«ابتکار» دغدغه اتحادیه‌ قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌داران سنتی را بررسی می‌کند چوب قوانین لای چرخ قهوه‌خانه‌ها، اقدامات رئیس اتحادیه در رفع موانع

کیمیا نجفی
وقتی پای تحریم در یک اقتصاد به میان می‌آید، تمامی کسب‌وکارها با چالش روبه‏رو می‌شوند. حال می‌خواهد کارخانه‌ای در خارج از شهر باشد و یا یک قهوه‌خانه کوچک در محل زندگیتان. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که تعطیلی کارهای بزرگ بیشتر از کسب‌وکارهای کوچک محلی به چشم‌ می‌آید. این درحالی است که کسب‌وکارهای محلی بخش عظیمی از اشتغال را به خود اختصاص داده است.
در گذشته، قهوه‌خانه‌ در میان عامه مردم حرمت داشت و پاتوقی برای به نمایش گذاشتن هنر نقالی، داستان‌گویی و شعرخوانی بود. اما رفته رفته قوانین جای سنت‌ها را گرفت و در قهوه‌خانه‌ها دیگر خبری از هنرهای گذشته نبود این درحالی است که دغدغه‌های بی‏شماری بر سر راه این کسب‌وکار قرار گرفته است. دغدغه‌هایی که اگر فکری برای آن نشود این صنف را با چالش جدی روبه‏رو خواهد کرد. محسن نظری رئیس اتحادیه‌ قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌داران سنتی تهران با اشاره به قدیمی بودن این صنف به «ابتکار» گفت: این اتحادیه از سال 1324 تاسیس شده است و در حال حاضر برای 5 رسته صدور پروانه کسب انجام می‌دهیم. قهوه‌خانه معمولی، قهوه‌خانه‌های سنتی، سفره‌خانه‌ها، دیزی‌سرا و فروش لوازم و اسباب قلیان جزو این 5 رسته هستند. تا کنون بیش از 1500 پروانه کسب فعال و بیش از 1300 پرونده در دست اقدام در اتحادیه وجود دارد، و از این تعداد حدود 300 تا 350 پرونده برای خانواده ایثارگران و شهدا در این اتحادیه است.
نظری به طرح برخی مشکلات و معضلات موجود در حوزه سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌های سنتی پرداخت و در این‌باره گفت: در بهمن‏ماه سال 1395 سکان این اتحادیه را به دست گرفتم و در آن زمان اتحادیه با مشکلات فراوانی روبه‏رو بود. از جمله ادغام اتحادیه ما با اتحادیه رستوران‌داران که توسط کمیسیون نظارت صادر شده بود، یکی از معضلات در آن زمان به حساب می‌آمد. ما برای اینکه بتوانیم مستقل به فعالیت خود ادامه دهیم، به سازمان صنعت، معدن و تجارت تعهد دادیم که این اتحادیه را بتوانیم حفظ کنیم. در آن دوره عدم کفایت اتحادیه اعلام شد و به همین دلیل باید با اتحادیه‌ رستوران‌داران ادغام می‌شدیم. اما خوشبختانه توانستیم مشکلات را حل کنیم. وی افزود: محیط اداری اتحادیه یکی دیگر از مشکلات بود که ما نسبت به بازسازی محیط اداری این اتحادیه اقدام کردیم و بحث اتوماسیون اداری را برای تکریم ارباب‌رجوع راه انداختیم. واحد‌های بازرسی و نظارت را در اتحادیه فعال کردیم تا بتوانیم با واحدهای صنفی بدون پروانه کسب برخورد داشته باشیم، همچنین کمیسیون شکایات، حل اختلاف و بازرسی اتحادیه را فعال کردیم.


رئیس اتحادیه‌ قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌داران سنتی تهران از عدم یک سیستم اطلاعات مالی قوی در اتحادیه گفت: این اتحادیه در گذشته یک سیستم اطلاعات مالی قوی نداشت، بودجه‌ای برای آن تعریف نشده بود و هیچ حساب و کتاب مالی شفافی در میان نبود. طی اقداماتی سیستم حسابداری را فعال کردیم.
نظری درج حذف قلیان در پروانه‌های کسب را مسئله‌ای دانست که این کسب و کار را با مشکل روبه‏رو کرده است و در این خصوص گفت: یک بحث گسترده در این صنف وجود دارد که باید به آن توجه شود. در تاریخ 1/2/92 با مصوبه کمیسیون نظارت استان تهران، قلیان از ضوابط خاص داخلی اتحادیه حذف شد. این مسئله مشکلات بسیاری برای واحدهای صنفی اتحادیه ایجاد کرد. پس از آن مجددا در تاریخ 27/6/93 نهمین جلسه ستاد کشوری کنترل دخانیات تاکید کرد که قلیان باید حذف شود و پس از آن این موضوع در پروانه کسب‌ها درج شد. ما برای حل مشکلات موجود مسئله را پیگیری کردیم و استفساریه‌ای با یک فوریت در مجلس مطرح شد. در قانون کنترل مصوبه سال 1385 طبق بند 1 ماده 13 قانون کنترل استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع شد. خواسته ما این بود که در این قانون اتحادیه قهوه‌خانه‌های معمولی و سنتی از بند 1 ماده 13 قانون کنترل مستثنی شود و ما عرضه قلیان را انجام دهیم. در سال 96 این استفساریه در مجلس پیگیری شد و در سال 97 کلیات و جزئیات طرح مورد تایید قرار گرفت و در نهایت مهرماه 97 کمیسیون مشترک با این استفساریه موافقت کرد. در حال حاضر هم منتظر نوبت این طرح هستیم تا در صحن علنی مجلس جهت رای‌گیری و تصویبش اظهارنظر شود تا مشکلات درج عدم قلیان در پروانه‌های کسب از بین برود.
وی در ادامه گفت: مشکل بعدی که درگیر آن هستیم برداشته‏شدن حریم و حدود تعداد واحدهای صنفی است. این حریم و حدود صنفی که تعداد را برای هر رسته و صنف مشخص می‌کرد در سال 1392 حذف کردند و این اقدام باعث شد که درخواست‌ها روز‏به‌روز به اتحادیه افزایش پیدا کند. این در حالی است که با زیاد شدن قهوه‌خانه‌ها در سطح شهر واحد‌های صنفی قدیمی آسیب می‌بینند و ما به دنبال این هستیم تا مشکلات موجود را حل کنیم.
رئیس اتحادیه‌ قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌داران سنتی تهران به نحوه اخذ مالیات از فعالان در این صنف اشاره کرد و گفت: مسئله دیگری که امسال به شدت با آن درگیر هستیم افزایش مالیات‌ها است. فعالان اقتصادی باید برای تعیین میزان مالیات باید خوداظهاری کنند، به عبارتی دیگر فرد باید اظهار کند که در سال چه میزان فعالیت اقتصادی داشته است و طبق آن میزان پرداختی‌شان مشخص شود. اما کارشناسان اداره مالیات به این خوداظهاری اقدام نمی‌کنند و خودشان راساً نسبت به قیمت‌گذاری مالیات اقدام کرده‌اند. امسال با توجه به تورم، افزایش قیمت‌ها و رکود کسب‌وکار بسیاری از واحدهای صنفی یا درآمدی نداشتند و یا متضرر شدند. اما بدون توجه به این مسائل اداره مالیات همان مالیاتی که سال گذشته اخذ شده است را درصدی اضافه می‌کند و مجددا از واحدهای صنفی دریافت می‌کنند و این اصلا عادلانه نیست. اداره مالیات باید به خوداظهاری فعالان اقتصادی توجه داشته باشد و اگر برای دولت مقدور است مالیات را در سال جاری با توجه به وضعیت کسب‌وکار افزایش ندهد.
نظری شرایط تحریم را مانعی برای ادامه فعالیت کسبه دانست و گفت: این صنف با توجه به تحریم‌های اخیر و افزایش قیمت مواد اولیه متضرر بودند. خانوارها دیگر بخش عظیمی از درآمدشان را صرف تفریحات نمی‌کنند و به نوعی این هزینه از سبد خانوارها کنار گذاشته شده است. مشتریان به دلیل افزایش قیمت سرویس‌دهی‌ها به واحدهای صنفی مراجعه نمی‌کنند و این واحدها با رکود مواجه شده‌اند، متاسفانه با شرایط تحریم‌ها خیلی از رستوران‌های سنتی و قهوه‌خانه‌ها در یک سال اخیر تخلیه و جمع‌آوری شده‌اند. رئیس اتحادیه‌ قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌داران سنتی تهران با توجه به شرایط کنونی، وضعیت روزهای آتی را ارزیابی کرد و گفت: اگر این شرایط ادامه داشته باشد، باعث رکود سنگین در واحدهای صنفی‌ ما خواهد شد، به نوعی دیگر نتیجه تداوم این وضعیت تعطیلی عظیمی از واحدهای صنفی ما خواهد بود. در حال حاضر بسیاری از این واحدها کج‌دار‏مریز ادامه می‌دهند اما من معتقدم تا یک سال آینده بسیاری از فعالان از این کسب‌وکار کناره‌گیری می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه
بازگشت نزار زاکا به لبنان با وساطت سیدحسن نصرالله انجام شد آزادی زاکا برمحور حسن‌نیت و نزدیکی ملت‌ها ژوبین صفاری عواقب یک انحصارطلبی خطرناک آیا عملکرد جریان‌های سیاسی باعث رشد دوباره عوام‌گرایی می‌شود؟ خطر پوپولیسم بیخ گوش انتخابات پس از وزیر خارجه آلمان، نخست وزیر ژاپن امروز به تهران می‌آید مسابقه میانجی‌گری غرب و شرق «ابتکار» از تلاش برای بازگرداندن اعتماد عمومی به مسئولان و شفاف‌سازی از اموال‌شان گزارش می‌دهد ‌نگرانی‌ها از کاهش تراز آبی دریاچه ارومیه پس از تولد دوباره آن به واسطه سیلاب‌ها شدت گرفته است برخی از گالری‌‌های هنری هفته آتی تهران مرور شد هفته گرم هنرهای تجسمی «ابتکار» از بازار فروش موی سر در ایران گزارش می‌دهد دو تار مو دارم، می‌خری؟ برخی در اروپا علاقه‌مند به نقض برجام از سوی ایران هستند «ابتکار» دغدغه اتحادیه‌ قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌داران سنتی را بررسی می‌کند چوب قوانین لای چرخ قهوه‌خانه‌ها، اقدامات رئیس اتحادیه در رفع موانع شینزو آبه؛ مفسر تفاهم تاریخ در ترکیه: به مثابه دانش یا رهیافت توسعه