکا نخواهد بود اما اگر جنگی شروع شود پاسخی قاطع می‌دهیم. آقای نخست‌وزیر نسبت به آینده خوش‌بینی قابل ملاحظه‌ای داشتند و گفتند من می‌بینم تغییرات مثبتی در راه است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه بسیار خوشحالم آقای نخست‌وزیر بر حمایت از برجام تاکید کردند و این توافق را برای منطقه و جهان حائز اهمیت می‌دانستند، گفت: من به آقای نخست‌وزیر گفتم که علاقه‌مند به ادامه توافق هستیم و اقدامات ایران در چارچوپ برجام و بند ۳۶ برجام خواهد بود.
دیدار وزیر خارجه ژاپن با ظریف
روز گذشته و ساعتی پیش از ورود آبه شینزو به تهران، «تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن با حضور در وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد. در دور اول این دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن خوشامدگویی به همتای ژاپنی و هیات همراه، با اشاره به روابط دیرینه 2 کشور و ۹۰ سال روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن، این کشور را دوست و شریک خوب ایران در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خواند و از سفر مقامات عالیرتبه ژاپن به ایران استقبال کرد. ظریف با اشاره به جنگ و تروریسم اقتصادی دولت آمریکا ضد ملت ایران افزود: با ملت ما جنگ اقتصادی را آغاز کرده‌اند و روزانه هم با تبلیغات و نفرت‌پراکنی‌های آمریکایی‌ها مواجه هستیم. وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در این شرایط سخت برای رفاه و آسایش مردم خود راه‌هایی را خواهیم یافت که از جمله آن تجدیدنظر در بودجه و سیاست‌های مالی بدون اتکا به نفت است.  تارو کونو نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و پذیرش هیات عالی ژاپن توسط مقامات عالی کشورمان خاطرنشان کرد: سفر آقای آبه شینزو به ایران به‌عنوان یک کشور دوست، تاریخی است. ایران کشوری مهم در منطقه است و ما معتقدیم در این منطقه مهم هر چه تنش کمتر باشد به نفع همگان است، در غیر این صورت همه ضرر می‌کنیم. ژاپن آماده است هر کاری که به کاهش تنش منجر می‌شود انجام دهد.
  عراقچی در سوییس  معاون موگرینی در تهران
معاون سیاسی وزیر امور خارجه به منظور برگزاری چهارمین دور گفت‌وگوهای سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و کنفدراسیون سوییس به برن سفر می‌کند. سیدعباس عراقچی به منظور برگزاری چهارمین دور گفت‌وگو‌های سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و کنفدراسیون سوییس به برن سفر می‌کند. در این دور از گفت‌وگو‌ها همکاری‌های دوجانبه، تحولات بین‌المللی و منطقه‌‌‌ای، آخرین تحولات برجام و موضوعات قضایی و حقوق بشری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپایی گزارش داد «هلگا اشمید» دبیرکل این نهاد اروپایی، هفته جاری به ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس سفر می‌کند. به گزارش ایرنا، در گزارش روز چهارشنبه پایگاه اینترنتی «ای‌ای‌ای‌اس» آمده است: خانم اشمید در یک دیدار رسمی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس، سفر خود را از امارات عربی متحده آغاز می‌کند و به‌دنبال آن عازم کشورهای عمان، قطر و ایران می‌شود.بر اساس این گزارش، این دیدار در بحبوحه تنش‌های کنونی در منطقه انجام می‌شود و فرصتی برای تاکید بر خواسته اتحادیه اروپایی در جلوگیری از تنش‌های منطقه‌ای و یافتن راهی برای تنش‌زدایی و ترویج مذاکره خواهد بود.تارنمای اروپایی افزود: به عنوان بخشی از تلاش‌های اتحادیه اروپایی برای تقویت ثبات در منطقه، سفر خانم اشمید همچنین مذاکره برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران را هدف قرار خواهد داد.