پرستوسازي انتخاباتي؛ شگرد تازه

آرمان– مطهره شفیعی: قتل میترا استاد پرونده جدیدی را گشود که شایعه رکن اصلی آن است. میترا استاد 7 خرداد به قتل رسید و محمدعلی نجفی مسئولیت قتل همسر دوم خودش را پذیرفت که اکنون سیر قضایی این پرونده در حال انجام است. برای بسیاری غیرقابل باور بود که سیاستمداری آرام چنین زندگی ناآرامی داشته است که در نهایت به قتل یک زن 35 ساله منتهی و البته سبب اختلاف میان چند حزب سیاسی شود! مرگ میترا استاد و بازداشت محمدعلی نجفی پایان کار نبود و عرصه جدیدی برای طرح ادعاهایی را ایجاد کرد که یکی پس از دیگری تکذیب می‌شود. در نگاه اول این تصور وجود دارد که جریانی درصدد بدنام کردن جریان اصلاحات در فرصت باقی مانده تا انتخابات مجلس است که در انتخابات‌های گذشته به طرق دیگری انجام می‌شد و البته نتیجه‌ای برای رقبای این جریان نداشت اما به هر حال در طی روزهای گذشته فضای سیاسی متاثر از شایعات درباره زندگی خصوصی سیاسیون است. دیروز سایت رویداد24 نوشت؛ «تصاویری رسیده نشانگر ارتباطات گسترده میترا استاد در میان فعالان سیاسی اصلاح‌طلب است. در یکی از این تصاویر، میترا استاد در کنار حجت‌الاسلام محسن رهامی نایب دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و در دیگری در کنار احمد شریف دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران دیده می‌شود. یک منبع آگاه گفته است اولین بار میترا استاد از طریق محسن رهامی به جریان اصلاح‌طلب نزدیک شده است.»
حضور استاد به اصرار هدا
اما رهامی در توضیح این موضوع به رویداد۲۴ می‌گوید:«اولین بار مجموعه حزب هدا چند جا میترا استاد را آوردند و معرفی کردند و اصرار داشتند که ایشان در لیست شورای شهر تهران قرار بگیرد. این ارتباط هم از طریق بچه‌های آموزش و پرورش و حزب هدا انجام شده بود.» به گفته رهامی، افراد معرف میترا استاد او را به عنوان فرهنگی معرفی کرده بودند: «خانم میترا استاد را چند جلسه با فرهنگی‌های منطقه ۲ آوردند و از سابقه‌اش حرف زدند که فرهنگی است و کار هنرپیشگی کرده است، به همین دلیل ما رزومه نگرفتیم، چون قرار نبود ما لیست را ببندیم. از طرفی، کسانی که ایشان را معرفی می‌کردند آدم‌های حسابی بودند. آقای دکتر شریف و زارعیان افراد شاخصی بودند.» رهامی می‌گوید: «حزب هدا بسیار اصرار داشت که نام میترا استاد در لیست شورای شهر تهران قرار بگیرد و اگر قرار است از خانم‌ها کسی برای شورای شهر تهران معرفی شود، ایشان باشد.» رهامی می‌گوید: «سه لیست موازی در تهران درآمد که یکی شورای عالی سیاست‌گذاری لیست امید بود، یک لیست کمالی حزب اسلامی کار و تعدادی از احزاب و لیست سوم را هم شریف و احزاب دیگر بستند که ظاهرا خودشان هم خانم استاد را در لیست‌شان نگذاشتند و ایشان را به اصلاح‌طلبان اسلامشهر معرفی کردند.» او درباره عکس‌های خودش با میترا استاد اینگونه توضیح می‌دهد: «ممکن است این حضور در جلسات مختلف مربوط به انتخابات شورا بوده باشد یا مراسمی مانند ایام تولد فاطمه زهرا(س). هیچ کدام از عکس‌های ایشان با بنده تکی نیست. در نمایشگاه سال ۹۶ هم ایشان با آقای شریف حضور پیدا کرده بود و احتمالا زمانی که مناظره من در غرفه‌های ایلنا و ایسنا و صوراسرافیل اعلام شده خودش را رسانده است.»
حزب هدا تکذیب کرد


احمد شریف دبیر حزب هدا اما معرفی میترا استاد به سایر احزاب را تکذیب می‌کند و به رویداد۲۴ می‌گوید: میترا استاد سال ۹۴ به عنوان مسئول کمیته هنرمندان جبهه تدبیر و توسعه به کار ستادی مشغول بود. ما آن زمان همکاری ستادی می‌کردیم. ایشان وارد حزب هدا و مسئول کمیته هنرمندان حزب هدا شد. شریف می‌گوید: خانم میترا استاد در جلسات مذهبی آقای محسن رهامی شرکت می‌کرد و به تبع همین رفت و آمد‌ها، در جلسات مذهبی هیات فاطمه زهرا(س) نیز رفت و آمد داشت. بنابراین ما ایشان را به کسی معرفی نکرده‌ایم. شریف به ادعای رهامی در خصوص معرفی استاد به انجمن مدرسین دانشگاه‌ها از سوی حزب هدا واکنش نشان داد و گفت: «میترا استاد لیسانس حسابداری داشت و نمی‌توانست به عنوان عضو مدرسین وارد لیست شود. از طرفی ما معرفی نکردیم و ایشان اگر تلاشی کرده شخصی بوده و آن زمان آقای رهامی هم نقش پررنگی در تعیین افراد حاضر در لیست شورا‌ها نداشته و لیست نهایی را کسان دیگری معرفی کردند.» او حمایت حزب هدا از میترا استاد در شورای شهر اسلامشهر را هم تکذیب می‌کند و می‌گوید: «در انتخابات شورای شهر اسلامشهر دو لیست اصلاح‌طلب معرفی شد و ایشان در لیست اصلی نبود و در لیست دوم بود. در انتخابات هم تلاش شخصی‌اش بود و هیچ کسی به او در آن انتخابات کمکی نکرد. حتی یکی از گله‌هایش آن زمان این بود که هیچ کمکی به او نشده بود و نتوانستیم برایش یک پوستر چاپ کنیم و حمایت سیاسی کنیم. ضمن اینکه حزب هدا در انتخابات شورا‌ها عضو ائتلاف لیست امید نبوده که بتواند کسی را معرفی کند و اگر می‌خواستیم معرفی کنیم باید به شورای سیاست‌گذاری معرفی می‌کردیم که تصمیم گیرنده بود.»
داوری هم وارد گود شد
عبدالرضا داوری از چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد و عضو دفتر او هم درگیر چنین مسائلی است. الهام سلمانی همسر داوری 3 روز پیش در توئیتر در زیر یکی از توئیت‌های چند روز پیش داوری نوشت: «آری! اینچنین است برادر! امسال آیین و آوین ما ناخواسته و به اجبار پدر، به مدرسه‌ای دولتی رفته‌اند تا شهریه تحصیل این دو فرشته کوچک، صرف هزینه زندگی و اجاره مسکن پرستویی شود به نام ف.کاف که از شهریور گذشته تا امروز داوری را با دست پس زده و با پای پیش می‌کشد، هر روز… متاسفانه، راز غیبت‌های ادواری تهیه‌گر اتاق شیشه‌ای از فضای مجازی یا مجامع سخنرانی بهار در تمهید سفر پرستو به باکو و میعادگاه خ یاسر نهفته است». عبدالرضا داوری در واکنش به توئیت‌های همسرش «الهام سلمانی» که مدعی وجود یک «پرستو» در زندگی مشترکشان شده، گفت در آستانه‌ جدایی از سلمانی است و پرستویی هم در کار نیست. انصاف‌نوشت: «داوری در پاسخ به این سوال که شما که چند وقتی است جدا زندگی می‌کنید. جریان این توئیت‌ها چیست، اظهارکرد: «نوروز پارسال که از زندان به مرخصی درمانی آمدم یک موضوعاتی پیش آمد و من هم تصمیمی از چند سال پیش داشتم که از ایشان جدا بشوم.» او درباره ادعای در کار بودن یک پرستو هم گفت: «آنهایی که به من نزدیک‌ترند، چه در دفتر آقای احمدی‌نژاد و یا امثال خود شما، این را می‌دانید که حداقل یک سال است به طور جدی دنبال طلاق بودم. خانواده ایشان و خانواده خودم در جریان هستند. مساله خاصی نیست، دو تا آدم در مقطعی تصمیم دارند که زندگی تشکیل بدهند و یک جایی هم به این نتیجه می‌رسند که توافقی نیست و سازشی نیست و نهایتا بر اساس قانون جدا می‌شوند. این حقشان است. اینکه ماجرا را به مسائل امنیتی و پرستو نسبت بدهند برایم عجیب بود.»